Урок біології в 6 класі
Запилення квіткових рослин
Мета: сформувати поняття «запилення»; познайомити учнів з основними типами запилення; визначити пристосування квіток рослин до самозапилення та перехресного запилення; розкрити біологічний зміст і практичне значення запилення; розвивати уявлення учнів про будову та різноманіття квіток; формувати вміння й навички розпізнавати різні способи запилення рослин за особливостями будови квітки; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати та робити висновки, продовжувати розвивати екологічне і естетичне виховання, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; любов до прекрасного, прививати інтерес до предмету.
Тип уроку: комбінований
Обладнання : підручник, таблиці, гербарій.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап
2. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда за питаннями
- Що називається суцвіттям?
- Які бувають типи суцвіть?
- Які суцвіття відносять до простих, складних?
- Яке значення мають суцвіття у житті рослин?
2. Робота учнів біля дошки (за навчальними таблицями). Показати, назвати, охарактеризувати прості та складні суцвіття.
3. Визначити суцвіття в запропонованих рослин. (Календула, конюшина, овес, шавлія, морква, кульбаба, пшениця)
4.Письмова перевірка знань з використанням індивідуальних карток (5 чоловік).
3. Мотивація навчальної діяльності
«Садок вишневий коло хати
Хрущі над вишнями гудуть»
Діти, чому хрущі гудуть над вишнями, чому вони прилітають до квіток?
4. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми з вами познайомимося з запиленням, видами запилення, а також дізнаєтесь про значення процесу запилення в житті рослин.
5. Вивчення нового матеріалу
Для того, щоб з насінних зачатків зав’язі маточки утворився плід, необхідно, щоб пилок з тичинки потрапив на приймочку маточки.
- Як називають процес перенесення пилку?
Запилення – це процес перенесення пилку з пиляків тичинок на приймочку маточки.(записати в зошит)
Пилок – це сукупність пилкових зерен. Пилкове зерно – чоловічий гаметофіт, складаеться з двох клітин з гаплоїдним набором хромосом: вегетативної та генеративної. Пилок дуже дрібний, але має велике значення. Про те, що без запилення не утворюються плоди, знали в стародавні часи. Так у Вавілоні торгували на ринках тичиночними квітками фінікової пальми. Такі суцвіття розвішували між жіночими суцвіттями. Пилок з тичиночних квіток попадав на приймочку маточки, відбівалось запилення, в разі цього вражай фініків був більший.
В залежності від того, як пилок переноситься на маточку, існує кілька видів запилення.
ВИДИ ЗАПИЛЕННЯ
самозапилення перехресне штучне
При самозапиленні пилок потрапляє на приймочку цієї самої квітки. У одних рослин самозапилення відбувається до розпускання квітки, коли вона ще в бутоні – ячмінь, горох, квасоля. У других після відкриття квітки – пшениця, картопля, томати.
При перехресному запиленні пилок однієї квітки попадає на приймочку маточки іншої квітки цього виду.
СПОСОБИ ПЕРЕХРЕСНОГО ЗАПИЛЕННЯ
вітром комахами птахами водою
береза конюшина орхідеї стрілолист
кукурудза вишня фуксії
тополя мак
жито гречка
Рослини, які запилюються комахами, мають яскравий віночок, квіти мають запах, виділяють нектар. Нектар – це їжа для комах ( в грецькій міфології – напій богів). Нектар містить глюкозу. При відвідуванні квітки комахи здійснюють перехресне запилення. Нектар виділяється невеликими краплями.
Для перехресного запилення комахам необхідна суха, тепла погода. В дощову погоду комахи не літають, а чашечка та віночок прикривають тичинки та маточку, захищаючи пилок від намокання. Погана погода під час цвітіння різко знижує врожай плодів та насіння. Деякі рослини запилюються тільки одним видом комах. Наприклад, конюшина – джмелі, рафлезія – мухами.
Дуже багато рослин запилюється вітром. Це береза, дуб, осика, тополя, крапива, пирій, кукурудза.
Квітки невиразні, дрібні, не мають яскравих віночків, дуже довгі тичинкові нитки. Пилок легкий, сухий, його дуже багато. Так у одній сережці ліщини до 4 млн. пилинок. Більшість дерев, квітки яких запилює вітер, цвітуть рано весною, до появи листків. Це забезпечує краще перенесення пилка на приймочки маточок.
6. Закріплення знань, умінь, навичків учнів.
«В полі береза стояла,комахи до квіток її прилітали»
«Квітка рафлезії пахучої
Розквітла на галявині,
Бджола туди летить
Запилення здіснить»
Зараз ви прослухаєте тези. Деякі з них є помилковими. Правильну тезу відмічайте знаком «+», не правильну – знаком «-«.
4. Американський еколог Коммонер вивів закон «Все пов’язано з усим»
Виходячи з цього закону, який логічний зв’язок можна встановити між ділянками ланцюга: конюшина – джмелі – пацюки – кількість котів на селі.
5. Розкрити біологічний зміст плакату
6. Чому не можна ламати гілки під час цвітіння?
7. Яке значення запилення в житті рослини ?
7. Підведення підсумків уроку (гра «Мікрофон»):
- На уроці я зрозумів…
- Тепер я знатиму…
- Мені було цікаво дізнатися про…
8. Домашнє завдання: читати відповідний параграф підручника.
9. Підсумок уроку.