Українська мова, 1 клас
Тема. Закріплення звукового значення букви «ен». Велика буква «Н». Звуковий аналіз слів. Читання складів і слів. Складання речень
Мета: закріпити знання здобувачів освіти про звукові значення букви «ен», вчити правильно вимовляти мовні звуки, відтворювати ланцюжок звуків у почутому слові; розвивати навички читання, інтонування, вміння висловлювати соє судження, аргументувати, ділитися своїми почуттями, толерантно ставитися до оточуючих, виховувати бажання бути ввічливим і доброзичливим
Тип уроку: урок розвитку критичного мислення
Обладнання: Мультимедійне забезпечення, інтерактивні вправи, підручник « Буквар» М Вашуленко, таблиці Шульте, складові таблиці, збірник Л.Є Ярешко «Весела абетка».
Хід уроку
І Організаційний момент
Дзвоник, дав усім наказ - До роботи, швидше, клас. Працюватимемо гарно, Щоб урок пройшов немарно!
– Який у нас другий урок? - Який девіз уроку читання? ( Щоб розумниками стати, Треба більше книг читати!) - Які прислів’я про книги ви знаєте? ( Відповіді дітей).
ІІ Розминка з метою розвитку м’язів ока і розвитку техніки читання.
ІІІ Актуалізація опорних знань, повторення матеріалу.
- Якою може бути буква?(великою, малою, рукописною, друкованою, казковою)
- Надрукуйте букву Нн у зошиті з читання і напишіть склади з вивченими голосними
- Зараз ми – поети: додаємо риму до фрази:
На-на-на – Україна в нас одна.
Но-но-но – ми йдемо в кіно.
Ну-ну-ну – любим рідну сторону.
Не-не-не – в нас натхнення не мине.
Ні-ні-ні – миру хочеться мені.
- Відгадайте загадку:
«Велетенське сіре тіло,
Всю травичку свіжу з’їло,
Розлякає геть усіх
Його грізний носик-ріг!(носоріг)
(Матеріал взято з сайту https://mamabook.com.ua)
- Запишемо звукову схему слова «носоріг», позначимо у відповідному місці друкованими літерами голосні звуки та приголосний [н].
Скоромовка: «Носоріг буцає рогом, не шуткуйте з носорогом».
- Носоріг запрошує до інтерактивної вправи «Розрізняй звуки[н] чи [н']?»
(Діти працюють в парах за посиланням:
https://learningapps.org/view27317553)
- Які звукові значення має літера «ен»? ( «Буква «ен» позначає твердий, м'який приголосний звуки»)
- Чи достатньо ми знаємо про букву «ен»?
Фізкультхвилинка « Ритмічні вправи»
ІV. Оголошення теми уроку, мотивація
- У букви «ен» ще багато загадок, пропоную деякі з них сьогодні розгадати.
V. Основна частина уроку
1. Вправа «Фантазери».
- Уявіть, що ви потрапили всередину ілюстрації «Букваря» на с. 64. Щоб ви там побачили?
- Діти дивляться у віконце. Дамо їм імена з буквою «ен»,використовуючи слова зі стовпчиків під ілюстрацією.
- Порахуйте кількість імен і кількість дітей на ілюстрації. Чи всім дітям вистачило імен?Які імена дасте хлопчику на колясці?
Висновок: ми – всі різні, але рівні у своїх правах на освіту, спілкування з однолітками, толерантність. Запам'ятаємо золоте правило етики : стався до інших так, як хочеш, щоб ставились до тебе»
- Яку літеру «ен» використовуємо в цих словах? Чому?(Імена дорослих і дітей пишемо з великої букви).
- Попрацюємо над звуковими «сукнями» слів-імен у групах:
І група – Наум, Ніла
ІІ група – Аліна, Нонна
- Порівняємо отримані схеми.
- Яку ще загадку букви «ен» ми розгадали?
( «Буква «ен» може позначати твердий подовжений і м'який подовжений приголосний звуки»)
Фізкультхвилинка «Ой, у лузі червона калина».
VІ. Творче використання отриманих знань
- Пригадаємо роль знаків ?,!,. у кінці речення. Як читаємо такі речення?
- Прочитайте подані речення виділяючи голосом головне слово в реченні:
«Ніна мила лимон.»
Висновок: логічний наголос – слово, яке є «найважливішим» зараз у реченні, його виділяють голосом.
- Чому «Ніна, Назар, Ніжин,» пишемо з великої літери?
- Який ще один секрет букви «ен» дізналися зараз?
- (Діти дописують третій секрет у карту думок: «Буква «ен» велика використовується в іменах, прізвищах і на початку речення»)
- Прочитайте речення на с. 65. Визначте на ілюстрації кожну дитину.
- Чи можна брати чужі іграшки без дозволу?
- Чи буду весело сидіти з купою іграшок самому?
Висновок: ділитися іграшками під час гри, доброзичливо ставитися до оточуючих – ввічливе ставлення до оточуючих.
- «Сумка мами - мамина сумка. Намисто тітки -… тітчине намисто. Капці бабусі - …бабусині капці. Капелюшок сестри - …сестрин капелюшок.
- Послухайте уважно текст, щоб дати відповідь на питання: «Чи стала дорослою дівчина?»
- Прочитайте самостійно текст. Визначте, чи великою стала дівчинка, коли одягнула мамині сукню, капелюх, взула мамині туфлі, взяла мамину сумку?
- Яку пораду ви дасте Ілоні, щоб стати швидко дорослою? Обґрунтуйте свою думку.
VІІ Рефлексія, або підбиття підсумків
- Які загадки букви «ен» ми сьогодні розгадали?
Буква «ен» має різні звукові значення…
Велика буква «ен» використовується, якщо …»
- Яке завдання сподобалось?
Вийдіть до дошки ті учні, які були активні на уроці. Молодці! Давайте їм поаплодуємоі!
Мені приємно було сьогодні з усіма вами працювати на уроці. Дякую1