Урок зарубіжної літератури у 7 класі на тему:"Біблійні мотиви у повісті Шолома-Алейхема "Пісня над піснями"

Про матеріал
У матеріалі подана розробка уроку зарубіжної літератури у 7 класі за твором Шолома-Алейхема "Пісня над піснями". Розкрито біблійні мотиви у творі, зв*язок твору із Біблією. А також звернена увага на важливість читання Слова Божого у нашому житті.
Перегляд файлу

Тема:

Біблійні мотиви в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». Утвердження етичних цінностей.

Мета:

з’ясувати роль Біблійної «Пісні над піснями» в композиції твору Шолом-Алейхема; розвивати навички порівняльної роботи над текстами, уміння виділяти головне й суттєве; розширити уявлення учнів про етичні цінності; сприяти вихованню етичних цінностей; виховувати почуття любові до Слова Божого; спонукати учнів замислитися над важливістю читання Біблії у нашому житті.

Обладнання:

підручник, ноутбук, книжкова виставка, ілюстрації до повісті «Пісня над піснями», до «Пісні над піснями» з Біблії; відеозапис пісні «Біблію читай кожен день»

Тип уроку: комбінований.

 

Епіграф: «Любов важливіше за все!»

(стверджує Біблія і повість Шолом-Алейхема «Пісня над піснями»)

 

Проблемне питання: «Яка користь людині, як світ цілий здобуде, а       занапастить власну душу? 

                                                       ( Мт. 16, 26)

 

Очима ти сказав мені: люблю.

Хід  року

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання.
    1.        Вправа «Незакінчені речення»

1).Твір «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема за жанром - …(повість).

2.) Розповідь ведеться від імені … (Шимека).

3). «Пісня над піснями» складається з частин (4).

4). У повісті розповідається про кохання … (Шимека і Бузі).

5). Говорячи про Бузю, Шимек згадує … («Пісню пісень»).

6). Автор Біблійної «Пісні пісень»… (Соломон).

7). Тієї ночі Шимек дізнався новину(що любить Бузю).

8). Шимек втратив Бузю тому, що … (проміняв духовне на матеріальне, погнався за успіхом).

          1.2 Зачитування учнями виписаних із твору висловів Біблійної «Пісні пісень».

1.3 Робота з підручником.

(Дати усну або письмову відповідь на питання №5 із підручника на с. 160:

«Чому Бузя, почувши освідчення Шимека, заплакала? Що стало на заваді щастю закоханих?»).

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

1). Робота з епіграфом уроку.

«Любов важливіше за все!»

2). Притча про подарунок

       Власник одного підприємства приготував для своїх службовців подарунки на Різдво. Можна було вибрати Біблію або 10 доларів. Перший працівник сказав, що Біблія, звичайно ж, хороша книга, але йому, аби гідно відсвяткувати Різдво, більше знадобляться гроші. Слідом за ним і інші вибрали гроші. І тільки останній співробітник узяв книгу. — Я, — каже, — давно хочу придбати Біблію! — Я дуже радий, — сказав власник підприємства. — Беріть, читайте, тільки не згубіть закладку! Чоловік дбайливо відкрив Біблію й дістав закладку — 100 доларів. Усі айкнули й дуже пошкодували про свій вибір, але було вже пізно.

       Хто шукає тільки тілесної їжі, може втратити духовне, а хто шукає духовне, придбає й матеріальне!

  1. Розповідь вчителя

Яка повчальна притча! Як часто так і буває в нашому житті. Важливою для нас є думка людей, а не Бога. Часто ми вибираємо перш за все матеріальне, а не духовне. Але яка користь людині від того, що здобуде цілий світ, а душу свою втратить? Відповідь на це питання і що саме потрібно зробити у цій ситуації ми дізнаємося в кінці уроку.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

  1. Слово вчителя
  •                   На попередньому уроці ми обговорювали з вами втілення теми кохання  у повісті «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема, охарактеризували духовно-емоційний світ головних героїв – Шимека та Бузі та зміну їхніх внутрішніх якостей. А сьогодні ми говоритимемо про те, який зв’язок має даний твір із Біблією – Книгою Книг, а також про утвердження етичних цінностей у ньому, про важливість читання Слова Божого у нашому житті.
  •                   Відкрийте, будь ласка, свої робочі зошити, запишіть дату і тему уроку:

    Тема. Біблійні мотиви у повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». Утвердження етичних цінностей.

 

  1. Розповідь вчителя “Біблійна “Пісня над піснями”.

 

«Пісня над піснями” («найкраша з пісень») –видатний ліро-епічний твір Старого Заповіту. Авторство цього твору приписують цареві Соломону, за час правління якого Ізраїль пережив мир та розквіт. У творі 117 віршів, поділених на 8 розділів, кожен з яких містить кілька фрагментів.

Це любовні гімни, що оповідають про взаємні почуття правителя Ізраїлю - Cоломона й селянки Суламіфі. Та мати й брати дівчини не дозволяють їй увести коханого до свого дому, про що вона скаржиться подругам – єрусалимським дівчатам. Почуття любові бореться в її душі, образ коханого повсякчас перед її очима. Суламіф хворіє, слабне, їй здається, що коханий стоїть на порозі, і вона поспішає відчинити йому: “Мій коханий простяг свою руку крізь отвір, - і нутро моє схвилювалося від нього!.. Встала я відчинити своєму коханому…» І тоді Суламіф іде в ніч на пошуки Соломона. Сторожа міських воріт побила її... Дівчина просить подруг розповісти її коханому, що вона знемагає від любові. І на їхнє запитання, чим він кращий від інших, із захопленням описує красу Соломона: “Коханий мій білий і рум’яний, визначніший від десяти тисяч інших. Голова його – щиреє золото, його кучері – пальмове віття, чорні, як ворон…« Суламіф нарешті знаходить коханого.

Автор знаходить у піснях всі найяскравіші і найсильніші засоби для опису кохання: воно сильніше від смерті, його не залити ріками, втіхи кохання кращі від вина.

На противагу інтерпретації «Пісні над піснями» як збірки пісень про кохання, існує алегорична інтерпретація. У Молодому вбачають – Господа, у Молодій – Ізраїль, або Церкву, або врешті душу людини. У «Пісні над піснями» відтворено любов Господа до свого народу Ізраїля, а також щиру подружню любов. Йдеться, отже, про віковічну Божу любов до народу й кожної окремої душі.

 

  1. Колективне заповнення таблички «Порівняння Біблійної «Пісні пісень» і однойменної повісті Шолом-Алейхема (робота з текстом твору).

 

Біблійна «Пісня пісень»

Повість Шолом-Алейхема

Соломон, Молодий (Господь)

Шимек

Суламіф, Молода (Церква)

Бузя

Біблійний гімн любові,

любов Господа до свого народу

Розповідь про перше кохання

Замок, виноградник

 Двір

Палац

Хата

Польова лань

Кішка

Ліван

Горбок

Дочки Єрусалима

Жінки і дівчата

Кедри, буки

Дрова, колоди й дошки

 

 

  1. Бесіда з учнями.
  • Чи знаєте ви про те, що таке етика? (це наука, що вивчає мораль, норми поведінки, сукупність моральних правил)
  • Наведіть приклади етичних цінностей.

 

Результат пошуку зображень за запитом "етичні цінності"

  • Які етичні цінності втіленні у Біблійній «Пісні пісень?»

 

IV  Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

 

  1.               «Біблійна «Пісня пісень» - це…

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "біблія"

 

 

                         

 

 

Учні записують свої асоціації до Біблійної «Пісні пісень» на книжечках (Любов, ніжні почуття, спокій, любов Бога до Ізраїля, а також до нас, джерело натхнення, внутрішня гармонія, омріяне майбутнє – бути з Богом).

 

2. Прийом “Зроби висновок”.!!!

  1. “Пісня пісень” – це… (Біблійний гімн).
  2. “Пісня над піснями” - …(поетична розповідь про перше чисте кохання).
  3. “Пізно я згадав... що є Бузя на світі, Бузя, яка має серце, душу...” – це…(слова Шимека) означають….( не потрібно ніколи втрачати моральних цінностей  у гонитві за матеріальними; наслідок цьому - герой втратив кохання, свою Бузю).

Слово вчителя.

Так було в Біблійні часи. Так відбулося з Шимеком. Таке може трапитися з ким завгодно, хто необдумано розмінює вічне на тимчасове, духовне — на матеріальне.

Морально-етичні цінності вищі на відміну від матеріальних. Вони будуть залишатися джерелом натхнення завжди.

Пам'ятайте! Мир вам!

V. Домашнє завдання:

  1. Дати відповідь на питання: “Чого сьогодні вчить нас

Біблійна «Пісня пісень?»

 

 

 

 

 

VII. Заключний етап

 

  1. Проблемне запитання: «Яка користь людині, як світ цілий здобуде, а       занапастить власну душу? 

                                                    ( Мт. 16, 26)

  • Як розумієте ви ці слова?
  • Кого з героїв твору Шолом-Алейхема «Пісня над піснями» вони стосуються? Чому?
  • Як людині не втратити (занапастити) свою душу у цьому житті? Як зберігти ті духовні цінності? (Приклад із притчі про подарунок:» Хто шукає тільки тілесної їжі, може втратити духовне, а хто шукає духовне, придбає й матеріальне!»)

 

  1. Робота з епіграфом.
  1. Прочитайте епіграф до нашого уроку.
  2. Поясніть, чому саме ці слова взято за епіграф до уроку?

(Відповіді учнів).

 

 

  1. Побажання вчителя.

Дорогі діти, я щиро дякую вам за урок. Бажаю, щоб у вашому серці завжди була любов Божа, яка змінює світ і кожного, хто живе у ньому.

Перед вами виставка Біблій. Подивіться, які вони гарні, різного формату, розміру! Яку мудрість вони передають нам! А найголовніше- читаючи Святе Письмо, ми перебуваємо з Господом, а Він -  з нами. Через Своє Слово  наш небесний Отець промовляє до нас.

Чи знаєте ви, що цей 2020 рік є дуже особливим. Чому? В кожного з нас є якісь особисті  надії на цей рік. Хтось закінчує школу, а в когось синочок піде в перший клас,  в когось – ювілей або кругла дата, а хтось  їде  в омріяну подорож. Це все дуже важливе для нас і потрібне нам. Але є Той, Який посилає все це нам. І це …БОГ. Щиро дякуймо Йому за все!

Цей Рік, діти, проголошений Роком Біблії. Уявляєте? Для того, щоб кожен зрозумів, що у центрі нашого життя має бути наш Господь, Який є завжди з нами і опікується нами. Нещодавно на сторінці у «Facebook» я прочитала дуже повчальні слова про важливість Біблії у нашому житті. Послухайте, будь ласка.

«Ви коли-небудь запитували себе, що було б, якби ми зверталися до Біблії 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сбітна Наталія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
20030
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку