Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом відомої російської поетеси Анни Андріївни Ахматової, звернути увагу учнів на її зв'язок з Україною, розкрити особливості творчої манери поетеси як яскравого явища світової поезії ХХ ст., дати поняття про акмеїзм як літературний напрям; розвивати навички аналізу поетичних творів, виразного читання, визначення рис літературних явищ; виховувати почуття естетичної насолоди від читання та осмислення поезії, прагнення опиратися злу і несправедливості.
Урок зарубіжної літератури
в 11 класі
з теми:
Учительки зарубіжної літератури
Михайлівської СЗШ І-ІІІ ст.
Шаргородського району
Вінницької області
Гарматюк Наталії Юріївни
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом відомої російської
поетеси Анни Андріївни Ахматової, звернути увагу учнів на її зв’язок з Україною, розкрити особливості творчої манери поетеси як яскравого явища світової поезії ХХ ст., дати поняття про акмеїзм як літературний напрям;
розвивати навички аналізу поетичних творів, виразного читання, визначення рис літературних явищ; виховувати почуття естетичної насолоди від читання
та осмислення поезії, прагнення опиратися злу і несправедливості.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Анни Ахматової, збірки її поезій, відеофільми
“Анна Ахматова. Життя і творчість”, “Ахматова та Україна”, презентація до теми уроку, романс “Вечір” на слова Ахматової, фонозапис вірша “Сжала руки под темной вуалью… ” у виконанні автора, макет Ейфелевої вежі, чотки, погруддя О. С. Пушкіна, портрети Сапфо і Данте.
Епіграф уроку: Я не с теми, кто предал землю
На растерзание врагам,
Их грубой лести я не внемлю,
Им песен я своих не дам.
Анна Ахматова
Міжпредметні зв’язки: з історією, музичним мистецтвом.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчання
Учитель. Cнова зажгу свечу,
Гляну в притихший класс.
Я всё понять хочу,
Что собирает нас?
Может быть, сила слов,
Мудрость и красота,
Магия нових стихов…
Может бать, просто мечта?
Класс затаился в тиши,
Слушая рифмы поэта,
Муза, нет, не спеши,
Дай рассказать об этом.
Пусть за окном дожди,
Слякоть, ветра, ненастье.
Наш огонёк свечи –
Маяк желанного счастья.
Хай вогник цієї свічки буде нам дороговказом на сьогоднішньому уроці, на якому мова піде про поезію, тому пропоную розпочати заняття з поетичної хвилинки.
ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА
Учень. Океаны ломают сушу,
Ураганы сгибают небо,
Исчезают земные царства,
А любовь остаётся жить.
Погибают седые звезды,
Серый мрамор вмерзает в скалы,
Острова умирают в море,
А любовь остаётся жить.
Значит, день не боится ночи,
Значит, сад не боится ветра,
Горы рушатся. Небо меркнет
А любовь остаётся жить.
Сергей Островой
Учитель. Дозвольте мені продовжити ліричну хвилинку теж на тему кохання.
ЛЮБОВЬ
То змейкой, свернувшись клубком,
У самого сердца колдует,
То целые дни голубком
На белом окошке воркует,
То в инее ярком блеснёт,
Почудится в дрёме левкоя…
Но верно и тайно ведёт
От радости и от покоя.
Умеет так сладко рыдать
В молитве тоскующей скрипки,
И страшно её угадать
В ещё незнакомой улыбке.
Так писала про кохання відома російська поетеса, “королева російської поезії”, “російська Сапфо” (як її називали у літературних колах) – Анна Андріївна Ахматова (Горенко). Про її життєвий і творчий шлях піде мова сьогодні на уроці.
Робота з презентацією до теми уроку
ІІ. Сприйняття та засвоєння нових знань
1. Робота в зошитах.
1). Життєвий і творчий шлях
Анни Андріївни Ахматової
(1889 – 1966)
2). Втілення у творчості Анни Ахматової ознак акмеїзму.
3). Ахматова та Україна.
4). Творча спадщина Ахматової.
Збірки поезій різних років: “Вечір”
“Чотки”
“Біла зграя”
“Подорожник”
“Anno Domini”
“Тростник”
“Нечет”
“Біг часу” .
5). Відомості з теорії літератури.
Робота з підручником.
Акмеїзм (від грецьк. аkme – найвищий ступінь будь-чого, квітуча сила) – стильова течія російської поезії, основні принципи якої зводились до творення елітарної поезії, в центрі якої – людина в її духовних та історичних аспектах.
Учитель. У своїй Нобелівській лекції Йосип Бродський назвав п’ять найкращих, на його думку, поетів ХХ ст.:“Бути кращим за них на папері неможливо, неможливо бути кращим за них і в житті, яким би трагічним і гірким воно не було”. Серед названих майстрів пера було ім’я Анни Ахматової.
Зараз нам з вами випала нагода поспілкуватися з Анною Андріївною, яка завітала до нас.
2. Інтерв’ю з Анною Ахматовою
Учень. Анно Андріївно, доброго дня, раді вітати Вас на нашому уроці. Скажіть, будь ласка, Марина Цвєтаєва називала Вас “російською Сапфо”, ще Вас вважають королевою російської поезії, чи відчували Ви непересічність свого поетичного таланту?
Ахматова. Звичайно, ні, талановитих письменників є багато, у кожного своя манера письма, я ж писала про почуття, які тривожили мою душу, оплакувала трагічну долю мого народу і все це робила щиро.
Учень. Ви належали до літературного угрупування акмеїстів. Чим приваблював Вас акмеїзм?
Ахматова. Я писала вірші, в центрі яких завжди була людина з її духовними переживаннями, а ще мені подобалась витончена, але свіжа і проста поетична мова.
Учень. Коли Ви написала свою першу поезію?
Ахматова. Перший вірш я написала в 11 років, він був опублікований у журналі “Аполлон”.
Учень. Якою поетичною збіркою Ви дебютували у літературі?
Ахматова. Моя перша поетична збірка була надрукована в 1912 році і мала назву “Вечір”, проте мене як поета визнали після виходу збірки “Чотки” у 1914 році.
Учень. Відомо, що з 1939 року Ви були членом Спілки радянських письменників, але в 1946 році Вас разом із Михайлом Зощенком виключили із цієї організації. Що стало цьому причиною?
Ахматова. У партійній постанові зазначалось, що виключили нас зі спілки письменників за песимізм та “шкідливий вплив на виховання молоді”, мої вірші називали “ідеологічно шкідливими, релігійно-містичними”. Згодом справедливість перемогла свавілля влади, і 19 січня 1951 року моє членство у Спілці радянських письменників відновили.
Учень. Анно Андріївно, відомо, що Ви бували за кордоном. По яких країнах подорожували і яка поїздка була для Вас найбільш пам’ятною?
Ахматова. З першим своїм чоловіком поетом, Миколою Гумільовим, я двічі була в Парижі, милувалась красою цього міста, зокрема Ейфелевою вежею, що була побудована в рік мого народження. Мандрувала також Англією, Італією. Пам’ятним для мене був візит до Італії у 1964 році, коли я отримала премію “Етна-Таорміна”.
Учень. Ми знаємо, що у 1965 році Вам вручили диплом почесного доктора Оксфордського університету. Церемонія пройшла особливо урочисто. Вперше в історії Оксфордського університету англійці порушили традицію: не Ви підіймались по мармурових сходах, а ректор спускався до Вас.
Учень. Анно Андріївно, Вас переслідувала влада, Ваші твори не друкували довгих 15 років, чи не було у Вас бажання покинути батьківщину і назавжди оселитися за кордоном?
Ахматова. Ні, адже в Радянському Союзі у таборах для політв’язнів безневинно відбував покарання мій син Лев. А ще я дуже любила свій народ і землю, де народилась:
Нет, и не под чуждым небосводом,
И не под защитой чуждых крыл,−
Я была тогда с моим народом,
Там, где мой народ, к несчастью, был.
Учитель. Анно Андріївно, ми були раді з Вами зустрітись. Дякуємо за змістовну бесіду. На все добре.
Зараз пропоную детальніше дізнатися про життя і творчість Анни Андріївни Ахматової, справжнє прізвище Горенко, переглянувши відеофільм, з нього ви дізнаєтесь, чому у поетеси такий псевдонім.
3. Перегляд відеофільму “Анна Ахматова. Життя і творчість”.
4. Робота з епіграфом уроку.
Учитель. Отже, доля до Ахматової була немилосердною, проте вона, людина незламної волі, не хилила голову перед труднощами, життя її не зламало, поетеса не міняла своїх переконань. Про її рішучість, принциповість і загострене почуття справедливості говорять слова одного з віршів Анни Андріївни, які стали епіграфом нашого уроку:
Я не с теми, кто предал землю
На растерзание врагам,
Их грубой лести я не внемлю,
Им песен я своих не дам.
5. Ахматова і акмеїзм.
Учитель. Ахматова у своїх віршах оспівувала людські почуття, переживання, її витончена манера письма розкривала духовний світ ліричної героїні. Творила поетеса, дотримуючись норм і правил такої стильової течії російської поезії, як акмеїзм.
Робота з підручником та з презентацією уроку.
Акмеїзм (від грецьк. аkme – найвищий ступінь будь-чого, квітуча сила) – стильова течія російської поезії, основні принципи якої зводились до творення елітарної поезії, в центрі якої – людина в її духовних та історичних аспектах.
ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Виразне читання поезій Анни Ахматової.
Учитель. Не можна говорити про поезію та її творців, не читаючи віршів, тому запрошую вас до поетичної вітальні.
Учень. Дал Ты мне молодость трудную.
Столько печали в пути.
Как же мне душу скудную
Богатой тебе принести?
Долгую песню, льстивая,
О славе поет судьба,
Господи! я нерадивая,
Твоя скупая раба.
Ни розою, ни былинкою
Не буду в садах Отца.
Я дрожу над каждой соринкою,
Над каждым словом глупца.
Бесіда:
Учень. Широк и жёлт вечерний свет,
Нежна апрельская прохлада.
Ты опоздал на много лет,
Но все-таки тебе я рада.
Сюда ко мне поближе сядь,
Гляди весёлыми глазами:
Вот эта синяя тетрадь –
С моими детскими стихами.
Прости, что я жила скорбя
И солнцу радовалась мало.
Прости, прости, что за тебя
Я слишком многих принимала.
Бесіда:
Учень. Проводила друга до передней.
Постояла в золотой пыли.
С колоколенки соседней
Звуки важные текли.
Брошена! Придуманное слово -
Разве я цветок или письмо?
А глаза глядят уже сурово
В потемневшее трюмо.
Бесіда:
2. Читання поезії автором.
Учитель. У нас є гарна нагода почути голос Анни Ахматової, пропоную вашій увазі поезію у виконанні автора.
Звучить фонозапис вірша у виконанні Ахматової
“Сжала руки под тёмной вуалью…”
3. Ахматова та Україна.
Учитель. Є у Анни Андріївни вірші, присвячені Україні, які ввійшли до циклу “З першого Київського зошита” (частини збірки “Вечір”). Вона писала про Україну, красу її столиці, тому що доля Ахматової пов’язана з нашою країною. Давайте помандруємо українськими стежками Анни Ахматової.
Перегляд відеофільму “Українські стежки Анни Ахматової”.
4. Поезія Ахматової і музичне мистецтво.
Учитель. Багато віршів Ахматової покладено на музику, і ці музичні твори вражають своєю ліричністю.
Прослуховування фонозапису пісні “Вечір” на слова Ахматової
ІV. Підсумок уроку
1. Літературний аукціон
Як ці речі пов’язані із життям та творчістю Анни Ахматової?
V. Домашнє завдання:
вивчити напам’ять вірш Ахматової, підготувати відеопрезентацію до
нього.
1