мистецтво 9 клас
Тема. жанри та стилі кіно (ПРОДОВЖЕННЯ)
Мета: продовжити знайомство учнів з жанрами кіномистецтва; розвивати естетичний смак, здатність давати естетичну оцінку художнім творам; виховувати інтерес та необхідність спілкування з мистецтвом.
ОБЛАДНАННЯ: відеоматеріали, ТЗН.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слайд 1
Оголошення теми та мети уроку.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Слайд 2
Вправа «Вірно - невірно»
Фентезі - дії відбуваються у світах, в яких живуть міфологічні істоти: ельфи, гноми, дракони, перевертні, демони, гобіти. Слайд 2 (а) (вірно)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 4
У 20-30-х роках у Франції на противагу комерційному кінематографу виникають напрями авангарду.
Імпресіонізм розвивався під впливом однойменного стилю живопису. Кіноімпресіоністи активно знімали не лише в павільйоні, а й на пленері. Такий недолік німого кіно, як відсутність звуку, перетворювався режисерами на перевагу, як у фільмі Луї Деллюка «Лихоманка». Без титрів можна зрозуміти, емоційно пережити зміст, адже кіномова нагадує модний тоді в літературі «потік свідомості».
Слайд 5
Син видатного художника-імпресіоніста Жан Ренуар зняв фільм «Донька води», де подібно до батька, передав красу французької природи.
Слайд 6
В авангардних фільмах жінка-режисер Жермен Дюлак спробувала створити візуальне відображення інструментальних творів, — «музики для очей»: «Платівка 927» на музику Ф. Шопена, «Арабеска» і «Тема з варіаціями» на музику К.Дебюссі.
Слайд 7
Фільм абстракціоніста Фернана Леже «Механічний балет» на музику В.Саті нагадує його картини: панує ритм абстрактних фігур без сюжету.
Перегляд фрагментів відеофільму Фернана Леже «Механічний балет»
https://www.youtube.com/watch?v=XFFvCouNm2s
Слайд 8
Експресіонізм у кіномистецтві започаткував знаменитий триллер Роберта Віне «Кабінет доктора Калігарі». За допомогою гротескно перебільшеної жестикуляції й міміки акторів, далеких від реальності геометризованих декорацій,
контрасту світла і темряви на екрані передано змінені стани свідомості людини, яка неадекватно сприймає дійсність. Фільм зчинив ажіотаж, викликав багато звернень до картини вже у форматі звуку, римейків, зокрема «Кабінет доктора Раміреса»
(реж. Пітер Селларс) з музикою Джона Адамса і бездоганною пластикою танцівника Михайла Баришнікова.
Слайд 9
Класичним зразком експресіонізму є також фільм «Носферату. Симфонія жаху» Фрідріха Мурнау.
Слайд 9 (а)
Чому, на вашу думку, жанр «фільм жахів», що виник у Німеччині в період між двома світовими війнами, не втрачає актуальності?
Слайд 10
Футуристичні захоплення рухом, ритмом виявилися у стрічці «Марш машин» режисера Ежена Деслава (Євгена Слабченка, українця за походженням). Він експериментує з музикою: розміщує за екраном граммофон і ставить платівки відповідно до динамічного розвитку сюжету.
Слайд 11
У стрічці «Колесо» режисер Абель Ганс використав нові прийоми ритмічного монтажу, що створює напруження в епізоді, коли машиніст вирішує пустити потяг під укіс.
У цій так званій «симфонії рейок» кінообраз перегукується зі знаковим для музичного футуризму образом потяга, створеним Артуром Онеггером у творі «Пасифік 231». Режисер прагнув «озвучити» зображення, а композитор, за його словами, «хотів передати зорове враження і насолоду рухом в суто музичній побудові».
Слайд 12
Яскравим проявом сюрреалізму в кіно став німий фільм «Андалузький пес» режисера Люїса Бунюеля і художника Сальвадора Далі.
З першого кадру, коли лезо бритви надрізає око, глядач впадав у шок. Подібні епізоди 17-хвилинного відеоряду з чудернацькими декораціями знаменитого художника-сюрреаліста нагадували низку видінь, споріднених з його живописними полотнами. На прем’ єру режисер прийшов з камінням у кишенях, щоб у разі скандалу відбитися від розлючених глядачів. Побоювання виявилися марними...
Сучасне сюрреалістичне кіно (реж. Девід Лінч, Матьє Сейлера та ін.) також балансує на межі свідомого і підсвідомого, превалюють сюжети абсурду, самотності людини у світі, містики.
Слайд 13
Після Другої світової війни в італійському кінематографі набув поширення неореалізм. Відповідно до проголошеного принципу достовірності режисери вийшли знімати фільми на вулиці. У деяких замість акторів грали робітники й селяни. Для сюжетів обирали факти з газетно хроніки. Видатні режисери Роберто Росселіні, Лукіно Вісконті, Вітторіо де Сіка реалістично втілювали незабутні образи простої людини складної долі. Показовим щодо цього є фільм «Рим – відкрите місто» (реж. Р. Росселліні).
Слайд 14
Кіномистецтво постмодернізму переосмислює стереотипи, акцент переноситься з «людського змісту» на формальні складові – на багаторівневий текст. Постмодерн заперечує традиційні цінності, культивує гру, позбавлену сенсу.
Поширюється цитування, асоціативні посилання на інші фільми, стилізація. Виникає інтерес до трюків, пародій, римейків. Естетичний популізм змішує елементи високої й популярної культури, жанри й стилі. Прикладами постмодернізму в кіно є комедія «Кримінальне чтиво» Квентіна Тарантіно, що отримала головну нагороду Каннського кінофестивалю (1994), премію «Оскар» за кращий сценарій і ще понад 40 призів на різних кінооглядах, а також драматичний
фільм «Вавилон» режисера Алехандро Гонсалеса Іньярріту, який також став володарем численних міжнародних нагород.
V. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ
Слайд 15
1. Назвіть основні жанри кіно та їхні особливості.
2. Які музичні фільми увійшли до скарбниці світового кіномистецтва?
3. Які мистецькі стилі знайшли відображення в кінематографі?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Слайд 16
Скласти Топ – 5 найкращих фільмів у різних жанрах.
1