Мета: ознайомити учнів із льодом, його властивостями, значенням; властивостями води, яка здатна розширюватися при нагріванні та стискатися при охолодженні; ознайомити із різними станами води; розвивати спостережливість, вміння аналізувати природні явища; виховувати бережливе ставлення до води, зацікавленість до уроку природознавства.
Тема: Замерзання води. Лід. Дослідження замерзання води, властивості льоду. Практична робота «Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи».
Мета: ознайомити учнів із льодом, його властивостями, значенням; властивостями води, яка здатна розширюватися при нагріванні та стискатися при охолодженні; ознайомити із різними станами води; розвивати спостережливість, вміння аналізувати природні явища; виховувати бережливе ставлення до води, зацікавленість до уроку природознавства.
Обладнання: казковий герой, мультимедійна презентація, анаграма, матеріал для досліду, ілюстрації «Діти на льоду».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Привітання
- Добрий день! Сідайте.
2. Перевірка готовності
- Діти, подивіться, чи все необхідне знаходиться у вас на парті, а саме: ручка, щоденник, книжка.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Яка зараз пора року?
- Загадка: На подвір’ї – біло-біло,
Ні стежиночки нема.
Завихрило, завістило –
Знов прийшла до нас…
(Зима)
- Що відбувається взимку з водою?
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
- Загадка: Під вікном моїм калюжа
Уночі замерзла дуже,
Узялася склом твердим,
Добре ковзатись на нім.
(Лід)
- На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся про те, як утворюється лід, та при якій температурі замерзає вода, властивості льоду.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди про властивості льоду
- Сьогодні мені зустрілася…
- А для того, щоб дізнатися хто, вам потрібно розгадати анаграму:
У Р Ь Л Б К У А (бурулька)
2 3 6 5 1 7 4 8
- Так, саме бурулька зустрілась сьогодні мені на шляху, і вона дуже просилася, щоб я взяла її з собою до вас. Вона хоче розповісти про чарівний світ де все із снігу й льоду, про світ де усім править Снігова Королева. Ось послухайте розповідь:
З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка. Хлопчик думав: ось впаде під ноги і її затопчуть.
Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати. Хлопчик простяг долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на теплу, добру руку хлопчика й розтанула. Хлопчик із жалем поглянув на руку. На долоні блищить капелька, мов сльозинка.
- Які ж властивості льоду?
- Діти, лід – це вода у твердому стані. Він безбарвний, прозорий, крихкий. При замерзанні вода розширюється, перетворюється на лід. Лід легший за воду, тому не тоне. Температура води, при якій вода перетворюється на лід, становить 0º.
2. Демонстрація досліду над льодом під час якого ми бачимо, що при кімнатній температурі лід розтає.
3. Робота в зошиті (с. 25 зд. №1,№ 2.)
4. Фізкультхвилинка
V. Закріплення нового матеріалу
1. Робота з підручником
А) Загадка: З нетерпінням зиму ждуть,
Лід малюють – іскри йдуть!
Гострі та стрімкі вони.
Мають назву... ковзани.
- Чи доводилося вам взимку кататися на ковзанах?
- Де це відбувалося?
Б) Опрацювання оповідання : «Як утворюється лід на ставку» (с. 64-65)
- Де ще вам доводилося бачити лід, крім водойм?
- Так які ж властивості має лід?
- Як ви гадаєте, чи вся вода замерзає у водоймах взимку?
- У тому, що лід плаває на воді, ніхто не має сумніву. Кожен це бачив на ставку й на річці.
Чому лід не тоне? Бо він легший за воду. Якби лід був важчий за воду – то потонув. Тоді, навіть у глибоких водоймах, вона промерзла б узимку до дна. Усі тварина, які у них мешкають, загинули б. Під льодом навіть у сильні морози є вода.
2. Робота за малюнками «Поведінка дітей на льоду»
VI. Підсумок уроку
1. Підсумкова бесіда
- Яку тему ми вивчили на уроці?
- Як утворюється лід?
- Які властивості має лід?
- Чи існує життя у водоймах взимку?