1
Тема. Жуль Верн «П’ятнадцятилітній капітан». Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Другорядні герої твору.
Мета:
навчальна: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст розділів роману письменника;
розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, виді-лення головного та цікавого, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
виховна: виховувати допитливість, любов до книги, прагнення до пі знання та самоосвіти.
Методи і прийоми: репродуктивний, евристичний, метод творчого читання.
Обладнання: пудручник, зошит, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
План уроку:
І. Організаційний момент………………………………………………. 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання……………………………………………….......1 хв.
VII. Мотивування оцінок……………………………………………... ...1 хв.
Хід Уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель:
ІІІ. Мотивація навчальної дільності.
Вчитель: У пригодницькому романі Жуля Верна «П’ятнадцятилітній капітан» ми познайомилися з чудовим юнаком, Діком Сендом, який у свої п’ятнадцять років змушений був узяти на себе величезну відповідальність за долю багатьох дорослих людей. І поки що йому вдавалося справитися зі своєю роллю капітана. Але все це було можливим лише за підтримки друзів, дружної команди — місіс Велдон, урятованих негрів, навіть чотириногого друга Дінго. Отже, знайомлячись із новими розділами твору, ми поговоримо про Діка Сенда й про характери, поведінку інших героїв роману, з’ясуємо їхню роль. Запишіть тему уроку: «Жуль Верн «П’ятнадцятилітній капітан». Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Другорядні герої твору».
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Діти, ви отримали картки з цитатами, які характеризують головного героя. Прочитаємо виразно цитати ланцюжком та проаналізуємо образ головного героя роману (додаток 1).
Вчитель: Діти, який ви можете зробити висновок з прочитаних цитат? Як можна охарактеризувати Діка Сенда?
Учень: …
Коментар учителя: Особливо важливим і повчальним є те, що юний герой усвідомлював брак наукових знань і мав непереможну жагу до навчання. Дік говорив: «Якби на борту “Пілігрима” я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!». Наприклад, якби він вмів орієнтувати-ся не лише за компасом, а й за зорями, то одразу б дізнався про підлий вчинок Негоро і виявив би причину поламки навігаційних приладів, а всі його супутники залишилися б живими і на їхню долю не випало б стільки випробувань. Тим більше що, на думку морських офіцерів, юнга Дік Сенд був «допитливим, здібним до науки хлопчиком».
Слід також відзначити працелюбність Діка Сенда. Сирота, він «сам себе зробив» (від англо-амер. «salf made man»), тобто сам, без допомоги батьків, завдяки своєму працелюбству, наполегливості й прагненню до самовдосконалення вийшов у люди, «став люди-ною». «Хто з дитячих літ усвідомив, що праця — це закон життя, хто змалу знає, що хліб заробляється тільки в поті чола, той за-вжди готовий на великі справи і у свій день знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити»,— говорив він. Ще одна дуже приваблива риса героя — почуття вдячності до родини Велдонів, людей, які його, сироту, зростили. Це почуття він проніс через найважчі випробування, які випали на його долю, виявивши при цьому вірність і мужність.
Вчитель: Діти, ви отримали картку-паспорт Діка Сенда, яку маєте заповнити. Ви працюєте самостійно. На виконання цього завдання вам дано 3 хв., потім зачитуєте відповіді на оцінку (додаток 2).
3. Інтерактивна вправа «Сонечко»
Вчитель: Схарактеризуйте Діка Сенда за допомогою вправи «Сонечко».
Намалюйте в зошиті сонечко та впишіть відповідні риси характеру (додаток 3).
Яку рису характеру Діка Сенда ви вважаєте найголовнішою, найвиразнішою, що дала можливість зносити такі важкі випробування, урятувати себе та своїх супутників?
4.Складання таблички за образами героїв роману.
Вчитель: Назвіть головних, другорядних та епізодичних героїв роману.
В зошиті намалюйте табличку (додаток 4).
Вчитель: Діти, а зараз ми дамо характеристику героям твору. Ви працюєте в групах по 4 учні. Кожна група отримає свого героя та цитату з тексту. Ви маєте назвати свого героя, прочитати цитату дати коротку характеристику героя (додаток 5).
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання.
Вчитель: виписати 10 цитат з роману, які характеризують Діка Сенда.
VII. Мотивування оцінок.
Додаток 1.
Цитати з роману Жуля Верна «П’ятнадцятилітній капітан»
Додаток 2.
«Паспорт»-характеристика Діка Сенда
Ім’я, прізвище |
Дік Сенд |
|
|
Вік |
15 років |
|
|
Місце народження |
Коса Сенді-Гук у порту біля Нью-Йорку |
|
|
Освіта, навчання |
Школа в Сан-Франциско |
|
|
Батьки |
Сирота, батьків замінили містер і місіс Велдон |
|
|
Фах |
Юнга на шхуні «Пілігрим» |
|
|
Вчинки |
Взяв відповідальність за команду й корабель на |
|
морі, на суші продовжив вести людей, намагаючись |
|
зберегти їм життя, врятувати від страшних небез- |
|
пек, що підстерігали мандрівників на кожному |
|
Кроці |
|
|
Риси характеру |
Романтичний, сильний мужній, сміливий, відпо- |
|
відальний, добрий, наполегливий, вдячний, прагне |
|
до знань, виховав себе сам, розумний, талановитий |
|
моряк, командир |
|
|
Ставлення друзів |
Люблять, підтримують, пишаються, допомагають, |
|
довіряють йому |
|
|
Ставлення ворогів |
Ненавидять, але й поважають |
|
|
Ставлення автора |
Любить, захоплений ним, ставить за приклад |
|
|
Додаток 3.
Інтерактивна вправа «Сонечко»
Додаток 4.
Герої роману Жуля Верна «П’ятнадцятилітній капітан»
Головні герої |
Другорядні герої |
Епізодичні герої |
|
|
|
Дік Сенд |
Місіс Велдон, малий Джек, ка- |
Містер Велдон, боцман |
|
пітан Халл, кузен Бенедикт, кок |
Ховік, члени команди |
|
Негоро, негри Том, Бет, Остін, |
|
|
Актеон, Геркулес, нянька Нен |
|
|
|
|
Додаток 5.
Цитати з роману Жуля Верна «П’ятнадцятилітній капітан»