Урок "Живлення та режим річок, робота річок. Практична робота. Визначення за картою географічного положення, напряму течій та найбільших приток однієї з річкових систем світу"

Про матеріал
Урок "Живлення та режим річок, робота річок. Практична робота. Визначення за картою географічного положення, напряму течій та найбільших приток однієї з річкових систем світу" до розділк "Гідросфера " 6 клас
Перегляд файлу

Урок 7

Тема. Живлення та режим річок, робота річок. Практична робота. Визначення за картою географічного положення, напряму течій та найбільших приток однієї з річкових систем світу.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з водами суходолу, розказати про живлення та режим річок;

розвиваюча: розвивати вміння учнів визначати тип та характер живлення річок, правильно позначати річки на контурній карті; формувати навички роботи узагальнення і висновки;

виховна: виховувати почуття дбайливого господаря, розвивати почуття прекрасного і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: Фізична карта світу, атласи, підручники.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: основні знання -  учні пояснюють живлення річок, фази водного режиму;

основні вміння – визначати ліві і праві притоки, виток, русло річки; належність річки до морського і океанічного басейнів; залежність між характером течії річки і рельєфом.

Епіграф: ”Від води багато користі, але  й багато шкоди”

Вірменська народна мудрість.

 

 

Структура уроку:

1.Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

4.Вивчення та закріплення нового матеріалу.

5. Практична робота

6..Підсумок уроку.

7.Домашнє завдання

 

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Індивідуальні завдання для окремих учнів

Картка 1.

  1. Накреслити схему „Річкова система”.
  2. Назвіть найдовшу річку світу та материк на якому вона протікає.
  3. Дайте визначення поняття „русло”.

 

Картка2.

  1. Накреслити схему „Басейн річки”.
  2. Назвіть найповноводнішу річку світу.
  3. Запишіть визначення „річка”.

 

Картка 3

  1. Накресліть схему річкової долини та назвіть її елементи.
  2. Запишіть визначення „Водоспад”.
  3. Назвіть найбільшу річку на Україні.
  4.  

Завдання для класу

  1. Використовуючи фізичну карту півкуль, заповніть таблицю.

Назва річки

Координати витоку

Русло

До басейну якого океану належить

Рівнинна чи гірська річка

На якому материку протікає

Лена

 

 

 

 

 

Ніл

 

 

 

 

 

Дніпро

 

 

 

 

 

Амазонка

 

 

 

 

 

Юкон

 

 

 

 

 

 

2.Тест

1. Заглиблення, у якому тече річка, називається:

а) русло;

б) долина.

2.Елементами річкової системи є:

а) притока; б) тераса;

 в) витік; г) русло.

3.Частина річкової долини, що затоплюється під час розливу, називається?

а) заплава;

б) тераса.

4. Яке з тверджень не характерне для гірських річок?

а) течуть у вузьких скелястих долинах із крутими схилами;

б) вода тече з великою швидкістю;

в) русло річки дуже звивисте.

 3. Поясніть...

1. Схему утворення водоспадів.

2.Прислівя: „Тихі води мають глибоку течію”.

 4. Робота з картою

Вчитель називає річки світу учні знаходять їх на карті. Показ річки супроводжується її характеристикою.

 5. Хвилинка - розминка

Презентація сенканів  (складених вдома) та ребусів запропонованих вчителем.

 

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Про що говорять нам прислів’я і приказки?

 „Від води багато кориті, але багато й шкоди”, „І вогонь – біда, і вода - біда”, „Води і цар не вгамує”, „Не бійся бурхливої води, бійся тихої”, „Не завжди річка одним руслом тече” (учні дають пояснення).

4.Вивчення та закріплення нового матеріалу.

Оголошення теми і мети уроку.

Пояснення

 Вчені довго спостерігали за роботою річок і прийшли до усвідомлення закономірностей.. Вони знали, що сотні тисяч річок пливуть по землі до океану. Серед них є великі і малі, з повільною і бурхливою течією. Але як знайти порядок у цьому різноманітті? Древні казали, що річки – дочки океану. І це правда. Учні, поясніть яким чином океан дає воду річкам? Однак одним річкам дістається більше води, іншим  - менше. Є країни, які розташовані далеко від океану і до них доходить мало води. Там річки в певний період року пересихають або перетворюються на ланцюжок калюж.. А в інших країнах з вологим морським кліматом – дощі йдуть часто, і річки отримують багато вологи. „” Річки – посланці неба

 - писав давньогрецький поет Гомер. Однак сьогодні можна сказати інакше: річки – дочки клімату. Це відкриття одразу ж внесло порядок у сімю річок. Адже тепер річки можна поділити не за зовнішнім виглядом, а за внутрішньою подібністю залежно від клімату.

 Один тип річок отримує воду від танення снігів на рівнинах, і тому вони розливаються на весні, інші – від танення снігу в горах, який тане повільно, і тому річки залишаються повноводними навіть улітку. Тропічним річкам постачають воду тропічні зливи і дощі літніх мусонів. Ось чому повінь на них настає тільки влітку. Так і  розподіляються річки – від найповноводніших  тропічних до пустельних, що ледь помітні. А є країни, де річок зовсім немає, оскільки там майже не буває опадів. Тому, наприклад, у Кувейті опріснена вода дорожча за нафту.

 Отже, достатньо подивитися на річки країни, і вони безпомилково скажуть, який клімат у країні – сухий чи вологий. Річки одного району схожі одна на одну. Там, де клімат вологий, річки несуть у сотні разів більше води, ніж у сухих степах або пустелях. Річки,  що течуть у лісах, поводять себе інакше, ніж річки степів. Річки – дочки клімату. Тому в річок одного і того самого клімату є сімейна схожість. Однак треба пам’ятати, що річки отримують вологу і з-під землі. У таких річках кількість води зростає лише наприкінці дощового сезону. До того ж треба зауважити, що маленькі річки відрізняються від великих. Маленькі водостоки відбивають тільки один певний вид клімату, а життя великих залежить не від одного, а від кількох кліматів.

 Живлення річок – складний процес. Він залежить від того, в якому стані переважно випадають опади, чи інтенсивно вони випаровуються , чи просочуються в грунт.

 

 

Запам’ятайте!!!

  Рівнинні річки живляться талими сніговими водами, а також дощовими та підземними.

 Талими водами льодовиків живляться річки, що беруть початок високо в горах.

 У посушливий сезон річки підтримують своє існування завдяки підземним водам.

 Більшість річок мають змішане живлення, але завжди першоджерелом його служать атмосферні опади.

Ще одне важливе поняття яке необхідно вам пояснити  - повінь.

 У різні пори року переважає один з типів живлення

 Залежно від джерел живлення змінюється рівень води в річках(за добу, сезон, рік,  за багаторічний період).Відповідно відбуваються зміни температури води, швидкості течії, ін. Характеристик, , тобто змінюється стан річок у часі. Такі зміни називаються режимом річки.

 Повінь – це підйом рівня водив річці до найвищого. Такий підйом відзначається щорічно в певний час. Повінь наступає після танення снігу весною або танення снігу і льодовиків влітку, після сильних дощів після тривалого проміжку часу.

 Робота з підручником

1.Учні спробуйте за допомогою підручника віднайти пояснення таких понять: межень, паводок, льодостав?

2. Поясніть в які періоди року ми можемо спостерігати повінь, межень, льодостав?

 Робота із зошитом

Завдання1. Виписати поняття межень, льодостав, паводок, повінь, режим річки.

 

 Річки – невтомні трудівниці. Про велику роботу води нагадують прислів’я та приказки: „Вода і камінь довбе”, ”Потече вода – виникне канава”, „Крапля за краплею руйнує навіть камінь”.

 Проаналізуйте оповідання В. Сухомлинського

Камінь і струмок

 Край дороги лежав великий Камінь. Аж почорнів од старості. Весною поблизу каменя, граючись, біг веселий, співучий Струмок. Він співав:

Я з краплинки народився,

Став співучий і веселий.

Скільки я всього побачу

По дорозі до ріки!

Камінь почув веселу пісеньку і питає:

- Чому тобі так весело? Ти ж слабенький, кволий. От я, камінь, - сильний, могутній, ніхто мене з місця не зрушить.

Засміявся Струмок.

-А от і побачимо.

Повернувся до каменя , весело заграв, заспівав ще голосніше. Розмив грунт під каменем. Похитнувся камінь, позеленів від злості.

- Ти хочеш мене з місця зрушити?

Струмок співав, співав усе дзвінкіше. Рив землю під Каменем, поки камінь звалився у яр .А Струмок побіг до річки.

- Яку роботу виконав струмок?

 Робота у зошиті

Завдання

Накресліть схему „Робота річок”.

 Кожна річка розмиває гірські породи, руйнуючи їх.

Таке руйнування називається ерозією.  

5. Практична робота

На контурну карту нанести річки: Дніпро, Дунай, Янцзи, Об, Ніл, Конго, Амазонка, Міссісіпі, Єнісей, Сирдар’я, Лена. Волга, Парана, Юкон.

 

6.Закріплення вивченого матеріалу.

„Творча лабораторія”

 Уважно прослухайте оповідання В.О. Сухомлинського і дайте відповіді на запитання.

Як ріка розгнівалась на дощик

Загордилася ріка:

  -- Дивіться, яка я широка, повноводна, які в мене зелені береги. І сонечко в мені відбивається як у дзеркалі, і дерева високі, і небо блакитне.

Коли це небо затягнуло хмарами й пішов сірий Дощик. День іде, другий йде, третій. Стала Сіра ріка, сірі тали береги.

Розгнівалась ріка:

- Доки ти хлюпотітимеш?

Дощик і каже:” Якби не я сіренький, не була б ти широка, повноводна”.

Запитання

1.Який тип живлення переважає у річці?

2.Чому річка стала потворна?

3. Як ви розумієте слова дощику: Якби не я сіренький, не була б ти широка, повноводна”.

Річка

  У степу тече маленька річка. Весною вона розливається, гуляє по городах, по лузі. Влітку річка стає вузенькою, але ніколи не висихає. Одного разу я йшов понад берегом і побачив ось що. Там є затишна місцинка, де річка, ніби ховається поміж двома пагорбами. Пагорби поросли кущами, й вода блищить десь глибоко – глибоко., немов у проваллі. Я спустився до самої річки і побачив: з – під землі б’є чистий струмок. Ось хто живить річку!

Запитання

1.Як називається частина долини, яку річка затоплює під час розливу?

2. Яке явище на річці спостерігається навесні?

Який тип живлення має річка?

Річка ніколи не висихає. Хто живить річку?

7.Підсумок уроку

Заключне слово вчителя.

Аналіз роботи учнів на уроці.

Оцінка досягнення очікуваних результатів.

8.Домашнє завдання.

Вивчити §

Скласти кросворд „Річки”

 

 

docx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку