1
Зміст
Вступ ………………………………………………………………………… |
3 |
Літературні диктанти |
|
1. Ганс Крістіан Андерсен «Соловей» …………………………………….. |
4 |
2. Оскар Уайльд «Хлопчик – Зірка» ……………………………………….. |
6 |
3. Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»…………………………………….. |
8 |
4. Елеонор Портер «Полліанна»……………………………………………. |
10 |
5. Льюїс Керолл «Аліса в Країні Див»……………………………………... |
12 |
6. Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»…………………………….. |
14 |
7. Туве Янсон «Капелюх Чарівника»……………………………………... |
16 |
8. Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан» ……………………………… |
18 |
9. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі» ………………………………. |
19 |
10. Ернест Сетон-Томпсон «Лобо – володар Курумпо»………………… |
20 |
11. Микола Гоголь «Ніч перед Різдвом» …………………………………. |
22 |
12. Володимир Короленко «Сліпий музикант»…………………………… |
24 |
Висновки…………………………………………………………………….. |
26 |
Література ………………………………………………………………….. |
27 |
Вступ
«Ми повинні виховувати так, щоб дитина відчула себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісними почуттями і може принести маленьким людям переживання творця» (В.О.Сухомлинський).
Головною метою вивчення предмета «Зарубіжна література» в закладі середньої освіти є прилучення учнів до кращих здобутків зарубіжної літератури та культури,розвиток компетентного читача,формування в неї гуманістичного світогляду,високої моралі,естетичних смаків,а також якостей громадянина України,який усвідомлює свою належність до світової спільноти. Серед основних завдань зарубіжної літератури як навчального предмета – прищеплення бажання читати, підняття загальної освіченості учнів, вироблення вміння компетентно і цілеспрямовано орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток навичок самоосвіти, бажання і спроможності вчитися протягом всього життя.
Для здійснення цих завдань необхідні нові підходи в організації освітнього процесу, зокрема форми роботи на уроці, які б стимулювали активну пізнавальну діяльність школярів, формували вміння самоаналізу, самоконтролю, самооцінки, навчали вдумливо працювати з текстом літературного твору та матеріалом підручника.
На постійну творчу співпрацю вчителя та учнів спрямовані літературні диктанти, вони створюють атмосферу зацікавленості на уроці. Диктанти дають змогу приділяти увагу поточному оцінюванню навчальних досягнень учнів як під час засвоєння матеріалу, так і для оцінювання домашньої роботи. Діагностична і класифікаційна цінність інтерактивного оцінювання важлива ще й тому, що, на відміну від традиційних засобів навчання, вона не лише не заважає процесові навчання, а й показує учням, як вони досягли мети уроку, рівень оволодіння знаннями.
Літературні диктанти – це система вправ та завдань, які дають змогу швидко і різнобічно перевірити знання учнів з теми, що вивчається, вміння відокремлювати основне, систематизувати, узагальнювати матеріал.
Літературні диктанти зазвичай проводять на початку уроку (перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань) або в його кінці (підсумок, узагальнення); ефективні вони також на уроках узагальнення та контролю знань. Окремі завдання можуть бути використані як елементи тематичного оцінювання, у позакласній роботі із зарубіжної літератури. Літературні диктанти виконують у зошитах чи на окремих аркушах, можливе проведення їх також і усно. Цей вид роботи органічно вписується у будь-який урок.
Ганс Крістіан Андерсен «Соловей»
І варіант
1.Палац імператора був зроблений з (найтоншого фарфору).
2.На найкращих квітах були прив’язані (срібні дзвіночки).
3.Китайський імператор дізнався про солов’я з (японської книжки).
4.Де знаходиться соловей, знала тільки (кухарочка).
5.Спершу за спів солов’я прийняли (мукання корови,кумкання жаб).
6. «Найкраще мене слухати в …(зеленому лісі»).
7.Посередині великого залу для соловейка поставили (золоту жердину).
8.Імператор був такий задоволений,що наказав почепити соловейку на шию (золотий черевик).
9.Найвища нагорода для солов’я – (щирі сльози імператора).
10.Штучний соловей співав підряд одну й ту ж саму мелодію (тридцять три рази).
11.Справжній соловей співав так,що навіть заслухалась (Смерть).
12.Слуги увійшли подивитися на мертвого імператора,а він сказав:
( «Доброго ранку!»).
Ганс Крістіан Андерсен «Соловей»
ІІ варіант
1.«О!Як це добре!» -говорили про (спів солов’я ).
2.Книгу про солов’я імператорові прислав (імператор Японії).
3.Соловей отримав (дванадцять слуг).
4.Штучний соловей блищав як (обручка або брошка).
5.Йому відвели місце на (шовковій подушці).
6.Придворні та прислуга під час хвороби імператора (відвернулися від нього).
7. Позаду Смерті виглядали милі та потворні обличчя ( добрі та злі справи імператора).
8.Смерть так заслухалась співом солов’я ,що полетіла (в сад).
9.Соловей попросив імператора,згодившись прилітати до нього і співати,(щоб він нікому про це не казав).
10.Слова солов’я : «Я люблю твоє серце більше,ніж твою корону» означають,що (соловей більше поважає доброту і щирість,ніж владу і багатство).
11.Соловей більше всього любив (волю).
12.Продовжте латинське прислів’я : «Життя коротке – (мистецтво вічне).
Оскар Уайльд «Хлопчик – Зірка»
І варіант
1.Лісоруби поверталися додому (зимової ночі).
2.Вони побачили (падаючу у зірку).
3.Загорнутим у золотий плащ виявився (малюк).
4.Перший лісоруб запропонував (покинути дитину в лісі).
5.Вдома лісоруб заховав у скриню (золотий плащ і бурштиновий ланцюжок).
6.Всі жителі села дивувалися його (красі).
7.Автор порівнює Хлопчика-Зірку із ( польовою квіткою).
8.Свою красу герой втрачає через (ганебний вчинок по відношенню до матері).
9.Свою матір Хлопчик-Зірка шукав (три роки).
10.Чаклун змусив відшукати і принести йому (монети з білого,жовтого та червоного золота).
11.Прокажений і жебрачка виявилися (батьком і матір’ю Хлопчика-Зірки).
12.Казка Оскара Уайльда «Хлопчик-Зірка» входить до збірки («Гранатовий будиночок»).
Оскар Уайльд «Хлопчик – Зірка»
ІІ варіант
1.Події казки розпочинаються (холодною зимою).
2.Лісоруби прийняли падаючу зірку за (шматок золота).
3.Малюк був загорнутий у (золотий плащ).
4.До інших дітей хлопчик ставився як (до слуг).
5. У родині лісоруба хлопчик любив (лише себе).
6.Очі героя були схожі на (фіалку).
7.Матір знайшла хлопчика через (десять років).
8.За свою жорстокість Хлопчик-Зірка став схожим на (жабу).
9.Хлопчика-Зірку викупив (злий чаклун).
10.Усі три монети хлопчик віддав (прокаженому).
11.Хлопчику-Зірці вдалося відшукати своїх батьків,коли (він змінився і зрозумів свої помилки).
12.Хлопчик-Зірка став справедливим (володарем усього міста над річкою).
Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»
І варіант
1.Тома Сойєра виховувала (тітка Поллі).
2.Зведеного брата Тома звати (Сід).
3.Події відбуваються у містечку (Сент-Пітерсберг).
4.Том фарбував паркан (у суботу).
5.Найбільше хлопець боявся глузування (Бена Роджерса).
6.Умовним сигналом Тома і Гека було (нявчання кішки).
7.Подружку Тома звати (Беккі Тетчер).
8. «Чорним месником іспанських морів» називав себе (Том).
9. Паролем піратів хлопці обрали слово (кров).
10.Том і Беккі заблували в печері,бо втікали ( від кажанів).
11.Там діти провели (три дні).
12. Найкращого товариша Тома звати (Гек Фінн).
Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»
ІІ варіант
1.Псевдонім Марк Твен означає (мірка два).
2.Ім’я двоюрідної сестри Тома (Мері).
3.Найбільше хлопець не любив день тижня (понеділок).
4.Бен Роджерс зображував (пароплав «Велика Міссурі»).
5.Том дозволив пофарбувати паркан за (яблуко,повітряного змія,дохлого пацюка зі шворкою).
6.На кладовище хлопці взяли (дохлу кішку).
7.Там вони стали свідками (вбивства).
8.Від в’язниці хлопці врятували (Меффа Поттера).
9.У печері Том випадково побачив (індіанця Джо).
10.Кличка кота тітки Поллі (Пітер).
11.На виховання Гека хотіла взяти (вдова Дуглас).
12.Всі хлопці заздрили Геку Фінну,тому що він (міг робити все,що заманеться).
Елеонор Портер «Полліанна»
І варіант
1.Полліанну назвали на честь (двох сестер: Поллі та Анни).
2.На станції дівчинку зустріли (Ненсі і Тімоті).
3.На Полліанні була сукня (червоного кольору).
4.Після смерті батька дівчинкою опікувалася (жіноча рада).
5.Міс Поллі взяла до себе дівчинку тільки з почуття (обов’язку ).
6.Найбільше місця у валізі займали (книги).
7.Полліанну поселили в кімнатці (на горищі).
8.Заборонено було в домі тітки згадувати (батька).
9.Замість очікуваної ляльки дівчинка отримала (милиці).
10. «Гру в радість» вигадав (батько).
11.Першою в «гру в радість» почала грати (Ненсі).
12.У Святому Письмі Господь закликає радіти (800 разів).
Елеонор Портер «Полліанна»
ІІ варіант
1.Улюблена гра Полліанни («гра в радість»).
2.Своє перше покарання дівчинка отримала за (спізнення на вечерю).
3.Полліанна боялася навчити «грі в радість» (тітку Поллі).
4.Незадоволена всім пані, з якою познайомилася Полліанна (Місіс Сноу).
5.Дуже серйозний чоловік ,який колись був закоханий у матір Полліанни (Джон Пендлтон).
6.Полліанна намагалася знайти родину для (Джиммі).
7.Дівчинка допомогла Джону Пендлтону,коли той (зламав ногу).
8. Полліанна не перестала радіти життю навіть тоді,коли (потрапила під колеса автомобіля).
9.Дівчинку вилікував лікар (Чілтон).
10.Переконав міс Поллі запросити до Полліанни іншого лікаря (Джим).
11.Лікар Чілтон помирився зі своєю коханою,нею виявилася (Міс Поллі).
12. «Призмою» Полліанну називав (Джон Пендлтон).
Льюїс Керрол «Аліса в Країні Див»
І варіант
1.Справжнє імя Льюїса Керрола (Чарльз Лутвідж Доджсон).
2.Прототипом Аліси стала (Аліса Лідделл).
3.На початку розповіді Аліса сиділа на березі з (сестрою).
4.Дівчинку здивувало те,що Кролик добув з нагрудної кишеньки (годинника).
5.Кроляча нора знаходилася під (живоплотом.)
5.Падаючи,Аліса прихопила баночку з наліпкою («Помаранчеве варення»).
6.Маленький триногий столик зроблений ( зі скла).
7. «Тепер я розтягуюся,наче найбільша у світі (підзорна труба).
8.Аліса завжди давала сама собі (поради).
9.Поспішаючи до Герцогині,Кролик загубив (рукавички і віяло).
10.Аліса мало не потонула у ( озері сліз).
11.Улюблена гра жителів Країни Див (крокет).
12.У повітрі з усмішкою на весь шир з’являвся (Чеширський кіт).
Льюїс Керрол «Аліса в Країні Див»
ІІ варіант
1.Доба,в яку жив Льюїс Керрол (Вікторіанська).
2.Твір «Аліса в Країні Див» за жанром (повість-казка).
3.Кішку Аліси звати (Діна).
4.Мишу образила розмова про (котів та собак).
5.Чеширський кіт відповідав на питання (питаннями).
6.З компанією птахів та звірів Аліса грала у гру («Гасай-Коло»).
7. «Ой лишенько,лишенько,як я забарився»,- говорив (Кролик).
8.Кулями для гри у крокет у Країні Див слугували (їжаки).
9.Молотками для гри у крокет були (фламінго).
10.Королева постійно повторювала фразу: ( «Відтяти голову»).
11. «Аліса як вітер помчала» - це художній засіб (порівняння).
12.Дотепна гра слів (каламбур).
Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»
І варіант
1.Родина Чарлі Бакета жила (дуже бідно).
2. Найстаршим у родині був (дідусь Джо).
3.Поряд з будиночком знаходилася (шоколадна фабрика Віллі Вонки).
4.Пан Бакет працював на (фабриці зубної пасти).
5.Хлопчик мріяв (потрапити на шоколадну фабрику).
6.Чарлі отримував шоколадку тільки (на свій День народження).
7.Першим знайшов «золотий квиток» (Августус Глуп).
8.Повертаючись зі школи,Чарлі знайшов (долар).
9.Дівчинка,яка постійно жує жуйку (Віолета Борегард).
10.На загадковій фабриці працюють (умпа-лумпи).
11.Майк Тіві не уявляв свого життя без (телевізора).
12.Найкращими ліками від усіх «хвороб сучасності» умпа-лумпи вважають (читання книжок).
Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»
ІІ варіант
1.Родина Чарлі налічувала (шістьох дорослих і дитину ).
2.Щоб потрапити на шоколадну фабрику потрібно було знайти ( «золотий квиток»).
3.Власником фабрики був (Віллі Вонка).
4.Вередлива дівчинка,яка опинилася у сміттєпроводі (Верука Солт).
5. Улюблена яхта Віллі Вонки зроблена з (льодяника).
6.Знайшовши долар,хлопчик купив у магазині (два шоколадні батончики).
7.Віолета Борегард перетворилася на (величезну чорницю).
8.Вітаміни,яких не було у супервітамінізованому шоколаді (Т і Р).
9.Мозковим центром фабрики є (горіховий цех).
10.Незвичайні властивості мала нова жуйка Вонки (обід з трьох страв).
11.Кожного разу умпа-лумпи співали про (дитячі вади,що призводять до біди).
12.Чарлі отримав у подарунок від Віллі Вонки (шоколадну фабрику).
Туве Янсон «Капелюх Чарівника»
І варіант
1.Капелюх Чарівника було знайдено (весною).
2.Його використали як (кошик для сміття).
3.Яєчна шкаралупа обернулася на (хмаринки).
4.Граючись у хованки, Мумі-троль причаївся під (капелюхом).
5.Вийшовши із схованки,він назвав себе (Королем із Каліфорнії).
6.Замість Мурашиного Лева із капелюха виліз (їжачок).
7.Від липневої спеки діти рятувалися у (печері).
8.Палац без вікон і дверей належить (Чарівнику).
9.В розповіді Мумі-троля про коштовне каміння йшлося про (рубіни).
10. Хаттіфнати не чули ні слова з розмови,тому що (у них немає вух).
11.За жанром «Капелюх Чарівника» - це (повість-казка).
12. В будь-якому будинку в Мумі-долі ніколи не буває (сумно).
Туве Янсон «Капелюх Чарівника»
ІІ варіант
1.Під час прогулянки Мумі-тролі натрапили на ошатний капелюх (чорного) кольору.
2.У вигаданого літературного персонажа очі були (червоні).
3.Мумі-троль викинув яєчну шкаралупу у (капелюх).
4.Тато Мумі-троля на ганку читав (газету).
5. На дотик хмарки були схожі на (вату).
6. Їх утворилося (п’ять ).
7.На кухні мама готувала (запіканку).
8.Після перебування під капелюхом, у Мумі-троля збільшилися (вуха та очі).
9.Лодці,знайденій на березі,мама дала назву ( «Пригода»).
10. Мумі-тролі впадають у сплячку у (листопаді).
11.Мумі-троль проспав (100 днів і 100 ночей).
