26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок "Зір. Вади зору"

Про матеріал
Зір. Вади зору Мета: Навчальна: формування уявлень про будову ока, вади зору та методи їх виправлення Розвивальна: розвивати такі показники дивергентного мислення як точність, гнучкість, швидкість, кмітливість. Виховна: виховувати свідоме ставлення до збереження власного зору як найголовнішого «віконця», через який людина отримує інформацію про навколишній світ. Обладнання: мультимедійний проектор, Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

Зір. Вади зору

Мета:

Навчальна: формування уявлень про будову ока, вади зору та методи їх виправлення

Розвивальна: розвивати такі показники дивергентного мислення як точність, гнучкість, швидкість, кмітливість.

Виховна: виховувати свідоме ставлення до збереження власного зору як найголовнішого «віконця», через який людина отримує інформацію про навколишній світ.

Обладнання: мультимедійний проектор, Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. Рефлексія настрою. Палітра емоцій. Із поданого переліку вражень виберіть три слова, які відповідають вашому настрою в цю хвилину. замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, радість, легенький смуток, журба, розчарування, світла печаль, умиротворення, інше. D:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9532.JPG

 

 

 

ІІ. Практична робота ( картки)( Побудова зображень в лінзах)

D:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9534.JPGD:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9535.JPG

ІІІ. Мотивація. Інформаційна хвилинка.

Не секрет, що одним з основних джерел інформації про навколишній світ для людини є зір. Його значення для людини просто неоціненне. Саме завдяки очам ми здатні бачити світ у всьому його різноманітті: розпізнавати форму предметів, їхню відстань від нас і один від одного, колір та багато інших характеристик. Нас оточує великий і мінливий світ – це велике щастя для людини з художнім баченням світу. Важко уявити стан людини, у якої відсутній зір! Яскраве сонце, синьоока блакить неба, золото пшениці, усмішка людини, політ птаха – ці щасливі миттєвості життя існують завдяки зору -              Давайте зробимо такий експеримент. Усі заплющимо очі. Я зараз піднесла предмет у руці. Чи можете ви дати яку –  небуть  інформацію про нього? Звичайно, ні.

СЛІПІ ТА СЛОН

За горами розкинулося велике місто. Усі його жителі були сліпими. Одного разу якийсь чужоземний король зі своїм військом розбив табір у пустелі неподалік від міста. У королівському війську був величезний бойовий слон, що уславився в багатьох битвах. Одним своїм виглядом він змушував ворогів тремтіти.

Усім жителям міста захотілося довідатися, що ж таке слон, і кілька сліпих городян побігли, як божевільні, щоб з'ясувати це.

Не маючи ніякого уявлення про те, якими бувають слони, вони почали обмацувати його з усіх боків.

Кожен із них, обмацавши яку-небудь частину слона, вирішив, що тепер він щось знає.

Коли сліпі повернулися, їх оточила юрба нетерплячих. Перебуваючи в повному невіданні, сліпі страшенно хотіли довідатися правду від тих, хто й сам помилявся.

Люди розпитували про форму й розміри слона та слухали пояснення.

Той, хто торкав вухо слона, сказав:

— Слон — це щось велике, широке і шорстке, як килим.

Але той, хто мацав хобот, сказав:

— У мене є про нього справжні відомості. Він схожий на пряму порожню трубу, страшну й руйнівну.

— Слон могутній і міцний, як колона,— заперечив третій, що мацав ногу і ступню слона.

Кожен із них обмацав тільки одну з багатьох частин слона. І сприйняв його помилково. Вони не могли лише розумом охопити всього. Усі щось уявили про слона, але були однаково далекі від істини. Створене розумом не відає про божественне.

Тому говорять, що краще один раз побачити, ніж сто разів почути.

- Саме через очі ми отримуємо майже всю інформацію про навколишній світ. На зір припадає 90% такої інформації. А на інші почуття – лише 10%. Яка ж будова нашого ока?

ІV Пояснення нового матеріалу.

Зір – це процес, коли мозок сприймає сигнали від очей і перетворює їх на образи. У різних видів тварин у процесі еволюції виробилися різні види зору.

 Око людини являє собою складну оптичну систему, що за своєю дією аналогічна оптичній системі фотоапарата. Розглянемо схематичний устрій ока. ( ПОЯСНЕННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРЕЗЕНТАЦІЇ)

D:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9539.JPGD:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9541.JPG

 

Око має кулясту форму й діаметр близько 2,5 см.

Склера  - зовнішня захисна оболонка білого кольору

Рогівка  - передня прозора частина склери

Райдужка - м’язове кільце, яке регулює кількість світла, що входить в око через зіницю. (Зафарбована пігментом).

Зіниця - отвір у райдужній оболонці (Залежно від інтенсивності падаючого світла рефлекторно змінює свій діаметр приблизно від 2 до 8 мм).

Кришталик - еластичне лінзоподібне тіло. Фокусує світло на сітківці, змінюючи фокусну відстань, яка має бути різною для близьких і віддалених об’єктів.

Сітківка - вистилає задню стінку ока, клітини якої посилають імпульси у мозок.

(складається з млн. світлочутливих клітин, які мають форму паличок і колбочок:

 Палички – діють при слабкому освітленні, але не розрізняють кольори;

 Колбочки – діють при яскравому освітленні, розрізняють кольори)

Зоровий нерв - канал передачі імпульсу від сітківки до мозку.

Промені світла від предмета, заломлюючись на межі повітря і роговиці, проходять далі крізь прозору рідину кришталика (лінзу зі змінною оптичною силою), склоподібне тіло й створюють зображення на сітківці. Роговиця, прозора рідина, кришталик і склоподібне тіло утворюють оптичну систему, оптичний центр якої розташований на відстані близько 5 мм від роговиці. При розслабленому очному м’язі оптична сила ока становить приблизно 5 дптр, при максимальній напрузі м’яза – 70 дптр.

Основна особливість ока як оптичного інструмента полягає в здатності рефлекторно змінювати оптичну силу очної оптики залежно від розташування предмета. Таке пристосування ока до зміни розташування предмета, за яким ведеться спостереження, називається акомодацією.

Область акомодації ока можна визначити положенням двох точок:

 Дальня точка акомодації визначається положенням предмета, зображення якого виходить на сітківці при розслабленому очному м’язі. У нормального ока дальня точка акомодації перебуває в безкінечності.

 Ближня точка акомодації – відстань від предмета до ока при максимальній напрузі очного м’яза. Ближня точка нормального ока розташована на відстані 10-20 см від ока. З віком ця відстань збільшується.

 Окрім цих двох точок, що визначають межі області акомодації, в ока є відстань найкращого зору тобто відстань від предмета до ока, при якій найзручніше (без надмірної напруги) розглядати деталі предмета )наприклад читати дрібний текст). Ця відстань у нормального ока умовно становить 25 см.

 

При нормальному зорі зображення віддалених предметів, якщо око не напружене, опиняються на сітківці, при порушенні зору вони можуть опинятися або перед сітківкою(короткозорість), або за сітківкою (далекозорість). Відстань найкращого зору в короткозорого ока менша, а в далекозорого – більша, ніж у нормального. Для виправлення дефекту зору використовують окуляри. Для далекозорого ока потрібні окуляри з позитивною оптичною силою (збиральні лінзи), для короткозорого – з негативною оптичною силою (розсіювальні лінзи).

 

Уявіть собі, що ви йдете надзвичайно жвавою вулицею міста й раптом усі вади зору перетворюються на вади ніг; тоді понад 50 % пішоходів почнуть кульгати або зовсім не зможуть ходити без милиць, або будуть вимушені сісти в інвалідні візки.

 

Сучасна техніка й технології значно полегшили щоденну праці, звільнивши нас від багатьох побутових турбот, але збільшила навантаження на очі.

 

Багато країн Європи, Америки перетворюються на країни «окулярників», адже дефект зору — це дефект сучасної цивілізації.

 

Дослідження показали, що 95 % немовлят народжуються з нормальним зором. З віком відсоток людей із вадами зору збільшується. Вади зору є результатом підвищення навантаження на очі.

 

Щоб ми могли почуватися, як риба у воді, як птах у повітрі, ми повинні берегти свої очі. Але спочатку дізнаймося про витвір природи, про те, які функції виконує око, про дефекти зору, властивості очей та про багато іншого.

( Повідомлення учнів)

Як зберегти зір?

Нерідко наш емоційний стан блокує можливості зору. Ми дивимося, не бачивши, занурені у свої клопоти. Офтальмологи кажуть: «Вчитися добре бачити — це вчитися добре жити». Можна використати психологічний метод, даючи собі подумки установку: «Я чудово бачу». За патологією зору приховується якась пригнічена емоція. Це може бути гнів (у короткозорих людей) або почуття провини (у далекозорих). Достатньо звільнитися від м'язового напруження, щоб зір покращився. Як казав знаменитий філософ Роберт Бертон: «Спокійний розум виліковує все!».

Учитель. Є ще дуже багато різних видів вправ для очей.. А зараз проведемо невеличку гімнастику для очей.

Перша вправа — палмінг — від слова «палм» — долоня. Треба скласти руки як дах будиночка, заплющити очі й покласти цей «дах» на очі так, щоб не торкатися їх. При цьому центр долоні повинен знаходитися напроти центра зіниці. Спрямовуйте тепло від долоні в очі. Ця вправа може тривати як завгодно довго від 1 хвилини до 15-30 хвилин. Чим більше — тим краще. Не розплющуйте очей, починаємо наступну вправу. Очима робимо рухи вгору-вниз, вгору-вниз, вгору-вниз, вліво-вправо, вліво-вправо, вліво-вправо, а тепер очима намалюємо прямокутник, починаємо з лівого нижнього кута вгору, вправо, вниз, вліво, вгору, вправо, вниз, вліво. Тепер із правого нижнього кута вгору, вліво, вниз, вправо, вгору, вліво, вниз, вправо, вгору, вліво, вниз, вправо. Накреслимо діагоналі з нижнього лівого у верхній .правий, з нижнього лівого у верхній правий кут. Тепер — із нижнього правого у верхній лівий, з нижнього правого у верхній лівий. А тепер уявімо годинник і простежимо за годинниковою стрілкою: 3, 6, 9, 12, 3, 6, 9, 12, а тепер проти неї — 12, 9, 6, 3, 12, 9, 6, 3. Очі не розплющуємо, руки прибрали. Поморгали, і ви знову готові до роботи..

Дуже відомим є нетрадиційний метод лікування різних хвороб ока — метод В. Бейтса, який отримує все більшу популярність не лише в США — на батьківщині науковця, а й у Європі та Азії.( Діти проводять вправи для очей ,  які самі підібрали)

D:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9548.JPGD:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9551.JPG

D:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9554.JPGD:\Мои документы\робота вчителя фізики\урок око, виховна голодомор\SAM_9556.JPG

V.Закріплення

 

Метод «Зав'яжи вузлик»

З переліку слів потрібно скласти правило.

Правило 1. Очі, чистота, берегти, в,  ушкодження, від.

Правило 2. Потік, потужний, освітлення, запобігати, світловий.

Правило 3. Перенапружувати, при, не, освітленості, малій, очі.

Правило 4. Користуватися, не, окулярами, соромитися.

 

Метод «Назви номер»

Учень називає число, вчитель зачитує питання, що йому відповідає.

1. Яку форму має очне яблуко?

2. Який відсоток інформації припадає на зір?

3. Як називається зовнішня оболонка ока?

4. Як називається оболонка, що впливає на колір очей?

5. Як називається складова ока, що нагадує двоопуклу лінзу?

6. Завдяки чому на сітківці ока з’являється зображення предмета, на який дивиться людина? Яке це зображення?

7. Як зображення передається в мозок?

8. Чому при різних відстанях до предмета його чітке зображення в здоровому оці  завжди виходить на сітківці?

9. Яку перевагу дає зір двома очима?

10. Які два основні дефекти зору ви знаєте?

11. Яке око називається короткозорим?

12. Яке око називається далекозорим?

13. Якими окулярами усувається короткозорість? далекозорість?

VІ Домашнє завдання: параграф 16, впр.16( 1 -5)

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
31 липня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку