Урок зарубіжної літератури у 7 класі з теми "Р.Бернс. Вірш "Моя любов...". Поетизація високого почуття кохання, розкриття у вірші його впливу на людину"

Про матеріал
Мета. Формувати знання з біографії поета, розкрити його світоглядні позиції та роль в світовій літературі, уміння сприймати твір як мистецьке явище; розвивати навички сприйняття лекції та дослідницької роботи, виразного читання поетичних творів та вміння їх аналізувати; розвивати логічне, критичне, асоціативне, системне мислення та уяву, зв’язне мовлення, уміння вчитися, навички спілкування в колективі; вміння знаходити та перевіряти правдивість потрібної інформації в інтернет просторі за допомогою поставлених запитань; виховувати почуття краси, любов до поезії та природи, інтерес до творчості Р.Бернса, толерантне ставлення до мов і культур народів світу.
Перегляд файлу

            Урок зарубіжної літератури

                  у 7 класі з теми

        “ Р.Бернс. Вірш “ Моя любов…”.       Поетизація високого почуття кохання,     розкриття у вірші його впливу на людину”

                                   

                                                            

                                                          

                                            Підготувала                                                                     

                                                   учитель зарубіжної літератури

                                                        Краматорської загальноосвітньої

                                                            школи 1-3 ступенів № 20

                                                       Краматорської міської ради

                                                                     Донецької області

                                                                      Мельникова Н.В.

 

                                           2024 - 2025 н.р.

 

 

Тема. Р.Бернс. Вірш “ Моя любов…” Поетизація високого почуття кохання, розкриття у вірші його впливу на людину.

Мета. Формувати знання з біографії поета, розкрити його світоглядні позиції та роль в світовій літературі, уміння сприймати твір як мистецьке явище; розвивати навички сприйняття лекції та дослідницької роботи, виразного читання поетичних творів та вміння їх аналізувати; розвивати  логічне, критичне, асоціативне, системне мислення та уяву, зв’язне мовлення, уміння вчитися, навички спілкування в колективі; вміння знаходити  та перевіряти правдивість потрібної  інформації в інтернет просторі за допомогою поставлених запитань; виховувати почуття краси, любов до поезії та природи, інтерес до творчості  Р.Бернса, толерантне ставлення до мов і культур народів світу.  (слайд 2)

Компетенції . 1. Інноваційні : презентувати власні ідеї, бачення, інноваційні погляди, використовуючи приклади цитат із творів зарубіжних письменників ; усвідомлювати необхідність поєднання інноваційного поступу особистості з морально - етичними нормами, стратегіями толерантної комунікації та міжкультурної взаємодії. 

                          2. Предметні : різні види читання, відтворення думок і фактів, висловлювань персонажів, знаходження відповідей на поставлені запитання у почутому та прочитаному художньому тексті; характеристика емоційного стану літературних персонажів ;  проектування власної поведінки в ситуаціях , подібних до тих, що зображені в художньому тексті .

                                    3. Ключові : спілкування державною мовою  (уміння сприймати, розуміти інформацію, висловлювати думки та погляди ; уміння читати, використовуючи різні види читання  (пошукове , вибіркове) ; уміння вчитися впродовж  життя .

   Тип уроку : засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь та навичок.

Обладнання : підручник, портрети Р.Бернса та Ф.Шопена, ілюстрації, мультимедійна презентація, смартфони.

Міжпредметні зв’язки : історія, українська література, образотворче та музичне мистецтво, інформатика.

 

 

                                    Хід уроку

1.  Оргмомент.  Емоційне налаштування на урок .

Перегляд мотиваційного відео до уроку (слайд 3)

https://www.renderforest.com/watch-87081642?quality=0

 

  •          Діти,  як ви думаєте, якими я хочу вас бачити на уроці?

                                                                       (слайд 4)

                   У - уважними

                   Р - розумними

                   О - організованими

                             К - кмітливими

        

2.  Актуалізація опорних знань

        1.Експрес - опитування   (слайд 5)

-      Що таке лірика?

-      Які види лірики ви знаєте?

-      Що таке пейзажна лірика, інтимна лірика?

-      Подумайте, можуть ці два види лірики бути об’єднані в одному творі?

        2. Завдання “ Діаграма Венна” . Намалюйте в зошиті перетнуті  кола і заповніть їх спільними (у перетині кіл) і відмінними ознаками  інтимної та пейзажної лірики.        (слайд 6)

 

 

 

Ознаки : емоційний зв’язок  людини з природою, символи, провідний мотив - любовна пристрасть ; відображення словами того, що поет бачить навколо себе ; належить до вічних у світовій літературі ; милування красою навколишнього світу ; відображення словами почуття кохання ; провідний мотив - опис природи ; душевні переживання ; ліричний твір .

3. Мотивація навчальної діяльності

Слова вчителя

-   Поезія - це не просто римовані слова, це форма вираження почуттів, вражень, емоцій. Читаючи вірші, відчуваєш силу того почуття, яке відчуває поет до природи, коханої людини, сім’ї, батьківщини.

   Поезію називають “ музикою слів “, “ живопис, який чують “.

4. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2)

  •          Діти, які асоціації у вас викликає слово “ кохання” ?

1.  Вправа “Асоціативний ланцюжок”. Скласти  асоціативний ланцюжок до слова “ кохання”  (радість, весна, квіти, повага, вірність, музика,  крила, спів пташок, сонечко) .  (слайд  7)

 

Слова вчителя

   Кохання -  це почуття, яке окрилює людину, надихає, допомагає подолати життєві труднощі.  Не завжди це почуття може бути взаємним,  і тоді серце людини наповнюється сумом. Але ми з вами сьогодні будемо говорити про інше кохання, яке надає людині крила і радість життя.

5. Засвоєння і осмислення нового матеріалу

1.   Повідомлення  заздалегідь підготовлених  учнів про життєвий і творчий шлях Р.Бернса ( за матеріалами сайту

https://svitliteraturu.com/load/zarubizhna_literatura/7_klas/r_berns_moja_ljubov_dopomoga_uchnju/16-1-0-839 )

під музичний супровід  (https://www.youtube.com/watch?v=78rTJJXdIUo )

    Роберт Бернс - шотландський поет, представник напряму романтизм.

    Народився майбутній письменник 25 січня 1759 року  в селищі Алловей (Шотландія) в сім’ї фермера Вільяма Бернса. З 10 років Роберту приходилося тяжко працювати, адже сім’я жила в нестатку. Але він не забував і про освіту. З дитячих років Бернс багато читав. Навчаючись у сільській школі, опанував англійську, французьку мови, вивчав латинь. Пізніше став вивчати рідну шотландську мову, збирати шотландські легенди, балади. Вірші Роберт почав писати у 14 років.

    Перша збірка поета “ Вірші Роберта Бернса, здебільшого на шотландському діалекті”, яка була присвячена другові Ге-

віну  Гамільтону, вийшла у 1786 році.

   У квітні 1787 року виходить единбурзьке видання віршів та поем письменника, яке мало шалений успіх. Але успіх не запаморочив розуму Бернсу, його серце залишилося на рідній землі, серед чудової шотландської природи.

   1788 рік стає визначальним в  особистому  житті  Роберта Бернса, оскільки він одружується із Джин Армор - жінкою, яка буде першим слухачем його віршів, яка буде з ним все його, на жаль, коротке життя.                                                                          (слайд 8)

   21 липня 1796 року Роберт Бернс пішов із життя. Йому було лише 37 років.

   Українські митці високо оцінювали творчість Р.Бернса. Т.Шевченко називав його “поетом народним і великим”, І.Франко “проводив паралель між Шевченком і Бернсом”, П.Грабовський називав його пісні “щиро народолюбні”. В українських перекладах (І.Франко, П.Грабовський) твори Бернса з’являються у 70-х рр. 19 ст. Пізніше твори перекладали М.Лукаш, В.Мисик, С.Голованівський.

          2. Робота з підручником. Опрацювання статтю про життєвий і творчий шлях Р.Бернса (с. 135-136).

3.   Завдання . Розгляньте інфографіку “ Життя і творчість Р.Бернса”.                                                   (слайд 9)

 Доповніть схему відомими вам цікавими фактами про Р.Бернса (робота в зошитах).

 

 

Історія видання вірша ( повідомлення заздалегідь підготовленим учнем)

  Вірш “A Red, Red Rose” вперше був надрукований в журналі       “ Scots  Songs” і виданий за сприяння популяризатора шотландських пісень П.Урбані, який співпрацював із

Р. Бернсом. Слова майбутнього вірша поет почув від простої селянської дівчини. Таким чином поет намагався дати нове життя пісні.

    В оригіналі вірша у шотландському діалекті англійської мови слово “кохання” (luve) використовується на позначення діалога “кохати”. А в значенні “кохана” (Luve’s)  воно пишеться з великої літери.

     3 . Робота з підручником . Виразне читання (вголос та мовчки)  вірша Р.Бернса  “ Моя любов…” в перекладі Миколи Лукаша  (с.136) та оригіналі   (слайд 10)

                                       

                                                                                                                                       

     4. Згадаємо теорію літератури       ( слайд 11 )

Оригінал - авторський твір.

Переклад - відтворення тексту іншою мовою.

Переспів - вірш, написаний за мотивами іншого поетичного твору.

     5. Прослуховування вірша Р.Бернса “ Моя любов…” в аудіозапису мовою оригіналу та в перекладі     (слайд 12)

https://english-online.org.ua/materials/faa65e3de66a596 (оригінал)

https://www.youtube.com/watch?v=rPwdTVuqgkU  (переклад)

    6.  Мистецькі паралелі.    

        1). Перегляд репродукцій картин

Олександра  Дубровського, Клода Моне, Наталії Дідух, Джона Вільяма Вотергауса.   (слайди 14 - 15)

 

 

 

  2) Евристична бесіда

 

-   Які почуття виникають в душі ліричного героя вірша “ Моя любов…”? (Кохання до жінки)

-   З чим герой порівнює свої почуття? (З квітучою трояндою)

-   Як можна розуміти  останні рядки  поезії?

-   Знайдіть у вірші засоби художньої виразності та визначте їх роль. (Епітети : веселий спів, рожевий квіт, единая моя, весінньому саду, пишна рожа, краса безмежна, весняних днів. Метафори: “ моя любов - рожевий квіт”, “моя любов - веселий спів”. Звертання: Єдиная моя! Анафора: моя любов. Гіпербола: посхнуть усі моря, потануть брили скал, згасне сонця пал.)

-   Які почуття охоплюють ліричного героя?

-   Порівняйте почуття ліричного героя  з кольорами на репродукціях картин?  Які кольори переважають на картинах? Про що це свідчить? Що спільного в цих видах мистецтва?

-   Порівняйте настрій та емоції, відчуті в поезії, з настроєм та емоціями, які у  вас виникають після перегляду картин. Що спільного? В чому різниця?

 

3) Інформаційна довідка “Фредерик Шопен”.

    Слова учителя

         Фредерик Франсуа Шопен - видатний польський композитор і піаніст польсько-французького походження. Збереглося понад 230 творів Шопена, які написані для фортепіано та фортепіано з оркестром. Мелодика його творів має риси польської народної музики. Жанр вальсу був одним із найулюбленіших у композитора. Перший вальс він написав у 17 років (1827 рік). Ще за життя митець здобув гучну славу. Шанувальниками його творчості були артисти, поети, музиканти (Ліст, Шуман, Гейне, Міцкевич, Делакруа), висловлюючи своє захоплення творчістю цього видатного композитора.

            Шопен вважається одним із основних композиторів в репертуарі провідних піаністів світу . Його ім’ям називають аеропорти, вулиці, небесні світила, музичні фестивалі, конкурси.

  1. Послухайте вальс Шопена.  (слайд 16)

https://www.youtube.com/watch?v=algM0c_u99k

  1. Які почуття передає музика?
  2. Порівняйте почуття , які у вас виникають від прочитаного вірша Р.Бернса “ Моя любов…” та вальсу Шопена.

-   Який можна зробити висновок? (Вірші, музичні твори, картини - це витвори мистецтва. Але художники пишуть свої твори фарбою, композитори - нотами, а письменники малюють словом і таким чином передають свій настрій та настрій ліричних героїв, емоції, відчуття.)

    8 . Завдання на зіставлення    (слайд 17)

 Завдання: поєднайте художні  засоби з рядками  твору.

               https://learningapps.org/view36300719

Відповіді. Метафора - “моя любов - рожевий квіт”;

                  епітети - веселий спів, рожевий квіт, весняному саду;

                  анафора - моя любов;

                  гіперболи - “згасне сонця пал”, “потануть брили скал”.

Зайві слова: літота, епіфора.

Висновок : за допомогою художніх засобів автор розкриває тему, ідею твору, почуття та настрій ліричного героя.

 

9. Інтерактивна вправа “ Мозковий штурм”  (слайд 18)

-   Визначте тему та ідею вірша. (Тема: кохання та його значення в житті людини . Ідея : утвердження віри у силу справжнього кохання.)

 

 10. Пригадаємо! Теорія літератури  (слайд 19)

Рима - співзвуччя закінчень у суміжних та близько розташованих словах.

Римування - особливість розташування рим у вірші, інтервал між ними.

   11. Вправа “ Віднови риму “   (слайд 20)

 https://learningapps.org/view36301364                                                            

Завдання . Уважно прочитайте перші дві строфи вірша (с.136), замість пропущених слів доберіть необхідні за змістом слова, зберігая риму вірша.   ( слайд  )

Моя любов - рожевий квіт

В весінному  _____ ,

Моя любов - веселий спів ,

Що з ним я в світ  ____ !

О, як тебе кохаю я,

Єдиная _______ !

Тому коханню не зміліть,

Хоч висхнуть всі ______ .

Відповідь: саду, іду, моя, моря.

 

12. Колективне складання паспорту-аналізу твору (письмово).        

Слова учителя

             Вірш “Моя любов…” як і багато інших поезій Р.Бернс присвятив своїй дружині Джин Арман. Цей твір  проникнутий життєрадісною вірою у силу справжнього кохання. Поезія зачаровує щирістю, мелодійністю. Почуття ліричного героя безмежні: це сум і радість водночас, страждання і щастя, впевненість у своїх почуттях. Символами кохання у вірші є троянда і серце.

Пригадаємо! Теорія літератури.      (слайд 21)

         Символ - це предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища. Символ має завжди переносне значення. Символічними у творі можуть бути предмети, образи або інші елементи твору.

 

                                                        (слайд 22)

 

  13.  Вправа “ Вільне есе”                  (слайд 23)          

          Напишіть вільне есе, виклавши в ньому емоції, які виникають у вашій уяві від прочитаного вірша. Свої думки аргументуйте цитатою з тексту. ( 5-7 речень)

6. Закріплення вивченого матеріалу

  1.     Вправа “ Хмаринка слів”     (слайд 24)

Завдання : із поданих слів оберіть епітети.

Відповідь: весняних днів, краса безмежна, веселий спів, пишна рожа, рожевий квіт.

Зайві слова: посохнуть моря, згасне сонця пал.

 

 

  1.     Вікторина    (слайд 25)

 https://learningapps.org/view36309162

              1.Країна народження  Р.Бернса. (Шотландія)

              2.Почуття, про яке йдеться у поезії. (Кохання)

              3.Пора року, яка згадується у вірші. (Весна)

              4.Настрій вірша. (Радість)

              5.Водойма, про яку  Р.Бернс згадує у поезії. (Море)

              6.Небесне тіло, про яке йдеться у вірші. (Сонце)

              7.Квітка, про яку згадується в оригіналі твору. (Троянда)

              8.Вид рельєфу, який автор використовує як гіперболу.

                 (Скала)

              9.Світ, з яким ліричний герой відчуває гармонію. (Природа)

 

7. Підсумок уроку

Слова учителя

    Р.Бернс сприймав кохання як джерело натхнення : “ Безперечно, існує безпосередній зв’язок між коханням, музикою і віршами, - стверджував митець. - Кохання - це світлий дар Природи. Можу сказати про себе, що я ніколи не мав жодної думки чи схильності стати поетом, доки не закохався. А тоді рима і мелодія стали … голосом мого серця.” Тож давайте і ми спробуємо стати поетами і складемо сенкан до слова “кохання”.

1.Вправа “ Пазл”        (слайд 26)

Завдання: за поданим посиланням зібрати пазл і, використовуючи слова з ілюстрації, скласти  сенкан “Кохання”, записати в зошит.

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0d8ca3d890e1

  Слова для справок: щирість, радість, гармонія, промені сонця, крила, допомога, взаємопідтримка, віра, сила.

Приклад сенкана          (слайд 27)

                                             Кохання.

                                        Щире, радісне.

                             Надихає, допомагає, окриляє.

                                  Бентежить душу і серце.

                                                 Віра.

 

  2.  Метод “ Незакінчене речення “ ( слайд 28 )

    (виконується письмово в зошитах)

- “ Моя любов…” - це вірш , тому що …

- В поезії йдеться про …

- Почуття ліричного героя взаємне , тому що …

- “Краса безмежна“ - це …

- “Моя любов - веселий спів” - це …

- Основна думка вірша - …

3. Інтерактивна вправа “ Мікрофон”  ( слайд 29 )

- Сьогодні на уроці я дізнався (-лась) …

- Найбільше мені сподобалось …

- Найкраще мені під час уроку вдалося …

- Я зрозумів(-ла) , що кохання в поезії Р.Бернса - це …

8. Оцінювання

9. Домашнє завдання       (слайд 30 )

1.За підручником О.Ніколенко  ( 2024 р.) опрацювати поданий матеріал с.135-137: виразно читати вірш, вміти усно аналізувати, вивчити напам’ять поезію  (с. 136), с.137- виконати письмово завдання № 6.

2.Намалювати ілюстрації до вірша (за бажанням) .

 

 

 

 

 

 

Використані джерела :    (слайд 31)

 1.https://dovidka.biz.ua/robert-berns-moya-lyubov-analiz/

2.https://www.youtube.com/watch?v=rPwdTVuqgkU

3.https://maysterni.com/publication.php?id=12149

4.https://gallery101.com.ua/spring-in-art/ , https://uk.wikipedia.org/wiki ,http://prostir.museum/ua/post/42792 , https://esu.com.ua/article-55249 , https://joseartgallery.com/uk/artwork/impressionism-spring-mood-1 ,https://joseartgallery.com/uk/artwork/impressionism-spring-blossom-of-lilac-trees  ( ілюстрації картин).

5.https://boredhumans.com/text-to-image.php (зображення ШІ)

6.https://www.ukrlib.com.ua/review-zl/printit.php?tid=12086

7.https://english-online.org.ua/materials/faa65e3de66a596

8.https://www.renderforest.com/watch-87081642?quality=0

9.https://svitliteraturu.com/load/zarubizhna_literatura/7_klas/r_berns_moja_ljubov_dopomoga_uchnju/16-1-0-839

10.   https://www.youtube.com/watch?v=78rTJJXdIUo

11. Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. О.Ніколенко (Київ,“Академія”,

 2024 р.).

12. Посібник “Зарубіжна література. Книжка для вчителя”. Є. Волощук (Київ, “Генеза”, 2019 р.).

13. https://kpi.ua/chopin-photo

14.https://www.youtube.com/watch?v=algM0c_u99k

15. https://dovidka.biz.ua/tvory-pro-kokhannia-v-ukrainskii-literaturi/

 

Мотиваційне відео. Використані джерела:

https://www.renderforest.com/watch-87081642?quality=0

1.https://uk.wikipedia.org/wiki/ ,  https://gricykl.blogspot.com/p/7.html , https://dovidka.biz.ua/robert-berns-moya-lyubov-analiz/ ,https://ukranews.com/ua/news/478796-desyat-knyg-za-dopomogoyu-yakykh-mozhna-ziznatysya-v-kokhanni-u-valentyniv-den , https://dostyp.com.ua/novini/kokhannia-u-kropivnits-komu-vidomi-rodini-rozkrili-siekrieti-shchaslivogho-simieinogho-zhittia-foto/ ,https://simya.com.ua/druge-kohannya-zavzhdy-sylnishe-nizh-pershe-2/

(портрет Р.Бернса, світлини , ілюстрації).

2.https://osvita.ua/news/lifelonglearn/85046/ (ілюстрація пам’ятника дружині Джин Армор)

3.https://www.youtube.com/watch?v=rPwdTVuqgkU&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fdovidka.biz.ua%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

4.https://english-online.org.ua/materials/faa65e3de66a596

 

 

        

 

Ілюстрації

Портрет Р.Бернса

 

 

Портрет Ф.Шопена

 

 

 

 

Інфоргафіка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               

 

 

 

                           

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гринько Валентина Тимофіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 серпня
Переглядів
197
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку