Урок " Здрастуй, зимонько-зима!" 3 клас

Про матеріал
Доповнювати знання учнів про змістовні можливості музики, які засобами музичної мови відображають живих істот, казкових персонажів, картини природи.
Перегляд файлу

3-й клас

Тема: "Здрастуй, зимонько - зима!"

Зміст уроку:   Розучування пісні «Новорічна» Н. Май 1 куплет                                  

                         Виконання пісні «Ой хто, хто Миколая любить» українська                           народна пісня;                                           

                         Слухання музики:«Дід мороз» Р. Шуман

Мета: а) дидактична — доповнювати знання учнів про змістовні можливості музики, які  засобами музичної мови  відображають живих істот, казкових персонажів, картини природи.  Учити визначати настрій музичного твору за допомогою виразних характеристик, виражати словесно і в рухах зміст і характер музики. Ознайомити з п’єсою Р. Шумана «Дід мороз».

 б) розвиваюча — розвивати музичні здібності (почуття ритму, музично-слухові уявлення, музичну пам'ять), вокально-хорові навики (артикуляцію, дикцію, тверду атаку, дихання), навики художнього виконання музичного твору (фразування, динаміку), психічні процеси (мислення, пам'ять, увагу, уяву, мовлення);

в) виховна — виховувати особисте ставлення до музики, інтерес до культури  рідного краю, пісням, народним традиціям.

Методи і засоби: пояснення; бесіда; інсцені­зація, пластичне інтонування, гра «Мікрофон».

Тип уроку: комбінований.

Музичний і нотний матеріал: музичне привітання «Добрий день», поспівка: «Добрий день..», «Ой зима», «Рукавички»,  «Новорічна» Н. Май, «Ой хто, хто Миколая любить» українська народна пісня, «Сніжинки» Н. Май, Р. Шуман «Дід Мороз».

Наочність, підручний мате­ріал: ТЗН: слайди: зимові пейзажі, портрет композитора               Р. Шумана, Н. Май; «музичні» сніжинки; дитячі музичні інструменти, мікрофон.

Хід уроку:

I.  Організація класу. ( Слайд № 1)

1. Вхід під музику "Що Новий приносить рік " до класу.

 

2. Музичне привітання:

     Добрий день, добрий час,
    Вже зима іде до нас.
 

II. Повідомлення теми уроку.  

Учитель: Сьогодні у нас  урок - подорож із музикою до природи, щоб дізнатися чи може музика  відображати картини природи? І тема нашої подорожі «Здрастуй, зимонько - зима!»

 - Діти, музикою дійсно можна висловлювати почуття та  настрій.  Зобразити картини природи: пташиний спів, шум дощу, завивання заметілі.

- Діти, а чи хочете ви про зиму більше дізнатися? (Відповіді дітей)

III. Слухання музики: «Дід Мороз»  Р. Шумана

1. Бесіда.

Учитель: - А зараз відгадайте  загадку:

                    Він в дім приносить подарунки,
                    На склі малює візерунки,
                    Річки заковує у лід,
                    Як зветься цей казковий дід?  (Дід Мороз)

 (Слайд № 2)

Учитель: Про Діда Мороза складають казки,  вірші, пишуть музику.
(Слайд № 3)

- Але Дід Мороз не завжди буває добрим.

Учитель. До нас на урок при­летіли сніжинки: перша - весела і добра, друга - сердита і плаксива, а ще сніжинки за ваші   відповіді. Вони принесли з собою музику про зиму. А зараз одна зі сніжинок по­чинає свою розповідь.

- Послухайте уважно музичний твір і скажіть, яка сніжинка принесла цю музику?

 (Звучить п’єса  Р. Шумана «Дід Мороз».)

Учитель. Яка з цих сніжинок принесла нам цей музичний твір? (Насуплена.)  - Яка була музика за настроєм?

Учитель. На яких звуках звучить ця музика: високих чи низьких? (Відповіді дітей)

Учитель. А чи змінювався на­стрій музики? (Так.) Яка сніжинка продовжила свою  розповідь? (Добра.)

Учитель.  А яка сніжинка закінчила музи­ку? (Насуплена.)

Учитель.  А яку назву ви б дали цьому твору, якби були композиторами? 

(Слайд № 4)

Учитель:  - Добре. Цей твір має назву  «Дід Мороз» а написав  його німецький композитор Роберт Шуман. Він писав музику для дорослих та  дітей.

Учитель: Ця   п’єса  має  три  частини.  Дійсно  спочатку  музика  була  сердита, похмура, схожа на важку ходу Діда Мороза. У середні  музика змінюється. Вона становиться швидкою та загадковою. Дує вітер. В кінці  знову звучить та ж мелодія, що і на початку  - похмура, схожа на важку ходу Діда Мороза.
Учитель: - Діти,  повторіть, будь ласка як називається цей твір, та хто його автор?

 3. Інсценізація, повторне сприйняття (фізхвилинка).

Учитель. - А зараз встанемо та рухами  зо­бразимо як лютує і сердиться зима?

Дме вітер (дмухати, нахилив­шись уперед).

Завірюха (кругові рухи руками).

 Хаотично летить сніг (розтис­кати пальці на різній висоті).

Дерева гнуться од вітру (нахи­ли, кругові рухи тулуба).

 Щипає мороз за щічки (пальця­ми пощипати себе за щічки).

 Мерзнуть звірі, пташки (іміта­ція холоду).

 Учитель: - Зараз послухаємо ще раз фраг­мент твору і виконаємо наш зимовий танок, щоб зима не лютувала. (Виконання. Словесна позитив­на оцінка. Учні отримують сніжинки за танок.)

Учитель: - Діти рухаємось далі, але спочатку зробимо «Музичну зарядку» перед дорогою.

IV. Хоровий спів.

1. Розспівування.

Учитель: Сіли всі рівненько, руки поклали на коліна, голову тримаємо рівно.  Послухайте першу поспівку.

 Впр. 1.  «Ой зима»

              Ой зима, зима, зима. 

              Веселіш пори нема!

- Співаємо по руці вчителя. Тягнемо звук, як ниточку. (Працюю над виразністю складів голосних, над чистотою інтонування, над єдиним вступом по руці вчителя. Тримаємо дихання.)

Учитель: Молодці. Співаємо наступну.

Впр.2. «Рукавички»

             На базарі для синички

             Ми купили рукавички.

Учитель: Діти, а як у нас в даній вправі рухається мелодія? (по сходинках вгору, а потім  вниз) А зараз приготували всі ручки, співаємо і показуємо рух мелодії.

Учитель: - Діти, чітко проговорюємо кожний приголосний. Слідкуємо за моєю рукою (працюю над чіткою дикцією, чистотою інтонування, співом по руці вчителя).

Учитель: «Музична зарядка» пройшла успішно.

                   Годі, діти, зволікати

                   Треба в ліс нам вирушати.

                   Він давно дітей чекає

                   Свою музику складає.

 

 

 2. Вступна бесіда.

(Слайд № 5) (Звучить музика. Під музику заходить до класу Зима)

Зима: Стало біло навкруги 
           Я розтрушую сніги,
           Наганяю холоди,
           Води сковую в льоди,
           В дружбі з дітьми я всіма.
           Здогадались? Я -....(Зима)

 Учитель: - Діти,  а які ви знаєте ознаки зими? (Відповіді дітей (випав сніжок, день став коротший, пташки відлетіли…)).

Учитель: - А чи подобається вам зима?   (мікрофон)

                    Я інтерв’ю бажаю взяти,
                    Про зиму казку написати.  
                    За що ти зиму любиш, друже?  
1 дитина: Зима! Зима! Усякий знає,
                   Вона холодною буває
                  Летять, кружляють, як пушинки
                  Легкі, білесенькі сніжинки.
2 дитина: А я милуюся зимою
                  Її холодною красою
                  Вона убрана в оксамит
                  І всіх веде в казковий світ.

Учитель. А ти за що шануєш зиму?         

3 дитина: А сніг і легкий, і лапатий
                  Чарує, летить і летить
                  Не клич нас, матусю, до хати

                  Ми в казці побудемо мить.

Учитель.  Молодці (зима   сідає, діти отримують сніжинки).

Учитель: Так. Холодно в лісі, всюди лежить сніг, тут господарює зима.
Холодна красуня дітям дуже подобається. Вчить їх ліпити сніжки, кататися  на  санках і ковзанах. 

Учитель: Зараз послухайте уважно пісню, та  скажіть про що в ній співається, та   яка сніжинка нам принесла цю пісню? (художнє виконання пісні)

Учитель. Так про що співається в пісні? А   яка сніжинка нам принесла цю пісню? (учні дають відповіді на запитання: про зиму, та Новий рік).

Учитель. Так діти, добре . В цій пісні дійсно співається про  зиму та Новий рік.

(Слайд № 6)

Учитель:  Автор пісні   Наталія Май.  Назва пісні «Новорічна».  

Учитель: Діти,  повторіть, будь ласка як називається ця пісня, та хто її автор?

3. Словникова робота:

Учитель: Діти в пісні є незнайомі вам слова. Ось подивіться на екран.

(Слайд № 7)

 Сурмить в ріжок – трубить в ріжок

Ріжок - (сигнальний інструмент)

(Слайд №8)

 Віxoлa мете –заметіль, хуртовина

4. Розучування  1 куплету  пісні  «Новорічна»  

Учитель: А зараз ми з вами розучимо 1 куплет пісні. Сіли рівненько, послухали першу фразу. (Розучую по фразам, слідкую за диханням, за єдиним вступом по руці вчителя. Працюю над чітким співом приголосних звуків.)

Учитель: Діти, давайте згадаємо зимову пісню яку ми вже  з вами вивчили? (Відповіді дітей) (Слайд №9)
5. Закріплення пісні  «Ой, хто, хто Миколая любить».

Бесіда. Учитель: Діти, а хто такий Святий Миколай? (Відповіді  дітей)

Учитель: Так дійсно. Цей святий найбільше опікується бідними, та дітьми. За це його називають Микола Добрий. За народним повір’ям, у ніч на 19 грудня Святий  обходить  усі хати, де мешкають діти, підкладаючи слухняним  дітям  під  подушку подарунки. А неслухняні отримують замість гостинців різочки.

Учитель: Давайте зараз заспіваємо пісню. ( Виконуємо пісню, працюю над  вокально - хоровим, та художнім виконанням пісні.)

«Ой, хто, хто Миколая любить»

1к.Ой, хто, хто Миколая любить,
     Ой, хто, хто Миколаю служить,
     Тому святий Миколай
     На всякий час помагай, Миколаю (2 рази).
2к.Ой, хто, хто спішить в Твої двори,
     Того Ти на землі і в морі
     Все хорониш від напасти,
     Не даєш йому пропасти, Миколаю. (2 рази)

Учитель: - Який характер пісні?

- Що просять люди у Святого Миколая?

- А тепер давайте виконаємо пісню з шумовими музичними інструментами. (№5) (Виконуємо з шумовими інструментами)

Учитель: Зимонько-зима, чи сподобалась тобі як співають наші діти?

Зима: Так.  (Слайд № 10)

Учитель: Діти, продовжуємо далі нашу подорож.  Давайте разом зі сніжинками  затанцюємо пісню-танок «Сніжиночки» Н. Май.

V. Музично-ритмічні вправи. (Під музику вибігають і танцюють сніжинки).

Вступ   повороти корпусу з присіданням, руки в боки;

1  частина 1 куплету - діти підіймають  праву руки догори; потім ліву руку;

  1.  частина 1 куплету – діти підіймають руки догори кружляють  вправо, а потім вліво;

Приспів - діти підіймають руки догори хитаються вправо, а потім вліво;

2  куплет – діти повільно сідають, імітуючи рухами рук сніжинки, а потім повільно підіймаються;

Учитель. Молодці, діти. Наша подорож закінчується. Зараз швиденько сідайте по своїх місцях.

- А чи  сподобались тобі, Зимонька-зима, наші діти?

 Зима: Мені сподобалося з вами займатися, бачу ви готові до приходу зими.

VI. Підсумок уроку.

 Учитель: (беру інтерв’ю у учнів)

- Що найбільше вам, діти, сподобалося на  уроці?

- А   чи сподобалися, вам діти, пісні які ми співали?

- А які саме ми співали пісні, та яку п’єсу  слухали?

- А що ще ми робили на нашому уроці? (учні відповідають на запитання)

Учитель: Молодці. Ви сьогодні дуже  добре працювали. (Відмічаю хто добре працював. Рахуємо сніжинки та оцінюю дітей)

Учитель: На цьому наш урок закінчено. До побачення.

(Учні  виходять з класу під музику "Що приносить Новий рік ")

1

 

doc
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
21 лютого
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку