20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "Закон всесвітнього тяжіння. Сила тяжіння."

Про матеріал
Конспект уроку з елементами медіаграмотності, мета якого сформувати уявлення учнів про силу всесвітнього тяжіння, поглибити знання про силу тяжіння , стимулювати розвиток ініціативи, патріотичних почуттів, відношення до фізики як до елементу загальнолюдської культури
Перегляд файлу

 

План-конспект уроку з фізики

9 клас

Тема: Закон всесвітнього тяжіння. Сила тяжіння.

Мета:сформувати уявлення учнів про силу всесвітнього тяжіння, поглибити

            знання про силу тяжіння ;

            продовжити розвивати вміння розпізнавати та аналізувати фізичні яви

            ща, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки,  вчити учнів  стисло

            та грамотно висловлювати свої міркування, обґрунтовувати   їх правиль

            ність, ключові та освітні  компетентності школярів, потребу самороз-

                         витку й самоосвіти;

      формувати творчий підхід до навчання як засіб виховання стійкого

      інтересу до предмету, стимулювати розвиток ініціативи, кмітливості;

                                      виховувати самостійну творчу особистість учня, наполегливість у

                                      досягненні  поставленої мети,  патріотичні почуття, відношення  до

                                      фізики як до  елементу  загальнолюдської   культури, патріотичні

                                      почуття. 

Тип уроку: комбінований.

  Обладнання: презентація Smart Notebook, проектор, мультимедійна дошка,

            ноутбук (вчитель, учні), відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, дидактич-

            чний   матеріал   для  9 кл.

 

  Хто думає про науку, той любить її,

а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися...

(Григорій  Сковорода)

План уроку

  І. Організаційний момент         

 ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 V. Формування вмінь та навичок

VІ. Домашнє завдання 

 VІІ. Підсумок уроку

 

 Хід  уроку.

      Організаційний етап

      Привітання учителя. Облік відвідування

 

C:\Users\User\Desktop\23й.pngАктуалізація опорних знань та вмінь

1.Повторення 1-3 законів Ньютона інтерактивні програми в презентації Smart Notebook.

 

(робота в групах)

 

2.1. Пояснити прислівя  У камінь стрілу пустити – тільки згубити”,   Кінь не цвях, пане, зразу не стане,Рубаєш на малій колоді,-бути пригоді.

 

C:\Users\User\Desktop\23зымянный.png

          2.Складання і розв’язування якісних задач

            (уривки з  мультфільму “Як козаки

             олімпійцями стали:Бокс,Метання

             диску,Стрибок у    висоту”).

 

 

 

 

 

           3. Кросворд “Закони Ньютона”

              ( learningapps.org/1223482, учні за ноутбуками)

 

 

 

Мотивація навчальної діяльності

Земля і Місяць впливають один на одного вже близько 4,5 мільярда років, тобто з дня своєї появи (за версією ряду вчених, супутник і планета сформувалися одночасно).

...За сучасними даними вчених Місяць віддаляється від нашої планети   щороку майже на 4 см.

Який вплив Місяця на земні процеси?

Що чекає Землю в майбутньому,  якщо зміниться радіус орбіти Місяця?

( Перегляд уривків з х/ф “Земля під ударом “,

 “Останній день“.

Учні діляться своїми враженнями,

 висловлюють свої припущення )

 

Що утримує систему Земля-Місяць ?

Від чого залежить сила взаємного

притягання між небесними тілами?

 

прийом Відстрочена відгадка

У чому ж причина місячної “втечі”?

 

Вивчивши новий матеріал, ви зможете відповісти на ці запитання.

 

Як ви вважаєте, чому епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова видат ного українського  просвітителя - гуманіста, філософа, поета та  педагога  Григорія  Сковороди,  який вважав сенс людського існування в  самопізнанні?

(Учні висказують свої думки )

 

Вивчення нового матеріалу.

1.Гравітаційна взаємодія

прийом “Словникова робота”

(запис в зошиті )

Гравітаційна взаємодія – взаємодія, яка є властивою всім тілам у

Всесвіті й виявляється в їхньому взаємному притяганні одне до одного.

Гравітаційна взаємодія здійснюється за допомогою особливого виду матерії –  гравітаційного поля (існує навколо будь-якого тіла: зорі, планети, людини, книжки, молекули, атома).

 

2. Закон всесвітнього тяжіння

До XVII ст. вчені вважали, що тільки Земля має особливу властивість

притягувати до себе всі тіла, що перебувають поблизу її поверхні. Ньютон

припустив, що деякі явища, які, здавалося б, не мають між собою нічого

спільного (падіння тіл на Землю, обертання планет навколо Сонця, рух

Місяця навколо Землі, припливи та відпливи), зумовлені однією причиною.

Використовуючи астрономічні дані  та провівши численні розрахунки, у

1667 р. Ньютон висловив дивне для тих часів твердження, що між усіма

тілами діють сили взаємного притягання та сформулював закон

всесвітнього тяжіння.

прийом “Словникова робота”

(запис в зошиті )

Закон всесвітнього тяжіння:

Між будь-якими двома тілами діють сили гравітаційного притягання,

які прямо пропорційні добутку мас цих тіл і обернено пропорційні

квадрату відстані між ними.

G – гравітаційна стала

 

Гравітаційну сталу вперше виміряв англійський учений Генрі Кавендіш у 1798 р. за допомогою крутильних терезів:

(флеш-анімація “Дослід Кавендіша”)

 

Завдяки закону всесвітнього тяжіння:

-  була відкрита планета Нептун;

  • описують рух природних і штучних тіл у Сонячній

           системі;

  • описують рух подвійних зір, зоряних скупчень;
  • обчислюють маси небесних тіл;
  • визначають характер руху небесних тіл, будову, 

         еволюцію.

(захист учнівської роботи, презентація Таємниця комети Галея )

 

3. Сила тяжіння                                            прийом “Словникова робота”

(запис в зошиті )

Сила тяжіння – сила, з якою Земля (або інше астрономічне тіло)

притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї.

точка прикладання

              тіло

модуль

G – гравітаційна стала;

m – маса тіла;

МЗ – маса Землі;

r = RЗ + h – відстань від центра Землі до тіла.

напрям

Сила тяжіння, що діє на тіло, завжди напрямлена вниз, до центра Землі

Сила тяжіння на інших планетах

(перегляд відео-фрагменту Бібігон Планети  та флеш-анімації Сонячна система )

 

 

4. Прискорення вільного падіння

 (Відео ВВС без звуку. Учні аналізують, висловлюють свої припущення про причинно-наслідкові зв'язки падіння тіл в сюжеті)

 

 

 

 

 

 

прийом “Словникова робота”

(запис в зошиті )

Вільне падіння – це рух тіла лише під дією сили тяжіння (за умови,

що опір повітря незначний і на тіло не діють інші сили).

Прискорення вільного падіння можна визначити, застосувавши другий

закон Ньютона:

Як і сила тяжіння, прискорення вільного падіння завжди напрямлене вертикально вниз незалежно від того, в якому напрямку рухається тіло.

Дві формули для визначення модуля сили тяжіння:

Аналіз формули:

1. Прискорення вільного падіння не залежить від маси тіла (довів Ґ.

    Ґалілей).

2. Прискорення вільного падіння зменшується в разі збільшення висоти h

    тіла над  поверхнею Землі.

   ( помітна зміна відбувається, якщо h становить десятки й сотні

    кілометрів (на висоті h = 100 км прискорення вільного падіння

     зменшиться лише на 0,3 м/с2).

3. Якщо тіло перебуває на поверхні Землі або на висоті кількох

   кілометрів  :

Через обертання Землі, а також через те, що форма Землі – еліпсоїд

(екваторіальний радіус Землі більший за полярний на 21 км), прискорення

вільного падіння залежить від географічної широти місцевості.

 

 

 

 Формування вмінь та навичок

       1.Інтерактивна вправа “Доповни речення” в

         презентації Smart Notebook.

 

 

 

 

 

 

 2.                                                                                         прийом “Знаю більше”

           1. Що свідчить про існування всесвітнього тяжіння? (припливи-відпливи, …)

(відеофрагмент )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. У чому ж причина місячної “втечі”?

(версії  учнів, обговорення )

Вона криється в особливостях взаємодії нічного світила і нашої планети. Якби Земля не оберталася навколо осі, то приливна хвиля, що виникла, рухалася б зі сходу на захід, розташовуючись точно під нічним світилом. Обертання Землі призводить до того, що приливна хвиля рухається із заходу на схід і трохи випереджає рух супутника. Вся товща води, що біжить трохи попереду Місяця, в свою чергу, впливає на нього. В результаті Місяць прискорюється, змінюється його орбіта. Це і є причиною видалення супутника від нашої планети.

 

Домашнє завдання 

Опрацювати §33, 

творча робота (формат –вибір учнів)

        Завдяки закону всесвітнього  тяжіння ...

 

 

 

 

 

 

 

Підсумок уроку

прийом “Прес”

 1.Я вважаю, що…

2. …Тому, що…

3….Наприклад…

4.Отже, таким чином…

 

Рефлексія :

Ви дізналися щось нове на цьому уроці?

Які завдання вам хотілося ще виконати?

 

На завершення уроку нехай кожен з вас покаже своє враження від уроку,обравши той чи інший смайлик на дошці

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
31 липня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку