1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Урок зарубіжної літератури у 5 класі "Поетизація давньоруської минувшини в баладі Олександра Сергійовича Пушкіна «Пісня про віщого Олега»

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури у 5 класі"Поетизація давньоруської минувшини в баладі Олександра Сергійовича Пушкіна «Пісня про віщого Олега»
Перегляд файлу

Тема: «Поетизація давньоруської минувшини в баладі Олександра Сергійовича Пушкіна «Пісня  про  віщого  Олега»

Дела  давно  минувших  дней,

преданья  старины  глубокой …

Мета: ознайомити  учнів  з  літописним  джерелом  «Повість минувших літ»;

показати майстерність Пушкіна в обробці літописного джерела; розглянути твір Пушкіна в контексті вивчення літературної балади, виявити в ньому жанрові риси; удосконалювати навички аналізу поетичного тексту; пробуджувати зацікавленість історією рідної землі та прищеплювати естетичний смак.

Обладнання:  портрет  О. С. Пушкіна, репродукції картин  В. Васнєцова до

балади, карта Київської Русі.

Міжпредметні зв’язки:  історія,  образотворче мистецтво.

Зміст  уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

Учитель: Сьогоднішній урок є логічним продовженням попереднього, на якому ми говорили про О. С. Пушкіна. Ми поринемо в часи Київської Русі, згадаємо сторінки древнього літопису «Повість минувших літ», у  якому розповідається про князя Олега, прочитаємо цей літопис в обробці великого російського поета О. С. Пушкіна.

Завдання непросте. Тому запрошую до роботи. Працюють з нами сьогодні і мовознавці, і історики, мистецтвознавці і дослідники.

Звертаю увагу на дошку. «Поетизація давньоруської минувшини в баладі О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега» - так звучить тема нашого уроку.

А своєрідною передмовою, епіграфом уроку слугуватимуть слова Пушкіна з поеми «Руслан і Людмила»:  Дела  давно  минувших  дней …  Ми ще повернемося до епіграфа . (Учні записують тему уроку).

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель: На уроках історії ви говорите про Київську Русь.

- А згадували про князя Олега ?

- Хто розповість про нього як історичну особу ? Лише декілька речень: коли правив, чим запам’ятався ?

(Історична  довідка)

P.S.: а ще його називали сучасники віщим, бо вважали, що він мав дар передбачення.

Учитель: - Згадайте, коли Пушкін вперше почув про князя Олега ?

(південне заслання; Києво-Печерська лавра; літописи Нестора, в одному з яких розповідалося про життя і смерть Олега).

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель: - Про князя Олега – історичного діяча – ми знаємо, а от яким постане перед нами князь Олег - поетичний образ, покаже наш урок.

V. Формування нових знань,  умінь  та  навичок.

Учитель: - «Пісню про віщого Олега» ви вдома прочитали.

- Зацікавив вас прочитаний твір ?

- Чи все вам було зрозумілим ?  (незнайомі слова)

- Пушкіни використав архаїзми.

 1. (Учень в ролі мовознавця проводить словникову роботу). Слова та пояснення – на дошці: «віщий», «хозари», «отроки», «тризна», «бранне», «дружина», «волхв», «Перун».

 (Учениця запрошує ще раз прокоментувати значення слів, потім зачитує правильний варіант).

2. Учитель: - Готуємося до виразного читання балад – вибирайте найкращу. Спробуємо виразно прочитати твір так, як би його прочитав сам Пушкін. (1 – 2 учні: уривки, які найбільше сподобалися)

Виразне читання «Пісні про віщого Олега»

3.   Евристична бесіда за змістом балади.

1) Куди і з якою метою їде князь Олег зі своїм військом ?

(карта, Царгород,

старовинна назва Константинополя,

 сучасного Стамбула)

2) Уявіть картину виїзду князя-войовника. Опишіть князя (посилайтесь на репродукцію В. Васнєцова).

(немолодий, суворий,

має мужнє обличчя,

одягнений в кольчугу, шолом,

має щит,  меч)

3) Хто вийшов назустріч князеві ?  Якою ви бачите зовнішність чаклуна ?

 

(високий, худий чоловік з сивим волоссям,

з гордим поглядом, палаючі очі)

4) Про що запитує князь «улюбленця вічних богів» ?

5) Що напророкував волхв ?

6) Якою була реакція Олега ?

(усміхнувся, чоло прорізала дума,

зліз з коня, «… нам час розлучатись навіки …»,

«…утішайся на лузі …»

7) Як він називає коня ?  (друг, слуга).  Чому ?

?   - А скажіть, будь ласка, чому волхв звертає  увагу на той факт, що Олег « … не відає ран … у грізній броні, бо є охоронець у тебе в війні …» ?

(Олег мститься за напад на рідну землю,

а  боги йому допомагають)

8)  Чи багато часу пройшло після розлуки князя з конем ? Яка деталь допомагає це визначити ?

9)  Чому Олег згадав про свого коня ?

(почувається винним, зрадником,

слабкодухим, як звичайна людина)

10)  Чи змінюється ставлення Олега до ворожбита, коли він дізнається, що кінь мертвий ?

(«брехливі слова», « дурне віщування»)

11)  Що вирішує князь ?

З якими словами звертається до останків коня ?

(«спи, друг одинокий…»)

12)  Як зображено появу гадюки ?                                       (тихо повзе, обвилась)

Що  символізує порівняння «чорне кільце» ?

(смерть, кінець, коло замкнулось)

13)  Який  смисл у фіналі балади несе рядок «Князь Ігор і Ольга сидять на горбі…»?                                                                            (життя продовжується)

 4.  Робота в групах (5-7 хв.)

Учитель: - Тепер ми маємо доказати, що «Пісня про віщого Олега» належить до жанру балади, охарактеризувати головних героїв, дослідити своєрідність твору.

- Попрацюйте в групах: кожна група отримує конкретне завдання, ви поспілкуєтеся, а лідер визначиться з відповіддю.

 

І. Визначити спільні риси пушкінської балади з билинами давньоруськими.

ІІ. Визначити риси жанру балади в творі.

ІІІ. Дослідити своєрідність балади Пушкіна.

ІV. Порівняти образи князя Олега і волхва.

Виступи  груп

VІ.  Узагальнення.  Підсумки  уроку.

Учитель: - Пам’ятаєте, з чого ми почали урок ?

- З історичної справки  про князя Олега.

(Олег – сміливий, мужній,

мстить за пограбування рідної землі,

а ще є факт, що Олег вчинив насильство у

своїх власних інтересах:

захопив престол)

Учитель: - А прочитавши «Пісню про віщого Олега», ми побачили князя очима  Пушкіна.

Завдання:  порівняйте  реальний образ з поетичним.

(«Пісня про віщого Олега» не відступає від легенди,

але художньо змальовує характер Олега,

показує хвилюючу сцену прощання з конем.

У Пушкіна Олег постає лише як  доблесний воїн,

справжній богатир. На фоні сухої історичної розповіді

пушкінські рядки звучать піднесено, емоційно.

Це надає легенді героїчного і трагічного забарвлення).

Запишіть до конспектів.

5.  «Мистецтвознавча  сторінка»

 Учитель: - У роботі на уроці нам допомагали репродукції картин Віктора Васнєцова.  Ім’я художника нам знайоме. Звідки ?

(картина «Три богатиря»)

Учитель: - На черзі – «Мистецтвознавча  сторінка»

(презентація, підготовлена учнями «Віктор Васнєцов»)

Виступи  учнів

 Учитель: - Давайте повернемося до епіграфа.

Чи доречним був такий вибір ?  …………………….

 

?  -  Справилися із завданням уроку

 

VІІ. Підсумки уроку. Домашнє завдання

 

 

 

docx
Додано
27 березня
Переглядів
48
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку