ВІДКРИТИЙ УРОК З БІОЛОГІЇ В 9 КЛАСІ
НА ТЕМУ:
Вчитель: Бойко В.М.
Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.
Мета: створити умови для:
Обладнання: відеофільм, комп’ютер.
Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація.
Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».
Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.
Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.
ХІД УРОКУ
I етап. Перевірка домашнього завдання
Інтерактивна вправа «Знайди помилку біолога»
ІІ.Мотивація начальної діяльності
Слайд. Діти в капусті, лелека.
Вчитель дав завдання учням написати твір на тему: «Як з`являються на світ діти?».Дівчинка прийшла додому і спитала матір: «Мамо, як ти з`явилася на світ?» Матір відповіла «Мене знайшли в капусті.» З цим запитанням дівчинка звернулвся до бабусі: «Мене принесла лелека» - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально».
Сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.
Проблемне питання: «Коли починається людське життя?»
Три джерела мають потяги людини:
Душу, розум і тіло.
Потяги душ народжують дружбу.
Потяги розуму народжують бажання.
Поєднання трьох потягів народжують Кохання.
«Гілка персика» - трактат.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Перегляд відеофільму «Запліднення»
«Момент зародження людини»
Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.
/Слайд 1./ Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!
Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.
/Слайд 2./ Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.
/Слайд 3./ ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 100000000000000 клітини є «дочками» цієї клітини.Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.
Вчитель. Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці)
Ембріональний розвиток людини
Запліднення (злиття)
♀Яйцеклітина (23п) ♂Сперматозоїд (23п)
Зигота (46п)
Презентація матеріалу
«День за днем...»
Остапишин М.
/Слайд 4./ 1 доба-поділ зиготи навпіл, 2-3 доба-поділ продовжується і клітина складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні. Цей процес правильніше називати не поділом, а дробінням, тому що клітини не ростуть, а тільки діляться. Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів. Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. Ця стадія називається бластула. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї. /слайд 5/
Презентація матеріалу
«День за днем...»
Федорів Т.
Клітини зародка формують зародкові оболонки: /слайд 6/
хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;
амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком.
На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцією із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.
Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам:
ектодерма (зовнішній)- епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;
ентодерма (внутрішній)- органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;
мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров.
Починається період формування органів,який називається органогенезом.
.
Вчитель. Продовжуємо заповнення схеми.
Зигота
дробіння
Зародок зародкові оболонки
-екто -хоріон
-енто дерма -амніон
-мезо -алантоїс
Презентація матеріалу «Місяць за місяцем...»
Глушко С.
1 місяць. /слайд 7/Спочатку ембріон у вигляді диску, потім трубки і коми. Із групи клітин швидко утворюються частина майбутньої дитини: потовщення на кінці трубки-голова, випуклість черевної частини-серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник, закладаються перші статеві клітини. Обличчя і кінцівки поки ще відсутні. Довжина ембріона-5 мм. він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину-лише за 1 місяць розвитку і продовжує швидко рости.
Презентація матеріалу «Місяць за місяцем...»
Парфан Б.
2 місяць . /слайд 8 / З’являються руки, ноги, знакає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс або рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3 см, вага-11 г
Презентація матеріалу «Маленьке диво» (Плацента)
Пучко М.
До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються , занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган-плаценту (дитяче місце) від грец. «корж»-орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів-матері і плоду. Подібно до інших Вищих тварин людина відноситься до інфракласу Плацентарних ссавців.
Презентація матеріалу «Маленьке диво» (Плацента)
Костишин М.
Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників-плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають-плід.
Вчитель. (продовження схеми)
Зародок
(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)
утворення плаценти,яка забезпечує:
Плід
Презентація матеріалу «Плід»
Кривцун Б.
3 місяць. /слайд 11/ Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот і очі. Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник.Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду-10 см, маса 45 г.
4 місяць. /слайд 12/ Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Кров рухається по судинах, серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини. Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки жовчний міхур.
5 місяць./слайд 13/ Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина-25 см, маса 500г.
Презентація матеріалу «Плід»
Максимець Н.
6 місяць. усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20-60 рухів за 30 хвилин. Активність змінюється протягом дня-засинає і пробуджується.
7 місяць. Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним. Довжина 45 см, вага-1700г.
8 місяць. /слайд 14/ Основні органи повністю сформовані. Легені складаються з альвеол. Серце б’ється часто (120-140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зникають зморшки. Дитина займає положення вниз головою.
9 місяць. Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження. /слайд 15/
Висновок: Життя до народження –це диво, його необхідно берегти.
Вчитель. /слайд 16/ Які ж фактори впливають на розвиток ембріона? (схема на дошці)
Плід
Генетичне визначення статі.
(Слайд 31)
Біологічна задача.
Ви лікар акушер – гінеколог полового будинку. До вас прийшов чоловік породіллі із звинуваченням на адресу жінки: «Чому вона народила дівчинку, адже я хотів хлопчика?»
Яку відповідь ви дасте чоловікові?
(Слайд 32)
Набір хромосом людини.
МЕХАНІЗМ ВИЗНАЧЕННЯ СТАТІ У ЛЮДИНИ
Стать |
Гамети |
Набір статевих гамет |
Тип гамет |
Хромосомний набір людини |
Жіноча |
Х |
ХХ |
гомогаметна |
44 аутосоми + ХХ |
Чоловіча |
Х,У |
ХУ |
гетерогаметна |
44 аутосоми + ХУ |
Чоловіча і жіноча стать відрізняється одна від одної генетично. Спадкова інформація в людини знаходиться в її хромосомах, які містять гени, що визначають розвиток організму. (Що ви знаєте про хромосими?) Для людини характерно 46 хромосом, яку розташовані в ядрі кожної клітиннни організму. Усі хромосоми парні. Кожна пара наче близнюки схожу одна на одну зовні й за складом генів. Серед усіх хромосом виділяється одна пара, що одержала назву статевих хромосом.
Таким чином стать дитини залежить тільки від батька. При заплідненні відбувається об`єднання хромосом чоловічої і жіночої гамет. Імовірність народження хлопчика чи дівчинки становить 50 % то, що половина сперматозоїдів містить Х-хромосому, а інша половина У-хромосом.
Стать організму визначається під час запліднення і залежить від хромосомного набору зигот.Хромосоми – це ядерні структури у вигляді нитковидних тілець, які несуть спадкову інформацію.
Але на жаль не усі діти народжуються. Буває момент в житті жінки, коли перед нею стоїть вибір: перервати вагітність чи народжувати. Деяким необізнаним їз цим питанням процедура аборту уявляється досить простою, практично безболісною і такою, що не має жодних негативних наслідків. Але це не так.
Презентація матеріалу 6 учнем.
«Щоденник ненародженої дитини»
Аборт-це санкціоноване наймане вбивство, оплачене самими батьками.
За даними статистики, в Україні щорічно робиться 600 тис. абортів.
Яка ваша думка?
V.Узагальнення та систематизація вивченого.
Робота в групах.
Підсумки уроку.
VI. Домашнє завдання: § 31, підготувати повідомлення «Тератогенні фактори середовища», «Пренатальна педагогіка», скласти пам’ятку «Майбутній мамі».