Урок зарубіжної літератури. Габріель Гарсіа Маркес « Стариган з крилами » . Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про особливості « магічного реалізму » , як поняття , проаналізувати образну структуру оповідання « Стариган з крилами » , розкрити концепцію світу ( за Маркесом ) я к світу-в`язниці , світу пекла , з`ясувати особливості композиції твору та своєрідність поеми , засобів виразності в межах « магічного реалізму » , проаналізувати новаторські принципи та прийоми створення « фантастичної дійсності » , розвивати навички аналізу художнього тексту , уміння співставляти , образне мислення учнів , розширювати їхню творчу уяву , вміння відстоювати власну думку , розвивати уміння бачити за фактом життя ціле суспільне явище, долю людини; прищеплювати погляд на людину як на втілення вищого всесвітнього духу; виховувати толерантне ставлення до традицій іншої культури

Перегляд файлу

 

 

Міністерство освіти і науки,

молоді та спорту України

Головне управління освіти і науки Дніпропетровської

обласної державної адміністрації

Департамент освіти і науки

Відділ освіти Васильківської районної державної адміністрації

 

 

Урок позакласного читання

 

Вчитель: Лаліменко Н.А.

 

 

Авангардська СЗШ

с. Вербівське

 2013р.

 

 

Тема : Габріель Гарсіа Маркес « Стариган з крилами » . Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми .

Мета:  поглибити знання учнів про особливості  « магічного реалізму » , як  поняття , проаналізувати образну структуру оповідання « Стариган з крилами » , розкрити концепцію світу ( за Маркесом ) я к світу-в`язниці , світу пекла , з`ясувати особливості композиції твору та своєрідність поеми , засобів виразності  в межах « магічного реалізму » , проаналізувати  новаторські принципи та прийоми  створення « фантастичної дійсності » , розвивати навички  аналізу  художнього тексту , уміння співставляти , образне мислення учнів  , розширювати їхню творчу уяву , вміння відстоювати власну думку  , розвивати уміння бачити за фактом життя ціле суспільне явище, долю людини; прищеплювати погляд на людину як на втілення вищого всесвітнього духу; виховувати толерантне ставлення до традицій іншої культури.

Тип уроку : Засвоєння нових знань , формування на їх основі умінь і навичок .

Учні повинні знати : визначення поняття   магічний реалізм , особливості національного колориту художнього твору .

Учні повинні вміти : висловлювати судження про алегоричний образ ангела, , розрізняти реальність і вигадку в оповіданні ; характеризувати « буденне » зображення автором фантастичного як прикметну ознаку « магічного реалізму» , висловлювати особливе ставлення до проблем  , що порушуються в творі  , аргументувати свою точку зору прикладом і цитатами з тексту .

Хід уроку

I Актуалізація опорних знань

  1.Слово вчителя

Ім`я Гарсіа Маркеса з далекої Колумбії , одного з найбільших творців сучасної латиноамериканської прози , лауреата Нобелівської премії , вже давно стало відомим читачам усіх континентів . У чому ж причина популярності письменника ? Відповідь може бути одна : Гарсіа Маркес уміє говорити про те , що хвилює всіх , незалежно від місця проживання , і уміє говорити так , що сказане обов`язково відгукнеться у будь-якому куточку планети і в кожній людській душі .

Щоб проникнути у творчий світ письменника , потрібно заглянути в світ його життя  .

Прийом : « Спіймай помилку »

Домашнім завданням для вас було підібрати певні твердження стосовно життєвого шляху Габріеля Маркеса . Кожен вислове своє твердження . А вже чи правильне воно, чи ні – вирішують самі учні . Якщо згодні – не виправляють , якщо ні – дають правильну відповідь .

  Приклади тверджень

  • Народився в містечку Синага ( Ні, в м. Аракатана на узбережжі Колумбії)?
  • Дідусь був джерелом безлічі легенд і казок ( Ні , бабуся ; а дідусь розповідав реальне , те , що відбувалося кругом хлопчини )
  • Ще в шкільні роки почав писати вірші ( Так)
  • Роман « Сто років самотності » написав швидко , за неділю ( Ні , 18 років затворництва і наполегливої праці )
  • Новела « Стариган з крилами » була написана перед романом « Сто років самотності» ( Ні , після . Письменнику потрібно було  довести , що цей роман не « щаслива випадковість » , і в нього ще вистачить сил для інших казок )
  • Це оповідання увійшло до збірки « Дивовижна і сумна історія  наївної Ерендіри  та її жорсткої бабці » ( Так )
  • Зараз , на сьогодні , Габріель Маркес втомився від життя  і спокійно відпочиває з родиною . ( Ні , продовжує наполегливо працювати над мемуарами під назвою « Жити , щоб розповісти » . Крім літературної творчості бере участь  і в різноманітних культурних проектах  між латиноамериканськими країнами . Один х них – будівництво в мексиканській столиці Будинку Колумбії .

II  Мотивація навчальної діяльності

В нашем времени отыскалось

Время, чтобы проснулся вулкан,

Что исторг из себя моментально огонь,

Или , лучше сказать , вулкан ,

Что исторг из себя сновиденья,

И они потекли по горам  колумбийским,

И великое извержение

Длилось тысячу и одну ночь,

И сие было в наше время:

Из потоков грязи  и лавы,

Из придуманной автором глины,

Сотни людей воплоти

Родились, чтобы не умирать.

                                                          ( Пабло Неруда)

     Так писав Пабло Неруда  про Габріеля Маркеса . Вірш незвичайний , як незвичайні самі твори Маркеса , вони поєднують в собі фантастику з реальністю , факт з вигадкою , романтичну мрію з іронічним поглядом  на світ. На перший погляд здається , що читаєш казку . Але насправді це серйозні твори  з серйозними проблемами  , а поєднання реального і фантастичного дає змогу розкрити глибинні проблеми  людства , епохи .

    Сьогодні на уроці ми спробуємо розібратися в змістові оповідання-притчі Маркеса , яке має досить довгу назву « Дуже стара людина з великими крилами » або « Стариган з крилами » .  Ми звернемось до поняття «магічний реалізм » .  Спробуємо проаналізувати образну структуру оповідання , звернемось до новаторських прийомів та прийомів створення « фантастичної дійсності » , задумаємось над проблемами  буття : над божественним і земним ,  високим і низьким в душах  людей , над неприпустимістю забуття божественних істин .

III Сприйняття  і засвоєння нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя

Події оповідання відбуваються в одній із країн Латинської Америки .

  • Що ви знаєте про країни цієї території ? Їхню історію .
  1. Попереднє завдання . Історична довідка

В Латинській Америці 25 самостійних держав і в кожній – своя література  , свої письменники і поети .  Але у народів Латинської-Америки – спільна історія , спільне минуле .

Прихильність карибського світу до фантастики зміцніла завдяки африканських рабів , які були сюди привезені . Їхні безмежні уявлення злилися з уявленнями індійців , які жили тут до Колумба , а також з фантазією та вірою в потойбічне інших народів ,які тут проживали .

На початку XIX ст.. континент охопила національно-визвольна боротьба , в результаті якої було повалено ярмо завойовників .

Як бачимо , історія культури і літератури цих країн , які хоч і мають свої національні особливості, розвивались майже одночасно і паралельно .

  Тут найтісніше переплелись десятки зовсім різних самобутніх культур . На островах Карибського моря ( Куба , Ямайка , Таїті ) , в культурі народів і країн відбулася зустріч трьох рас  -  індійської , європейської  і африканської . Дивовижний сплав багаточисленних релігій і вірувань . Зустріч Заходу , Півдня і Сходу .

 Слово літературознавцю

Ці країни тільки ставали на ноги , їх називали банановими республіками , країнами третього світу . І раптом в середині ХХ століття ці країни дали світові дивовижну літературу  , яка і стала називатися « карибським чудом».

 В книгах колумбійських , кубинських і аргентинських письменників йшла мова про історичне минуле контингенту , піднімались питання революційної боротьби , за звільнення від завойовників . Дуже важливою проблемою для латиноамериканських письменників була проблема взаємодії людини і природи , людини і суспільства .

Слово вчителя

Ми знаємо , що література – це своєрідний дитячий погляд на доросле життя . І звичайно зрозуміло , що в ній є багато місця дивовижному , вірі в чудо . Чудеса  в творах письменників рядом з повсякденністю , казка переплітається з реальністю , незвичайне співіснує  з буденним . Так виник в латиноамериканській літературі « магічний реалізм » : реалізм , в якому органічно переплітаються елементи реального і фантастичного , побутового і міфічного , справжнього і придуманого , таємничого і з`ясованого .

 

 

Дослідницьке завдання

 З`ясуйте за даним визначенням терміну « Магічний реалізм » принципи моделювання магічного світу .

Словникова робота

Магічний реалізм – тип художнього зображення в літературі , в якому органічно поєднуються реальне і фантастичне , побутове і міфічне . раціональне та ірраціональне , свідоме і підсвідоме , дійсне та уявне , таємниче .

Магічність -  віра у виконання певних обрядів , священних дій , це віра у надприродне .

Слово вчителя

Говорячи про термін «магічний реалізм » , відзначимо , що реалізм тут – не те , що малося на увазі у XIX ст..  , не зображення «правди життя » , соціальних суперечностей . Письменники за допомогою прийому осудження хотіли переосмислити реалії усталеного світу , по-новому поглянути на життя Латинської Америки ( з точки зору європейця ) .

Іще одна важлива риса , письменники не ховалися за магічним   реалізмом , а навпаки намагались краще зрозуміти себе  і навколишню дійсність .

Робота в парах ( дослідницьке завдання ) ( або на основі біографічних нотаток виокремити риси творчого методу Гарсіа Маркеса)

I пара – риси магічного реалізму

а) звернення до національних джерел , традиції ;

б) використання потенціалу усної народної творчості ;

в) широке використання міфу ;

г) синтез побутового і чарівного , сучасності та історії , дійсного і уявного;

д) філософська спрямованість творів ;

е) прийом очуднення  ( вивернення дійсності навиворіт ) ;

є) осмислення історичної культури  соціального досвіду людства в конкретних художніх образах ;

ж) атмосфера чарівного , фантастичного , що супроводжує буденне , звичне .

I I пара – принципи моделювання магічного світу

а) руйнування межі між реальним та надреальним ;

б) зображення дивного , незвичайного , абсурдного , надприродного серед плину повсякденного життя ;

в) чекання найдивовижніших сюрпризів  там , де ми звикли не вбачати нічого особливого ;

г) розповідь ведеться так природно , ніби припускає все надзвичайне .

I I I пара – риси поетики за Гарсіа Маркесом

а) нерозривність буденного і дивовижного ;

б) ситуація розвивається за законами повсякденної логіки ;

в) самобутня культура , місцевий колорит  ;

г) міфопоетична забарвленість картини ;

д) тема розладу людських взаємин , самотності ;

е) поетичність і ліризм прози .

Робота з текстом оповідання

  1. Виразне читання вчителем уривка – початку твору « Дощ лив третій день поспіль .. Навіть в полудень світло було таке непевне … »
  • Виділіть з уривку колір та запах

Запис на дошці :

колір попелясто –сірий : земля , повітря , море , берег

Запах гниючий : молюсків , крабів , болота , бруду

  • Чому дощову ніч змінив тьмяний ранок , а не теплий , сонячний ?
  • Чи випадково в першому абзаці автор згадує про дитину і якими словами ? ( Захворів на вітряну віспу)

Проблемне питання

Яке майбутнє намагається показати Маркес  в оповіданні ?

( Хлопчик – дитя хворого суспільства , він так само хворий на жорстокість. Не випадково він заражає Ангела, і вони разом хворіють на вітряну віспу)

  • Хто такі ангели ? ( Посланці Бога) ( Легенда про ангелів )
  • Яким ви його уявляєте ?

Робота над виставкою ілюстрацій                                                                                                                                « Традиції відображення ангелів в  мистецтві » .

Словесне малювання зовнішності Ангела

  • Чи можна говорити , що чим ближче до нашого століття , тим менше ангелів в мистецтві ? Яка ваша думка ?
  • А зараз опишіть за допомогою тексту посланця Бога .
  • Чи співпадає цей опис з вашим уявленням ?
  • Чому така різниця в зображенні ?
  • Яка деталь наближає цей образ до Ангела ? ( Крила )
  • Зачитайте рядки , в яких говориться про крила

Робота з фразеологічними зворотами

Виписати фразеологічні звороти і визначити, який з них міг би стосуватися оповідання

Брати під своє крило – брати когось під свою опіку .

Виросли крила – хтось відчув силу , енергію до великих звершень .

Опускати крила – втрачати впевненість в собі , впадати у відчай .

Під крилом – під чиєюсь опікою .

Підрізати ( підтяти , відбити , зламати) крила – підірвати міць знесилити когось або обмежити поле його діяльності .

Розкривати крила – починати діяти на повну силу .

Чути крила за плечима – відчувати натхнення , силу , спроможність до дій.

Компаративний аналіз

Оповідання Маркеса і балади Драча « Крила »

Об`єднанні в групи .

Суть об`єднання – спільний пошук узгодженого рішення , яке відображається в переліку ознак в запропонованому вчителем питанні .

Докажіть , що автор співчуває нещасному створінню ( терпіння ангельське; доведений до відчаю ; не знаходить собі місце серед людей ; очі повні сліз ; слабшає з дня на день ; ледве шкандибає ; жаліє ангела , коли у нього виривають крила , кидають камінням , припікають залізом ).

  • Як сприйняли появу старого мешканці села ? Висловте словами з тексту ставлення кожного героя до ангела .  ( Пелайо ,Елісенда , дитина , сусідка ,падре Гонзага , лікар , мешканці )
  • Чому одні вирішили , що це ангел , а інші – що людина ?
  • Ким же можна назвати ангела , виходячи з тексту оповідання ? ( Твариною із зоопарку ,а не небесним створінням , в`язнем , великим безпомічним птахом , розумово неповноцінним )
  • Чи розуміють люди ангела , а він їх?
  • Чи можливе таке розуміння взагалі ?
  • Які епізоди в творі мають буденний характер ?
  • Які фантастичні?
  • Чи хтось звернувся з проханням до ангела заступитися перед Богом , відпустити гріхи ? ( Ні , люди не вірять в Ангела , не вірять в Бога )
  • Про що свідчить той факт , що люди забули про ангела , коли з`явилася нова розвага , за яку ще й платити менше треба? ( У людей порушене уявлення про добро і зло  , людяність , терпіння ангела сприймається як щось незвичайне , надреальне , а жорстокість натовпу – нормальне явище ( буденність )
  • З якою метою включено біблійний міф у повсякденну дійсність ? ( Твір починається з триденного дощу ; всесвітній потоп – певна мета , до якої вже дійшло людство , попередження всім )

I V Систематизація і узагальнення знань  

Слово вчителя 

Образ ангела – це втілення прекрасного , прагнення до високого ідеалу . На жаль , у сучасному світі немає місця для ангелів . Люди не здатні сприймати високі , благородні істини , вони перебувають  в полоні байдужості , корисливості , розрахунку . Але автор має надію на краще , тому не помирає  , а одужує і відлітає у піднебесся .

Обери свою позицію

Чи повернеться Ангел до людей ? Що для цього потрібно ?

( Людство має духовно зцілитися , одужати , згадати про вічні цінності , врятувати Бога  і духовність у собі ) .

Незакінчені речення

Продовжіть речення  щоб воно відображало розуміння вами сутності оповідання : « Дуже стара людина з великими крилами – це сумна історія про …. ( як від нас відлатають янголи ; як люди відреклися від Бога)

  •                                                                                                                                                                                                    Запропонуйте , як би ви  назвали це оповідання , щоб у назві залишилась ідея твору ? ( « Полонений ангел» , « Вісник Бога в пеклі » , « Божественна трагедія » , « З крилами і в курнику» .
  •                                                                                                                                                                                                    Чи оптимістичний фінал оповідання ? ( В ангела все  ж  таки виростають крила , але він відлітає кидає людей )

( мікрофон )

  •                                                                                                                                                                                                    Над чим заставляє задуматись оповідання Маркеса ?

Заключне слово вчителя

  Бог дає людині те , що їй потрібно , а вона цього не розуміє і продовжує докоряти Богові .

  Г.Г. Маркес створює власний художній світ , де поява ангела дивує , бо якщо можна про нього читати книжки й говорити  , то чому ж він насправді не може прилітати ?

  Історія , описана в оповіданні  , водночас і реальна , і міфічна  і фантастична .  Історія , яка може існувати в уяві , набуває реальних рис , реального вигляду .

  Ангел на землі набуває рис реальної людини з усіма її ознаками ( зовнішність , мова , характер , поведінка , хвороби ) .

  Природне органічно переплітається з неприродним і реально існує .

Добро і зло , яке ми робимо протягом життя , залишається з нами . Тому перш ніж щось чинити ,треба подумати про власну думку . Земна мандрівка людини сповнена гіркоти , розчарувань, хвороб , кожен з нас сприймає  це життя як дар , отримує силу , щоб подолати всі негаразди . Маємо надію на прощення ,  на повне внутрішнє  відновлення гармонії, нове народження .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Головань Тетяна Олексіївна
    Дякую, дуже гарний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 січня 2018
Переглядів
8844
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку