Тема: Життєвий і творчий шлях В. Стефаника. «Новина»-шедевр світової новелістики.
Мета: поглибити відомості учнів про епоху, в яку жив і діяв письменник, а також про літературний процес цього часу. Познайомити з життєвим і творчим шляхом В. Стефаника, усвідомити високі моральні якості письменника-борця за національну ідею. Познайомити з жанром соціально-психологічної новели. Звернути особливу увагу на моральні страждання Гриця Летючого. Допомогти учням усвідомити, що ніхто не має права відбирати в людини життя, тільки Бог.
Джерела: Альбом В. Стефаник «Сторінки життя»
Хід уроку
І. Організаційний момент класу
Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Покутська земля дала українській культурі Василя Стефаника і його літературних побратимів Марка Черемшину і Леся Мартовича, визначних художників Івана Труша і Василя Касіяна…, творчість яких здобула широку популярність.
Сьогодні ми перегорнемо сторінки усного журналу, на яких «вписані» спогади, розповіді, вислови і окремі факти з життя українського письменника В. Стефаника.
Окрему сторінку відведемо новелі «Новина».
І сторінка
Стисла характеристика епохи, в яку жив і творив В. Стефаник (розповідь вчителя, ілюстрована конкретними цифрами і фактами).
ІІ сторінка
У роки дитячі та юнацькі (розповідь учня).
ІІІ третя сторінка
Розповідь про початок літературної діяльності письменника. Збірка малої прози «Синя книжечка». (Вчитель).
IV сторінка
Україна як національна ідея була його диханням (розповідь про активну громадську діяльність В. Стефаника). (Розповідь Учня).
В процесі розповіді учні складають коротку хронологічну таблицю життя і творчості письменника.
V сторінка
«Новина»--шедевр світової новелістики.
Зачитую фрагменти з листів до О. Кобилянської та В. І. Морачевського. Сюжетом «Новини» стала подія, що трапилася в с. Трійці в 1898 р. (учні записують визначення новели).
Ідейно-художній аналіз новели
Бесіда
Холодна хата-пустка натякає, що таким був стан душі Гриця. Він ще за життя став «духовно мертвим», єдиним чимось живим було «лишень четверо очей» (душа дітей—«жива», бо ще «чиста»). І тут батько спостеріг, що доньки мертвіють, тоді «він припав до землі і молився». В господі бракувало духовного покорму. В ситуації з Гандзунею Гриць пошановує дану Богом свободу людського вибору.
ІІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Вивчити біографію письменника, прочитати новелу «Камінний хрест». Окремі групи учнів одержують завдання знайти вислови сучасників і вдячних нащадків про Стефаника, з’ясувати причини еміграції.