"Фразеологізми - "влучних слів зразки"

Про матеріал
Вивчення фразеології розширює знання учнів про мову, підвищує культуру мовлення школярів.
Перегляд файлу

Тема: Фразеологізми – «влучних слів зразки».

 

Мета: домогтися осмислення значення фразеологізмів, засвоїти правила доцільного їх вживання у мовленні з метою його збагачення.

 

Хід уроку

 

 I. Мотивація пізнавальної діяльності.

 

  Епіграф уроку:

      Наші предки стріляли з лука,

       Вміли точно влучати у ціль.

       Тож і образ іде звідсіль!

       Влучне слово в оздобі звука.

       Процвітай, українська мово,

       Заохочуй красою нас:

       Що багатший слів запас,--

       Легше вибрати влучне слово.

       Позбувайся багатослів’я,  

       Наведи влучних слів зразки.

                                         Д. Білоус.

 

1. Вступне слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці піде мова про «влучних слів зразки», стійкі словосполучення—фразеологізми. Учитель пропонує  учням прослухати вірш Г. Бойка «Веремій».

 

В цирку був я з дідусем, ми там бачили усе:

І жонглера, і ведмедя на швидкім велосипеді…

Я вертівся, дід спитав:

--Ти прийшов ловити гав?

Аж піднявся я із лави:

--Та які у цирку гави?

Ну й дідусь мій. Веремій! Що він каже? Зрозумій!

 

Я, сестричка, менший брат, втрьох збирали виноград. Сперечалися ми все: хто з нас кошик понесе?

Дідуся ми розгнівили:

—Що ви кашу заварили?

—Де ж та каша,--мовив брат,--ми збираєм виноград!

Ну й дідусь мій. Веремій! Що він каже? Зрозумій!

 

Діти звертають увагу на виділені вирази. Пояснюють їхнє значення, добирають синоніми.

(Ловити гав—бути неуважним; рота роззявити);

(кашу заварити—учинити щось необдумано; наламати дров).

 

Учитель наголошує, що виділені слова—фразеологізми.

 

II. Засвоєння нового матеріалу.

 

1. Порівняйте вирази, подані у стовпчиках. У якому із стовпчиків записані стійкі словосполучення (фразеологізми)?

Пекти пиріг.   Пекти раків.

Розбити склянку.   Розбити глека.

Дати їсти.    Дати дриза.

Замітати хату.  Замітати сліди.

 

До стійких зворотів учні добирають слова-синоніми (червоніти; посваритись; втекти; приховувати).

 

2. Діти знайомляться з теоретичним матеріалом , вміщеним у підручнику.

 

3. Вибрати з дужок слово, яке з поданим утворює фразеоголізм. Виписати із довідки значення виписаних фразеологізмів.

 

Сушити (гриби, зуби, одяг).

Ламати (голову, олівець, дерево).

Варити (борщ, воду, картоплю).

 

Довідка: думати; каверзувати; сміятися.

 

4. До поданих фразеологізмів із довідки дібрати антоніми, з двома із них скласти речення.

 

Крок за кроком. Ловити слово із рота .Хоч греблю гати. Хоч око виколи.

Довідка: Пропускати повз вуха. Летіти стрілою. Хоч голки збирай. Як кіт наплакав.

 

5. Пригадати й записати по чотири фразеологізми, у яких згадано  тварин, рослин ( ведмежа послуга, вовчий апетит, собаче життя, у свинячий голос; хоч мак сій, тремтить як лист на осиці ).

 

III. Підсумок уроку.

Запитання до класу:

- Що таке фразеологізми?

- Чим стійкі звороти відрізняються від вільних словосполучень?

- У яких стилях мовлення доречно вживати фразеологізми? (У художньому та розмовному).

-

IY. Домашнє завдання:

 

Дібрати й записати по декілька фразеологізмів із ключовими словами рука, голова, вухо. Усно розкрити значення кожного фразеологізму.

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку