урок "Запилення та запліднення"

Про матеріал
Даний урок допоможе вчителю розвивати логічне та біологічне мислення, вміння працювати з додатковою літературою, підручником, малюнками, схемами, в групі, формування уміння знаходити необхідну інформацію;сприяти естетичному вихованню, виховувати творчу активність, товариські відносини, формувати науковий світогляд
Перегляд файлу

Біології  6 клас

Розробив  урок: вчитель  Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів «Чмирівський ліцей» Чмирівської сільської ради Старобільського району, Луганської області Бондар Світлана Анатоліївна.

Тема. Запилення квіткових рослин. Міні – проект «Квіти і комахи»

Мета: 
Освітня : сформувати уявлення  про запилення квіткових рослин  як етап статевого розмноження, дати поняття що таке «запилення», «перехресне запилення» та «самозапилення», охарактеризувати різні способи запилення у рослин; розглянути пристосування рослин до різних способів запилення, що виникли в ході еволюції ; 

Розвиваюча: розвивати логічне та біологічне мислення, вміння працювати з додатковою літературою, підручником, малюнками, схемами, в групі, формування уміння знаходити необхідну інформацію. 

Виховна: сприяти естетичному вихованню, виховувати творчу активність, товариські відносини, формувати науковий світогляд
Тип уроку: комбінований 

Методи навчання: 

Загальні: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий 

Часткові: словесний, словесно-наочний, словесно-наочно-практичний. 

Конкретні: пояснення, бесіда, самостійна робота учнів, демонстрація. 

Обладнання: мультимедійна презентація, проектор, комп’ютер, наочність, малюнки, робочі аркуші, роздатковий матеріал з завданнями, 3 аркуші формату А-2, маркери, фломастери, клей. Для розподілу по групам 9 метеликів, 9 жуків, 9 бджіл.

Базові поняття та терміни: запилення, самозапилення, перехресне запилення, запилення за допомогою вітру, води, комах, птахів. 

Хід уроку      

C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Снимок.jpgІ Організаційний етап (психологічна, практична підготовка учнів) – 3 хв.

  • Добрий день, діти! Подивіться мені в очі, посміхніться, від вашої посмішки у мене на душі спокійно й радісно, тому, що я бачу перед собою розумні, добрі обличчя й очі. Тому я «Бажаю нам отримати радість від здобуття нових знань!» і сподіваюсь, що після нашого уроку ваш настрій покращиться, а ваші знання поглибляться.

ІІ Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності (перевірка знань, формування теми і завдань уроку) -7хв

  • Для того, щоб визначити, якою буде тема нашого уроку і з'ясувати, а що ми знаємо, я пропоную вам розгадати кросворд,  якщо ми вірно розгадаємо усі слова, то саме ключове слово буде визначати тему нашого уроку

D:\видео учитель року\4.JPGC:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\2(1).jpgПитання до кросворду
1.Розширина частина маточки, яка містить насінний зачаток
2.Головна частина квітки, у якій розвиваються насінні зачатки і яка вловлює пилок
3.Сукупність клітин, що розвиваються в пиляках тичинок
4.Органи квітки, які утворюють пилок
5.Яскраво забарвлені верхні листки оцвітини, які утворюють віночок
6. Нижня частина квітки утворена з чашолистиків
7.Частина квітки утворена з яскравих пелюсток
8.Сукупність листоподібних органів квітки, які утворюють її покриви
9.Частина квітки , яка міститься на верхівці тичинкової нитки

(ключове слово – ЗАПИЛЕННЯ).

D:\видео учитель року\56.JPGТема уроку: Запилення у квіткових рослин

  • Ми повинні з вами з’ясувати, що таке  запилення, які бувають способи запилення; розглянути пристосування рослин до різних способів запилення, що виникли в ході еволюції; під час проекту визначити які особливості квітки визначають вид комах, які їх запилюють, і кожній групі презентувати свою роботу у вигляді колажу.
    ІІІ . Вивчення нового матеріалу (вчительська презентація розповідь, робота в робочих аркушах) -10 хв

 

 

  • D:\видео учитель року\6.JPGЗапилення – це процес перенесення пилкових зерен із пиляка на приймочку маточки. Розрізняють два його тип: самозапилення і перехресне запилення. Прикладом пристосування , яке забезпечує перехресне запилення, є утворення одностатевих квіток

D:\видео учитель року\9.JPG

Якщо на одній рослині є маточкові і тичинкові квітки, то рослину називають однодомною (ліщина, огірок),

(ДОДАТОК 1)

 

D:\видео учитель року\7.JPG

а якщо маточкові і тичинкові квітки з’являються на різних рослинах, то вони є дводомними (обліпиха, верба, кропива дводомна)

 

 

 

D:\видео учитель року\8(1).JPG

  • Способи запилення квіткових рослин різноманітні

 

D:\видео учитель року\10.JPG( самостійна робота з підручником з заповненням порівняльної таблиці у робочому аркуші)
(ДОДАТОК 2)

 

 

D:\видео учитель року\12.JPG

 

 

 

 

 

 

D:\видео учитель року\11.JPG

 

 

 

 

 

 

(фізкультхвилинка) -2 хв

 

D:\видео учитель року\13.JPGПісля руханки

 – Діти у вас на партах на закладках зображені різні комахи: метелики, жуки, бджоли. Об’єднайтеся в групи.

 

 

D:\видео учитель року\14.JPGIV. Закріплення нового матеріалу (виконання проекту, робота в групах, творча робота, презентація роботи) – 15 хв

Робота над проектом

Тема проекту: Квіти і комахи

D:\видео учитель року\15.JPGМета: які особливості будови комахозапильних квіток забезпечує надійне перенесення пилку на приймочку маточки і захист нектару від відвідувачів, які не можуть запилити квітку.

D:\видео учитель року\16.JPGКлючове питання:  Що «приховує» квітка?

Змістові питання

1. Що означає поняття «комахозапильні»?

2. З'ясувати, які особливості комахозапильних квіток?

D:\видео учитель року\18.JPG3. Яке біологічне значення має запилення для квіткових рослин?

4. Хто ж у виграші квіти чи комахи?

Правила роботи в групі

Час роботи над проектом 15 хв.

D:\видео учитель року\17.JPGЗавдання для груп:1. Прочитайте текст підручника с. 149 - 150  та додатковий текст, проаналізуйте прочитане. Текстову інформацію зробіть  візуліативною, ілюстрованою (інфорграфіка).

(ДОДАТОК 3)

 

 

 

D:\видео учитель року\19.JPGV. Підсумки уроку

Вправа «Як все починалось…..» 5 хв

Оцінення роботи учнів

D:\Школа фото\Фото2516.jpgVІ. Домашнє завдання: прочитати текст підручника §33 с148-151, вивчити поняття, закінчити завдання на робочому аркуші(ДОДАТОК 4, відповідати на питання1-5 с 152, для допитливих завдання заповнити таблицю. 2 хв)

 

 

 

 

 

 

 

D:\Школа фото\Фото2515.jpg

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку Бондар С.А.

ДОДАТОК 1

РОБОЧИЙ АРКУШ

уч_____     6 класу

___________________________

(Прізвище, ім'я)

Тема Запилення у квіткових рослин

Мета: з'ясувати, що таке  запилення, які бувають способи запилення; розглянути пристосування рослин до різних способів запилення, що виникли в ході еволюції; під час проекту визначити які особливості квітки визначають вид комах, які їх запилюють.

D:\Документи\біологія\qrcode (1).png

Дати визначення поняттям

Запилення - це ______________________________________________________

___________________________________________________________________.

Однодомними називають рослини, якщо _______________________________

___________________________________________________________________.

Дводомними називають рослини, якщо________________________________

____________________________________________________________________.

 

 

 

Складіть схему

 

 

 

 

http://gendocs.ru/docs/27/26529/conv_2/file2_html_542fff9d.pnghttp://gendocs.ru/docs/27/26529/conv_2/file2_html_22f38271.png

 

 

 

 

D:\Документи\біологія\qrcode (1).pngДОДАТОК 2

Робота з підручником. Прочитайте текст підручника с.149 «Способи запилення», проаналізуйте прочитане і заповніть таблицю:

Вітрозапильні рослини

Ознаки

Комахозапильні рослини

 

1. Забарвлення віночка
(яскраве, неяскраве)

 

 

2. Наявність запаху
(є запах, не має запаху)

 

 

 

3. Клейкість пилку

 

 

 

4. Кількість пилку

(багато, мало)

 

 

5. Наявність цукристого нектару (є, не  має)

 

 

ДОДАТОК 4

Домашнє завдання: опрацювати текст § 33, вивчити поняття, відповідати на питання 1-5 с152 , підготувати публікацію

Читаючи домашній параграф с. 150-151. Заповнити пропуски в тексті.

Чоловічі статеві клітини - __________________. Жіноча статева клітина - _________________.  Злиття чоловічої та жіночої клітини – це _______________.

Для квіткових рослин характерний процес ________________  ______________ ,

відкритий  у ___________році ___________ ___________ ___________________.

Суть запліднення: один сперміїв зливається з _______________________.           В результаті________________ яйцеклітини утворюється ___________________, яка дає початок ___________________нової рослини. Другий _______________ зливається з великою ____________________  _____________ зародкового мішка. Запліднена центральна _____________ ділиться і утворює ____________ - тканину, яка запасає ________________ речовини. В результаті з _______________ зачатка утворюється _________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

ТЕКСТ для групи «БДЖОЛИ»

Бджоли – найважливіша група комах, які відвідують квітки. Вони запилюють більшість видів рослин, аніж хтось інший. Бджоли живуть за рахунок нектару та пилку, який збирають на корм личинкам. Їх ротовий апарат, щетинки на тілі та інші придатки є спеціальними пристосуваннями, що полегшують збір і перенесення цих продуктів. За дослідженнями вчених, бджола дуже швидко вчиться розрізняти квіти, запахи та зовнішні обриси рослин, хоча сонячний спектр вона, як і більшість комах, бачить інакше, ніж ми. На відміну від людини бджоли сприймають ультрафіолетову частину і не вловлюють червону, яка неначе зливається із квітучим фоном рослин. 
               Бджолам властива постійна прив'язаність до певних квітів. Вони мають для цього помітні морфологічні та фізіологічні адаптації. Якщо вони літають на квітки з великими пилковими зернами, то апарат для її збору має грубі щетинки, а якщо збирають нектар з квіток, що мають довгу трубочку, то їхні ротові придатки подовжені. У зв'язку із цим, бджоли стають могутнім еволюційним фактором. 
                 Квіти, що запилюються бджолами, еволюціонують разом з ними. Вони мають досить яскравий віночок: голубий або жовтий, часто з малюнком, по якому комахи його впізнають. Квіти, що запилюються бджолами не бувають ніколи чисто червоними. 
Квіти, які запилюються бджолами мають спеціальні “посадочні діляночки”. Нектарники у них знаходяться біля основи віночка і занурені так,щоб інші запилювачі до них не досягли, особливо жуки. 
Джмелі також добрі запилювачі квіткових рослин. Вони повинні добре живитися нектаром, тому що поки температура тіла не досягне 32 С, вони не здатні літати. А нектар задовольняє їхні потреби в життєвій енергії. Квіти, які запилюють джмелі, мають свої особливості. Нектарники у них розміщені дуже вглибині, і тільки ці комахи своїм довгим хоботком здатні його досягти. Джмелі незамінні запилювачі лугових трав. Там завжди можна почути їхній басовитий звук.

 

 

 

 

ТЕКСТ ДЛЯ ГРУПИ «Метелики»

Квіти, що запилюються метеликами, дуже схожі на ті, які запилюються бджолами. Головним чином тим, що приваблюють цих комах малюнком та запахом квіток. Але деякі метелики здатні розрізняти червоні кольори, тому рослини, які вони запилюють можуть бути і червоними, і оранжевими. 
У видів, що запилюються нічними метеликами, квіти завжди білі, білувато-жовті або яскраво-рожеві з дуже запашним ароматом. Найсильніший запах мають різні види тютюну. Для багатьох квітів, які запилюються метеликами характерно те, що їхній сильний солодкий запах проявляється тільки після заходу сонця. 
У квітках, що запилюються метеликами, нектарники знаходяться біля основи довгої вузької трубочки віночка або спеціальної шпори, звідки тільки ці комахи здатні витягувати нектар смоктальним ротовим апаратом. Бражники, наприклад, не залазять у квітку, як бджоли, а зависають над нею, вставляючи свій довгий хоботок у квіткову трубочку. Ці квіти не мають “посадкової ділянки” як для бджіл, ніяких ловушок і складного внутрішнього обладнання, яке необхідне для перетинчастокрилих.
Існує взаємозалежність між розмірами метелика та розмірами квітки. На великі квіти сідають великі метелики, а на дрібні – маленькі метелики. У дрібненьких квітках короткі квіткові трубочки, тому маленьким метеликам немає потреби занурювати свій хоботок. Вони просто повзають по квітці і збирають нектар.
Квіти, які запилюються метеликами еволюціонують разом з ними, як і у перетинчастокрилих комах.

 

 

 

Текс для групи «Жуки» 

Ряд сучасних видів покритонасінних рослин запилюється переважно жуками. Квіти цих рослин великі, поодинокі або дрібні і зібрані в суцвіття. 
Основною їжею для жуків є сік вегетативних частин рослин, плоди, та гниючі рештки. У жуків нюх розвинений краще, аніж зір, тому запилюючі ними квіти часто білі або зовсім неяскраві, зате мають сильний запах. В основному це фруктовий, пряний або неприємний, що нагадує бродіння. Ці запахи відрізняються від аромату тих квітів, які запилюються бджолами та метеликами. 
У одних квітів жуки живляться нектаром, у інших пелюстками або особливими поживними тільцями – скупченнями клітин на поверхні різних частин квітки, а також пилком. В усіх випадках насінні зачатки у квіток, що запилюються жуками, добре захищені завязью і знаходяться у недояжності до жуючих шелеп жуків-запилювачів.Широко розкриті квітки шипшини часто запилюють жуки. Тому в них багато тичинок, а ніжні маточки сховані у чашоподібному квітколожі.

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку