Урок з фізики у 9 класі - "Закон всесвітнього тяжіння. Прискорення вільного падіння"

Про матеріал

Конспект уроку на тему "Закон всесвітнього тяжіння. Прискорення вільного падіння".

Мета уроку: ввести закон всесвітнього тяжіння, поняття «сила тяжіння», «вага тіла» та формули для їх обчислення; ввести формули для розрахунку прискорення вільного падіння; показати, чим поняття «вага» відрізняється від поняття «маса тіла»; показа­ти відмінність ваги та сили тяжіння; показати зв'язок вивченого матеріалу з життям, зокрема як впливає стан невагомості на здоров'я людини; показати практичну зна­чущість вивченої теми для пояснення природних явищ, зокрема будови Сонячної системи; провести міжпредметні зв'язки з курсом астрономії; розвивати інтерес до вивчення фізики.

Перегляд файлу

Тема: ЗАКОН ВСЕСВІТНЬОГО ТЯЖІННЯ. ПРИСКОРЕННЯ ВІЛЬНОГО ПАДІННЯ

Мета уроку: ввести закон всесвітнього тяжіння, поняття «сила тяжіння», «вага тіла» та формули для їх обчислення; ввести формули для розрахунку прискорення вільного падіння; показати, чим поняття «вага» відрізняється від поняття «маса тіла»; показа­ти відмінність ваги та сили тяжіння; показати зв'язок вивченого матеріалу з життям, зокрема як впливає стан невагомості на здоров'я людини; показати практичну зна­чущість вивченої теми для пояснення природних явищ, зокрема будови Сонячної системи; провести міжпредметні зв'язки з курсом астрономії; розвивати інтерес до вивчення фізики.

Формування ключових компетентностей:

  • Математична грамотність.
  • Компетентності в природничих науках і технологіях.
  • Уміння навчатися впродовж життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: портрети Г. Кавендиша та І. Ньютона, таблиці з відомостями про Сонячну систему, вимірювання сили тяжіння, досліди з динамометром (вимірю­вання ваги тіла під час руху з прискоренням та рівномірно), комп’ютер, проектор.

Відеофрагмент або комп'ютерне демонстрування: відеофрагмент з приливами в океанських портах; комп'ютерне моделювання руху Сонячної системи, презента­ція до уроку, відеозапис руху астронавтів по поверхні Місяця, відеозапис прикладів руху тіл у стані невагомості.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Запитання для фронтального опитування:

  • Що називають інерціальними та неінерціальними системами відліку?
  • Що називають силою?
  • Що називають масою?
  • Сформулюйте І закон Ньютона.
  • Сформулюйте II закон Ньютона.
  • Сформулюйте III закон Ньютона.
  • Запишіть математичні вирази законів Ньютона.

Які межі застосування законів Ньютона?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Створення проблемної ситуації:

  • Чому Місяць не падає на Землю?
  • Чому існує Сонячна система (не розлітається в космічному просторі)?
  • Чому виникають приливи?
  • Чому, спіткнувшись, ми не падаємо на небо?

План вивчення нової теми:

  • Закон всесвітнього тяжіння.

 ;

G=6,67·10-11  – гравітаційна стала

  • Визначення гравітаційної сталої.

 Дослід Кавендіша (Презентація)

  • Прояви дії закону всесвітнього тяжіння.

 Притягання небесних об’єктів, формування зір, галактик (Презентація)

  • Сила тяжіння (означення, напрямок, формула).

 з 7 класу;

 із закону всесвітнього тяжіння

  • Прискорення вільного падіння.

  = 9,8 біля поверхні Землі;

 на висоті h над поверхнею Землі;

 

  • Вага тіла (означення, точка прикладання, обчислення).
  • Стан невагомості.

Опорний конспект (презентація)

 

 

Порівняння маси та ваги тіла

 

Запитання

Маса

Вага

1

Векторна чи скалярна величина

Скалярна

Векторна

2

Одиниця

кг

Н

3

Прилад для вимірювання

Терези

Динамометр

4

Чи змінюється в різних точках Землі?

Ні

Так

5

Чи залежить від висоти над поверхнею Землі?

Ні

Так

6

Чому дорівнює в стані невагомості?

Не змінюється

Дорівнює нулю

7

Чи змінюється на інших планетах (напри­клад, на Місяці)

Ні

Так

 

Порівняння сили тяжіння та ваги тіла

 

Запитання

Сила тяжіння

Вага

1

Векторна чи скалярна величина

Векторна

Векторна

2

Одиниця

Н

Н

3

Прилад для вимірювання

Динамометр

Динамометр

4

Напрямок дії сили

Вертикально вниз

По нормалі до площини опори

5

Формула

Р = тg

Р = тg (якщо а = 0 )

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

  • Як зміниться сила гравітаційного тяжіння між двома тілами, якщо від­стань між ними збільшити у 2 рази?
  • Чому гелікоптер не повинен ривком піднімати бурову вишку?
  • Чи однакове значення має прискорення вільного падіння на різних плане­тах Сонячної системи? Чому?
  • На якій відстані від поверхні Землі сила тяжіння до неї космічного кораб­ля стане меншою в 100 разів?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати § 33, вивчити конспект.
  • Розв'язати вправу 33 (1, 2) письмово.

Додаткове домашнє завдання (індивідуально)

Підготуйте інформацію про те, як стан невагомості впливає на стан здоров'я людини.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
Алфавітний покажчик
Додано
20 березня 2018
Переглядів
3012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку