Цікавий, змістовний матеріал з математики й образотворчого мистецтва допоможе учням поглибити знання з практичного застосування таблиць множення і ділення числа 4, творчо, креативно працювати над завданнями, проявити свої мистецькі здібності в зображенні натюрморту.
Також урок дає можливість віртуальному знайомству із садівником Херсонщини, який вирощує екзотичні фрукти.
Інтегрований урок, 3 клас
Застосування таблиці множення і ділення на 4. Знаходження невідомого множника. Час. Визначення часу за годинником
(Математика) 3 клас
Поняття композиційного центру. Виділення головного в композиції. Натюрморти. Створення натюрморту «Екзотичні фрукти» (Образотворче мистецтво) 3 клас
Парафілова Галина Анатоліївна
учитель початкових класів, вища категорія Комунальний заклад «Східненський ліцей» Музиківської сільської ради Херсонського району Херсонської області»
Мета:
● формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів з теми «Таблиця множення і ділення»; сприяти розумінню школярами способів складання таблиць множення і ділення; вдосконалювати вміння множити і ділити числа в межах 2 - 4, розв’язувати задачі і вирази; розвивати критичне, логічне й творче мислення, вміння виділяти головне; виховувати почуття відповідальності, старанності.
● формування ключових компетентностей:
Уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
Комунікативної: розвивати математичне мислення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
Соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
Громадянської: розширювати знання про екзотичні фрукти, їх місце вирощування, користь споживання та цінність для здоров’я людини.
Образотворче мистецтво
Мета:
Навчальна:
- забезпечити розуміння образотворчого терміну «Композиція»;
- навчити застосовувати закони побудови композиції в натюрморті;
- сформулювати навички та вміння в самостійній побудові композиції.
Розвиваюча:
-сприяти розвитку естетичного смаку, почуття міри; форми; кольору і стилю;
- сприяти розвитку творчої зацікавленості, активності;
- навчити працювати колективно, давати адекватну оцінку результатів робіт однокласників, бачити недоліки, помилки свого малюнка.
Виховна :
- збуджувати інтерес до процесу творчості;
- переконати в доцільності, значущості вміння бачити навколишню дійсність.
Хід уроку
I. Організація класу
1. Емоційний настрій уроку
_Діти , сядьте всі зручненько,
Не шуміть, сидіть тихенько.
Урок буде незвичайний,
А для всіх , для нас повчальний.
Учитель:
–– Як література розвиває емоції, взаєморозуміння , так математика розвиває спостережливість, уяву і розум.
Гасло уроку:
- Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори.
Математика всіх закликає:
Ти міркуй, фантазуй і твори!
II. Актуалізація опорних знань учнів
1.Слово про математику
- Діти, що ви знаєте про математику? (Можливі відповіді дітей: математику тому вивчати слід, що вона розум до ладу приводить).
М. Ломоносов
Математика – це наука, яка вимагає найбільше фантазії. Математика – це гімнастика розуму.
Учитель:
–– Тож сьогодні ми з вами будемо творити, фантазувати й розум до порядку приводити.
2. Вправа «Інтрига»
Не обчислюючи, зафарбуй плід з найбільшим значенням. Запиши слово в клітинки та прочитай (Лимон)
–– Який ще плід за цифровим значенням близько стоїть до лимона? (Ананас)
–– Яка у нього відповідь?( 36 )
–– А тепер зі словом лимон складіть якнайбільше інших слів.
ЛИМОН
(ми, лин, , мило,ним)
3. Гра «Шифрувальник»
–– Хочете знати, якою буде сьогодні математика, тоді розмістіть числа в порядку зростання і прочитайте слова, користуючись таблицею.
Ч |
А |
М |
Н |
С |
А |
Т |
Е |
И |
Г |
М |
А |
О |
М |
А |
К |
39 |
35 |
29 |
41 |
5 |
45 |
65 |
56 |
70 |
52 |
48 |
50 |
62 |
60 |
90 |
80 |
(Смачна математика)
III. Мотивація навчальної діяльності
1) Повідомлення теми, мети уроку.
2) Очікування від уроку.
3) Очікування від самих себе.
IV. Основна частина уроку
1. Вправа «Обличчя до обличчя» (Двоє учнів стають обличчям до обличчя й розповідають таблицю множення на 4 , а потім ділення. Інші учні в цей час контролюють їх.)
2. 1 група пропонує загадку:
Начебто качан капусти в нас,
В Африці на грядці – ……….
Чубчик зелененький, як прикраса.
Слоник хоче з’їсти цього плода .
Та солодкий цей духмяний плід
Не дають слонятам на обід.
Спершу їм дають траву і віти,
Потім – цим плодом закусити.
3. Довідкове бюро
Ананас – король фруктів. Його можна їсти свіжим, замороженим, консервованим. Ананас – справжнє чистилище організму, вимітаючий з нього всі шлаки, насичуючи його найкориснішими мінералами й вітамінами.
Учитель:
4. –– Щоб скуштувати ананас, треба розв’язати вирази з поясненням (по представнику з кожної групи. Два останні вирази - самостійно)
15 : 3 + 5 = 10 (14 + 10) : 4 = 6
36 : 4 - 4 = 5 4 . (2 + 6) = 32
36 : 4 + 4 = 13 10 . 4 + 32 = 72
5. Загадка від 2 групи :
Банани на пальмі стали визрівати.
Скачуть мавпи вгору, наче акробати.
Хочеться смачненьких бананчиків з ҆ істи,
Та за ними мавпам треба вгору лізти.
Висить жовте гроно, як його дістати?
Якщо хочеш їсти, треба поскакати.
Учитель:
6. Щоб дізнатись, чим корисні для нас банани, розв’яжемо вправу за № 193, с. 31. Це вирази на сумісні дії.
32 : 4 : 4 = 2 2 . 6 : 4 = 3 8 + 24 : 4 = 8
24 : 4 : 2 = 3 16 . 1 : 4 = 4 10 + 36 : 4 = 19
8 |
2 |
3 |
4 |
3 |
19 |
м |
н |
а |
і |
г |
й |
7. Довідкове бюро
–– Так, дійсно, у бананах багато магнію. Це макроелемент, який приводить до рівноваги нашу нервову систему. Але натщесерце банани їсти не можна, бо вони посилюють роботи сердечного м’язу.
–– Ми з вами звикли до жовтих бананів. А є ще червоні, рожеві, сині.
Червоні банани – це делікатес. У них особливий смак і аромат. Їх не перевозять. Вони дуже ніжні й тендітні. А на Шрі-Ланці їх мілко ріжуть, обсмажують з цибулею, заправляють лимонним соком, прянощами - і салат «самбол» .
8. –– Щоб поласувати бананами і заспокоїтись, виконаємо вправу 197, с. 32 (визначимо час за годинником).
9. Фізкультхвилинка
Учитель:
10. –– Прочитайте слово і р г о н с о (Носоріг)
Він хоче, щоб ви впізнали плід, який він просто обожнює і йому з ним дуже легко справитися. Чому? Про це скажете ви самі, прослухавши загадку від 1 групи.
Кокос – то горіх, а в середині сік.
Ще й м’якоттю ніжною вабить він всіх
І спрагу і голод вгамує.
І ось носоріг свій нагострює ріг,
Він згодом розтрощить цілющий горіх.
Порине і ротом і носом
У черево спіле горіха.
–– Що любить носоріг? (Кокос)
–– Чим він легко його розбиває? (Своїм рогом)
11. Довідкове бюро
В Азії кокос – всьому голова, як у нас хліб. З нього варять супи, десерти, добавляють в рис. А кокосовий сік – найсмачніший і доступний, особливо для туристів. В продажі навіть є консервоване кокосове молоко. Кокосовою стружкою посипають цукерки.
12. Від носорога - для вас задача.
Сім’я носорогів зірвала 36 кокосів.
Тато – носоріг розклав плоди по 4 штуки на кожен день.
На скільки днів вистачить сім ҆ ї кокосів? (На 9 днів)
Учитель:
13. –Прочитайте назву тварини з б к р с жираф дс б х м н а
(Жираф)
14. –– Який плід полюбляє жираф, ви дізнаєтесь з наступної загадки від 2 групи.
– ……. – це плід тропічний,
Він на вигляд симпатичний.
Якщо їсти знаєш як.
Плід зірвати дуже просто,
Якщо ти три метра зростом.
Ось жираф стоїть щасливий,
Бо поїв сьогодні ……..
15. – Виконайте ланцюжок дій і дізнайтеся довжину язика жирафа (45 см).
16. Каліграфічна хвилинка:
–– Запишіть це число у зошит красиво й каліграфічно. Дайте йому характеристику.
(Це двоцифрове число п’ятого десятку. Воно має 4 десятки і 5 одиниць, попереднє число 44, наступне 46. Це число округляємо до 50).
Учитель:
17. – Жираф пропонує вам розв’язати задачу
Дівчатка – 5 (к.) ?
Хлопчики - ?, у 4 рази >
Розв’язання
1) 5 · 4 = 20- ківі купили хлопчики.
2) 5 + 20 = 25 (к.)
Відповідь: 25 штук ківі разом купили дівчатка й хлопчики.
Учитель:
18. – Виконайте, будь ласка, логічну задачу.
Логічна задача
+ + = 30
+ + = 24
- ● = 40
+ ·+ : = ?
–– Рідна Херсонщина й екзотичні фрукти.
19. Довідкове бюро
У Херсоні є чоловік, який не тільки полюбляє їсти екзотичні фрукти, а вирощує їх сам у своїй теплиці.
Роман Гненний здійснив свою дитячу мрію. Уже 6 років вдома вирощує цитрусові фрукти і радіє такому результату.
На сьогоднішній день у його теплиці 200 дерев, і не тільки лимони, це і банани, апельсини, мандарини. Садівник стверджує, що нічого особливого немає у вирощуванні екзотичних фруктів вдома. Достатньо створити і підтримувати температуру і не використовувати хімію.
(Використання карти світу й карти України, щоб показати учням, місце знаходження Шрі-Ланки та Херсона).
20. Задача від Романа-садівника
За один рік я вирощую 5 видів фруктів, а мій садівник із Шрі-Ланки – 9 видів. Скільки видів екзотичних фруктів ми виростимо разом з 3 роки?
Розв’яжіть задачу, склавши вираз.
Роман – 1р. -5 видів за 3 роки?
Шрі - Ланка – 9
5 · 3 + 9 · 3 = 42 види
Відповідь: 42 види екзотичних фруктів садівники разом виростять за 3 роки.
Учитель:
–– А що таке екзотичні фрукти?
–– Екзотичні фрукти – це фрукти, які в нас не часто вирощують, а більше привозять із інших країн.
V. Художня майстерня.
– Учитель:
–– Зараз ми з вами намалюємо натюрморт.
– А чи знаєте ви, що таке натюрморт?
(Відповіді учнів)
Завдання для учнів:
–– На великому аркуші паперу намалювати посередині найбільший фрукт – ананас, праворуч – гранат, ліворуч – апельсин.
VI. Творча робота учнів (Звучить аудіо запис П. Чайковського «Вальс квітів»)
VII. Вернісаж дитячих робіт.
VIII. Самооцінювання. Рефлексія.
IX. Підсумок уроку (за сигнальними картками).
X. Інструктаж виконання домашнього завдання: стор. 32, № 198 (вирази на сумісні дії), № 199 (задача). Творче завдання : за бажанням: намалювати найулюбленіший екзотичний фрукт, скласти про нього загадку.