Вступ
Одним із важливих напрямів української освіти є гуманітарний, який забезпечує духовний розвиток учнів. Серед навчальних дисциплін гуманітарного циклу особливе значення має література як мистецтво слова і спосіб формування загальної культури людини, її моральних орієнтацій і цінностей.
Уроки літератури рідного краю сприяють досягненню мети шкільного курсу вивчення літератури, а саме: підвищення загальної освіченості громадянина України; сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації особистості в сучасному світі; виховання національно свідомого громадянина України; формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей.
Уроки літератури рідного краю сприяють осягненню сутності спадщини поетів і письменників рідного краю, формуванню національної свідомості. Такі уроки допомагають учням самовиразитися, самоствердитися й усвідомити, що письменники-земляки передають енергію власного бачення життя з його добром і злом, красою і потворністю і цим допомагають дитині творити своє Я в єдності з природою, людством, нацією, рідним краєм.
Клас: 10
Тема: Жарти козацькі Петра Ребра (урок літератури рідного краю)
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок
Мета уроку: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Петра Ребра, зацікавити творчістю поета;розвивати вміння виразного читання та аналізу гуморесок, розвивати пізнавальні інтереси учнів та їх творчі здібності; виховувати почуття національної гордості і відповідальності за збереження та передачу в спадок дорогоцінної перлини творчості поета рідного краю.
Ключові компетентності: уміння вчитися, уміння спілкуватися українською мовою, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність, громадянська компетентність, загальнокультурна компетентність.
Предметні компетеності: комунікативна, літературна, естетична, інформаційно-комунікаційна.
Наскрізні змістові лінії: «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток».
Обладнання: мультимедійний проектор, портрет Петра Ребра, виставка творів Петра Ребра, відеоролики
Методи роботи: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Інтерв’ю письменника», «Хвилинка з мистецтвом».
Форми роботи: робота в групах, колективна робота.
Форма уроку: Урок -практикум
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Слово вчителя. Шановні діти! Сьогодні на уроці ми поринемо у поетичний світ нашого земляка – талановитого митця Запорізької області Петра Ребра. Ми познайомимося з його життєвим і творчим шляхом, будемо виразно читати й аналізувати його гуморески, поглибимо поняття про гумор та гумореску.
Епіграфом нашого уроку візьмемо рядочки з поезії Петра Ребра:
Тобі пишатись є чим, Україно!
На Хортиці, вірніше – на Хортиці…
Мов корогву цілують люди землю,
Що славою козацькою повита.
П.П.Ребро
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Запорізький край щедрий на талановитих людей, які безмежно люблять свою землю і роблять все заради її процвітання.
Звучить пісня «Запорізький край» у виконанні Любові Малицької: https://www.youtube.com/watch?v=XA93nNYD14I
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Інтерактивна гра «Інтерв'ю письменника»: Один учень виступає в ролі Петра Ребра, чотири учні – «Кореспонденти», ставлять запитання з біографії та творчого шляху письменника (випереджувальне завдання – 5учнів заздалегідь готувалися до цього виду роботи).
Орієнтовні запитання:
Слово вчителя. Запитання до «кореспондентів»:
• Чи задоволені ви відповідями П.Ребра? Тож подякуємо нашому письменнику. І запросимо до слова наступного учасника нашого уроку: повідомлення учня з теорії літератури про поняття «гумор» та «гумореска» (випереджувальне завдання)
Учень. Гумор – це різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах. Гумор не заперечує об’єкта висміювання і цим відрізняється від сатири, для якої характерне цілковите заперечення й різке осміяння зображуваного. Добродушний гумор піддає осміянню здебільшого часткові недоліки загалом позитивних явищ, окремі смішні риси в характері людини.
Гумореска – це невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю. Літературна гумореска живиться джерелами фольклору, в яких зосереджено віковий досвід сміхової культури.
Слово вчителя. А тепер, діти, давайте прослухаємо три гуморески П.Ребра: «Козацька молитва», «Епілог», «Не такі вуха».
Учні виразно читають гуморески (випереджувальне завдання):
НЕ ТАКІ ВУХА
Пан Лопух на глузи брав
Козака Микиту:
– Я б тобі пораду дав
Вуха вкоротити.
Зняв Микита капелюх:
– Це ж чому? – питає.
– Бо таких великих вух
В людей не буває.
Запорожець витер піт,
Потилицю чуха.
– А вам, – каже, – пане, слід
Доточити вуха.
Здивувався пан Лопух.
– Це ж чому? – питає.
– Бо таких маленьких вух
В ослів не буває!
КОЗАЦЬКА МОЛИТВА
До церкви причвалав старий козак.
В поклоні ледь не до землі зігнувся:
— Зроби, о Боже милосердний, так,
Щоб я сьогодні ж в турка обернувся!
Почув слова ці випадково піп,
Що і походи знав в житті, і битви:
— Ти, батьку, збожеволів?
Чи осліп?
Що за безглузді просьби і молитви?
Хіба не турок напада на Січ?
Хіба не він чига на нас край шляху?
Козак зітхнув:
— Не в тому, отче, річ!
Я зроду не молився ще аллаху.
Конини навіть в рот я не беру,
А навпаки — люблю вминати сало.
Я просто хочу, щоб, коли помру,
Хоч на одного турка менше стало!
ЕПІЛОГ
В крові у нас козацькі гени.
В душі у нас весела Січ.
Вона дарує нам натхнення,
Вона співає день і ніч.
Її імення на скрижалі
Удячне людство занесло,
Бо запорожець і на палі
Жартує, ворогу на зло.
Зубами недруги скрегочуть
І їх хапають дрижаки,
Коли сміються і регочуть
На Запоріжжі козаки.
Складають зброю супостати
І їх терзає каяття,
Бо сміх — це дух, що не зламати,
Бо сміх — це воля до життя.
Цей сміх — найбільша сила нині,
Це горді крила поколінь.
На них новітній Україні
В майбутнє линути.
Амінь.
Слово вчителя.
Проблемні питання для учнів:
- Хто є головними героями цих гуморесок?
- Про які риси характеру козаків вони свідчать?
- До вашої уваги відео «Козаки та «чим було ще займатись»: https://www.youtube.com/watch?v=pRRmNArsozo
Слово вчителя. Діти, а зараз я пропоную вам попрацювати в групах, за наступним планом:
а) прочитати гумореску;
б) визначити тему та головну думку;
в) художні засоби твору.
І група - опрацьовує гумореску «Що треба для щастя»;
ІІ група – опрацьовує гумореску «Козацький хліб-сіль» ;
ІІІ група – опрацьовує гумореску «Булава».
Слово вчителя. Дякую групам за цікаву роботу!
V. Підсумки уроку, оцінювання.
Слово вчителя. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення». Закінчити речення: «На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було…».
Слово вчителя. Інтерактивна вправа «Хвилинка з мистецтвом»:
Від дня народження і до останньої хвилини
Є мить прекрасна – це життя людини.
По-різному йдемо життєвим шляхом:
Хтось пролітає непомітним сірим птахом.
Комусь доводиться пливти за течією.
А хтось горить яскравою зорею…
Слово вчителя. Я бажаю вам, діти, щоб ваші життя горіли яскравою зорею! Я вдячна всім за роботу на уроці!
VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІ. Домашнє завдання: написати есе на тему «Мої враження від поетичних творів Петра Ребра»
Список джерел
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=13418