Урок: навчання грамоти 1 клас
Тема: Закріплення звукового значення букви «ха».
Мета: закріпити звукове значення букви «ха», розвивати фонематичний слух; удосконалювати уміння читати слова та речення з буквою «ха», виконувати аналітико-синтетичні вправи з вивченими буквами; розвивати логічне мислення, спостережливість, розвивати мовлення учнів; виховувати бажання пізнавати нове; толерантне ставлення до оточуючих людей.
Урок: навчання грамоти 1 клас
Тема: Закріплення звукового значення букви «ха». Словниково-логічні вправи. Опрацювання оповідання (за В. Чухлібом).
Мета: закріпити звукове значення букви «ха», розвивати фонематичний слух; удосконалювати уміння читати слова та речення з буквою «ха», виконувати аналітико-синтетичні вправи з вивченими буквами; розвивати логічне мислення, спостережливість, розвивати мовлення учнів; виховувати бажання пізнавати нове; толерантне ставлення до оточуючих людей.
Хід уроку
І Організаційний момент
Діти, у нас сьогодні на уроці присутні гості. Привітайтесь, будь ласка й подаруйте їм свою посмішку. А тепер подаруйте посмішку сусідові по парті. А я бажаю нам всім успішної роботи на уроці.
Мухтар: Доброго дня вам, любі діточки й дорослі…
Цього року у мене дуже багато роботи, адже немало людей потребують моєї допомоги. Але сьогодні я з величезним задоволенням попрацюю разом з вами. Адже я, як ви вже здогадались, пес чарівний, тому й приніс купу чарівних завдань, які допоможуть вам добре навчитись читати.
Чи готові з ними впоратись?..
ІІ Актуалізація опорних знань
ІІІ Мотивація та самовизначення до діяльності
ІV Аналітико-синтетичні вправи зі звуками
(Двоє дітей по черзі допомагають біля дошки витягати предмети й віддавати їх звукові [х]. Весь клас обговорює завдання. Якщо слово підібрано правильно, [х] затягує предмет до себе, неправильні слова відштовхуються.)
Робота в парах
Для перевірки виходять двоє дітей. Один коментує, другий виставляє на дошці звукову схему. (- - - -)
Фізхвилинка (коротка)
Мухтар: Дякую за подарунок, але щось у мене шия затекла. Давайте разом виконаємо кілька вправ для м’язів шиї. (Діти повторюють за Мухтаром кілька вправ для м’язів шиї та позіхають.)
V Формування навики читання
Робота зі стовпчиками слів
Пропоную вам вправу «Човник». Сьогодні на човнах працюватимуть всього три капітани. Нагадую, читати треба так, щоб кожен зрозумів слова, які ви читаєте.
Гліб хлібний хворостина
робот холодильник хустина
голодний вихор хуртовина
- Знайдіть слова з м’яким приголосним. Як знайшли? Що вони означають?
- Прочитайте слова, в яких чотири склади. Як їх знайшли? Як ви розумієте їх значення?
- Який стовпчик, на ваш погляд, не відповідає темі уроку? Доведіть.
Раз ми з вами сьогодні чарівники, я пропоную вибрати на дошці букву, яку ми вивчаємо, та поставити в першому стовпчику так, щоб вийшли нові слова, але вже з буквою «ха». (Поясніть значення другого слова)
(Натискається на слово, виникає малюнок, де зображено тин)
Ми добре попрацювали зі словами, час прочитати їх методом сороки.
(Швидке читання слів).
Ускладнюємо, змінюємо порядок. Пробуємо читати швидко.
(Таблиця, в якій слова не видно. Вчитель наводить на слова , які з’являються в іншому порядку, діти повинні швидко прочитати)
Мухтар:А я знову пропоную чарівне завдання. Перед вами слова, в яких зникли деякі букви. Ви повинні зрозуміти, що це за слова й які букви в них зникли. Перевірити себе ви зможете за допомогою чарівного дзеркала. Буква, з якою ми сьогодні працюємо, вам неодмінно допоможе.
Вправа «Чарівне дзеркало»
На дошці записані слова, з пропущеними буквами. Після відповідей дітей ці слова треба протягнути через дзеркало й в них з’являться пропущені літери. Одна дитина виконує роль чарівника біля дошки.
С…ОВ…ТИ
НА…ИЛ…В
ПО НО…АХ
Фізхвилинка
Розгадування анаграм
Мухтар: А я пропоную вам самим скласти слова із букв, що розсипались. Якщо буде складно, зможете взяти підказку.
Слова для гри: хліб, хвіст, хижак.
Підказки: 1) без нього не буває обіду 2) є у більшості тварин, немає у людини 3) він їсть інших тварин
і б х л
с т в і х
ж а х и к
Кросенс
- Хто може пояснити свої міркування. Як саме шукали захований об’єкт?
- Прослухаємо звуковий файл. Чи підтвердився ваш здогад?
(Відкривається малюнок посередині з підписом).
«Займіть позицію»
Як вам здається, вітер – це добре чи погано?
Добре Погано
(Спочатку рахується кількість дітей до кожної позиції й записується на дошці)
- Доведіть, обґрунтуйте свою позицію. (Під час обговорення повертаємось на попередній слайд)
(Якщо діти вибирають одну з позицій, вказаних на малюнку, доторкнутись до відповідного малюнку й включається відео кілька (секунд)
Після обговорення повертаємось до слайду «Займи позицію». Рахуємо заново.
- До якого ж висновку ви прийшли?
Узагальнення вчителя: Насправді, в житті не буває тільки чорного чи білого, не буває ідеальних ситуацій та ідеальних людей. Погане й добре завжди знаходиться поруч з нами. Треба намагатись робити якомога більше доброго, а якщо хтось помилився, зробив ненавмисно щось погане, вмійте його пробачити, не тримайте зла на друзів та й ,взагалі ,на людей. Вмійте прощати й бути позитивними, тому що доброго на світі набагато більше, ніж поганого.
Фізхвилинка
На цій позитивній ноті пропоную трішки відпочити під спокійну мелодію. (Діти «сплять»)
Робота за букварем
Мухтар: Діти, ви так цікаво говорили про вітер. А хто з вас був найуважнішим й може згадати слово, яке звучало на сьогоднішньому уроці й на уроці, коли ви познайомились з буквою «ха». Це слово означає поривчастий вітер або просто закручений чубчик .
- Діти, пригадайте, як себе поводив вихор з тексу який ми читали на минулих уроках.
А зараз познайомимось з продовженням цієї історії.
Буквар ст. 131
Читання стовпчиків слів «Луною» . Спочатку вчитель, далі діти.
- Як розумієте значення цих слів?
Вправа «Вчитель»
- Сьогодні я пропоную замість мене попрацювати кілька хвилин вчителем …
А ви всі уважно слухаєте та слідкуєте.
Повторне читання по реченнях.
Аналіз тексту
- Хто головний герой цієї історії?
- Чим займався вихор?
- Що робили ті, хто зустрічався на його шляху?
- Що кричав вітер?
- Для чого?
- Що з ним раптом трапилось?
- Як ви зрозуміли, чому вихор змінив свою поведінку?
- Отож, проти сили завжди знайдеться інша сила. Як ви гадаєте, якщо ти сильніше за інших, чи варто ображати оточуючих?
- Чому?
- А коли ж можна позмагатись, хто сильніше?
(Спортивних секціях, змаганнях або позмагатись, хто найбільше знає)
- А тепер знайдіть в тексті слова з буквою «ха»
Автори підручника пропонують вам знайти ці слова в табличці внизу сторінки. Покажіть своєму сусідові те слово, яке змогли побачити.
VІ Рефлексія
Мухтар: Діти, мені сподобалось сьогодні працювати разом з вами. Я почув багато нового. А про що ви сьогодні дізнались?
- Що вам сподобалось на уроці?
- Чим був корисний для вас цей урок?
- Оцініть, будь ласка на скільки складно вам було працювати на цьому уроці.
- А тепер оцініть якість своєї роботи.
Оцінка уроку вчителем.
1