Урок " Записування слова фонетичною транскрипцією"

Про матеріал
На основі вдало підібраного матеріалу вчитель може повторити та узагальнити матеріал з теми, розвивати орфографічні та орфоепічні вміння. Удосконалювати навички правильно писати і вимовляти слова. Даний матеріал сприяє вихованню шанобливого ставлення до мови.
Перегляд файлу

Урок з української мови у 5 класі

Федоревська Наталя Григорівна,

Учитель української мови та літератури

НВК «Ерудит» міста Києва,

Учитель вищої категорії

 

 

 Тема:             Записування слова фонетичною транскрипцією

Мета уроку :

- навчити учнів правильно вимовляти тверді та м’які

приголосні;  

- удосконалювати вміння та навички учнів, пов’язані

 з розрізненням твердих і м’яких приголосних;

-  виховувати інтерес учнів до мови.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання. Таблиця « Приголосні звуки ».

 

Хід уроку

I. З’ясування емоційного стану учнів, готовності до уроку

 (графічно).

II. Оголошення теми й мети уроку.

III. Цілевизначення очікуваних результатів навчання самими учнями.  

       1. На цьому уроці  я хочу навчатися …

       2. На цьому уроці я буду вдосконалювати…,

виховувати…

IV. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання. „Експрес – диктант.” 

        1. Найменша одиниця мови та мовлення. (Звук).

        2. Розділ мовознавства, що вивчає звуки мови та мовлення. (Фонетика).

        3. Як позначають звук? (Узятою в дужки літерою)

        4.Як називається фонетичний запис слова?(Транскрипцією).

        5.Які органи творять звуки?(Органи мовлення ).

        6.Які звуки утворюються за допомогою голосу?(Голосні).

        7. Які звуки утворюються за допомогою голосу і шуму або тільки шуму?                  (Приголосні)

        8. Скільки всього звуків  в українській мові?

        9. Скільки голосних звуків в українській мові?

       10. Скільки приголосних звуків в українській мові? 

       11.Затранскрипуйте будь-яке слово.

V. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Метод ”Дослідження”

Вимовте про себе пари слів і з’ясуйте, чим відрізняється вимова приголосних звуків, які стоять на початку слова. Результати дослідження записати.

         Дерево - дід;                                  зірвати – знайти;

         любити - лаяти;                             сіль – ставок;

         рідна – родина;                              дзеркало – дзінь – дзінь;

         тінь – телефон;                              цінувати – цемент.               

         нічого – нуль;

Висновок: приголосні, які стоять на початку слів кожної пари різняться вимовою. Одні вимовляються м’яко, інші – твердо.

 

VI. Повторення й уточнення знань учнів про тверді й м’які приголосні.

 

  1.               Пояснення вчителем нового матеріалу

Попереднє дослідження дає змогу з упевненістю сказати, що приголосні звуки бувають тверді й м’які. У звуковому записі на м’якість приголосного звука

вказує скісна риска [ ' ] після літери: синь [син'], сіль [с'іл'], на пом’якшеність указує знак [ ’ ] : [в’ік]. М’який знак у звуковому записі не вживається.

 

2. Метод „Дизайнер”(робота в парах)

Опрацюйте теоретичний матеріал про м’які й тверді приголосні. Уявіть себе фонетичними дизайнерами. У фонетичній лабораторії ви повинні правильно розмістити всі звуки мовлення. Цей «дизайнерський» прийом  допоможе всім навчитись правильно вимовляти слова. Тож для вас , як для фонетичних дизайнерів, першим завданням буде розмістити всі приголосні звуки в таблиці під назвою : «Класифікація приголосних звуків»  за ознакою твердості і м’якістю. Ця таблиця допоможе робити звуковий запис слів, характеризувати їх.

Доповідачі від деяких пар представляють і захищають свою таблицю. Респонденти слідкують за правильністю відповіді.

 

«Класифікація приголосних звуків»

Тверді

9

[д]

[т]

[з]

[с]

[ц]

[л]

[р]

[н]

[дз]

-

М’які

9 + 1

[д']

[т']

[з']

[с']

[ц']

[л']

[р']

[н']

[дз']

[й]

 

 

Тверді

13

[в]

[п]

[б]

[ф]

[г]

[ґ]

[х]

[к]

[ж]

[ч]

[ш]

[дж]

Пом’якшені

13

[в’]

[п’]

[б’]

[ф’]

[г’]

[ґ’]

[х’]

[к’]

[ж’]

[ч’]

[ш’]

[дж’]

VII. Закріплення знань і вироблення вмінь та навичок.

 

1.Розподільний диктант

Прочитайте правильно слова. Слова із твердими приголосними випишіть в

першу колонку, з м’якими – в другу.

 

Голова, подяка, робота, рясно, криниця, село, журавель, дорога, рідня, душа, земля, діти, онуки, слава, добро, Дніпро, розум, рід, щастя, день, зілля, читацький.

  1. «Швидкопис за читанням»

Прослухайте текст, випишіть слова з м‘якими приголосними, зробіть

фонетичний запис слів, користуючись таблицею з фонетичної лабораторії.

 

У дуже давні часи Україна не була такою, як тепер. У ній не було гарних

міст і сіл, не було пошти, залізниць, літаків, фабрик та заводів. На півночі України були дуже великі простори землі, вкриті густими лісами, озерами, річками й болотами. А на південь – широкі степи, де росла така висока трава, що весною людина могла сховатись в ній із головою. Навесні ця трава зеленіла й цвіла, а влітку жовтіла й висихала.

 

Приклад:

Давні - [д а в н ' і];

Ній - [н ' і й];

Міст - [м ' і с т];

Сіл - [с ' і л];

Залізниць - [з а л ' і з н и ц '];

Літаків - [л ' і т а к’ і в  ];

Заводів - [з а в о д ' і в];

Землі - [з е м л ' і].

 

3. Прийом „Какографія” із доведенням.

Робота в групах. Клас об’єднується в 4-5 груп. Кожна отримує завдання. Керівники груп назначають виступаючих із доведенням. Доведення неправильності фонетичного запису починається словами: «Ми так думаємо…» , «На нашу думку…» і завершується: «Бо згідно таблиці…» (Метод « ПРЕС»).

 

 I гр.   Князь - [к н’ а з'];  хоробрі [х о р о б р і ];

   звірі - [з в ' і р ' і];  міняли [м і н ' а л и];

 II гр.  Полів - [п о л і в];  гість [г ' і с т];

   бджіл - [б д ж ' і л]; любили [л’ у б и л и];

 III гр.  Княгиня - [к н а г и н ' а]; квіти [к в ' і т и];

дівчата - [д’ і в ч а т а] ;  прекрасні [п р еи к р а с н і];

 IV гр.  Літати - [л і т а т ие];   старець [с т а  р еи ц ' ь ];

господиня [г о с п о д и н ' а]; вечерю [в е ' ч е р у ].

 

4 .„Творча майстерня”. Робота в групах.

Замініть твердий приголосний на м’який. Чи змінилося значення слова.

Запишіть пари слів. Складіть речення з двома парами.

 

I гр.- Вив, синив, сил.

II гр. - Лук, рис, мала.

IIIгр.- Лан, рад, зораний.  

IV гр. – Перелаз, бура, сад.

5. « Хвилинка – цікавинка»

Рубрика «Загадки із шухлядки". Відгадайте загадки. Відгадки затранскрибуйте.

 

Ідуть дрини вздовж дороги.

Держать струни для підмоги

По них силач – невидим

Несе світло в кожен дім.

 (Стовпи, дроти, струм)

 

Три брати на однім коні

По білій їдуть цілині.

(Пальці, ручка, папір)

 

Водовоз – торохтій

Над землею гуркотів,

Батожищем блискав,

Водицею бризкав.

(Грім, блискавка, дощ)

 

У чотирьох четверенків

По п’ятеро п’ятеренків.

До двадцяти долічив,

Потім сів і відпочив.

(Руки, ноги, пальці)

 

  1. Узагальнення вивченого на уроці. Рефлексія очікуваних результатів навчання. Оцінювання учнів відповідно до результатів засвоєння навчального матеріалу.
  2.  Домашнє завдання.

§15 (вивчити правила) , вправа 246 (1 гр.). Виписати і затранскрибувати із літописів слова з м’якими і пом’якшеними приголосними (2 гр.). 

 

1

 

doc
Додано
17 січня 2023
Переглядів
3749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку