Тема уроку: Заломлення світла на межі поділу двох середовищ. Закон заломлення світла
Мета: 1) увести поняття «заломлення світла», навчити учнів описувати процес поширення світла на межі прозорих середовищ, сформувати вміння використовувати закон заломлення світла для визначення показника заломлення, сформувати уявлення про відносний показник заломлення, сформувати вміння спостерігати явище заломлення світла на межі розділу двох середовищ та пояснювати хід світлового променя під час заломлення;
2) продовжити формування вмінь аналізувати навчальну інформацію, будувати хід променів у різних оптичних середовищах (плоско-паралельній пластині, скляній призмі тощо);
3) продовжити розвиток світогляду учнів шляхом практичного застосування законів заломлення світла.
Очікувані результати: учні знають та розуміють закони заломлення світла, можуть розв'язувати задачі з використанням II закону заломлення світла.
Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ до 5 хв
Діяльність учителя |
Компетентності |
Діяльність учнів |
Учитель пропонує учням самостійну роботу для перевірки вмінь учнів будувати зображення у плоскому дзеркалі та обчислювати кути падіння (відбивання), застосовуючи закон відбивання світла |
Формування самоосвітньої компетентності: організація прийомів самонавчання, гнучкості застосування отриманих знань |
Учні розв’язують задачі, перевіряють рівень предметної підготовки з теми «Відбивання світла», визначають прогалини у своїх знаннях |
Презентація. Частина1
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 25 хв
План
Діяльність учителя |
Компетентності |
Діяльність учнів |
Для розкриття 1,2 питань плану учитель використовує інтерактивний плакат до уроку, відеофрагменти, демонстраційний експеримент, викладає навчальний матеріал у вигляді лекції |
Формування предметної компетентності та світогляду учня, демонстрація зв'язку природничих наук з гуманітарними, формування культурної складової розвитку учнів |
Учні слухають учителя, конспектують навчальний матеріал, беруть участь в обговоренні причин спостережуваних явищ під час проведення демонстраційного експерименту (під час перегляду відеофрагментів) |
Проблемне питання: чи може поширення світового променя бути не прямолінійним?
На це питання будемо знаходити відповідь упродовж уроку.
Учитель демонструє відеофрагмент «Поширення світла».
Презентація. Частина 2
Демонстрація заломлення світла за допомогою оптичної шайби. Використовуючи плакат чи малюнок до уроку, учитель уводить поняття падаючого, заломленого променів, кутів падіння та заломлення.
Уважають, що закони заломлення експериментально відкрив голландський учений В. Снелліус (1621 p.), а їх теоретичне обґрунтування зробив французький математик Рене Декарт (1630 p.).
, де – фізична величина, яку називають показником заломлення середовища 2 (середовища, в якому світло поширюється після заломлення) відносно середовища 1 (середовища, із якого падає світло).
З'ясовуємо фізичний зміст показника заломлення
Абсолютний показник заломлення показує, у скільки разів швидкість поширення світла в середовищі менша, ніж у вакуумі:
, де с — швидкість поширення світла у вакуумі (с = 3 • 108 м/с); v — швидкість поширення світла в середовищі.
Відносний показник заломлення показує, у скільки разів швидкість поширення світла в середовищі 1 більша (або менша), ніж швидкість поширення світла в середовищі 2:
Згадавши другий закон заломлення світла: , маємо:
Проаналізувавши останню формулу, доходимо висновків:
Зазвичай швидкість поширення світла в середовищі порівнюють зі швидкістю його поширення у вакуумі.
Коли світло потрапляє в середовище з вакууму, показник заломлення п називають абсолютним показником заломлення.
У будь-якому середовищі швидкість світла завжди менша, ніж у вакуумі. Тому під час переходу світла з одного середовища в інше його швидкість зменшується, і це є причиною заломлення світла. Чим менша швидкість поширення світла в середовищі, тим середовище оптично густіше (оптична густота більша).
Так, наприклад, повітря має більшу оптичну густоту, ніж вакуум, оскільки в повітрі швидкість світла дещо менша, ніж у вакуумі (n= 1,0003).
Оптична густота води більша, аніж оптична густота повітря, оскільки швидкість світла в повітрі більша, ніж у воді (n= 1,33).
Чим більше відрізняються оптичні густоти двох середовищ, тим більше заломлюється світло на межі їх розділу. Чим більше змінюється швидкість світла на межі поділу двох середовищ, тим сильніше воно заломлюється.
Наслідком заломлення світла в атмосфері Землі є той факт, що ми бачимо Сонце і зорі трохи вище їх реального стану.
Заломленням світла можна пояснити виникнення міражів, веселки; явище заломлення світла є основою принципу роботи численних оптичних пристроїв: мікроскопа, телескопа, фотоапарата.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ 7-8 хв
Діяльність учителя |
Компетентності |
Діяльність учнів |
Учитель пропонує умови задач, консультує учнів під час розв'язання задач |
Формування предметної (фізичної та математичної) компетентності — формування вмінь застосовувати закони заломлення світла для розв'язання задач |
Учні розв'язують задачі, розширюють уявлення про застосування законів заломлення світла під час пояснення оптичних явищ |