Шведова Т. І. – вчитель української мови та літератури, вчитель I- ої кваліфікаційної категорії
Інтегрований урок № 3
« Любимо Вкраїну ...щирим серцем, чистою душею»
( О.Підсуха)
( Інтеграція з біологією, географією )
Тема уроку : Займенник. Узагальнення вивченого
Мета уроку : поглибити і закріпити знання учнів про займенник,
сприяти засвоєнню правил написання займенників та
їх утворювання та відмінювання; вчити учнів розрізняти розряди займенників; розвивати мислення.
Формувати в учнів :
Виховувати в учнів любов до Батьківщини, рідного краю, природи.
Тип уроку : закріплення вивченого матеріалу.
Завдання: навчити учнів визначати розряди займенників, утворювати та відмінювати їх, правильно вживати їх у реченні;
сприяти засвоєнню учнями правил написання займенників;
формувати в учнів уміння і навички зв’язного усного і писемного мовлення, любов до Батьківщини,до природи.
Вид уроку: інтегрований урок з інтерактивними вправами.
Обладнання : дидактичний матеріал, картки.
Очікувані результати:
соціальної компетенції: розвиток культури між особистісних відносин; діяльнісної компетентності через роботу в групах;
мовленнєвої компетенції та мовної через різні види індивідуальної та групової роботи на уроці;
Перебіг уроку
1.Оголошення теми уроку і мети уроку.
Девіз уроку :
«Любимо Вкраїну ... щирим серцем, чистою душею»
( О.Підсуха)
2.Вступне слово вчителя
Ми з вами, діти, проведемо сьогодні ще один урок, присвячений видатному педагогу Василю Олександровичу Сухомлинському. Це була людина високого поетичного дару. І не лише тому, що він писав і друкував вірші. Усе, до чого торкалися його руки, його серце, світилося поезією.
Він вчив своїх школярів любити природу, свій рідний край, свою Батьківщину; виховував в учнів риси справжньої людини, духовно зрілої.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Опитування учнів про займенник.
Визначити займенники
Оксана і Марися
До українських школярів приїхали в гості діти з Білорусії. Маленька українка Оксана здружилась із білоруською дівчинкою Марисею.
Повела Оксана Марисю в поле. До самого обрію розкинулось безкрає пшеничне поле. Воно жовте як золото. А над ним синє небо. Марися стояла перед безкрайнім пшеничним полем. “ Яка красива Україна! ” – тихо сказала вона Оксані.
3. Літературна сторінка
- Мамо, ви говорили, поїзд веде машиніст.
А вночі хто веде поїзд ?
- І вночі – машиніст, - відповіла мати.
- Як ? – здивувався Петрик. – Невже він вночі не спить?
- Не спить, синку.
- Як же це так ? – не міг зрозуміти Петрик.
– Адже йому спати хочеться.
- Хочеться. Але він повинен вести поїзд.
Кожна людина повинна.
- І я повинен ?
- І ти повинен ?
- Що ж я повинен ?
- Бути людиною, - відповіла мати. – Це найголовніше.
( В.Сухомлинський)
4. Інтерактивна вправа. Метод « Прес»
Відповісти на запитання:
- Діти, а як ви розумієте: що значить бути людиною ?
( Відповіді дітей )
III. Закріплення вивченого матеріалу.
Узагальнення вивченого про займенник.
1. Робота учнів у малих групах.
Кожна група одержує картку із завданням. Спікер зачитує завдання, організовує порядок виконання, заохочує групу до роботи, підбиває підсумки роботи, визначає оповідача. Доповідач чітко висловлює думку групи.
Картка 1. Записати речення, визначити розряд займенників. Зробити синтаксичний розбір речення.
Твоя Батьківщина, твій народ – це тисячолітнє дерево, що пустило коріння в глибину віків і гордо розкинуло віти над землею, щедро зрошеною кров’ю твоїх предків.
Картка 2. Записати речення, визначити розряд займенників. Зробити фонетичний розбір виділеного слова.
Якщо ви хочете, щоб рідне слово назавжди ввійшло в духовне життя дитини, стало її багатством, не забувайте про рідну пісню.
( В.Сухомлинський )
Картка 3. Записати і виразно прочитати речення, визначити займенник та його розряд. Розібрати за будовою виділені слова. Провідміняти займенник за відмінами.
У ці дні ми слухали музику весняного лісу, голубого неба, лугів і степів.
2. Вибірковий диктант
Виписати з тексту займенники, визначити розряди
От уже краєчок сонячного диска сховався за обрієм, і всі хвилі пагорбів ніби занурилися в темно – фіолетове марево. Тільки верхівки їх ще червоніють. Сонце вже сховалось, а верхівки ще грають позолотою. Коли ці золоті
вогники згаснуть, річка темряви вихлюпне з балок і ярів, розіллється по всьому простору ... Ці хвилини – найпрекрасніші у вічному кругообігу часу. ( В.Сухомлинський )
3. Робота біля дошки
Записати і виразно прочитати речення.
Зробити морфологічний розбір виділеного слова.
Як тонко підмітив народ красу природи, якими виразними, яскравими, соковитими, запашними словами назвав її явища.
( За В.Сухомлинським )
4. Колективна групова робота учнів.
Завдання 1 групи.
Скласти твір – мініатюру “ Наша вулиця весною .”
Завдання 2 групи.
Скласти твір – мініатюру “ Моя улюблена пора року. ”
5. Робота учнів з дидактичним матеріалом
( індивідуально) ( Додаток до другого уроку )
Підсумок уроку
Д/з та його інструктаж. Написати твір на тему:
“ Природа – це казка, яку треба читати серцем ”.
Література
Жаровська Н. В. Метод проектів на уроках української мови та літератури. – Тернопіль – Харків: Ранок, 2010. – 144 с.
Сухомлинський В. О. Вічна тополя: Казки. Оповідання. Етюди. – К.: Ґенеза,
2003.
Сухомлинський В. О. Гаряча квітка. Оповідання та казки. – К.: Веселка,
1978.
Сухомлинський Василь. Казки Школи під Голубим Небом: Казки, притчі, оповідання. – К.: Рад. Шк.., 1991.
Сухомлинський Василь. Пшеничний колосок. – К.: Веселка, 1985.
Сухомлинський В. О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди. – К.: Веселка,
1993.
Якуніна Ю. В. Українська мова. Збірник текстів для диктантів. – Донецьк: ТОВ « ВКФ « БАО», 2010. – 128 с.