Мета: поглибити знання учнів про особливості « магічного реалізму » , як поняття , проаналізувати образну структуру оповідання « Стариган з крилами » , розкрити концепцію світу ( за Маркесом ) я к світу-в`язниці , світу пекла , з`ясувати особливості композиції твору та своєрідність поеми , засобів виразності в межах « магічного реалізму » , проаналізувати новаторські принципи та прийоми створення « фантастичної дійсності » , розвивати навички аналізу художнього тексту , уміння співставляти , образне мислення учнів , розширювати їхню творчу уяву , вміння відстоювати власну думку , розвивати уміння бачити за фактом життя ціле суспільне явище, долю людини; прищеплювати погляд на людину як на втілення вищого всесвітнього духу; виховувати толерантне ставлення до традицій іншої культури
Міністерство освіти і науки,
молоді та спорту України
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської
обласної державної адміністрації
Департамент освіти і науки
Відділ освіти Васильківської районної державної адміністрації
Урок позакласного читання
Вчитель: Лаліменко Н.А.
Авангардська СЗШ
с. Вербівське
2013р.
Тема : Габріель Гарсіа Маркес « Стариган з крилами » . Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми .
Мета: поглибити знання учнів про особливості « магічного реалізму » , як поняття , проаналізувати образну структуру оповідання « Стариган з крилами » , розкрити концепцію світу ( за Маркесом ) я к світу-в`язниці , світу пекла , з`ясувати особливості композиції твору та своєрідність поеми , засобів виразності в межах « магічного реалізму » , проаналізувати новаторські принципи та прийоми створення « фантастичної дійсності » , розвивати навички аналізу художнього тексту , уміння співставляти , образне мислення учнів , розширювати їхню творчу уяву , вміння відстоювати власну думку , розвивати уміння бачити за фактом життя ціле суспільне явище, долю людини; прищеплювати погляд на людину як на втілення вищого всесвітнього духу; виховувати толерантне ставлення до традицій іншої культури.
Тип уроку : Засвоєння нових знань , формування на їх основі умінь і навичок .
Учні повинні знати : визначення поняття магічний реалізм , особливості національного колориту художнього твору .
Учні повинні вміти : висловлювати судження про алегоричний образ ангела, , розрізняти реальність і вигадку в оповіданні ; характеризувати « буденне » зображення автором фантастичного як прикметну ознаку « магічного реалізму» , висловлювати особливе ставлення до проблем , що порушуються в творі , аргументувати свою точку зору прикладом і цитатами з тексту .
Хід уроку
I Актуалізація опорних знань
1.Слово вчителя
Ім`я Гарсіа Маркеса з далекої Колумбії , одного з найбільших творців сучасної латиноамериканської прози , лауреата Нобелівської премії , вже давно стало відомим читачам усіх континентів . У чому ж причина популярності письменника ? Відповідь може бути одна : Гарсіа Маркес уміє говорити про те , що хвилює всіх , незалежно від місця проживання , і уміє говорити так , що сказане обов`язково відгукнеться у будь-якому куточку планети і в кожній людській душі .
Щоб проникнути у творчий світ письменника , потрібно заглянути в світ його життя .
Прийом : « Спіймай помилку »
Домашнім завданням для вас було підібрати певні твердження стосовно життєвого шляху Габріеля Маркеса . Кожен вислове своє твердження . А вже чи правильне воно, чи ні – вирішують самі учні . Якщо згодні – не виправляють , якщо ні – дають правильну відповідь .
Приклади тверджень
II Мотивація навчальної діяльності
В нашем времени отыскалось
Время, чтобы проснулся вулкан,
Что исторг из себя моментально огонь,
Или , лучше сказать , вулкан ,
Что исторг из себя сновиденья,
И они потекли по горам колумбийским,
И великое извержение
Длилось тысячу и одну ночь,
И сие было в наше время:
Из потоков грязи и лавы,
Из придуманной автором глины,
Сотни людей воплоти
Родились, чтобы не умирать.
( Пабло Неруда)
Так писав Пабло Неруда про Габріеля Маркеса . Вірш незвичайний , як незвичайні самі твори Маркеса , вони поєднують в собі фантастику з реальністю , факт з вигадкою , романтичну мрію з іронічним поглядом на світ. На перший погляд здається , що читаєш казку . Але насправді це серйозні твори з серйозними проблемами , а поєднання реального і фантастичного дає змогу розкрити глибинні проблеми людства , епохи .
Сьогодні на уроці ми спробуємо розібратися в змістові оповідання-притчі Маркеса , яке має досить довгу назву « Дуже стара людина з великими крилами » або « Стариган з крилами » . Ми звернемось до поняття «магічний реалізм » . Спробуємо проаналізувати образну структуру оповідання , звернемось до новаторських прийомів та прийомів створення « фантастичної дійсності » , задумаємось над проблемами буття : над божественним і земним , високим і низьким в душах людей , над неприпустимістю забуття божественних істин .
III Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
Події оповідання відбуваються в одній із країн Латинської Америки .
В Латинській Америці 25 самостійних держав і в кожній – своя література , свої письменники і поети . Але у народів Латинської-Америки – спільна історія , спільне минуле .
Прихильність карибського світу до фантастики зміцніла завдяки африканських рабів , які були сюди привезені . Їхні безмежні уявлення злилися з уявленнями індійців , які жили тут до Колумба , а також з фантазією та вірою в потойбічне інших народів ,які тут проживали .
На початку XIX ст.. континент охопила національно-визвольна боротьба , в результаті якої було повалено ярмо завойовників .
Як бачимо , історія культури і літератури цих країн , які хоч і мають свої національні особливості, розвивались майже одночасно і паралельно .
Тут найтісніше переплелись десятки зовсім різних самобутніх культур . На островах Карибського моря ( Куба , Ямайка , Таїті ) , в культурі народів і країн відбулася зустріч трьох рас - індійської , європейської і африканської . Дивовижний сплав багаточисленних релігій і вірувань . Зустріч Заходу , Півдня і Сходу .
Слово літературознавцю
Ці країни тільки ставали на ноги , їх називали банановими республіками , країнами третього світу . І раптом в середині ХХ століття ці країни дали світові дивовижну літературу , яка і стала називатися « карибським чудом».
В книгах колумбійських , кубинських і аргентинських письменників йшла мова про історичне минуле контингенту , піднімались питання революційної боротьби , за звільнення від завойовників . Дуже важливою проблемою для латиноамериканських письменників була проблема взаємодії людини і природи , людини і суспільства .
Слово вчителя
Ми знаємо , що література – це своєрідний дитячий погляд на доросле життя . І звичайно зрозуміло , що в ній є багато місця дивовижному , вірі в чудо . Чудеса в творах письменників рядом з повсякденністю , казка переплітається з реальністю , незвичайне співіснує з буденним . Так виник в латиноамериканській літературі « магічний реалізм » : реалізм , в якому органічно переплітаються елементи реального і фантастичного , побутового і міфічного , справжнього і придуманого , таємничого і з`ясованого .
Дослідницьке завдання
З`ясуйте за даним визначенням терміну « Магічний реалізм » принципи моделювання магічного світу .
Словникова робота
Магічний реалізм – тип художнього зображення в літературі , в якому органічно поєднуються реальне і фантастичне , побутове і міфічне . раціональне та ірраціональне , свідоме і підсвідоме , дійсне та уявне , таємниче .
Магічність - віра у виконання певних обрядів , священних дій , це віра у надприродне .
Слово вчителя
Говорячи про термін «магічний реалізм » , відзначимо , що реалізм тут – не те , що малося на увазі у XIX ст.. , не зображення «правди життя » , соціальних суперечностей . Письменники за допомогою прийому осудження хотіли переосмислити реалії усталеного світу , по-новому поглянути на життя Латинської Америки ( з точки зору європейця ) .
Іще одна важлива риса , письменники не ховалися за магічним реалізмом , а навпаки намагались краще зрозуміти себе і навколишню дійсність .
Робота в парах ( дослідницьке завдання ) ( або на основі біографічних нотаток виокремити риси творчого методу Гарсіа Маркеса)
I пара – риси магічного реалізму
а) звернення до національних джерел , традиції ;
б) використання потенціалу усної народної творчості ;
в) широке використання міфу ;
г) синтез побутового і чарівного , сучасності та історії , дійсного і уявного;
д) філософська спрямованість творів ;
е) прийом очуднення ( вивернення дійсності навиворіт ) ;
є) осмислення історичної культури соціального досвіду людства в конкретних художніх образах ;
ж) атмосфера чарівного , фантастичного , що супроводжує буденне , звичне .
I I пара – принципи моделювання магічного світу
а) руйнування межі між реальним та надреальним ;
б) зображення дивного , незвичайного , абсурдного , надприродного серед плину повсякденного життя ;
в) чекання найдивовижніших сюрпризів там , де ми звикли не вбачати нічого особливого ;
г) розповідь ведеться так природно , ніби припускає все надзвичайне .
I I I пара – риси поетики за Гарсіа Маркесом
а) нерозривність буденного і дивовижного ;
б) ситуація розвивається за законами повсякденної логіки ;
в) самобутня культура , місцевий колорит ;
г) міфопоетична забарвленість картини ;
д) тема розладу людських взаємин , самотності ;
е) поетичність і ліризм прози .
Робота з текстом оповідання
Запис на дошці :
колір попелясто –сірий : земля , повітря , море , берег
Запах гниючий : молюсків , крабів , болота , бруду
Проблемне питання
Яке майбутнє намагається показати Маркес в оповіданні ?
( Хлопчик – дитя хворого суспільства , він так само хворий на жорстокість. Не випадково він заражає Ангела, і вони разом хворіють на вітряну віспу)
Робота над виставкою ілюстрацій « Традиції відображення ангелів в мистецтві » .
Словесне малювання зовнішності Ангела
Робота з фразеологічними зворотами
Виписати фразеологічні звороти і визначити, який з них міг би стосуватися оповідання
Брати під своє крило – брати когось під свою опіку .
Виросли крила – хтось відчув силу , енергію до великих звершень .
Опускати крила – втрачати впевненість в собі , впадати у відчай .
Під крилом – під чиєюсь опікою .
Підрізати ( підтяти , відбити , зламати) крила – підірвати міць знесилити когось або обмежити поле його діяльності .
Розкривати крила – починати діяти на повну силу .
Чути крила за плечима – відчувати натхнення , силу , спроможність до дій.
Компаративний аналіз
Оповідання Маркеса і балади Драча « Крила »
Об`єднанні в групи .
Суть об`єднання – спільний пошук узгодженого рішення , яке відображається в переліку ознак в запропонованому вчителем питанні .
Докажіть , що автор співчуває нещасному створінню ( терпіння ангельське; доведений до відчаю ; не знаходить собі місце серед людей ; очі повні сліз ; слабшає з дня на день ; ледве шкандибає ; жаліє ангела , коли у нього виривають крила , кидають камінням , припікають залізом ).
I V Систематизація і узагальнення знань
Слово вчителя
Образ ангела – це втілення прекрасного , прагнення до високого ідеалу . На жаль , у сучасному світі немає місця для ангелів . Люди не здатні сприймати високі , благородні істини , вони перебувають в полоні байдужості , корисливості , розрахунку . Але автор має надію на краще , тому не помирає , а одужує і відлітає у піднебесся .
Обери свою позицію
Чи повернеться Ангел до людей ? Що для цього потрібно ?
( Людство має духовно зцілитися , одужати , згадати про вічні цінності , врятувати Бога і духовність у собі ) .
Незакінчені речення
Продовжіть речення щоб воно відображало розуміння вами сутності оповідання : « Дуже стара людина з великими крилами – це сумна історія про …. ( як від нас відлатають янголи ; як люди відреклися від Бога)
( мікрофон )
Заключне слово вчителя
Бог дає людині те , що їй потрібно , а вона цього не розуміє і продовжує докоряти Богові .
Г.Г. Маркес створює власний художній світ , де поява ангела дивує , бо якщо можна про нього читати книжки й говорити , то чому ж він насправді не може прилітати ?
Історія , описана в оповіданні , водночас і реальна , і міфічна і фантастична . Історія , яка може існувати в уяві , набуває реальних рис , реального вигляду .
Ангел на землі набуває рис реальної людини з усіма її ознаками ( зовнішність , мова , характер , поведінка , хвороби ) .
Природне органічно переплітається з неприродним і реально існує .
Добро і зло , яке ми робимо протягом життя , залишається з нами . Тому перш ніж щось чинити ,треба подумати про власну думку . Земна мандрівка людини сповнена гіркоти , розчарувань, хвороб , кожен з нас сприймає це життя як дар , отримує силу , щоб подолати всі негаразди . Маємо надію на прощення , на повне внутрішнє відновлення гармонії, нове народження .