12.Мама вирішила квіткові клумби обкласти (шматками золота).
Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан»
І варіант
1.Шхуна-бриг називалася («Пілігрим»).
2.Дік Сенд виховувався у (дитячому будинку).
3.Прізвище Сенд означає (пісок).
4.Ще з дитинства хлопець дав собі обіцянку стати (Людиною).
5.Шхуна вийшла в море,щоб полювати на (китів).
6.Собаку звали (Дінго).
7.Кузен Бенедикт займався (ентомологією).
8.На ошийнику собаки були літери (С.В.)
9.Негоро на шхуні був (коком).
10.Работоргівля була поширена в (Анголі).
11.Йому було п'ятнадцять,а мислив він на всі (тридцять).
12.В майбутньому Дік Сенд став (капітаном).
Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан»
ІІ варіант
1.Спочатку судно направлялося у (Південну Америку).
2.Дік Сенд став капітаном,бо (загинув капітан Халл).
3.Прізвище боцмана шхуни (Говік).
4.Собака ненавидів на кораблі (Негоро).
5.Господаря шхуни звати містер (Уелдон).
6.«Пілігрим» опинився в Африці ,тому що (Негоро зіпсував компас).
7.Дік Сенд навчався у місті(Сан-Франциско).
8.Муані-Лунга помер від (пуншу).
9.Господаря Дінго звали (Семюел Вернон).
10.Діка Сенда та його друзів з полону в Африці врятував (Геркулес).
11.Кузен Бенедикт із мандрівки привіз (муху).
12.У 18 років Дік Сенд став (капітаном).
Чарльз Діккенс ««Різдвяна пісня у прозі»
1.Частини «Різдвяної пісні у прозі» називаються (строфи).
2.Головним героєм повісті «Різдвяна пісня у прозі» є (Ебінезер Скрудж).
3. Найголовнішим для героя були (гроші).
4.Причина душевного холоду Скруджа криється ( у самотності ще з дитинства, був позбавлений батьківського тепла).
5.У різдвяну ніч перед трьома привидами приходив у гості (привид Марлі).
6. Із першим привидом Скрудж потрапив (у минуле).
7.Молодшу сестру Скруджа звали (Фанні).
8.Скрудж злякався майбутнього,тому що (ніхто за ним не жалкуватиме).
9.Найбільше щастя для Боба Кретчита (дружна сім’я ).
10. «Принцип ... завжди перемагає, незважаючи на щонайневдячніші обставини і тяжкі перепони.» (добра).
11.Свято,яке почав найбільше шанувати Скрудж (Різдво).
12.За жанром «Різдвяна пісня у прозі» (повість).
Ернест Сетон-Томпсон «Лобо –володар Курумпо»
1.Велика скотарська округа називалась (Курумпо).
2.Ватажка зграї звати (Лобо).
3.Його ватага налічувала (п’ять вовків).
4.Подругу Лобо звати (Бланка).
6.За голову вовка було призначено (одну тисячу доларів).
7.Бланка у перекладі означає ( білосніжна).
8.Зграя вовків любила ласувати (молодою телицею).
9.Вовки знищували овець заради (розваги).
10.Лобо дозволяв іти попереду себе лише (Бланці).
11.Очі полоненого вовка дивилися (у далечінь).
12.Оповідач посадив полоненого Лобо (на ланцюг).
Микола Васильович Гоголь
«Ніч перед Різдвом»
І варіант
1.Події твору М. Гоголя « Ніч перед Різдвом» відбуваються у селі (Диканька).
2.Украв місяць (Чорт).
3.Він сховав його у (кишеню).
3.У мішках у Солохи довелося сидіти (голові,дяку,Чубу).
4.Найкращим художником на селі вважали (Вакулу).
5.Він був закоханий у (Оксану).
6.Їй було (17 років).
7.Матір Вакули звати (Солоха).
9.Батька Оксани звати (Корній Чуб).
10. Вакула «полетів» у (Петербург).
11.Він відправився до цариці за (черевичками).
12.Напередодні Різдва співають (колядки).
Микола Васильович Гоголь
«Ніч перед Різдвом»
ІІ варіант
1. Автор повісті “Ніч перед Різдвом” (М. В. Гоголь).
2. Хто на початку повісті краде місяць? (Чорт).
3. Мати Вакули (Солоха).
4. Ким у селі вважали матір Вакули? (Відьмою).
5. Ім’я дівчини, до якої залицяється Вакула (Оксана).
6. Чи дівчина відповідає взаємністю? (Ні).
7. До кого йде Вакула просити допомоги? (До Пацюка).
8. Що просить дістати дівчина у Вакули? (Черевички).
9. Хто відносить Вакулу до Петербурга? (Чорт).
10. Хто допомагає Вакулі потрапити до королеви? (Запорожці).
11. Що просить Вакула у королеви? (Черевички).
12. Які слова Оксана каже Вакулі, зустрівши його після довгої розлуки? (“Не треба мені черевички, я тебе і так кохаю”).
Володимир Короленко «Сліпий музикант»
І варіант
1.Сліпий хлопчик народився у родині (Попельських).
2.Брата Анни Михайлівни звати (Максим).
3.Дядько Петруся служив у (Італії).
4.Любов до музики хлопчику прищепив (Йохим).
5.Трудно було віденському інструменту перемогти (хохлацьку дудку).
6.Мати Петра грала на (фортепіано).
7.Подружку Петруся звали (Евеліна).
8.Максим подарував племінникові на шостому році (коня)
9.Дзвонарів звати (Єгор і Роман).
10.Петро став (музикантом).
11.Він вважав ,що зробив своє діло й не марго прожив на світі(дядько Максим).
12.Численна публіка зібралася слухати оригінального музиканта у (Києві на «Контрактах»).
Володимир Короленко «Сліпий музикант»
ІІ варіант
1.Матір головного героя звати (Анна Михайлівна).
2.У хлопчика зразу помітили (сліпоту).
3.Велику увагу вихованню хлопчика приділяв (дядько Максим).
4.Петруся і дядька об’єднувало те,що (вони обоє були інвалідами).
5.Йохим грав на (сопілці).
6.Хлопчик любив бувати біля (старого млина).
7.У будинок Попельських привезли (фортепіано).
8.Петро вперше зустрівся з Евеліною (біля річки).
9.Сусідами Попельських були (Ставрученки).
10.Старого співця звати (Кандиба).
11.Щастя батьківства Петру подарував (син).
12. "Так, він прозрів... Замість сліпої і невтолимої егоїстичної муки, він носить у душі відчування життя, він почуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зуміє нагадати щасливим про ( нещасних...")
Висновки
Дослідивши значимість використання на уроках зарубіжної літератури літературних диктантів, проаналізувавши ефективність використання такого методу під час навчального процесу, слід зробити такі висновки:
Література та інтернет-джерела
1.Волощук Є.В.Світова література: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів /Є.В.Волощук - К.: Генеза, 2014.- 256 с.:іл.
2.Ніколенко О.М.Зарубіжна література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти /О.М.Ніколенко,Т.М.Конєва,О.В.Орлова, М.О.Зуєнко, О.І.Кобзар. - К.: Грамота, 2018.- 256 с.
3.Дал, Роальд. Чарлі і шоколадна фабрика / Роальд Дал;переклад з англійської В.Морозова. – К.:А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2005. – 240 с.
4.Твен, Марк. Пригоди Тома Сойєра. Пригоди Гекльберрі Фінна/Марк Твен. – Донецьк:ТОВ ВКФ «БАО»,2006 – 448 с.:іл.
5.Портер, Елеонор. Полліанна /Елеонор Портер;переклад з англійської В.Наливаної. – К.:Компанія ОСМА, 2015. – 304 с.:іл.
6.Бібліотека світової літератури (оригінали та переклади): http://ae.lib.narod.ru.
7. Бібліотека Українського центру: http://ukrcenter.com
8. Електронна бібліотека «Джерело»: http://ukrlib.com
9. Літературна Інтернет-бібліотека школяра: http://litbоок.bу.ru