Урок Жуль Верн -всесвітній мандрівник

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок / комбінований урок. Жуль Верн – всесвітній мандрівник. Особливості сюжету й композиції роману «П’ятнадцятилітній капітан». Аналіз 1-2 розділів. Новаторство Жуля Верна в поетизації романтики подорожей, величі науки й знань.
Перегляд файлу

«Ніхто на світі не прожив без мрії…»

(Леся Українка)

 

Тема. Жуль Верн – всесвітній мандрівник. Особливості сюжету й композиції роману «П’ятнадцятилітній капітан». Аналіз 1-2 розділів. Новаторство Жуля Верна  в поетизації романтики подорожей, величі науки й знань.

Мета:

ƒ навчальна: ознайомити із життям і творчістю письменника, зацікавити ними; навчити оперувати новими теоретико-літературними поняттями;розпочати читання 1-2 розділів;

ƒ розвиваюча: розвивати навички виділення головного, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;

ƒ виховна: виховувати любов до книги, прагнення до пізнання та самоосвіти, самовиховання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань  і формування на їх основі умінь  і навичок / комбінований урок.

Методи  і прийоми: репродуктивний, евристичний, метод творчого читання.

Обладнання: ноутбук, презентація Power Point, підручний, робочий зошит, роздатковий матеріал.

План уроку:

І. Організаційний момент……………………………………………… 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда……………………………………………………………… 3 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Оголошення теми й мети уроку…………………………………. 1 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Повідомлення біографії письменника вчителем……………… 10 хв.
  2. Розповідь біографії письменника учнем………………………... 3 хв.
  3. Повідомлення вчителя (учня)  про історію створення роману... 3 хв.
  4. Словникова робота……………………………………………….. 3 хв.
  5. Читання 1-го розділу роману у класі……………………………. 5 хв.
  6. Обговорення 1-го розділу………………………………………. 5 хв.
  7. Переказ учнем 2-го розділу…………………………………….. 3 хв.
  8. Бесіда за 2-м розділом. ………………………………………….. 3 хв.

V. Підсумок уроку

  1. Літературна гра «Хто найуважніший»……………………….. 3 хв.

VI. Домашнє завдання………………………………………………... 1 хв.

VII. Мотивування оцінок……………………………………………... 1 хв.

Хід Уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Бесіда»

Вчитель:

  1. Які книги про пригоди, про географічні відкриття ви читали?
  2. Що ви знаєте про видатних мандрівників, першовідкривачів світу?
  3. Чи хотіли б ви дізнатися більше про різні народи, країни, природу інших країв, чому?

ІІІ. Мотивація навчальної дільності.

Вчитель: Діти, сьогодні ми поринемо у світ фантастики та пригод.

Чи можна уявити світову пригодницьку класику без імені Жуля Верна? Звісно, ні. Тож, ми будемо вивчати творчість видатного французького письменника Жуля Габріеля Верна та розпочнемо читати його роман «П’ятнадцятилітній капітан».

Запишіть  у робочому зошиті число (22 листопада), класна робота, тема «Жуль Верн. Роман «Пятнадцятилітній капітан».

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення біографії письменника вчителем.

Вчитель:

Жуля Верна справедливо називають «усесвітнім мандрівни-ком», «винахідником», «чарівником», «провидцем». Адже він створив багатотомну серію романів «Незвичайні подорожі», у яких розповів про природу різних кліматичних зон, флору і фауну, зви-чаї народів планети Земля. До серії увійшло 63 романи та 2 збірки повістей і оповідань. Повний обсяг серії 18 000 сторінок у 97 книгах! Автор працював над цим шедевром незвичайних пригод понад 40 років.

(слайди 1, 2).

— Існує стійка думка, що Жуль Верн писав про подорожі, не виходячи з власного кабінету, хоч це й не зовсім так. Мало відо-мо, що причиною такого дивакуватого способу писання пригодни­ цьких романів була обіцянка, яку Жуля змусили дати батьки, коли хлопчина був ще зовсім маленьким: ніколи не подорожувати.

 

Він народився 8 лютого 1828 року і отримав ім’я Жуль Габрі-ель. У п’ять років його віддали в садочок, який тримала вдова ка-пітана дальнього плавання. І хоча чоловік давно вже зник безві-сти, стара нічого й чути про це не хотіла і розповідала вихованцям історії про нього. Не диво, що заінтригований розповідями одина­ дцятирічний Жуль викупив в одного юнги право працювати на ко-раблі й вирушив було до Вест-Індії. Але батьки дізналися про пла-ни втікача і перестріли мандрівника в найближчому порту. Його притягли додому, відшмагали й примусили пообіцяти мандрувати виключно у своїх мріях.

 

Але стара вихователька прищепила хлопцеві таку сильну лю-бов до подорожей, що він жити без них не міг. Та порушувати своєї ж обіцянки не хотілося. І юнак почав писати.

(слайд 3,4).

     Жуль Верн був чудовим прозірливим спеціалістом в галузі технічного прогнозування. Він передбачив появу електрики, автомобіля, підводних човнів та авіації, звукового кіно та телебачення, далекобійної артилерії, кольорових фотокарток, автоматичну лічильну машину польотів на Місяць і подорожей до надр Землі. Разом із тим він визнавав: «Що би я не створив, що би я не придумав — усе це буде поступатися істині, бо прийде час, коли досягнення науки перевершать силу уяви».

 

 

Письменник вперше ввів у літературу нового героя — людину, для якої головною метою життя є наукове пізнання і пошук істи-ни. Заради цього герої Верна долають тисячі перешкод, демонструючи на цім шляху незвичайну творчу винахідливість і мужність, людяність і щирість. Капітан Немо, Дік Сенд, капітан Грант, Гленарван є для нас більш реальними, ніж деякі живі люди. Ці герої Верна будуть жити в нашій свідомості до тих пір, доки люди нама-гатимуться пізнати непізнане.

 

Саме з романів Жуля Верна починає бурхливий розвиток пригодницька література, наукова фантастика, яку сьогодні жадібно читають сотні мільйонів людей у цілім світі.

Помандруємо ж сторінками книг Жуля Верна.

  • «Пять тижнів на повітряній кулі» (слайд 5).
  • «Подорож до центру землі» (слайд 6).
  • «Навколо місяця» (слайд 7)
  • «Діти капітана Гранта» (слайд 8)

У своїх творах Жуль Верн дослідив усю земну кулю (слайд 9).

Жуль Верн зробив значний внесок у жанр пригодницького роману (слайд 10)

Музеї та пам’ятники Жулю верну (слайди 11, 12).

Давайте ж нагадаємо ким називають Жуля Верна. (слайд 13).

Про нього і його твори й будуть наш сьогоднішній та наступні уроки.

  1. Розповідь біографії письменника учнем.
  2. Повідомлення вчителя (учня)  про історію створення роману.

Вчитель: Діти, хто хоче розповісти історію створення пригодницького роману Жуля Верна «П’ятнадцятилітній капітан»? (ст.. 60, підручник).

  1. Словникова робота.

Діти, запишіть  у робочих зошитах:

Роман – великий за обсягом і складний за будовою епічний (розповідно-описовий) твір, у якому розвивається декілька сюжетних ліній, пов’язаних з долею головних героїв, та широко охоплені важливі й складні суспільні про­цеси.

Пригодницький роман твір, сюжет якого насичений незви-чайними подіями й характеризується їхнім несподіваним пово-ротом, великою динамікою розгортання.

  1. Читання 1-го розділу роману «Шхуна-бриг «Пілігрім»» у класі.

Вчитель: А зараз розпочнемо читати пригодницький роман Жуля Верна «Пятнадцятилітній капітан».

Учні читають перший розділ вголос.

  1. Обговорення 1-го розділу.

Вчитель: Учні, дайте відповіді на запитання:

  1. Що вам стало відомо про шхуну-бриг «Пілігрим» і команду з перших сторінок роману? Яким курсом рухалося судно?
  2. Розкажіть про пасажирів на борту «Пілігріма».
  3. Чому, на вашу думку, капітан корабля звернувся зі словами застереження до місіс Уелдон щодо подорожі на «Пілігрімі»?
  4. Які слова переконали її в безпечності мандрівки?
  5. Творче завдання: скласти «паспорт» корабля, на якому відбувалася дія (учні отримують картки для заповнення)

Назва судна

«Пілігрим»

 

 

Марка судна

Шхуна-бриг, вітрильник

 

 

Спеціалізація

Китобійний промисел: добування китового жиру

 

й китового вуса

 

 

Складовою чого є

Китобійна флотилія

 

 

Команда

П’ятеро членів команди, капітан Халл

 

 

Кому належить

Багатому каліфорнійському судовласникові

 

Джеймсу Велдону

 

 

Пункт призначення

Південні моря в районі Тасманії, мис Горн

 

 

 

  1. Переказ учнем 2-го розділу «Дік Сенд».
  2. Бесіда за 2-м розділом.
  1. Із кількох чоловік складалася команда «Пілігріма»?
  2. Хто був новачком на судні? У кому з підлеглих сумнівався капітан Гуль і чому?
  3. Знайдіть  у тексті портрет Негоро. На яких деталях його зовнішності й характеру акцентує автор?
  4. Знайдіть  у тексті й прочитайте портрет головного героя – Діка Сенда. Розкажіть його життєву історію. На які риси характеру звертає увагу автор? 
  5. За що Дік Сенд був вдячний  місіс Уелдон?
  6. Яка надзвичайна подія вразила весь екіпаж?

V. Підсумок уроку

  1. Літературна гра «Хто найуважніший»
  1. Назвіть відкриття, які передбачив письменник.
  2. Згадайте, які твори написав Жуль Верн.
  3. Який жанр роману  «П’ятнадцятилітній капітан».
  4. Як звати головного нероя?
  5.               VI. Домашнє завдання. ???
  6.               VII. Мотивування оцінок.
docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
1689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку