Урок зарубіжної літературиЕрнест Томпсон оповідання Снап

Про матеріал
«Ернест Сетон-Томпсон – канадський письменник-анімаліст. Оповідання «Снас»». познайомити учнів з новим автором та його твором (1-2 розділи); розвивати уміння і навички виразного читання та образне мислення; виховувати чуйне ставлення до тварин.
Перегляд файлу

План-конспект уроку (5 клас)

Тема: «Ернест Сетон-Томпсон – канадський письменник-анімаліст. Оповідання «Снас»».

Мета: познайомити учнів з новим автором та його твором  (1-2 розділи); розвивати уміння і навички виразного читання та образне мислення; виховувати чуйне ставлення до тварин.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань  і розвитку на їх основі умінь і навичок.

Методи і прийоми: репродуктивний, дослідницький, метод творчого читання.

Обладнання: текст оповідання «Снап», портрет Е.Сетона-Томпсона, презентація, виставка книг письменника, аудіо запис «Голоси птахів».

План уроку

І. Організаційний момент………………………………………………........1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань…………………………………………….…2 хв.

ІІІ. Робота з новим матеріалом

  1. Вступне слово вчителя……………………………………………..…..3хв.
  2. Повідомлення біографії письменника……………………………….10 хв.
  3. Словникова робота …………………………………………………….2 хв.
  4. Слово вчителя…………………………………………………………..1 хв.
  5. Читання оповідання «Снап» (1-2-й розділи)…………………...…….8 хв.
  6. Бесіда за змістом прочитаного…………………………….…………..4 хв.
  7. Повідомлення учнів………………………….……………………….10 хв.

ІV. Підсумок уроку…………..…………………………………………….….2 хв.  

V. Домашнє завдання…………………………………………………………1 хв. VІ. Мотивування оцінок………………………………………………………1 хв.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Повідомлення теми і завдань уроку.
Ми з вами продовжуємо роботу над великою загальною темою «Людина і світ тварин». Сьогодні ми познайомимося з ще одним автором і детальніше зупинимося на одному з його оповідань.
Отже, запишемо дату і тему уроку: «Ернест Сетон-Томпсон – канадський письменник-анімаліст. Оповідання «Снас»».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель: пригадайте письменників, яких ми вивчали на попередніх уроках. Назвіть головних героїв творів. Яких тварин можна віднести до свійських, а яких до диких, лісових?

ІІІ. Робота з новим матеріалом

  1. Вступне слово вчителя.

Діти, чи вмієте ви слухати природу? Чи прислухались ви до шепоту вітру? Чи здогадуєтесь, про що говорять квіти? Чи задумувались, про що співають птахи?  Давайте прислухаємось.

 (Лунає фонозапис «Голоси птахів».)

 Не кожен може почути розмову тварин. Чи вдалося вам зрозуміти, про що ж говорили  птахи?

 (Учні  висловлюють свою думку).

Це дуже важливо – відчувати і розуміти природу. Це закладено  в нас, адже ми самі – частинка природи.

Діти, сьогодні ми познайомимося  з великим знавцем природи, канадським письменником Сетоном-Томпсоном. Він написав багато оповідань про тварин, які читають у всіх країнах світу. А канадські індіанці дали йому ім'я Чорний Вовк. (слайд 1).

  1. Повідомлення біографії письменника.

Ернест Сетон-Томпсон народився (1860—1946) в Англії, у невеликому містечку Саус-Шільдсе. Але він не був англійцем за походженням. Його предки були вихідцями із Шотландії. Перекази про славне минуле любовно зберігалися в сім'ї, як і про мисливські успіхи багатьох їх членів, які належали до старовинного роду, особливо про лорда Сетона, пристрасного мисливця, який убив у тому ж XVIII столітті останнього вовка на Британських островах. Багато років по тому, ставши відомим письменником, Ернест відновив старовинне прізвище роду, зберігши на якийсь час подвійне прізвище, під яким він і утвердився як письменник у світовій літературі.

На рубежі 19-20 століть він створив собі світову славу письменника-натураліста  численними книгами про тварин. Розповіді його особливі. І сам Сетон-Томпсон був людиною незвичайною.
Одного разу в дитинстві після довгої зими в яскравому весняному небі він побачив маленьку пташку. Вона сіла на тополю біля будинку і заспівала. Слухаючи пташку, хлопчик розплакався. І з цієї миті він відчув непереборне бажання пізнати світ живої природи. Він жадібно спостерігав за птахами, їх гніздами, вивчав сліди, робив замальовки і вирізав фігурки птахів з дерева.
Найщасливішим у ці роки, за спогадами письменника, був той момент, коли йому з величезними труднощами вдалося накопичити грошей на книгу «Птахи Канади». Книга коштувала всього 1 долар, але батьки не погоджувалися купувати її хлопчикові. Батько був проти захоплення сина і вважав це заняття несерйозним.
Батьки вирішили, що їхній син повинен стати художником, так як з дитинства у нього були здібності до малювання. Сетон-Томпсон закінчив з вищою нагородою художню школу, потім вступив в академію. Але мрія вивчати природу не залишила його. Всупереч волі батька, він виїхав з дому, щоб зайнятися улюбленою справою - вивченням тваринного світу. «Я пішов своєю власною дорогою, не знаючи і не питаючи нікого, чи була ця дорога кращою. Я знав тільки одне: це була моя дорога».
Спочатку Сетон-Томпсон став відомим як художник-анімаліст.

Його ілюстрації тварин поміщали в енциклопедичному словнику, а живописні роботи, де зображувалося життя тварин, зайняли почесне місце на престижних виставках. (Слайд 3).
Але справді велика слава прийшла до нього, коли він узявся за перо.
Виходили одна за одною книжки ( з його ж малюнками), розкуповували миттєво і відразу завоювали любов читачів. В чому був секрет успіху? «Я зрозумів, що одного сухого опису тварин із зазначенням точних назв недостатньо. Я хотів передати ту радість, яка володіла мною в ті дні», - писав Сетон-Томпсон.
Три людини - Вчений, Письменник і Художник - щасливо поєдналися в одній особі.
Сетон-Томпсон прожив довге життя і до останніх днів продовжував займатися улюбленою справою.
Будинок, в якому він провів залишок днів, письменник будував собі сам далеко від міського життя ближче до дикої природи.
Один з друзів Сетон - Томпсона сказав: «Поки одне покоління виросте, інше вже буде готове читати тебе». Так і сталося. Твори цього автора до цих пір із задоволенням читають і юні, і дорослі читачі.

  1. Словникова робота.

Пояснити значення слів:

  •  натураліст – людина, яка займається вивченням природи;
  •  ілюстрація – малюнок, що супроводжує текст літературного твору;
  •  анімаліст – художник, що зображує тварин, надає їм властивостей людського характеру. (Слайд 2)
  1. Слово вчителя

А зараз ми більш детально познайомимося із оповіданням Е. Сетона-Томпсона «Снап».

 Оповідання «Снап» є прикладом сміливості та відданості тварини. Автор розповідає про дружбу людини та собаки, про вірність та відвагу Снапа, про людське ставлення до тварин.

  1. Читання оповідання «Снап» (1-2 розділи)

Учні читають оповідання вголос.

  1. Бесіда за змістом прочитаного
  1. Хто головний герой твору? Як він зʼявляється у творі?
  2. Назвіть повне імʼя собаки.
  3. Охарактеризуйте Снапа.
  4. До якої породи належить Снап?
  1. Повідомлення учнів

Учні розповідають про породи собак, які зустрічаються в творі. (випереджаюче завдання учнів).

Учень1. Бультер'єр - це порода, що відноситься до роду тер'єрів. Бультер'єри гармонійно, міцно складені, мускулисті, рухливі, мають рішучий і розумний вираз очей. У собак задерикуватий характер, їх можна навчити дисципліні. Для цього потрібна наполеглива, сувора, але абсолютно спокійна, хороша дресирування. У бультерьеров голова сильна, довга, низько сидить.  Очі у бультер'єра вузькі, косі. Вуха у них тонкі, маленькі. Вони щільно присунені одне до одного. Тварини несуть вуха прямо. Бультер'єр - це собака м'язистого і міцної статури. Гнучка в пересуванні і досить легка при бігу. Вага цієї тварини не має певних стандартів. Однак собаки не повинні виглядати підібганими, з недоліком кілограм, і повинні мати достатньо багато кілограм (повинні бути товстими). Мініатюрні бультер'єри повинні мати зріст не більше 35,5 см. У собаці поєднуються велика міць духу, тямущість, грайливість, ніжність. Ці риси і відрізняють дану породу від будь-яких інших порід. Життя з бультер'єр іноді втомлює, вона буває клопітно і сумбурна, але вона ніколи не буває нудною. Цій породі приносить велике задоволення робити навколо своєї особистості невеликий переполох. (Слайд 6).

Учень2. Гонча собака. Собаки групи гончих мають зростання середній або трохи вище середнього. Їх конституція добре окреслена і характерна для гончих: сухорлявий тип, на довгих лапах і з довгим хвостом, не надто гострою, але витягнутою мордою і висячими вухами. Шкіра щільно обтягує тіло і не провисає, м’язи добре окреслені, видно, але не стирчать ребра. В цілому конституція має таку властивість, як високий перед.

Пси досягають 68см в холці, залежно від різновиду породи, суки від 55 до 65см. Голова собаки посаджена на довгій шиї і має клиновидное будову. Очі розумні, живі, поставлені прямо і не западають, але й не викочуються з орбіт. Вуха можуть мати подовжену форму або трикутну з висячими кінчиками. Губи сухі, стиснуті, обведення губ і очей повторює колір мочки носа. (Слайд 4).

Учень 3. Дог. Ця собака дуже висока. Її зростання може досягати 72 см в холці. Незважаючи на це вона не виглядає незграбно і громіздко. Ця ставна собака може стати прекрасним доповненням будь-якого присадибної ділянки.

Вага псів може бути від 52 до 64 кг. Зустрічаються звичайно й особливо великі екземпляри. Дівчатка помітно менше по вазі – від 45 до 55 кг.

Морда широка. Ніс великий на тлі скромних розмір очей. Ці собаки завжди виглядають вальяжно і граціозно. Дана якість особливо полюбилося англійським аристократам.

Скелет найпотужніший. Кінцівки сильні, особливо задні лапи. Має добре розвинену мускулатуру. Незважаючи на те, що дані собаки вміють швидко бігати, користуються вони цим не часто.

Шерсть коротка. Забарвлення можуть зустрітися самі різні. Класичний Німецький дог має попелястий забарвлення. (Слайд 7).

Учень 4. Російська борза має незвичайне додавання і на необізнаного глядача може справити враження змученого і виснаженого тварини.

Проте, завдяки саме цим анатомічним особливостям, вона здатна досягати неймовірній швидкості в гонитві за хижаком, яка доходить до 90 кілометрів на годину. Полювання з борзими на вовка є дуже яскравим і ефектним видовищем. Собака в лічені секунди наздоганяє здобич, не залишаючи їй жодних шансів на виживання.

Одним з видатних якостей її функціональних обдарувань є гострий зір, що дозволяє на великій відстані виявляти потенційного ворога, чи то вовк, заєць або кабан. Це дуже сміливий і пристрасний мисливець, який ніколи не відступає назад. Російська борза відрізняється великою відданістю своєму господареві. Вона настільки може засумувати від його зради, що здатна загинути від горя і туги. (Слайд10)

Учень 5. Ірландський вовкодав - це мускулиста великий собака елегантного складання. В середньому в холці представники породи досягають 83 см, а їх вага - 56 кг. У ірландського вовкодава довга голова з добре вираженим переходом від чола до мордочці, добре розвинена загривок, невеликі вуха.

Хвіст у такого собаки товстий, як правило, опущений вниз, кінчик злегка загнутий. Шерсть жорстка, довга на підборідді і над бровами, потребує особливого догляду. Забарвлення у таких собак може бути різним. Ви можете зустріти як чорного, так і палевого ірландського вовкодава. Крім цього, бувають білі, сірі і руді представники породи.Такий собака не тільки велика за розміром, але вона володіє величезною чарівністю і високим інтелектом. Ще у неї чуйне серце, яке здатне на безмежну любов до власника. Як правило, ці пси легко сходяться з усіма людьми і навіть тваринами.(Слайд 8).

ІV. Підсумок урок

1. Гра «Мікрофон»

1. Що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

2. Що найбільше вас зацікавило і здивувало на уроці?

3. Що ви очікуєте від наступних уроків?

V. Домашнє завдання

Прочитати 3-4-й розділи оповідання «Снап». Зробити завдання у зошиті.

VІ. Мотивування оцінок

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
4400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку