Урок передбачає активну роботу учнів: інтерактивну, самостійну, пошукову, з використанням значної кількості наочного матеріалу. Це сприяє, надалі,більш усвідомленому сприйняттю оточуючого середовища,покращює пояснення учням проблеми забеспечення збереження довкілля під час одержання,зберігання, транспортування і застосування вуглеводнів та їх похідних. Урок інтегрован з географією та елементами економіки.
1
«Природничі науки»
РОЗРОБКА ІНТЕГРОВАННОГО УРОКУ
(ХІМІЯ,ГЕОГРАФІЯ,ЕКОНОМІКА) КУРСУ 10-ГО КЛАСУ (РІВЕНЬ СТАНДАРТУ)
Тема уроку: Застосування вуглеводнів Мета: ознайомити учнів із застосуванням і природними джерелами вуглеводнів; розглянути основні процеси переробки нафти, показати широку сферу використання нафтопродуктів; визначити взаємозалежність між властивостями вуглеводнів та їх застосуванням; формувати підприємливість і фінансову грамотність, розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки. Очікувані результати: учні мають наводити приклади різноманітних сфер застосування вуглеводнів; учні мають визначати взаємозалежність між властивостями вуглеводнів та їх застосуванням; учні мають уміти встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Матеріали: малюнки, таблиці, різні види вугілля, карта природних ресурсів України. Базові поняття та терміни: вуглеводні, властивості вуглеводнів, природній газ, нафта,фракції нафти, крекінг, синтез, гомологи. Тип уроку: комбінований. Методи навчання: словесні, пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, частково пошукові, практичні (виконання вправ),інтерактивні, методи розвитку критичного мислення.
Структура уроку:
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
IIІ.Актуалізація опорних знань
IV.Вивчення нового матеріалу
V. Узагальнення та закріплення знань
VІ.Підсумки уроку
VII.Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
III. Актуалізація опорних знань
Бесіда
- Назвіть основні класи вуглеводнів.
- Назвіть фізичні властивості насичених вуглеводнів.
- Назвіть фізичні властивості ненасичених вуглеводнів.
- Які реакції характерні для насичених вуглеводнів?
- Які реакції характерні для ненасичених вуглеводнів?
Повідомлення теми уроку.
Визначення мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
Мультимедійна лекція
(Лекція проводиться з демонстрацією відповідних схем, таблиць, малюнків або анімаційних комп'ютерних моделей. Учитель пропонує учням під час лекції робити записи в зошитах у зручному для них вигляді тези, таблиця, графічна схема з короткими записами або малюнками,«опорна схема» або «карта пам'яті».)
Багато органічних речовин, із якими ви маєте справу в повсякденному житті — пластмаси, фарби, мийні засоби, ліки, лаки, розчинники синтезовані з вуглеводнів. У природі є три основних джерела вуглеводнів, нафта, природний газ і кам'яне вугілля.
Нафта — одна з найважливіших корисних копалин. Це — темна масляниста рідина, що залягає в земній корі на різній глибині. Вона являє собою однорідну суміш, в якій міститься кілька сотень речовин — переважно насичених вуглеводнів із числом атомів Карбону від 1 до 40. При переробці цієї суміші використовують як фізичні, так і хімічні методи.
Спочатку нафту розділяють на простіші суміші (фракції) шляхом перегонки, заснованої на тому, що різні речовини в складі нафти киплять при) різних температурах. Перегонка відбувається в ректифікаційній колоні при сильному нагріванні. Найважчі фракції, що за високої температури розкладаються, переганяють при зниженому тиску. Наочність.Таблиця: Фракції перегонки нафти та їх застосування.)
Таблиця: Фракції перегонки нафти та їх застосування.
Фракція |
Числоатомів Карбону в в молекулах |
t кипіння, °С |
Застосування |
Газова фракція |
1-4 |
<20 |
Сировина в нафтохімії, на заводах органічного синтезу, паливо
|
Бензин |
5-10 |
20-180 |
Вживають як моторне паливо, розчинники для жирів, каучуку, смол, у медицині
|
Лігроїн |
6-12 |
160-200 |
Пальне в карбюраторних і дизельних двигунах, розчинник в лакофарбовій промисловості, гідравлічна рідина в деяких приладах
|
Гас |
10-16 |
180-250 |
Реактивне пальне, горючий компонент рідкого ракетного палива, пальне для виробництва скла і фарфору, у побутових нагрівальних і освітлювальних приладах, в апаратах для різання металів. Розчинник, сировина для нафтопереробної промисловості. Замінник зимового і арктичного дизпалива для дизельних двигунів
|
Газойль |
13-25 |
220-350 |
Пальне для залізничного, водного, автомобільного транспорту, сільськогосподарської техніки, котелень. У чинбарстві для просочення шкір, у складі мастильно-охолоджувальних і гартувальних рідин під час механічного і термічного обробляння металів
|
Важкий газойль (мазут) |
26-30 |
350-430 |
Паливо для парових котлів, котельних установок і промислових печей, сировина для виробництва важкого моторного палива, гудрону, бітуму, вазеліну, парафін
|
Важкий мазут |
Вищі вуглеводні |
Понад 500°С |
Виробництво дорожніх, покрівельних і будівельних бітумів, малозольного коксу, мастил, мазуту, горючих газів і моторних палив
|
Презентація учня: Вуглеводневий потенціал надр України — основа прийдешньої енергетичної незалежності.
Самостійна робота
Учитель пропонує учням прочитати текст. Під час читання учні повинні робити на полях олівцями позначки (використовується метод «позначок» із технології «Розвитку критичного мислення через читання та письмо»): ! - знали раніше, + — дізналися про нове, ? — потребує уточнення. Відповідно до цих позначок після читання організовується обговорення матеріалу.
Текст для читання .
Насичені вуглеводні застосовуються практично в усіх сферах життя і діяльності людини.
Не менше значення мають ненасичені вуглеводні.
З усіх ацетиленових вуглеводнів серйозне промислове значення має лише ацетилен, який є найважливішою хімічною сировиною. При горінні ацетилену виділяється багато тепла, що використовується для різання і зварювання металів.
Ароматичні вуглеводні є важливою сировиною для виробництва різних синтетичних матеріалів, барвників, фізіологічно активних речовин. Серед них:
Оберіть малюнки до прикладів речовин, зазначених в тексті. (Додаток А)
Демонстрація. Предмети, виготовлені на основі вуглеводневої сировини.
2.Природні джерела вуглеводнів. Повідомлення учнів.
Вуглеводні зустрічаються в природі у вигляді переважно нафти, природного газу, кам’яного вугілля.
Нафта - горюча корисна копалина, складна суміш вуглеводнів різних класів з невеликою кількістю органічних кисневих, сірчистих і азотних сполук, що являє собою густу оліїсту рідину. Відносно невеликі запаси нафти є в Україні у Львівській, Сумській, Чернігівській, Полтавській, Івано-Франківській областях.
Друге за важливістю джерело вуглеводневої сировини — природний газ, головною складовою частиною якого є метан (80-98 % за об'ємом). Родовища природного газу на Україні: Шебелинське, Дашава, у Криму. Крім метану в ньому містяться також етан, пропан, бутан та деякі домішки (наприклад, сірководень, карбон діоксин, водяна пара). Природний газ використовують у першу чергу як ефективне паливо. При його згорянні не утворюється ані зола, ані отрутний чадний газ, тому природний газ вважають екологічно чистим паливом. Велику кількість природного газу використовує хімічна промисловість.
Ще одне джерело вуглеводнів — кам'яне вугілля. У хімічній промисловості його переробляють шляхом коксування — нагрівання до 1000 °С без доступу повітря. При цьому утворюються кокс і кам'яновугільна смола. Кокс використовують як відновник у металургії (наприклад, для добування заліза з його оксидів). Кам'яновугільна смола містить кілька сотень органічних сполук, у першу чергу — ароматичних вуглеводнів.
Географічно вугільні запаси зосереджені в п'яти областях України — насамперед у Донецькій, Луганській, Дніпропетровській. Кам’яне вугілля також використовують як паливо, однак при цьому виникають серйозні екологічні проблеми. По-перше, вугілля містить негорючі домішки, які при окиснення палива перетворюються на шлаки; по - друге, у складі вугілля є невеликі кількості сполук Сульфуру та Нітрогену при згоранні вони утворюють оксиди, що забруднюють атмосферу,викликають кислотні дощі. Наочність:Карта природних ресурсів України
IV. Узагальнення та закріплення знань
С СН4 СН3 СI СН2 СI2 СН СI3 ССI4
2. Мозковий штурм
Порівнюючи два малюнки знайти предмети, які виготовляються з нафти (Додаток Б). Зробити висновок,щодо значення та глобальність використання вуглеводневої сировини.
Виконати завдання за підручником.
Повторити теоретичний матеріал за підтемою «Вуглеводні»
Підготувати повідомлення щодо застосування поліетилену.
ІУ. Підбиття підсумку уроку: оцінювання ,відповідь на питання:Сьйогодні на уроці я винайшов для себе корисносного………….
ДОДАТОК А
ДОДАТОК Б