Урок Запліднення та внутрішньоутробний розвиток людини"

Про матеріал
Даний відкритий урок "Життя людини до народження" можна провести з учнями 8 класу при вивченні теми "Розмноження і розвиток людини".
Перегляд файлу

ВІДКРИТИЙ УРОК З БІОЛОГІЇ В 9 КЛАСІ

НА ТЕМУ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 months

 

 

 

Вчитель: Бойко В.М.

Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.

Мета: створити умови для:

  • усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток людини;
  • розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;
  • формування морального відношення до зачаття і вагітності, відповідальності за життя, яке не народилось;
  • усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.

Обладнання: відеофільм, комп’ютер.

Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація.

Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».

Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.

Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

I етап. Перевірка домашнього завдання

 

Інтерактивна вправа «Знайди помилку біолога»

  1. Продуктами чоловічих статевих залоз є гормон прогестерон.
  2.  Жіночі статеві залози виділяють гормон тестостерон
  3.  Гаметогенез це процес утворення гормонів.
  4.  Овуляція вихід сперматозоїдів з яєчника.
  5.  Овогенез процес утворення чоловічих статевих гамет.
  6.  Онтогенез – індивідуальний розвиток організму від ембріона до природної   смерті.
  7.  Сперматозоїди утворюються в яєчниках процесі овогенезу.
  8.  Головка сперматозоїда має ядро з диплоїдним(2n) набором хромосом.
  9.  Яйцеклітина рухається за допомогою джгутиків
  10.          Акросома або апікальне тільце виробляє гормон, що сприяє проникненню сперматозоїда до яйцеклітини.

 

ІІ.Мотивація начальної діяльності

Слайд. Діти в капусті, лелека.

Вчитель дав завдання учням написати твір на тему: «Як з`являються на світ діти?».Дівчинка прийшла додому і спитала матір: «Мамо, як ти з`явилася на світ?» Матір відповіла «Мене знайшли в капусті.» З цим запитанням дівчинка звернулвся до бабусі:  «Мене принесла лелека» - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально».

 

Сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.

Проблемне питання: «Коли починається людське життя?»

Три джерела мають потяги людини:

Душу, розум і тіло.

Потяги душ народжують дружбу.

Потяги розуму народжують бажання.

Поєднання трьох потягів народжують Кохання.

   «Гілка персика» - трактат.

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Перегляд відеофільму «Запліднення»

«Момент зародження людини»

Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.

/Слайд 1./ Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!

Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.

/Слайд 2./ Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.

/Слайд 3./ ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 100000000000000 клітини є «дочками» цієї клітини.Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.

Вчитель. Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці)

 

                      Ембріональний розвиток людини

 

                           Запліднення (злиття)

 

♀Яйцеклітина (23п)  ♂Сперматозоїд (23п)

 

                                                 Зигота (46п)

 

Презентація матеріалу

«День за днем...»

Остапишин М.

/Слайд 4./ 1 доба-поділ зиготи навпіл, 2-3 доба-поділ продовжується і клітина складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні. Цей процес правильніше називати не поділом, а дробінням, тому що клітини не ростуть, а тільки діляться. Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів. Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. Ця стадія називається бластула. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї. /слайд 5/

 

Презентація матеріалу

«День за днем...»

Федорів Т.

Клітини зародка формують зародкові оболонки: /слайд 6/

 хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;

 амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком.

 На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцією із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.

Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам:

ектодерма (зовнішній)- епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;

ентодерма (внутрішній)- органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;

мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров.

Починається період формування органів,який називається органогенезом.

.

Вчитель. Продовжуємо заповнення схеми.

Зигота

 

дробіння

Зародок      зародкові оболонки

-екто       -хоріон

-енто  дерма     -амніон

-мезо       -алантоїс

 

Презентація матеріалу «Місяць за місяцем...»

Глушко С.

1 місяць. /слайд 7/Спочатку ембріон у вигляді диску, потім трубки і коми. Із групи клітин швидко утворюються частина майбутньої дитини: потовщення на кінці трубки-голова, випуклість черевної частини-серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник, закладаються перші статеві клітини. Обличчя і кінцівки поки ще відсутні. Довжина ембріона-5 мм. він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину-лише за 1 місяць розвитку і продовжує швидко рости.

Презентація матеріалу «Місяць за місяцем...»

Парфан Б.

 

2 місяць . /слайд 8 / З’являються руки, ноги, знакає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс або рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3 см, вага-11 г

 

Презентація матеріалу «Маленьке диво» (Плацента)

Пучко М.

 

До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються , занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган-плаценту (дитяче місце) від грец. «корж»-орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів-матері і плоду. Подібно до інших Вищих тварин людина відноситься до інфракласу Плацентарних ссавців.

Презентація матеріалу «Маленьке диво» (Плацента)

Костишин М.

 Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників-плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають-плід.

Вчитель. (продовження схеми)

Зародок

(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)

утворення плаценти,яка забезпечує:

  • дихання
  •  живлення
  • виділення
  • захист (антитіла, плацентарний бар’єр)
  • гормон, який зберігає плід в матці

 

 Плід

Презентація матеріалу «Плід»

Кривцун Б.

 

3 місяць. /слайд 11/ Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот і очі. Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник.Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду-10 см, маса 45 г.

4 місяць. /слайд 12/ Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Кров рухається по судинах, серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини. Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки жовчний міхур.

5 місяць./слайд 13/  Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина-25 см, маса 500г.

 

Презентація матеріалу «Плід»

Максимець Н.

 

6 місяць. усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20-60 рухів за 30 хвилин. Активність змінюється протягом дня-засинає і пробуджується.

7 місяць. Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним. Довжина 45 см, вага-1700г.

8 місяць. /слайд 14/ Основні органи повністю сформовані. Легені складаються з альвеол. Серце б’ється часто (120-140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зникають зморшки. Дитина займає положення вниз головою.

9 місяць. Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження. /слайд 15/

 

Висновок: Життя до народження –це диво, його необхідно берегти.

 

Вчитель. /слайд 16/ Які ж фактори впливають на розвиток ембріона? (схема на дошці)

Плід

  • забруднення навколишнього середовища
  • ліки, наркотики, препарати побутової хімії
  • материнські стреси
  • спадкові фактори
  • недостатнє харчування і дефіцит води
  • інфекційні захворювання
  • алкоголь і паління

 

 

Генетичне визначення статі.

(Слайд 31)

Біологічна задача.

Ви лікар акушер – гінеколог полового будинку. До вас прийшов чоловік породіллі із звинуваченням на адресу жінки: «Чому вона народила дівчинку, адже я хотів хлопчика?»

Яку відповідь ви дасте чоловікові?

(Слайд 32)

Набір хромосом людини.

МЕХАНІЗМ ВИЗНАЧЕННЯ СТАТІ У ЛЮДИНИ

Стать

Гамети

Набір статевих гамет

Тип гамет

Хромосомний набір людини

Жіноча

Х

ХХ

гомогаметна

44 аутосоми + ХХ

Чоловіча

Х,У

ХУ

гетерогаметна

44 аутосоми + ХУ

Чоловіча і жіноча стать відрізняється одна від одної генетично. Спадкова інформація в людини знаходиться в її хромосомах, які містять гени, що визначають розвиток організму. (Що ви знаєте про хромосими?) Для людини характерно 46 хромосом, яку розташовані в ядрі кожної клітиннни організму. Усі хромосоми парні. Кожна пара наче близнюки схожу одна на одну зовні й за складом генів. Серед усіх хромосом виділяється одна пара, що одержала назву статевих хромосом.

Таким чином стать дитини залежить тільки від батька. При заплідненні відбувається об`єднання хромосом чоловічої і жіночої гамет. Імовірність народження хлопчика чи дівчинки становить 50 % то, що половина сперматозоїдів містить Х-хромосому, а інша половина У-хромосом.

Стать організму визначається під час запліднення і залежить від хромосомного набору зигот.Хромосоми – це ядерні структури у вигляді нитковидних тілець, які несуть спадкову інформацію.

 

Але на жаль не усі діти народжуються. Буває момент в житті жінки, коли перед нею стоїть вибір: перервати вагітність чи народжувати. Деяким необізнаним їз цим питанням процедура аборту уявляється досить простою, практично безболісною і такою, що не має жодних негативних наслідків. Але це не так.

Презентація матеріалу 6 учнем.

«Щоденник ненародженої дитини»

 

Аборт-це санкціоноване наймане вбивство, оплачене самими батьками.

За даними статистики, в Україні щорічно робиться 600 тис. абортів.

Яка ваша думка?

 

V.Узагальнення та систематизація вивченого.

Робота в групах.

Підсумки уроку.

 

VI. Домашнє завдання: § 31, підготувати повідомлення «Тератогенні фактори середовища», «Пренатальна педагогіка», скласти пам’ятку «Майбутній мамі».

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку