Урок "Живлення та режим річок, робота річок. Практична робота. Визначення за картою географічного положення, напряму течій та найбільших приток однієї з річкових систем світу"

Про матеріал
Урок "Живлення та режим річок, робота річок. Практична робота. Визначення за картою географічного положення, напряму течій та найбільших приток однієї з річкових систем світу" до розділу "Гідросфера " 6 клас
Перегляд файлу

Урок 8

Тема. Озера, озерні улоговини їх утворення. Штучні водойми: канали, водосховища, ставки.

Мета:

навчальна: пояснити учням утворення озерних улоговин; розказати про найвідоміші озера світу., ознайомити з поняттям водосховище;

розвиваюча: розвивати в учнів навички визначення за фізичною картою географічного положення  озер і водосховищ і позначення їх на контурній карті;

виховна: виховувати почуття дбайливого господаря, розвивати почуття прекрасного і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: Фізична карта світу, атласи, підручники.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: основні знання – озера, типи озер, озерні улоговини;

основні вміння –визначати за картою стічні та безстічні озера, показувати на карті озера, визначати географічне положення озера.

 

Структура уроку:

1.Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

4.Вивчення та закріплення нового матеріалу.

5. Практична робота

6..Підсумок уроку.

7.Домашнє завдання

 

Хід уроку

1.Організаційний момент.

 

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Гра „географічна естафета?

Учні передають один одному м’ячик . Хто отримав м’ячик повинен відповісти на запитання.

Що таке річка? Витік? Гирло? Русло? Долина? Басейн річки? Притока? Річкова система7 Головна річка? Вододіл? Поріг? Водоспад?

Заплава? Дельта? Режим річки? Повінь? Межень? Паводок? Льодостав?

 

„Знавці  географічної карти”

Учні класу змагаються за це почесне звання.

Вчитель називає річки , моря, затоки, протоки. Перемагає той, хто правильно вказує географічне положення об’єкта.

 

Поміркуємо...

  1. На землі є річки, що існують тільки у визначений період року. Більша частина з них нікуди не впадає. У яких районах Землі вони утворилися? Чому?

Відгадайте...

ЇЇ, як дівчину зовуть,

А води в океан течуть,

Що вкритий кригою віки.

Ви назву знаєте ріки?

 

Дарина якось сир зварила,

Та миску раптом упустила.

 По це загадочка моя.

Спочатку сир – потім Дар я.

 

Коли б не з’їла мене лінь.

Читаю навпаки.

Відкину лише м’який знак.

Так це ж ім’я ріки.

 

Про що розкажуть мені дні,

Дні про життя твоє.

 Ти річку називай мені

 На карті вона є.

 

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Цього разу, щоб довідатися тему уроку вам необхідно розгадати загадку.

  Посеред поля лежить дзеркало: скло голубе, а рама зелена

Оголошення теми , мети уроку, очікуваних результатів.

 

 

4.Вивчення та закріплення нового матеріалу.

 Татари говорять „Крапля за краплею  - утворюється озеро”

Озерна вода – це звичайна ода, яка формується здебільшого завдяки атмосферним опадам або підземним водам. Пригадайте українське

о. Свитязь. За глибиною (58м) воно не має рівних в Україні. Це озеро у 4 рази глибше за Азовське море.. Тому його і звуть українським Байкалом. Свитязь розташоване у дивовижно мальовничому „краї голубих озер”. На північному заході України, де загалом налічується понад 220 озер.

 

Робота з підручником

1.Що таке озеро?

2. Порівняйте озеро з морем. Які спільні та відмінні риси ви можете назвати?

3. Якщо озеро знаходиться в природному заглибленні, то яким може бути походження цього заглиблення?

Робота у зошиті

Виписати поняття ”озеро”.

Накреслити схему „Озерні улоговини”

Запам’ятайте!!!

 Тектонічні озера утворюються у місцях опускання і прогині земної кори. При повільному опусканні утворилися улоговини Каспійського і Аральського морів – озер. Внаслідок утворення тріщин у земній корі утворилося озеро Байкал.

 Загатні озера утворюються в горах внаслідок утворення дамб, що перегороджують річкові долини. Завали можуть виникнути і при землетрусах, внаслідок селю. Так утворилися, наприклад, о. Сарезьке на Памірі, Сине вир -  у Карпатах.

  Льодовикові озера утворилися внаслідок „виорювання” льодовиком на земній  поверхні улоговин. Таких озер багато в Північній Америці, на півночі Євразії.

 Озера – стариці часто можна побачити в долинах рівнинних річок –це ділянки колишнього русла річки, що змінила в цьому місці свій напрям.

 Лиманні озера утворилися на прибережних ділянках моря, відділених від нього піщаними косами.. Такі озера є в Україні на березі Чорного моря (о. Ялпуг).

 

 Повернемося до попереднього запитання: якщо озеро – це природна улоговина , то звідки в цій улоговині береться вода?

 Як правило озера проточні , тобто сполучені річками, які впадають в озера, або витікають з них.. для річок поточні озера відіграють важливу роль, регулюючи їх стік упродовж року.. У вологий період такі озера утримують надлишок вологи, а в посушливий період, навпаки, постачають річкам воду і не дозволяють їм пересохнути.

  Робота з підручником.

  1. Які джерела живлення може мати озеро?
  2. Чи змінюються вони протягом року?
  3. Чи міняється рівень води в озері?
  4. Куди витрачається вода з озера?
  5. Чи з усіх озер витікають ріки?
  6. Назвіть стічні і безстічні озера.
  7. Чи у всіх озерах вода прісна?

Робота у зошиті

Накреслити схему „озера”.

 

Цікаво знати!

 Озера відіграють важливу рол у житті деяких країн., і їхнє зображення можна побачити на багатьох грошових банкнотах. Відоме африканське о. Чад зображене на грошах багатьох Центральноамериканських держав. Чад – одне з найбільших залишкових озер., що немає постійної площі.

Найглибше місце в озері 7 м.

 Найглибше озеро земної кулі – Байкал (1620м). Називають його „блакитною перлиною Сибіру”. Найдовше серед прісноводних озер – Танганьїка, що також має тектонічне походження. З півночі на південь воно простягається на 670 км. Це озеро за глибиною поступається лише Байкалу. Завдяки спільному походженню озера дуже схожі своєю конфігурацією і розмірами. Подібно Байкалу, приймаючи води багатьох річок Танганьїка випускає лише одну.. А ось запаси води в Байкалі удвічі більші ніж у Танганьїки.. В улоговині Байкалу уміститься вода 92 таких морів, як Азовське. Якути назвали своє озеро Байкалом, що означає „Багате озеро” .І, справді, тваринний світ озера унікальний. Він налічує понад 1500 видів живих істот.. вода озера дуже приємна на смак. „Хто хоча б раз ковтнув байкальської води , - кажуть сибіряки, - той обов’язково повернеться за другим ковтком.”

 Найбільшим серед високогірних озер є південноамериканське озеро Тітікака. Озеро Тітікака – загадка для вчених. Виявилося, що хімічний склад води в ньому такий самий, як у Тихому океані., це вказує, що озеро колись  мало зв’язок з Тихим океаном.

  Найбільш мертвим є не Мертве море, а озеро смерті на о. Сицилія. На його берегах взагалі немає рослинності, а будь – яка істота, що потрапила в озеро гине.. Причиною безжиттєвості озера є існування на дні двох джерел концентрованої сірчаної кислоти, які отруюють воду.

 

Пояснення.

 Кожне озеро має свій життєвий шлях. Воно народжується, старіє, помирає, коли його улоговина заповнюється мінералами та органічними речовинами. Розклад органічних решток на дні обумовлює утворення великої кількості горючих газів, які можуть викликати фонтанування води.. це явище можна спостерігати на о. Ільмень у Росії. Старіння озер проходить дуже повільно, але людина втручаючись в екосистему, може пришвидшувати цей процес.. подібне сталося із Ладозьким озером, куди скидали стічні води алюмінієвого заводу.

  Поряд із численними озерами створеними природою, людина створює штучні водойми – водосховища.

 Нині водосховища є на всіх континентах, окрім Антарктиди.

 

Робота з підручником

1.Для чого створюють водосховища?

2.Знайдіть і випишіть поняття ”водосховище”.

3. Які негативні наслідки водосховищ ви можете назвати?

 

5. Практична робота

  На контурну карту нанести назви таких озер: Ладозьке, Великі озера, Байкал, Ял пуг, Тітікака, Танганьїка,  Каспійське, Аральське, Чад, Свитязь.

 

Поміркуйте...

1. Поясніть, чому о. Чад має слабо солону воду, майже прісну?

2. вирішіть суперечку двох друзів.

„А почалося все з дрібниці. Згадали вони про свої рідні місця, адже жили вони майже по сусідству на березі озера, тільки перший на південно – західному березі, другий на північно – східному. Перший і каже:

- Вода в озері гарна. Черпнеш її і пий із задоволенням; солодка і смачна.

-  Ну про те, що вона солодка, ти дарма. Яка вона солодка? У рот не візьмеш – гірка, немов морська.” Про яке озеро йде мова?

3. На землі багато улоговин, але далеко не всі озерні. Чому?

6.Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.

Аналіз роботи учнів на уроці.

Оцінка досягнення очікуваних результатів.

7.Домашнє завдання.

Вивчити §     та розташування найбільших озер світу.

Скласти ребуси до теми „Озера ”

 

 

docx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку