Картка для
формування самоосвітньої компетентності учня
Самоосвітня компетентність учня |
||||||||||||||||||||||
Назва теми уроку |
Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Утвердження сімейних цінностей. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Символічність назви оповідання. |
|||||||||||||||||||||
Базова компетентність |
Самоосвітня |
|||||||||||||||||||||
Складові компетентності |
Відпрацювання вміння до самореалізації (реалізація своїх можливостей) |
|||||||||||||||||||||
Показники сформованості аспекту самореалізації |
1. Визначати навчальні завдання. 2. Планувати свої дії. 3.Обирати найбільш раціональні способи виконання навчальних завдань. 4. Брати активну участь у пізнавальній діяльності на уроці. 5. Відповідати на запитання різної складності. 6. Уточнювати зміст засвоєння навчальної теми. |
|||||||||||||||||||||
Результат самоосвітньої діяльності |
1. Коротка розповідь про основні факти життя і творчості письменника. 2. Виразне і вдумливе читання оповідання, переказ ключових епізодів. 3. Визначення художніх засобів створення образів Бена і Деві. 4. Міркування про значення в житті людини віри у внутрішні можливості, подолання нею життєвих випробувань. 5. Висловлення власного ставлення до порушених у творі філософських і моральних проблем. |
|||||||||||||||||||||
Критерії оцінювання самоосвітньої діяльності |
|
|||||||||||||||||||||
Самооцінка досягнень учня |
СО - ___ б. ВО - ___ б. ОУ - ___ б. Оцінка - ___ б. |
ТЕМАТИЧНА КАРТКА УЧНЯ-ЧИТАЧА
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Учня(учениці) _____ класу/ Прізвище, ім’я
1. ПРОГНОЗУЄМО І ВИЗНАЧАЄМОСЯ |
Темауроку |
|
|
Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Утвердження сімейних цінностей. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Символічність назви оповідання. |
|
У моїх книжках головна тема завжди одна й та сама – вибір...
Джеймс Олдрідж
Як не навчать батько-мати, то навчить тебе лиха година.
Українське прислів’я
Батьків не вибирають.
Афоризм
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Учень (учениця): виразно читає художній текст, емоційно сприймає, висловлює враження від прочитаного твору; розкриває моральні, філософські проблеми у творі письменника, актуальність проблематики оповідання для сьогодення; розповідає про основні факти життя і творчості митця; вирізняє напружені (кульмінаційні) моменти сюжету, їхнє значення для розкриття образів персонажів; аналізує образи персонажів: їхні характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами, динаміку, засоби створення (художня деталь, символи та ін.); знаходить у прочитаному творі символи, виявляє їхній прихований зміст, множинність трактування; порівнює оригінал й художній переклад (фрагменти) твору митця (за умови володіння іноземною мовою); висловлює власне ставлення до порушених у творах філософських і моральних проблем. |
Мовний конструктор
аналізувати, аргументувати, визначати, виокремлювати, виразно й осмислено читати, висловлювати і пояснювати свою точку зору, встановлювати, давати визначення, давати оцінку, знати і застосовувати, ілюструвати текстовими прикладами, коментувати, користуватися словниками, називати провідні риси, обстоювати власну точку зору, підтверджувати прикладами, планувати, порівнювати образи, пояснювати своє ставлення, розкривати, розповідати, усвідомлювати, характеризувати.
Завдання: перечитай назву теми і вислови (епіграфи уроку); визнач ключові слова та їх значення; ознайомся з державними вимогами до рівня літературних досягнень учня-читача; подумай, що стане предметом обговорення на уроці; спробуй визначити свої очікувані результати як учня-читача, що може реалізовувати свої можливості.
ЗРОБИ СВІЙ ВИБІР. БАЖАЮ УСПІХУ В ЙОГО ДОСЯГНЕННІ!
Очікувані (планові) результати учня:
|
2. ЧИТАЧ-СПІВРОЗМОВНИК |
Повторюємо, узагальнюємо, систематизуємо, з’ясовуємо |
|
ЗАВДАННЯ № 1. Виконай завдання на встановлення відповідності. Пригадай твори зарубіжних авторів, у яких зображено боротьбу людини за виживання. Поміркуй: які душевні якості виявляли персонажі цих творів? |
||
1
|
А Даніель Дефо. «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо» |
|
2
|
Б Джек Лондон. «Любов до життя» |
|
3
|
В Роберт Льюїс Стівенсон. «Острів скарбів»
|
|
4
|
Г Елеанор Портер. «Полліанна» |
|
5
|
Д Володимир Галактіонович Короленко. «Сліпий музикант» |
|
1 ___ |
2 ___ |
3 ___ |
4 ___ |
5 ___ |
3. ЧИТАЧ-БІОГРАФ |
Факти про письменника: коментарі, роздуми |
ЗАВДАННЯ № 2. Прочитай подані факти про життя і творчість Джеймса Олдріджа. Дай усні відомості на запитання. |
|
Народився Джеймс Олдрідж 10 липня 1918 року в селищі австрійського штату Вікторія Вайт-Хілла в родині корінного лондонця, який працював редактором місцевої газети. Батько любив вирощувати овочі і фрукти, мама доглядала великий сад, у якому стояв їхній дерев’яний будинок. Батьки понад усе цінували сімейний затишок, намагалися підтримувати в родині злагоду, взаєморозуміння, теплі стосунки. Сім’я жила тихо й усміхнено. Незважаючи на матеріальні нестатки, п’ятеро дітей подружжя, почувалися щасливими.
|
|
Питання для самоконтролю.
|
4. ЧИТАЧ-ЛІТЕРАТУРОЗНАВЕЦЬ |
Поглиблюємо знання про творчість письменника |
Постійним захопленням письменника було мистецтво. Джеймс Олдрідж прекрасно знав усю європейську літературу, а також американську і австралійську. Вже цікавим є той факт, що письменник був в Україні, відвідував Крим. У Києві зустрічався з читачами. Давав інтерв’ю. 11 березня 1964 року київська «Робітнича газета» надрукувала статтю «І в мені частка України». У ній Олдрідж писав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань». А от свої оповідання «Останній дюйм» та «Акуляча клітка» Олдрідж написав під час перебування на Чорноморському узбережжі Кавказу у 1957 році. Вперше російською мовою «Останній дюйм» надруковано у журналі «Огонёк», №37 за 1957 рік. Українською мовою новела була надрукована у збірці «Хлопчик з лісового берега» у Києві (1959).
НА ЦІ ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ І ДОВЕДЕТЬСЯ ШУКАТИ ВІДПОВІДЬ! |
5. ЧИТАЧ-ТЕКСТОЛОГ |
Працюємо над змістом твору |
|
ЗАВДАННЯ № 3. Пригадай зміст оповідання «Останній дюйм». Розташуй пункти плану у правильній послідовності. |
||
|
|
|
6.ЧИТАЧ-ЛІНГВІСТ |
Збагачуємо своє мовлення |
|
ЗАВДАННЯ № 4. Попрацюй з тлумачним словником уроку. З’ясуй лексичне значення слів. ЗВЕРНИ УВАГУ: деякі із слів можна об’єднати як професіоналізми! З яких галузей людської діяльності вжито виділені терміни? |
||
«Вілліс» - |
марка легкового автомобіля. |
|
Бухта - |
невелика частина моря, затоки, озера, водосховища, відокремлена від відкритих вод з трьох боків частинами суші (виступами берегів, скелями та прилеглими островами) і захищена ними від хвиль та вітру. |
|
Дюйм – |
міра довжини, що дорівнює 2,54 см. |
|
Піке - |
зниження літака з великою швидкістю під кутом 30 градусів до земної поверхні. |
|
П’ядь - |
міра довжини, що дорівнює відстані між кінцями розтягнутих великого і вказівного пальця. |
|
Стартер - |
пристрій для запуску автомобільних авіаційних двигунів. |
|
Тример - |
пристрій для регулювання польоту літатак. |
|
Хамсин - |
сильний сухий і гарячий вітер у Єгипті, що дме з пустелі. |
|
7 . ДОПИТЛИВИЙ ЧИТАЧ |
Збагачуємо своє знання з різних галузей науки |
ЗАВДАННЯ № 5. Прочитай відомості про ЧЕРВОНЕ МОРЕ. Чим небезпечне це місце? Що може примусити людину потрапити сюди?
Головна визначна пам’ятка Червоного моря – його неповторний підводний світ. Акул в Червоному морі велика кількість. З 500 видів акул 44 було помічено саме в Червоному морі. Акули Червоного моря – типові представники свого численного сімейства. Зустріч з ними не обіцяє нічого хорошого. Акули бачать світ у чорно-білому зображенні. Погано чують, але мають дуже тонкий нюх та бокову лінію, яка дає змогу акулі на відстані 300 метрів почути велику рибину. Зуби акули мають форму трикутника і розташовані у 5 – 6 рядів, а інколи в 15 рядів. За 10 років акула може |
8.ЧИТАЧ-СПІВРОЗМОВНИК Враження, думки, коментарі, роздуми |
ЗАВДАННЯ № 6. Пригадай зміст прочитаного вдома оповідання «Останній дюйм». Поділися враженнями від прочитаного.
|
8.ВДУМЛИВИЙ ЧИТАЧ Характеристика образів Бена і Деві в різні моменти життя |
ЗАВДАННЯ № 7. Пригадай ключові епізоди оповідання. Заповни опорну схему. |
|
||||||||||||||||||||||||||
УВАГА. Довідка для учня. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
9. ЧИТАЧ-ТЕОРЕТИК |
Працюємо з літературними термінами |
|
ЗАВДАННЯ № 8. Пригадай значення літературних термінів, вивчених на уроках української і зарубіжної літератури. УСТАНОВИ ВІДПОВІДНІСТЬ МІЖ ЗНАЧЕННЯМИ ПОНЯТЬ. |
||
Символ |
Це така характерна риса чи подробиця, яка має відносно самостійне значення й використовується для емоційного й глибшого змалювання картини чи образів, для підкреслення їхньої індивідуальної особливості.
|
|
Художня деталь |
Це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття.
|
|
ЗАВДАННЯ № 9. Пригадай ті епізоди твору, у яких є згадка про ОСТАННІЙ ДЮЙМ. Дай усні відповіді на запитання. |
||
|
||
10. ДИТИНА-ЧИТАЧ За художньою деталлю вибудувати ціннісні орієнтири |
|||||||||
ЗАВДАННЯ № 10. ОСТАННІЙ ДЮЙМ є символом
|
11. ЧИТАЧ-МИСТЕЦТВОЗНАВЕЦЬ |
Працюємо з творами інших видів мистецтва |
|
ЗАВДАННЯ № 11. Розглянь кадри з кінофільму «Останній дюйм». УВАГА! У 1958 році режисери Теодор Вольфович та Микита Курихін зняли фільм «Останній дюйм», який на Всесоюзному кінофестивалі отримав першу премію. Ролі зіграли: Славко Муратов – Деві, Микола Креонов – Бен. Пригадай, яким епізодам оповідання вони відповідають. ВІДПОВІДЬ ЗАПИШИ. |
||
_____________________________________
|
|
|
|
|
|
12. ЧИТАЧ-ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ |
Працюємо самостійно
|
ЗАВДАННЯ № 12. Вислови своє ставлення до порушених у творі філософських та моральних проблем. НАПИШИ твір за початками речень. |
|
В оповіданні «Останній дюйм» Джеймс Олдрідж розповідає про ________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ У творі автор порушує одну із вічних проблем людства - ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Питання взаємостосунків батьків та дітей є актуальним і сьогодні, бо__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Прочитавши оповідання, я зрозумі(в, ла)__ , _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Дякую Дж. Олріджу за ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
13. ЧИТАЧ-КРИТИК |
Визначаємо власну позицію |
ЗАВДАННЯ № 13. Ще раз уважно прочитай епіграфи до уроку. Який із них, на твою думку, найкраще розкриває зміст ОПОВІДАННЯ «Останній дюйм?» ВІДПОВІДЬ ОБГРУНТУЙ І ЗАПИШИ. |
|
У моїх книжках головна тема завжди одна й та сама – вибір… Джеймс Олдрідж Як не навчать батько-мати, то навчить тебе лиха година. Українське прислів’я Батьків не вибирають. Афоризм |
|
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
14. ЧИТАЧ-САМОКРИТИЧНА ОСОБИСТІСТЬ Оцінюємо свою роботу на уроці |
|
ЗАВДАННЯ № 14. Оціни свою роботу на уроці |
|
Заповни модель картки (самооцінка досягнень).
Критерії оцінювання самоосвітньої діяльності |
|
Домашнє завдання |
|
Обов’язкове для всіх |
За вибором учня-читача |
|
І рівень (початковий): побудуй усну відповідь на запитання: Чому автор не закінчив оповідання щасливим вирішенням проблеми? |
ІІ рівень (середній): дай письмову відповідь на запитання: Нове життя батька і сина! Яким воно буде? |
|
ІІІ рівень (достатній): уяви себе журналістом. Склади перелік запитань, які б ти хотів поставити Дж. Олдріжду під час уявної зустрічі. |
|
ІV рівень (високий): напиши власний твір (будь-якого жанру) на тему «Батьків, як і Вітчизну, не вибирають»!
АБО (за умови, якщо достатньо володіш іноземною мовою) Порівняй оригінал й художній переклад оповідання Дж. Олдріжда «Останній дюйм». Підготуй виразне читання англійською мовою уривка, який найбільше схвилював тебе. |
УВАГА!!! Психологічна розминка Дай відповіді на тестові запитання. ПРИ ПОТРЕБІ звернися за допомогою до шкільного практичного психолога. |
||
1.Чи можеш ти поділитися своїми проблемами з батьками? |
А завжди Б інколи В дуже рідко Г ніколи
|
|
2.Чи в усьому тебе розуміють батьки? |
А завжди Б інколи В дуже рідко Г ніколи |
|
3.Чи буваєш ти самотнім? |
А завжди Б інколи В дуже рідко Г ніколи |
|
4. Чи можеш назвати свого батька (матір) другом, порадником? |
А завжди Б інколи В дуже рідко Г ніколи |
|
5.Якими б ти хотів (ла) бачити васвої стосунки з батьками? |
|
|
А ЯКЩО ТИ ВІДЧУВАЄШ СЕБЕ ПСИХОЛОГОМ!? |
|
|