Тема: Жанри української народної пісні.
Мета: ознайомити дітей із музичною культурою українського народу на прикладі українських народних пісень; узагальнити поняття про жанри української народної пісні;продовжити формувати уявлення про інтонаційні особливості та своєрідність музики українського народу; розкрити жанрові особливості й естетичну виразність українських пісень;виховувати любов до народного мистецтва.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-подорож.
Оснащення: ПК, мультімедійний проектор, екран, музичний центр.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Вхід до класу під музику української народної пісні(за вибором).
2.Основна частина. Повідомлення теми й мети уроку.
(Слайд №1.Тема уроку: «Жанри української народної пісні»)
Бесіда.
Учитель: Наше заняття присвячене українській народній пісні.
Ми узагальнимо поняття про різні жанри української народної пісні.
Наш урок буде не зовсім звичайним. Ми з вами здійснимо цікаву подорож світом народної пісні.
Зараз ми об єднаємось у групи і будемо працювати .Кожна група отримала завдання -підготувати повідомлення про особливості української народної пісні.
1гр.-жартівливі пісні
2гр.-колискові пісні
3гр.-хороводні пісні
4гр.-календарно-обрядові.
Учитель:Уранці до школи надійшов цікавий подарунок в якому є дивний лист.
Я його прочитаю, а ви послухайте!(читає лист).
«Добрий день вам, любі діти,
Олі, Саші, Юлі !Віті!
Пише вам старенька Скриня
Із селища «Мелодійне».
Чула я ,що діти нині
Вчать культуру України.
Вам я хочу підсобити
І до себе запросити.
Поспіваємо пісень!
Ох і гарний буде день!
Є в старої бабці Скрині
Речі гарні, старовинні.
Я вам речі покажу,
Про звичаї розкажу.»
Ну що? Вирушаємо в подорож? (Звучить музика потягу).
( Демонструється слайд №5 «Маршрут подорожі»)
Учитель: Давайте відкриємо Скриню. Бабуся обіцяла нам щось показати, чогось навчити.
(Учитель дістає зі Скрині ложку та шляпу).
Учитель: Подивіться! Що це?
Пригадайте ,до якого жанру українських народних пісень належать ці речі?
Учні: До жартівливих.
Учитель: : Дійсно, це жартівлива пісня. Її співають люди, які мешкають у Місті жартівливих пісень.
Це перше місто на нашому шляху. Подивіться, будь ласка, на карту нашої подорожі.
( Слайд №5 «Маршрут подорожі»)
Учитель: Ось давайте згадаємо жартівливу пісню «Грицю, Грицю до роботи».
(Звучить пісня «Грицю, Грицю! До роботи!»)
Учитель: Якщо ви уважно слухали, то легко відповісте, якою є ця пісня за характером?
Учні: Весела.
Учитель: Правильно, молодці! Українські народні пісні дуже різноманітні за змістом і характером музики. Серед них є ніжні колискові, яскраві обрядові(колядки, щедрівки, веснянки),співучі ліричні, а також жартівливі пісні.
Учитель: Що ж таке жартівлива пісня?
Учні: Жартівлива народна пісня-це пісня, у якій передаються народний гумор, жарти.
Такі пісні створюють веселий настрій, підбадьорюють людину.
Учитель: Хто є головним героєм пісні «Грицю, Грицю, до роботи»?.
Які особливості мають жартівливі пісні?
А чому можна віднести цю пісню до жанру жартівливих пісень?
Учитель: А тепер ми маємо вирушати далі, адже на нас чекає наступне місто.
(Звучить музика потягу)
Учитель: А що там іще є в Скрині?
Подивіться !Що це?
Упізнаєте?
(Учитель дістає ляльку зі скрині.)
Учні: Це- лялька.
Учитель: До якого пісенного жанру вона нас веде? ( Колискові пісні).
Яке це місто? (Місто колискових пісень)
Усі жителі цього міста співають тільки колискові пісні.
(Слайд №6 «Колискові пісні»)
Учитель: Як з явилась колискова пісня?
Якими є особливості колискових пісень?
Давайте зараз уявимо, як це було колись дуже-дуже давно. Електрики тоді не було.
(Учитель запалює свічку)
(Демонструється слайд №7. Відео колискової пісні).
Учитель: Отже, колискові пісні своєю красою, мелодійністю й добротою беруть за душу й серце будь-яку людину.
Учитель: Давайте відкриємо Скриню. Бабуся обіцяла нам щось показати, чогось навчити.
(Учитель дістає зі Скрині вінок).
Учитель: Подивіться !Що це?
А чи відомо вам, що колись давно дівчата були майстринями з плетіння вінків? Вони знали, які квіти необхідно обирати для вінка та його плести, щоб вінок перетворився на чарівний витвір мистецтва, що не тільки підкреслював красу дівочого облич, але й мав магічну силу. Так само і в українській музиці є такі пісні ,що виконуються переважно дівчатами.
Це-пісня-танець, пісня-гра.
Учитель: Отже, вирушаємо у місто хороводних пісень.
( Звучить музика потягу.)
Учитель: Що це за жанр?
( Слайд №8 «Хоровод»)
Якою є особливості хороводних пісень?
Учні: Хороводи-це найдавніший із видів народного мистецтва. У хороводі текст відображає зміст танцю, розкриває образну сутність танцюючих, характер виконання, а мелодія доповнює зміст твору.
(Слайд №9 «Хороводні пісні»)
Учитель: Давайте згадаємо хороводну пісню-гру «Подоляночка».
(Виконується хороводна пісня «Подоляночка»).
Учитель: У Скрині є ще одна річ. Подивіться, що це?.
(Учитель дістає зі Скрині різдвяну зірку. )
Учитель: - Про який пісенний жанр вона нам нагадує?
(Слайд №10 «Колядки»)
Учитель:
Чому ці пісні так називаються?
Які пісні належать до календарно-обрядових?
( Демонструється відео фрагмент про зимові обрядові свята ).
Учитель: Коли селом йшли колядники, то далеко навкруги лунали пісні. Давайте прислухаємось! Десь там чути спів.
(Виконується колядка «Добрий вечір тобі, пане, господарю».)
Учитель: Народна пісня-дзеркало життя, з його радощами та печалями. А тепер вирушаємо додому.