Урок " Життя і творчість Олени Пчілки. Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Олена Пчілка «Котова наука».»).

Про матеріал

Розробка компетентнісного уроку з літературного читання для 4 класу. Урок цікавий тим, що на цьому уроці показано, як учні готуючись до уроку самостійно опрацьовують додатковий матеріал, формулюють тему та мету уроку, роблять висновки. Вчитель на уроці поєднує декілька видів роботи: в парах, групах, спирається на знання "Додаткового бюро", використовує мультимедійну презентацію.

Перегляд файлу

Конспект уроку з читання  для 4 класу на тему: «Життя і творчість Олени Пчілки. Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Олена Пчілка «Котова наука».»).

Мета. Продовжити ознайомлення учнів з особливостями байки, ознайомити із життєвим і творчим шляхом О. Пчілки, навчати правильному, виразному читанню на уроці, вчити передавати в інтонації характери дійових персонажів; розвивати способи і види читання байки; виховувати самокритичність, повагу до праці.  

Очікувані результати: формування в учнів повноцінних навичок  читання, умінь сприймати, розуміти, аналізувати й інтерпретувати літературний жанр – байку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет О. Пчілки, її збірка творів, запис на дошці: « Девіз уроку: Здається байка просто бреше, а справді – ясну правду чеше», мультимедійна презентація.

                                                                    Хід уроку

І.Організаційний момент.

1.Ось і дзвінок пролунав,

Для навчання час настав.

Щоб країні прислужитись,

Ви повинні добре вчитись.

Для могутності і слави

Української держави.

 Поверніться до гостей.

 Привітайте їх. Сідайте.

 Усміхніться всім навколо:

 небу, сонцю, квітам, людям.

 І тоді обов'язково день

 у вас цей плідним буде.

 Давайте перед початком роботи усміхнімось і почнемо працювати творчо, швидко і плідно.

ІІ. Стимулювання навчально – пізнавальної діяльності учнів.

 1.Фонетична зарядка. (слайд 1)

Тигреня мале ричить,

Яку букву воно вчить?

2.Мовна зарядка. (слайд 2)

Чого немає у воді, а є в морі, річці, озері?

3.Робота над скоромовкою (слайд 3)

На ріці Лука спіймав рака в рукав,

А рибу - в жменю, та й поніс в кишені.

Прочитати скоромовку з різною інтонацією (здивовано, радісно, із запитанням).

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Виразне читання байки.

2.Бесіда по запитанням (с.121)

IV. Мотивація навчальної діяльності (постановка проблемних питань, зв'язок з життям)

Бесіда з учнями.(Розгляд фотографії Олени Пчілки і Лесі Українки, творів Олени Пчілки)

- Кого зображено на фотографії? (слайд 4)

Так, це Леся Українка з мамою Оленою Пчілкою. І Леся Українка, і Олена Пчілка – псевдоніми. Справжнє прізвище мами й доньки - Ольга Петрівна Косач і Лариса Петрівна Косач. Псевдонім – це підпис або ім'я, якими автор або артист замінює своє справжнє ім'я. Олена Пчілка недаремно обрала собі такий псевдонім. У сім'ї Драгоманових, вихідцем з якої вона була, виховувалося шестеро дітей. У невеличкому садочку, де гралися діти, стояло кілька вуликів. Діти спостерігали за роботою маленьких невтомних комах, і вже пізніше Ольга Драгоманова «письменницький псевдонім позичила від тих, добре знайомих пчілок», та й трудилася вона, як бджілка, все своє життя. Доказом цього є виставка її творів, які ви принесли. Давайте розглянемо їх, може, деякі ви вже вивчали? (слайд 5,6).

 А тепер спробуйте сформулювати тему нашого уроку, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці читання? Чим ми будемо займатися?

V. Постановлення навчального завдання.

1.Давайте з вами спочатку зачитаємо епіграф до нашого уроку (слайд 7)

«Здається байка просто бреше, а справді – ясну правду чеше»

Яке слово із епіграфа ми будемо опрацьовувати уже 3 урок? Байка, вірно. Отже, сьогодні ми продовжимо  знайомство з творчістю Олени Пчілки, з її життєвим і творчим шляхом і будемо читати  байку «Котова наука».

1.Вправа «Очікування» (слайд 8)

Скажіть, що ви очікуєте від уроку? Чого б ви хотіли дізнатись на уроці? Що цікаво з теми буде.

VI.Формування нових знань і способів дій

1.Відкриття нових знань.

Розповідь вчителя про Олену Пчілку.

Ольга Петрівна Драгоманова народилася 29 липня 1849 року на Полтавщині, у місті Гадячі. Олена Пчілка походила зі славетного роду Драгоманових, відомого ще за часів Гетьманщини. Батько Ольги Петрівни мав юридичну освіту, захоплювався літературою, писав вірші, оповідання, збирав народну творчість. Дітей доглядала й виховувала мама. «Українська течія – се було наше природне оточення. Щодо пісень українських, - згадувала Олена Пчілка, - то не знаю, чи ще в якому панському домі співано їх так багато, як у нас». Мама й сама мала гарний голос, знала безліч пісень і співала їх дітям. З дванадцяти років Ольга Драгоманова навчалась у Київському пансіоні шляхетних дівчат. Ольга блискуче володіла французькою і німецькою мовами, добре знала зарубіжну і російську літературу, музикувала. У дев'ятнадцять років Ольга побралася з чернігівцем Петром Антоновичем Косачем

Майже п’ятдесят літ трудилася Олена Пчілка на ниві української культури і літератури, виступаючи як прозаїк, поет, драматург, перекладач, літературний критик, фольклорист, етнограф, видавець, редактор. А крім того вона мала двоє синів і чотири доньки, красивих, розумних, талановитих, які пішли у широкий світ з Косачівського дому. Мудрим і доброзичливим дороговказом, люблячим і строгим поводирем для своїх дітей була мати — Олена Пчілка.

Ольга Петрівна вчила своїх дітей малюванню (у неї самої був хист живописця), музики, історії. Подружжя Косачів виховувало і навчало своїх дітей самотужки: Ользі Петрівні здавалося, що школа зруйнує її намагання виховати дітей «в українській мові». З гордістю і вдячністю Леся Українка називала свою матір найкращою, найрозумнішою, найталановитішою жінкою світового рівня. А Олена Пчілка по-материнськи пишалась своїми дітьми, турбувалася про кожного з них, з любов’ю розповідала про всіх.

Померла Олена Пчілка 4 жовтня 1930 року в місті Києві, переживши свою доньку Лесю Українку на 17 років.

2.Складання «Асоціативного куща».

– Ким же була Олена Пчілка в житті?

Над цим завданням вдома  працювало «Довідкове бюро», та і я ще раз нагадала про це в своєму повідомленні.   

3.Ісценування творів для дітей Олени Пчілки.

Діти заздалегідь підібрали жартівливі твори Олени Пчілки та хочуть їх нам показати.

Догадлива дитина

- Мамо! Чи ви знаєте, яка в нас оказія була? В діжку з квасом миша впала.

-  Ох, боже мій! Чи ти ж її витягла?

- Еге! Буду я витягать! Щоб вона мене вкусила? Я впіймала кота і вкинула в бочку, щоб він мишу з'їв. 

Видющий

- Хомо! Он гуси летять.

– Ой – ой – ой! Та як багато!

 – Ти що бачиш?

– Та ти ж кажеш.

4.Фізкультхвилинка (слайд 9)

5.Опрацювання байки Олени Пчілки «Котова наука»  

а) Слухання байки. Перевірка первинного сприймання.

Робота в парах.

1 пара  - Хто дійові особи?

 2 пара  - Де відбувались описані події?

б) Словникова робота.

Читання «сходинок» слів.

1пара                                 2пара

Хижа                                пустунчик      

Комора                            лінуватись

Лихословив                    схаменутись     

Байдикувати                   розманіжився

1г.- Яке слово утворилось із двох слів? Що воно означає?    (Лихословив)                                                                                                                                                                                          

2г.Знайдіть слова синоніми. (Байдикувати, лінуватися)

в) Вправа «Рибки».  Самостійне читання байки учнями.

г) Аналіз змісту байки.

Гра « Я тобі, а ти мені »

- Звідки прийшов котик? Прочитайте, як ліг котик відпочивати.

- У чому звинувачував його Петрик? Прочитайте слова хлопчика

- У чому котик погодився з Петрусем? Прочитайте слова котика.

1г. Яким у байці зображено котика? Визначити його риси характеру.

2г. Яким у байці зображено Петрика? Які його риси характеру?

Знайдіть мораль байки (повчальний висновок).

1г.Хто з героїв сподобався більше? Чому?

2г.Які людські вади засуджує автор? Від яких рис характеру застерігає нас?

VII. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.

1.Робота над виразністю читання байки.

- Чи однаково потрібно читати слова Котика і Петруся? Який тон ви використаєте? Який тон використаєте, щоб передати слова кожного героя? У якому темпі будемо читати слова Петруся? А Котика?

- На які речення потрібно звернути увагу? (у яких є звертання; на окличні, на питальні)

1г.- Виберіть і прочитайте речення, у яких є звертання. Скільки їх? (1) Прочитайте його сердито, з роздратуванням.

2г.- Відшукайте питальні речення. Скільки їх? (Два). Перечитайте їх ще раз, щоб було чути, що ви запитуєте.

3г.- Скільки окличних речень? (Сім). Прочитайте виразно ці речення.

- Як будемо читати слова автора?.

2.Словесний малюнок. Зараз на мить ви станете художниками. Увімкнемо свою уяву

 - Які малюнки можна створити за сюжетом байки7

3.Читання байки за особами.

4.Конкурс на краще читання байки.

5.Метод «Прес». Завдання: доведіть, що твір Олени Пчілки «Котова наука», – байка.

VIII. Рефлексія навчально – пізнавальної діяльності.

1.Підведення підсумків  картки

2.Технологія «Незакінчених речень»

- Олена Пчілка відома нам, як ….

- Байка «Котова наука» навчає нас …

3.Інформування про домашнє завдання. - Виразно читати байку с.122 -123. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Сусоева Елена
Додано
15 травня 2018
Переглядів
4852
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку