Урок зарубіжної літератури на тему: "Новела О.Генрі «Останній листок». Образи дівчат (Сью, Джонсі), їхня динаміка" (7 клас)

Про матеріал
Розробка уроку містить вправи, які спрямовані на формування емоційного інтелекту та креативного мислення учнів. Вони забезпечують розкриття гуманістичного потенціалу та естетичної цінності твору, сприяють формуванню духовно-емоційного світу учнів, їхніх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань.
Перегляд файлу

Тема уроку. Новела О.Генрі «Останній листок». Образи дівчат (Сью, Джонсі), їхня динаміка (7 клас)

Мета:

  • формувати в учнів навички роботи над характеристикою літературного персонажа,
  • вчити аналізувати вчинки героїв, характеризувати образи персонажів у їхніх стосунках, динаміці;
  • розкрити ідейний зміст новели «Останній листок»,
  • розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння виділяти головне в художньому творі;
  • виховувати дружбу і колективізм, бажання допомогти в тяжку хвилину,
  • сприяти розвитку творчих здібностей, формуванню високих моральних якостей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-долідження.

Наочні засоби навчання: ілюстрації «Пори року, репродукція картини Люсьєна Леві-Дермера «Порив вітру» (1896); текст твору, кола Вена, кубик Блума, таблиці для заповнення, амбулаторна карта хорого.

Хід і структура уроку

  1. Організаційний момент

II. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Вправа «Пори року»

Учням пропонується обрати ілюстрацію, яка найбільше відповідає їхньому внутрішньому стану, пояснити свій вибір.

C:\Users\Ok\Desktop\image-1.jpg

  1. Метод «ПРЕС»

- Розгляньте репродукцію картини французького художника Люсьєна Леві-Дермера «Порив вітру»

C:\Users\Ok\Desktop\images (1).jpg.

- Чи можна її вважати символом новели «Останній листок»?

- Спрогнозуйте, які моменти життя головних героїв будуть у центрі нашої уваги сьогодні на уроці?

- Як ви думаєте, чому події твору розгортаються саме восени?

- Чому твір має назву «Останній листок»? Чиї сюжетні лінії переплітається з образом останнього листка? (З останнім листком на старому плющі пов’язала своє життя молода художниця Джонсі. Посмертним шедевром став листок для старого художника Бермана.)

IІI. Актуалізація опорних знань

  1. Вступне слово вчителя

 Життя — нелегка річ. Особливо це стосується людини, котра вболіває за долі інших.

О. Генрі любив повторювати: «Життя — не трагедія і не комедія. У ньому поєднуються і комічне, і трагічне одночасно...»

2. Метод «Коло думок»

- Висловте свої судження стосовно висловлювання О.Генрі.

3. Вправа «Ланцюжок подій» (робота в парах)

Завдання: встановити послідовність подій в новелі «Останній листок»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Кубик Блума

C:\Users\Ok\Desktop\111463.003.png

- Назвіть головних героїв твору (Бідні художники Сью, Джонсі, Берман).

- Чому героями новели стали люди мистецтва? (Письменник сам - людина мистецтва. Всі генії починали з бідності, мова автора - легка, невимушена, в ній відчуваються нотки теплого щирого гумору, доброго ставлення до героїв, адже матеріальні труднощі ніщо для людини, яка живе вірою у прекрасне. Це письменник пізнав із власного життєвого досвіду).

- Чому захворіла саме Джонсі? Чому вона не хоче боротися? У чому трагедія юної художниці?

- Поясніть, хто такі Сью і Джонсі? Де мешкають дівчата?

- Поясніть, у чому головна різниця між дівчатами?

- Поясніть, що змусило хвору дівчину повірити в життя?

- Поясніть, чим є травень для юних художниць? (Це весна, початок чогось нового, знайомство, спільні плани, надії, мрії, сподівання.)

- Поясніть, чим для дівчат став листопад? (Це осінь, випробовування холодом, хворобою. Це розчарування, безнадія, втрата інтересу до життя, небажання боротися, очікування смерті Джонсі.)

- Поділіться своїми враженнями від прочитаного твору.

- Придумайте інший фінал твору.

- Запропонуйте Джонсі свої слова підтримки під час хвороби.

2. Кола Вена (порівняльна характеристика Сью та Джонсі)

 

 

  1. Творча лабораторія «Амбулаторна карта хворого» (робота в парах)

Заповнити амбулаторну карту Джонсі.

C:\Users\Ok\Desktop\Документ Microsoft Office Publisher.bmp

- Схарактеризуйте мову хворої. (Мова дівчини стає уривчастою, різкою, не закінчені конструкції речень: «Листків. На плющі. Коли впаде останній, я помру. Я знаю це вже три дні». Джонсі починає відчувати втому від життя, байдужість і до мистецтва, і до турбот подруги (розмовляє з нею відчужено, насторожено). Це психологічна криза. Хвора втрачає не тільки здоров’я, але й бажання жити.)

- Як лікар пояснює причину важкого стану дівчини? (Її ніщо не зв’язує з реальним життям, його матеріальними цінностями (кохання чоловіка, гарний одяг - речі, привабливі для молодої жінки), а сили боротися за те, чого вона не знає, у неї немає. Дівчина пов’язала своє життя з листям плюща, що «помирав». Це єдина річ, яку вона любила. І тепер вона «починає рахувати карети в своїй похоронній процесії».)

- Що (хто), на думку лікаря може її врятувати? («Які в неї плани на майбутнє? Чи нема у неї чогось такого, про що справді варто було б думати - наприклад, якогось хлопця?»; «Якщо вам удасться, щоб вона хоч раз спитала, який буде цієї зими новий фасон рукавів у пальтах, я зможу поручитися, що в неї один шанс не з десяти, а з п’яти».)

- Як ви вважаєте, такий «рецепт» допоможе врятувати Джонсі?

- Хто став рятівником Джонсі? Чому не добра й співчутлива Сью? (Старий невдаха-художник Берман намалював листок, який і врятував життя дівчині.)

- Що саме стало поштовхом до одужання? (Дівчину вразив листок, який мужньо тримався на галузці: «Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він є, щоб показати, яка я була противна. Це гріх - хотіти вмерти». З’явилася надія на майбутнє. Вона знайшла в собі сили боротися за життя: попросила, щоб їй принесли їсти, потім захотіла поглянути на себе в дзеркало, стала цікавитися тим, що робить подруга. Найголовніше - знову повірила в свою мрію, прагне діяти («Сьюді, я сподіваюсь намалювати коли-небудь Неаполітанську затоку», дов’язує непотрібний шарф.)

3. Текстуальний аналіз психологічного стану Джонсі за розвитком сюжету

Композиція твору

Основні події

Емоційний стан Джонсі

Експозиція

Знайомство Сью і Джонсі

Травень, спільні плани

Завʼязка

хвороба Джонсі

Джонсі нездатна поворухнутись

Розвиток дії – догляд Сью за хворою Джонсі.

Візит лікаря

Джонсі не хоче жити

 

Розвиток дії – догляд Сью за хворою Джонсі.

 

Холодний подих осіні (12 листочків на плющі – кількість місяців у році)

Майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини

 

П’ять листків на плющі

«Коли впаде останній, я помру»

 

Залишилось чотири листочки

Джонсі стомилася чекати, стомилася думати

Кульмінація

Надворі йшов холодний дощ із снігом.

На цегляній стіні ще виднів один\єдиний листок плюща.

Душа Джонсі лаштувалася вирушити в далеку таємничу подорож. Невідчепна думка про смерть опанувала Джонсі дедалі дужче.

Розв’язка – одужання Джонсі та смерть художника.

 

Щось примусило останній листок залишитися там, де він є…

Це гріх – хотіти вмерти. Вона в небезпеці Бажання малювати, Джонсі плете вовняний шарф.

4. Побулова поліграми почуттів Джонсі

V. Підсумок уроку

  1. Рефлексія

Робота з ілюстраціями «Пори року»

  • Оберіть ілюстрацію, яка відповідає вашому реальному та бажаному емоційному стану, емоційному стану героїв новели «Останній листок»
  1. Підсумкова бесіда

- Які проблеми порушує автор у творі? (Злиденне життя людей мистецтва; оптимістична боротьба за виживання; взаємопідтримка, самопожертва як засіб подолання життєвих негараздів; показ різних життєвих позицій; сенс життя; мистецький шедевр та життєвий подвиг.)

- Про що змусила вас задуматись новела О. Генрі «Останній листок»? (Життя дане людині, щоб творити добро, людина живе доти, поки мріє про щось, чогось прагне у житті. Гріх втрачати надію, за життя треба боротись. В людині відкриваються найкращі якості тоді, коли вона щось робить заради іншого, співчуває йому, не жаліє себе заради того, кого любить).

VI. Домашнє завдання

Підібрати цитати до характеристики образу художника Бермана, створити малюнки до новели; підготувати стисле повідомлення про біблійного Мойсея*.

Створити хмарку  тегів до характеристики  Сью  та  Джонсі.    

 

 

 

docx
Додано
18 березня 2022
Переглядів
13118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку