Урок "Жанри української народної пісні"

Про матеріал
Урок з музичного мистецтва для учнів 4 класу "Жанри української народної пісні"
Перегляд файлу

                                Тема:  Жанри української народної пісні.

 

Мета: ознайомити дітей із музичною культурою українського народу на прикладі українських народних пісень; узагальнити поняття про жанри української народної пісні;продовжити формувати уявлення про інтонаційні особливості та своєрідність музики українського народу; розкрити жанрові особливості й естетичну виразність українських пісень;виховувати любов до народного мистецтва.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-подорож.

Оснащення: ПК, мультімедійний проектор, екран, музичний центр.                              

                                           Хід уроку

1.Організаційний момент.

      Вхід до класу під музику української народної пісні(за вибором).

 

2.Основна частина. Повідомлення теми й мети уроку.

 

    (Слайд №1.Тема уроку: «Жанри української народної пісні»)

 

    Бесіда.

Учитель: Наше заняття присвячене українській народній пісні.

Ми узагальнимо поняття про різні жанри української народної пісні.

 Наш урок буде не зовсім звичайним. Ми з вами здійснимо цікаву подорож світом народної             пісні.

Зараз ми об єднаємось у групи і будемо працювати .Кожна група отримала завдання -підготувати повідомлення про особливості української народної пісні.

1гр.-жартівливі пісні

2гр.-колискові пісні

3гр.-хороводні пісні

4гр.-календарно-обрядові.

 

Учитель:Уранці до школи надійшов цікавий подарунок в якому є дивний лист.

Я його прочитаю, а ви послухайте!(читає лист).

 

«Добрий день вам, любі діти,

Олі, Саші, Юлі !Віті!

Пише вам старенька Скриня

Із селища  «Мелодійне».

Чула я ,що діти нині

Вчать культуру України.

Вам я хочу підсобити

І до себе запросити.

Поспіваємо пісень!

Ох і гарний буде день!

Є в старої бабці Скрині

Речі гарні, старовинні.

Я вам речі покажу,

Про звичаї розкажу.»

 

Ну що? Вирушаємо в подорож?        (Звучить музика потягу).

 

                                     ( Демонструється слайд №5 «Маршрут подорожі»)

                                                        

Учитель: Давайте відкриємо Скриню. Бабуся обіцяла нам щось показати, чогось навчити.

                                          (Учитель дістає зі Скрині ложку та шляпу).

Учитель:  Подивіться! Що це?

                 Пригадайте ,до якого жанру українських народних пісень належать ці речі?

Учні:        До жартівливих.

Учитель: : Дійсно, це жартівлива пісня. Її співають люди, які мешкають у Місті жартівливих пісень.

Це перше місто на нашому шляху. Подивіться, будь ласка, на карту нашої подорожі.

 

                          ( Слайд №5 «Маршрут подорожі»)

 

Учитель:     Ось давайте згадаємо жартівливу пісню «Грицю, Грицю до роботи».

                                  

                                     (Звучить пісня «Грицю, Грицю! До роботи!»)

 

Учитель: Якщо ви уважно слухали, то легко відповісте, якою є ця пісня за характером?

Учні: Весела.

Учитель: Правильно, молодці! Українські народні пісні дуже різноманітні за змістом і  характером музики. Серед них є ніжні колискові, яскраві обрядові(колядки, щедрівки, веснянки),співучі ліричні, а також жартівливі пісні.

Учитель:  Що ж таке жартівлива пісня?

Учні:  Жартівлива народна пісня-це пісня, у якій передаються народний гумор, жарти.

Такі пісні створюють веселий настрій, підбадьорюють людину.

Учитель:    Хто є головним героєм пісні «Грицю, Грицю, до роботи»?.

                   Які особливості мають жартівливі пісні?

                   А чому можна віднести цю пісню до жанру жартівливих пісень?

Учитель:  А тепер ми  маємо вирушати далі, адже на нас чекає наступне місто.

 

                                (Звучить музика потягу)

 

Учитель:    А що там іще є в Скрині? 

                   Подивіться !Що це? 

                   Упізнаєте?

 

                        (Учитель дістає ляльку зі скрині.)

 

Учні:   Це- лялька.

Учитель:  До якого пісенного жанру вона нас веде?    ( Колискові пісні).

                  Яке це місто? (Місто колискових пісень)

                  Усі жителі цього міста співають тільки колискові пісні.

 

                                   (Слайд №6 «Колискові пісні»)

 

Учитель:       Як з явилась колискова пісня?

                      Якими є особливості колискових пісень?

Давайте зараз уявимо, як це було колись дуже-дуже давно. Електрики тоді не було.

                                     (Учитель запалює свічку)

                    (Демонструється слайд №7.  Відео колискової пісні).

 

Учитель: Отже, колискові пісні своєю красою, мелодійністю й добротою беруть за душу й  серце будь-яку людину.

Учитель: Давайте відкриємо Скриню. Бабуся обіцяла нам щось показати, чогось навчити.

                                         (Учитель дістає зі Скрині вінок).

 

Учитель:   Подивіться !Що це?  

                       А  чи відомо вам, що колись давно дівчата були майстринями з плетіння вінків? Вони знали, які квіти необхідно обирати для вінка та його плести, щоб вінок перетворився на чарівний витвір мистецтва, що не тільки підкреслював красу дівочого облич, але й мав магічну силу. Так само і в українській музиці є такі пісні ,що виконуються  переважно дівчатами.

 Це-пісня-танець, пісня-гра.

Учитель: Отже, вирушаємо у місто хороводних пісень.

 

                          (  Звучить музика потягу.)

                           

Учитель:   Що це  за жанр?

  

                                                     ( Слайд №8 «Хоровод») 

    

                  Якою є особливості хороводних пісень?

 

Учні: Хороводи-це найдавніший із видів народного мистецтва. У хороводі текст відображає зміст танцю, розкриває образну сутність танцюючих, характер виконання, а мелодія доповнює зміст твору.

 

                                 (Слайд №9 «Хороводні пісні»)   

Учитель:  Давайте згадаємо хороводну пісню-гру «Подоляночка».

                     (Виконується хороводна пісня «Подоляночка»).

 

Учитель: У Скрині є  ще одна річ. Подивіться, що це?.

 

                        (Учитель дістає зі Скрині різдвяну зірку. )

 

Учитель:   - Про який пісенний жанр вона нам нагадує?

 

                                            (Слайд №10 «Колядки»)  

Учитель:    

                  Чому ці пісні так називаються?

                  Які пісні належать до календарно-обрядових?

 

    (   Демонструється відео фрагмент про зимові  обрядові свята ).

 

Учитель: Коли селом йшли колядники, то далеко навкруги лунали пісні. Давайте прислухаємось! Десь там чути спів.

 

(Виконується  колядка  «Добрий вечір тобі, пане, господарю».)

 

Учитель: Народна пісня-дзеркало життя, з його радощами та печалями. А тепер вирушаємо додому.

 

 

doc
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку