Урок зарубіжної літератури «Дон Кіхот і Санчо Панса - парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство»

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі на тему «Дон Кіхот і Санчо Панса - парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство». Мета уроку - допомогти учням систематизувати знання з вивченої теми: проаналізувати проблематику твору, засвоїти поняття «вічний образ», «донкіхотство»,поглибити розуміння ключових образів роману. План-конспект даного уроку побудовано згідно методичних вимог, використано інтерактивні вправи: «Гронування», «Мікрофон», «Коло Венна», «Кроссенс». Це дає змогу розширити знання тексту роману, навчити учнів аналізувати, порівнювати, робити висновки.
Перегляд файлу

Одеська загальноосвітня школа №5 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області

 

 

 

 

 

 

Конспект  уроку зарубіжної літератури для 8 класу

 

 

 

 

 

 

 

«Дон Кіхот  і Санчо  Панса - парні  образи, 

у яких  утілено високу  мрію і  прагматизм. «Донкіхотство»

 

 

 

 

 

 

 

                                                               підготувала вчитель зарубіжної літератури

                                                               Одеської ЗОШ №5 Орлова Елла Олександрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Одеса- 2021

 

 

 

«Дон Кіхот  і Санчо  Панса - парні  образи,  у яких  утілено високу  мрію і  прагматизм. «Донкіхотство»

 

Мета уроку: формування предметних компетентностей:

-поглибити розуміння головних образів роману;

-розвивати навички їх порівняльного аналізу;

-сприяти  формуванню  знань про «донкіхотство» і Дон Кіхота  як «вічного образу»  світової літератури;

-виховувати читацькі інтереси учнів, розширювати їх кругозір

Формування  ключових компетентностей:

-спілкування державною мовою: висловлювати думки, погляди, почуття про Дон Кіхота та Санчо Пансу;

-математична компетентність: розвивати абстрактне мисленняустановлювати причиново-наслідкові зв’язки;

-основні компетентності  у природничих науках і технологіях: проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень;  

-інформаційно-цифрова компетентність: формувати  вміння  визначати  головне  в тексті, розвивати навички  роботи  з текстом;

-уміння вчитися впродовж життя: використовувати  різні види читання під час роботи над романом; постійно поповнювати власний словниковий запас;

здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

- ініціативність і підприємливість: презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;

-соціальна та громадянська компетентності: аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо суспільних питань;

-обізнаність та самовираження у сфері культури: використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного  самовияву;

усвідомлювати роль доби Відродження в розвитку світової культури.

Наскрізні лінії: виявляти  повагу до людини, усвідомлювати  роль  кохання  і дружби, розуміти гуманістичні ідеали; цінувати людське життя; висловлювати  думку щодо необхідності виявлення ініціативи для досягнення  мети.

 Методи навчання: пояснення, фронтальна бесіда, демонстрація презентації

 Прийоми навчання: «Мікрофон», «Гронування», «Коло Венна», «Кроссенс»

 Форми навчання: колективна, фронтальна

 Засоби навчання: ТЗН, підручники, таблиці, картки, текст роману.

 Тип  уроку: комбінований

 

 Епіграф:

   «Декорації  застаріли, костюми  вийшли з  моди, змінилась  мораль. Але серце Дон Кіхота й кмітливість простодушного Санчо Панси не полиняли від часу». (І.Еренбург)

 

Перебіг  уроку

I. Організаційний момент.

II. Мотивація  навчальної  діяльності.

 Слово вчителя: є  в художній літературі  парні  образи: Ромео  і  Джульєтта, Фауст  і  Мефістофель, Дон  Кіхот  і Санчо  Панса. Саме  образи  двох останніх  героїв  ми  будемо  сьогодні  досліджувати. На  ваших столах лежать листочки з  планом роботи на уроці.

    План уроку:

1. Дон  Кіхот  і Санчо  Панса -  парні  образи, у  яких  утілено  високу мрію  і прагматизм.

2. «Донкіхотство»  як морально - філософське явище.

3. Дон Кіхот - «вічний образ» світової літератури

III. Оголошення  теми  уроку. Учні  формулюють  мету  уроку, прочитавши епіграф до нього; записують тему  і мету  уроку.

 

IV Словникова робота

  Антиподи   (грец. Αντι - проти і πους, ποδος - нога) - те, що розташоване протилежно до іншого. У переносному значенні термін може застосовуватися до будь-яких протилежних предметів, наприклад,  до людей із протилежними поглядами.

  Антипод (перен.) - про людину, що своїми поглядами, рисами характеру або

 соціальним становищем цілком протилежна іншій людині.

  Донкіхотство - це небажання пристосовуватися до прози життя, прагнення перетворювати навколишній світ, стійке слідування своїй мрії. Донкіхотами називають наївних мрійників, які безкорисливо, але й безплідно намагаються робити людям добро заради нездійсненних ідеалів.

  Вічні образи - це  літературні образи, які за глибиною художнього узагальнення виходять за межі конкретних творів та зображеної в них історичної

V. Робота  над  темою  уроку

1. Бліц- опитування «Мікрофон»

- Яка головна  проблема роману? (Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності)

-  Які  риси  вдачі   притаманні  Дон Кіхоту?

-  Як  Сервантес  називає Дон  Кіхота? (Лицарем  Сумного  Образу, лицарем Левів)

2.Створення асоціативного грона «Риси характеру Дон Кіхота». (Можна скористатися інтернет-ресурсами).

 

 

3.Створення кроссенсу «Характеристика Дон Кіхота». (Можна скористатися інтернет-ресурсом)

    

4. Бліц- опитування «Мікрофон»

-  Хто такий Санчо  Панса? (Селянин, хлібороб, зброєносець, не  вміє читати)

- Що  Санчо   Панса любить понад усе? (Поспати  та  поїсти).

- Які  риси  вдачі   притаманні  Санчо  Пансі? (Наївний, простий, розумний, розсудливий, тверезий, милосердний, людина  з народу, реально  дивиться  на події життя).

- Що спільного між  Дон  Кіхотом  і  Санчо Пансою? (Доброта, людяність, чуйність, бажання  допомоги  іншим).

5.Створення грона «Риси характеру Санчо Панси». (Можна скористатися інтернет-ресурсом).

6.Складання порівняльної характеристики Дон Кіхота та Санчо Панси.

(Можна скористатися інтернет-ресурсом)

 

7.  Робота з епіграфом. Проблемні запитання.

 - Чи відбулися зміни в образах Дон Кіхота й  Санчо Панси?

(Так, звичайно. Санчо  Панса,  захоплений  ентузіазмом Дон  Кіхота,  стає

менш корисливим, більш сміливим і справедливим, поділяє наміри свого

 господаря - безкорисливо служити людям.

  Та й сам Дон Кіхот завдяки Санчо більше наближається  до реальності, менше фантазує, стає обережнішим, враховує реалії життя).

- Чи  можна вважати  героїв антиподами? (Герої доповнюють один одного, вони вже не можуть існувати окремо. Ці герої, як дві протилежності, притягуються. Вони не антиподи, а  доповнення один одного)

 - Розкрийте, як герої впливають один на одного. (Можна сказати - за словами самого Сервантеса, - що Санчо демонструє в романі всю глибину «безглуздої мудрості», доповнюючи  «мудре безумство» Дон Кіхота).

- Чого  навчають   нас ці герої? (Толерантності, співіснуванню людей різних за поглядами, доброті, милосердю, вмінню  долати  життєві  труднощі, вірити у перемогу добра)

8. Слово вчителя.

  Роман Сервантеса викликав до життя таке поняття як «донкіхотство».

  Словом «донкіхотство» називають вчинки людини, що палко прагне до піднесеної мети, проте не  помічає реальної  неможливості  її  здійснення.

  Але характерно, що поняття «донкіхотства» включає в себе повагу до такої людини та визнання її  високої духовної сили.

  Послухайте, як прекрасно сказав український поет Григорій Чубай  у своєму вірші про Дон Кіхота і «донкіхотів»:

Дарма, дарма, що злинули віки,

Що на кольчузі  потьмяніли  діаманти -

Та знов тебе несе на вітряки

Бажання слави, зване  Россінантом.

 

Воюй, воюй  із  ними і забудь,

Що справжні кріпості  існують ще на світі.

За подвиги достойну вознесуть

Тобі хвалу в двадцятому столітті.

 

Тут зрозуміють лицарський порив,

Тут зрозуміють, звідки ти і хто ти...

Хоч на землі вже мало вітряків,

Зате  на ній багато донкіхотів!

 

9. Складання «Кодексу честі  «донкіхотів» нашого часу».

  Дон Кіхоти - це

 -шляхетні, чесні й безкорисливі люди

- самовіддано обстоюють ідеали Добра і Справедливості

- життєва позиція - захист усіх пригноблених та скривджених

- ставлення до людини - повага

- ставлення до Батьківщини - прагнення  своїми справами уславити свою Вітчизну. 

- ставлення до жінки - культ Прекрасної Дами.

 

10. Слово вчителя. Образ Дон Кіхота вийшов за межі конкретного твору і зображуваної  епохи, давно встав в ряд так званих «вічних образів», - таких, як  Прометей, Гамлет, Дон Жуан, Фауст.

   І не дивлячись на конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливість  реалізації  ідеалів  героя  - він викликає повагу і захоплення.

   Дон Кіхот і донкіхотство мають право на пошану і наслідування. Можливо, саме такі люди врятують людство від злоби і ненависті.

 

VІ. Підсумок уроку. 

1. Дон Кіхот і  Санчо  Панса - це  дві  сторони однієї медалі, це  парні  образи.

2. Завдяки головному героєві роману Сервантеса у культурі з’явилося таке явище, як «донкіхотство». Донкіхотство - це спосіб мислення і вчинки благородних людей за законами добра і справедливості, але без врахування реалій життя.

3. «Дон Кіхот» став «вічним образом», а роман - улюбленою книжкою всіх освічених людей, налаштованих на роздуми про суть і сенс людського буття, про те, що є  в цьому бутті смішним, а що - героїчним, що варте зневаги, а що наслідування.

4.Як ви думаєте, чи  потрібні  сьогодні донкіхоти?

   Мабуть, це  відкрите  питання  для  вас на все життя.   

   Сподіваюся,  що в ситуаціях  життєвого  вибору ви керуватиметеся  не  лише холодною розсудливістю, а й обов’язково звернетеся  до своєї душі, яка в чомусь та  й  знайде співзвучність  з «Кодексом честі «донкіхотів».

   Бійтесь байдужості  й холодного черствого розрахунку!

   Не бійтесь бути кумедними, відстоюючи  правду, свободу, порядність і щастя!

VІІ. Рефлексивно-оцінюючий.

1. Рефлексія.

  Учні по колу висловлюються одним реченням:

- Сьогодні я дізнався…

- Мене здивувало…

- Урок дав мені для життя…

- Було цікаво…

- Було складно…

- Я зрозумів…   

- Я навчився…   

2. Оцінювання.

  

VIІІ. Домашнє завдання (для всіх учнів)

  Напишіть  есе на тему  «Чи  потрібні  «донкіхоти»  в наш час?»

  Індивідуальні завдання.

  Намалюйте ілюстрації  до твору.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Сімакова Л.А., Снєгірьова В.В.)
Додано
17 червня 2021
Переглядів
14076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку