Урок "Заяче сало"( українська народна казка)

Про матеріал
Конспект уроку з читання в 4 класі, з використанням методу "Шести Капелюхів Мислення" для розвитку критичного мислення, вміння висловлювати оцінні судження, визначати позитивні та негативні якості дійових осіб.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Тема уроку: « Заяче сало»

(українська народна казка)

4 клас

 

 

 

 

 

 

 Підготувала

Вчитель

Початкових класів

Королівської ЗОШ І-ІІ ст.

Борщівської ОТГ

Чортківського району

Тернопільської області

Тихович Надія Василівна

       Тема уроку: «Заяче сало» (українська народна казка).

        Мета: Познайомити учнів з українською народною казкою «Заяче сало»;      формувати предметні і ключові компетентності, вчити виділяти головне в тексті, спостерігати за розвитком подій, знаходити елементи роздумів, збагачувати мову учнів, розвивати критичне мислення, висловлювати оцінні судження, визначати позитивні та негативні якості дійових осіб;виховувати бажання звертатись до джерел народної мудрості.

Методи та прийоми:  метод « Шести Капелюхів Мислення».

Обладнання: інтерактивна дошка,комп’ютер, кубик Блума, картки із завданнями для груп, малюнки для створення мультфільму, набір прислів’їв, цеглинки Lego, відео казка, шість капелюхів, осінні листочки.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вчитель: Добрий день, дорогі діти, гості!

Учні: Добрий день, Надія Василівна,

Добрий день вам, мої друзі,

Добрий день вам, добрі люди,

Хай вам щастя й доля буде!

Не на день і не на рік,

А на довгий, довгий вік!

Вчитель: першою сідає краса нашого класу, а тепер сила.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами будемо мандрувати по долині творчості і піднімемось на гору Мислення.

-         Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку напишіть на листочках, які лежать у вас на партах, а в кінці уроку, якщо вони справдяться ви прикріпите їх до нашого капелюшка очікувань (синій), щоб підкреслити його вишуканість та елегантність.

-         Мої очікування, ваша  активна праця на уроці.

Відкладіть листочки в сторону.

  1. Артикуляційні вправи.

Чому саме на листочках ми написали свої очікування? Яка зараз пора року?

Прочитайте чистомовку додавши до неї пропущені слова.

 

Ла-ла-ла - осінь  вже до нас …(прийшла).

Та-та-та - жовта вся і …(золота).

Дем-дем-дем – всі на гору ми …(підем).

Ру-ру-ру – почнемо веселу …(гру).

  1. Повторення вивченого матеріалу.

Ми з вами працюємо над розділом «Усна народна творчість».

Чому він має таку назву?

- Які твори входять до цього розділу?

Що ми знаємо про казки? Нам в цьому допоможе розібратися КУБИКБЛУМА.

  1. Повідомлення теми уроку.

На сьогоднішньому уроці на нас чекає казка «Заяче сало»

Наш урок ми проведемо справді у формі рольової гри. Перед нами відкривається гора Мислення. А допоможуть нам на неї піднятися 6 капелюшків.

 

  1. Робота над новим матеріалом.

- Перед тим , як ми перейдемо до теми нашого уроку, я хочу розповісти вам дуже цікаву легенду, яка має назву: «Легенда про старого майстра», фрагменти якої є у вас на партах. Я буду вам розповідати, а ви мені в цьому допоможете.

Вчитель: Існує легенда про старого майстра, який жив дуже давно і виготовляв для людей капелюшки із кольорового

фетру.  Люди,які виходили з його майстерні були рішучими і натхненними. Чому?  Це був його великий секрет.

Коли він залишив цей світ, то залишив своїм шістьом синам славу, майстерню і 6 капелюшків. Пройшов час і сини зустрілися?

- Яким став син, що обрав білий капелюшок?

(у дітей на партах є капелюшки, читають ті, в кого капелюшок відповідного кольору).

 

-  Білий.  Син став поважною людиною, посів високий пост радника в одній із могутній країн, став чітким і послідовним , йому замало було того, що він знає, хотів все більше і більше отримувати інформації.

 

-  Чорний. Син став прискіпливим, виділяв недоліки інших людей, любив критикувати.

 

-  Яким став володар жовтого капелюха?

Жовтий капелюшок зробив сина оптимістом, його розповідь була про те, що він живе у найкращому місті, його оточують найкращі люди. У всіх ділах він бачив успіх і позитив.

 

- Червоний. Поки брати розповідали свої історії, один з них час від часу, то радісно аплодував, то роздратовано шпурляв свого червоного капелюха. Виявилося, що четвертий син капелюшника став відомим актором. Про те ніяк не міг стримувати свої почуття.

 

Черга Зеленого капелюшка. П’ятий син розповідав про газети, журнали, на яких він то у компанії президента, то на

власній виставці. Господар зеленого капелюха вразив всіх розмаїттям своїх талантів.

 

Синій. Знявши синій капелюх останній з синів з мудрістю та любов’ю поглянув на своїх братів і ті зрозуміли, що перед ними мудрець і вчитель. Він багатьом допоміг у житті.

 

Вчитель: сини майстра зрозуміли, який дивовижний спадок залишив їм батько і захотілося зняти свій капелюх і приміряти інший. Так вони розвивали свої вміння, пізнавали світ і людей.

З тих пір минуло багато років, але кольорові капелюшки таки живуть серед людей, але дозволяють себе вдягати тільки тим, хто прагне вчитися чогось нового.

 

Скажіть будь ласка, а в нашому класі є такі учні, які прагнуть працювати по новому? В такому випадку  почнемо із казки.

 

  1. Робота над текстом  української народної казки «Заяче сало».

-         Перегляд казки.

Вчитель. І так ми з вами підійшли до гори Мислення.

Тому я вдягаю білого капелюха. Що ми отримуємо вдягнувши білого капелюха? (інформацію)

Не забувайте, що білий капелюшок може перейти і до вас.

  1. Словникова робота

Встановити відповідність.

Загонич- учасник полювання, який жене звіра на мисливця.

Пуд- це старовинна міра маси і дорівнює 16 кілограмів.

Фунт - пів кілограма.

          3. Робота над змістом казки.

- Яким чином ми познайомилися із казкою?

(вчитель одягає капелюха тій дитині, яка відповідає на питання).

  1. За допомогою яких ще джерел ми можемо познайомитись із казкою?(прочитати в підручнику, взяти книжку в бібліотеці, подивитися по телевізору, може розповісти бабуся…).
  2. Назвіть дійових осіб казки.
  3. Хто такий Петро?
  4. Чому пан завів розмову з Петром?
  5. Чому розмова була про Зайців?
  6. Скільки загоничів взяв із собою пан на полювання?
  7. Скільки зайців набив на полюванні пан?
  8. Чому Петро придумав для пана історію про міст?

(так дав зрозуміти, що не вірить словам пана)

-руханка

 

  1. Голосне читання казки.

Нам потрібно ще  прочитати цю казку, для того, щоб підготуватися до роботи в парах.

(Читання казки із олівцем. Поставте( - ) проти того абзацу, в якому висміюються висловлювання пана та( +), коли схвалюються висловлювання Петра).

Хвилинка математики

Ми з вами вияснили, що пуд сала – це 16 кг.

А пів пуда,  скільки буде?

Що означаає 12 фунтів?

Підрахуйте, будь ласка., а фунтів п’ять – шість це скільки буде?

Чи є насправді на зайцях сало?

  1. Інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення.

 

У вас на парті є конверти. У конвертах завдання для кожної пари.

 

         Червоний капелюх.

  1. На скільки частин можна поділити казку?

2.Дайте заголовок  кожній частині і запишіть план.

3.Палітра настрою.

Пана                                              Петра

(сумний, веселий, сумний)       (сумний,веселий, радісний)

Чорний капелюх.

  1. Як змінився настрій панича до кінця казки? Доведіть це словами казки.
  2. Яке sms-повідомлення ви б хотіли надіслати пану?
  3. Поміркуйте, яку шкоду приносять зайці?

 

Жовтий капелюх.

  1. Хто з героїв казки вам сподобався?
  2. Знайдіть в тексті слова, які вказують на те, що Петро хоче провчити пана.
  3. Чи погоджуєтесь ви з паном, що можна вбивати зайців?

Чому?

Зелений капелюх.

  1. Придумати закінчення казки.

2.Підібрати прислів’я, яке на вашу думку найбільше розкриває зміст казки.

3.Створити мультфільм.

Синій капелюх.

1.Скласти сенкан.

1. Пан                                                        1.Петро

2._____, ______.                                       2. _____, ______.

3._____, ______, ______.                         3.______, _____,____.

4._____, ______, _____,_____.                4.______, _____, _____, ____.

 

2.Як казка вчить виводити на чисту воду брехуна?

3.  Пояснити. Що означає бути чесним?

(завжди говорити правду, не обманювати, поважати співрозмовника)

6.Презентація груп.

7.Рефлексія.

Ну що ж, прийшов час сказати, чи справдилися ваші очікування.

Відповіді дітей. Прикріплення листочків  до капелюшка.

Вчитель свій настрій висловлює смайликом.

Самооцінювання.

  1. Підсумок року.

Швидко спливають хвилини,

нам вже прощатись пора.

Я від душі всім бажаю,

Щастя, здоров’я, добра.

  1. Домашнє завдання.

Навчитися читати і переказувати казку.

Знайти в інтернеті інформацію про вплив людини на тваринний світ природи і його наслідки.

 

docx
Додано
14 листопада 2023
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку