Конспект уроку на тему "Закон всесвітнього тяжіння. Прискорення вільного падіння".
Мета уроку: ввести закон всесвітнього тяжіння, поняття «сила тяжіння», «вага тіла» та формули для їх обчислення; ввести формули для розрахунку прискорення вільного падіння; показати, чим поняття «вага» відрізняється від поняття «маса тіла»; показати відмінність ваги та сили тяжіння; показати зв'язок вивченого матеріалу з життям, зокрема як впливає стан невагомості на здоров'я людини; показати практичну значущість вивченої теми для пояснення природних явищ, зокрема будови Сонячної системи; провести міжпредметні зв'язки з курсом астрономії; розвивати інтерес до вивчення фізики.
Тема: ЗАКОН ВСЕСВІТНЬОГО ТЯЖІННЯ. ПРИСКОРЕННЯ ВІЛЬНОГО ПАДІННЯ
Мета уроку: ввести закон всесвітнього тяжіння, поняття «сила тяжіння», «вага тіла» та формули для їх обчислення; ввести формули для розрахунку прискорення вільного падіння; показати, чим поняття «вага» відрізняється від поняття «маса тіла»; показати відмінність ваги та сили тяжіння; показати зв'язок вивченого матеріалу з життям, зокрема як впливає стан невагомості на здоров'я людини; показати практичну значущість вивченої теми для пояснення природних явищ, зокрема будови Сонячної системи; провести міжпредметні зв'язки з курсом астрономії; розвивати інтерес до вивчення фізики.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: портрети Г. Кавендиша та І. Ньютона, таблиці з відомостями про Сонячну систему, вимірювання сили тяжіння, досліди з динамометром (вимірювання ваги тіла під час руху з прискоренням та рівномірно), комп’ютер, проектор.
Відеофрагмент або комп'ютерне демонстрування: відеофрагмент з приливами в океанських портах; комп'ютерне моделювання руху Сонячної системи, презентація до уроку, відеозапис руху астронавтів по поверхні Місяця, відеозапис прикладів руху тіл у стані невагомості.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування:
Які межі застосування законів Ньютона?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Створення проблемної ситуації:
План вивчення нової теми:
;
G=6,67·10-11 – гравітаційна стала
Дослід Кавендіша (Презентація)
Притягання небесних об’єктів, формування зір, галактик (Презентація)
– з 7 класу;
– із закону всесвітнього тяжіння
= 9,8 – біля поверхні Землі;
– на висоті h над поверхнею Землі;
Опорний конспект (презентація)
|
Порівняння маси та ваги тіла |
|
|
№ |
Запитання |
Маса |
Вага |
1 |
Векторна чи скалярна величина |
Скалярна |
Векторна |
2 |
Одиниця |
кг |
Н |
3 |
Прилад для вимірювання |
Терези |
Динамометр |
4 |
Чи змінюється в різних точках Землі? |
Ні |
Так |
5 |
Чи залежить від висоти над поверхнею Землі? |
Ні |
Так |
6 |
Чому дорівнює в стані невагомості? |
Не змінюється |
Дорівнює нулю |
7 |
Чи змінюється на інших планетах (наприклад, на Місяці) |
Ні |
Так |
Порівняння сили тяжіння та ваги тіла |
|||
|
Запитання |
Сила тяжіння |
Вага |
1 |
Векторна чи скалярна величина |
Векторна |
Векторна |
2 |
Одиниця |
Н |
Н |
3 |
Прилад для вимірювання |
Динамометр |
Динамометр |
4 |
Напрямок дії сили |
Вертикально вниз |
По нормалі до площини опори |
5 |
Формула |
Р = тg |
Р = тg (якщо а = 0 ) |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Додаткове домашнє завдання (індивідуально)
Підготуйте інформацію про те, як стан невагомості впливає на стан здоров'я людини.