Урок Жуль Верн П'ятнадцятилітній капітан образ Діка Сенда

Про матеріал
Жуль Верн – всесвітній мандрівник. Особливості сюжету й композиції роману «П’ятнадцятилітній капітан». Аналіз 1-2 розділів. Новаторство Жуля Верна в поетизації романтики подорожей, величі науки й знань.
Перегляд файлу

1

 

Тема.  Жуль Верн «П’ятна­дця­ти­літ­ній­ капітан». Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Другорядні герої твору.

Мета:

ƒ навчальна: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст розділів роману письменника;

ƒ розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, виді-лення головного та цікавого, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;

ƒ виховна: виховувати допитливість, любов до книги, прагнення до пі­ знання та самоосвіти.

Методи  і прийоми: репродуктивний, евристичний, метод творчого читання.

Обладнання: пудручник, зошит, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

План уроку:

І. Організаційний момент………………………………………………. 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда……………………………………………………………… 3 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Оголошення теми й мети уроку…………………………………. 2 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Складання характеристики Діка Сенда за цитатами з роману..10 хв.
  2. Вправа Паспорт Діка Сенда……………………………………... 5 хв.
  3. Інтерактивна вправа «Сонечко»……...………………………..... 3 хв.
  4. Складання таблички за образами героїв роману………...…….. 3 хв.
  5. Робота в групах……………………..…………………………... 12 хв.

V. Підсумок уроку

  1. Літературний диктант «Так чи ні»……………………….…….. 4 хв.

VI. Домашнє завдання……………………………………………….......1 хв.

VII. Мотивування оцінок……………………………………………... ...1 хв.

Хід Уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Бесіда»

Вчитель:

  1.     Що таке «пригодницький роман»? (Пригодницький роман — твір, сюжет якого насичений незви-чайними подіями й характеризується їхнім несподіваним пово-ротом, великою динамікою розгортання).
  2.     Які риси пригодницького роману ві знаете? (зображення пригод героїв; стрімкий розвиток сюжету; неочікуваний поворот подій;Наявність численних таємниць, загадок; герої твору – мандрівники, сміливі, шляхетні люди; місце подій – екзотичні місця; географічна основа)
  3.     Що таке географічний роман? (науково обґрунтований роман, в основі якого лежить географічна помилка)
  4.     Розкажіть про композицію твору (1. Експозиція  - розповідь про шхуну і команду; 2. Зав’язка – вихід шхуни із порту, початок подорожі; 3.Розвиток дії – події подорожі: затоплене судно…; 4.Кульмінація – ув’язнення Діка Сенда;5. Розвязка – зустріч героїв, повернення додому).  

ІІІ. Мотивація навчальної дільності.

Вчитель: У пригодницькому романі Жуля Верна «П’ят­на­дцяти­літ­ній­ капітан» ми познайомилися з чудовим юнаком, Діком Сендом, який у свої п’ятнадцять років змушений був узяти на себе величезну відповідальність за долю багатьох дорослих людей. І поки що йому вдавалося справитися зі своєю роллю капітана. Але все це було можливим лише за підтримки друзів, дружної команди — місіс Велдон, урятованих негрів, навіть чотириногого друга Дінго. Отже, знайомлячись із новими розділами твору, ми поговоримо про Діка Сенда й про характери, поведінку інших героїв роману, з’ясуємо їхню роль. Запишіть тему уроку: «Жуль Верн «П’ятна­дця­ти­літ­ній­ капітан». Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Другорядні герої твору».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Складання характеристики образу Діка Сенда за цитатами з роману.

Вчитель: Діти, ви отримали картки з цитатами, які характеризують головного героя. Прочитаємо виразно цитати ланцюжком та проаналізуємо образ головного героя роману (додаток 1).

Вчитель: Діти, який ви можете зробити висновок з прочитаних цитат? Як можна охарактеризувати Діка Сенда?

Учень: …

Коментар учителя:  Особливо важливим і повчальним є те, що юний герой усвідомлював брак наукових знань і мав непереможну жагу до навчання. Дік говорив: «Якби на борту “Пілігрима” я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!». Наприклад, якби він вмів орієнтувати-ся не лише за компасом, а й за зорями, то одразу б дізнався про підлий вчинок Негоро і виявив би причину поламки навігаційних приладів, а всі його супутники залишилися б живими і на їхню долю не випало б стільки випробувань. Тим більше що, на думку морських офіцерів, юнга Дік Сенд був «допитливим, здібним до науки хлопчиком».

Слід також відзначити працелюбність Діка Сенда. Сирота, він «сам себе зробив» (від англо-амер. «salf made man»), тобто сам, без допомоги батьків, завдяки своєму працелюбству, наполегливості й прагненню до самовдосконалення вийшов у люди, «став люди-ною». «Хто з дитячих літ усвідомив, що праця — це закон життя, хто змалу знає, що хліб заробляється тільки в поті чола, той за-вжди готовий на великі справи і у свій день знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити»,— говорив він. Ще одна дуже приваблива риса героя — почуття вдячності до родини Велдонів, людей, які його, сироту, зростили. Це почуття він проніс через найважчі випробування, які випали на його долю, виявивши при цьому вірність і мужність.

  1. Вправа «Паспорт Діка Сенда»

Вчитель: Діти, ви отримали картку-паспорт Діка Сенда, яку маєте заповнити. Ви працюєте самостійно. На виконання цього завдання вам дано 3 хв., потім зачитуєте відповіді на оцінку (додаток 2).

3. Інтерактивна вправа «Сонечко»

Вчитель:  Схарактеризуйте Діка Сенда за допомогою вправи «Сонечко».

Намалюйте в зошиті сонечко та впишіть відповідні риси характеру (додаток 3).

Яку рису характеру Діка Сенда ви вважаєте найголовнішою, найвиразнішою, що дала можливість зносити такі важкі випробування, урятувати себе та своїх супутників?

4.Складання таблички за образами героїв роману.

 Вчитель: Назвіть головних, другорядних та епізодичних героїв роману.

В зошиті намалюйте табличку (додаток 4).

  1. Робота в групах.

Вчитель: Діти, а зараз ми дамо характеристику героям твору. Ви працюєте в групах по 4 учні. Кожна група отримає свого героя та цитату з тексту. Ви маєте назвати свого героя, прочитати цитату дати коротку характеристику героя (додаток 5).

V. Підсумок уроку

  1. Літературний диктант «Так чи ні»
  1. Мандрівники з «Пілігрима» потрапили в Анголу, що знаходиться на африканському континенті. (Так)
  2. Помилкою капітана Халла було те, що він не дізнався детально про минуле ся детально про минуле Негору. (Так)
  3. Місіс Велдон не стала чекати пасажирського пароплаву тому, що була загартованою і часто супроводжувала чоловіка в мандрівках (Так)
  4. На судні, що потрапило  в катастрофу (3 –й розділ) були самі жінки (Ні).
  5. Автор у романі гаряче виступає проти работоргівлі. (Так)
  6. Негоро розповідає Гаррісу, що він утік із каторги. (Так)
  7. Дік Сенд не здогадався, що вони знаходяться в Африці, а не в Америці. (Ні)
  8. Гарріс виявився чесною людиною, яка щиро хотіла допомогти потерпілим від морської пригоди, але це йому не вдалося. (Ні)
  9. Негоро тяжко поранив собаку Дінго. (Так)
  10.          Мандрівники вирішили знайти ріку й по ній допливти до океану. (Так)
  11.          Кузен Бенедикт прочитав мандрівникам лекцію про невтомних трудівників і будівничих — бджіл. (Так)
  12.          Подорож під керівництвом юного капітана тривала 74 дні (Так).

VI. Домашнє завдання.

Вчитель: виписати 10 цитат з роману, які характеризують Діка Сенда.

VII. Мотивування оцінок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Цитати з роману Жуля Верна «П’ятна­дця­ти­літ­ній­ капітан»

  1. Цей новачок, хлопець п’ятнадцяти років, був сином невідомих батька-матері. Він виховувався в дитячому будинку.
  2.  Дік Сенд — так звали хлопця — мабуть, був родом зі штату Нью-Йорк, а то і з самої його столиці — міста Нью-Йорка.
  3. Ім’я «Дік» — скорочене від «Ричард» — дано маленькому си-роті на честь жалісливого перехожого, який підібрав його че-рез два або три дні після народження. Що ж до прізвища Сенд, то ним удостоїли хлопчика на згадку про місце, де його зна-йдено,— на ріжку піщаної коси Сенді-Гук, що утворює вхід до порту Нью-Йорк у гирлі річки Гудзон.
  4. Дік Сенд був середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, із синіми рішучими очима. Робота моряка підготувала його до життєвої боротьби. Його розумне обличчя дихало енергією. Це було обличчя не тільки хороброї, а й завзятої людини.
  5. У п’ятнадцять років хлопець уже міг приймати рішення і до-водити до кінця свої задуми. Його вигляд, жвавий і серйоз-ний водночас, привертав до себе увагу. На відміну від своїх ровесників, Дік був скупий на слова та жести. Дуже рано, в тім віці, коли ще звичайно не замислюються над майбут-нім, він усвідомив своє становище й дав собі обіцянку «стати людиною».
  6. І він дотримав слова — став дорослим чоловіком у віці, коли його однолітки залишались іще дітьми.
  7. Дуже рухливий, спритний і міцний фізично, Дік Сенд був один із тих обранців долі, про яких можна сказати, що вони народи-лися з двома правими руками й двома лівими ногами. Хоч би що вони робили — їм усе «з руки»; хоч би з ким вони йшли — вони завжди крокують «у ногу».
  8. Отже, сирота Дік виховувався в дитячому будинку. В чотири роки він навчився читати, писати й рахувати. Діка змалку ва-било море, і у вісім років він пішов юнгою на корабель, який плавав у південних морях. Тут він став навчатись моряцького ремесла, що його й треба навчатись з раннього дитинства. Офі-цери зацікавилися допитливим, здібним до науки хлопчиком і залюбки ділилися з ним своїми знаннями та досвідом. Юнга от-от мав стати матросом і, безперечно, не думав спинятись на досягнутому. Хто з дитячих літ усвідомив, що праця — це за-кон життя, хто змалу знав, що хліб заробляється тільки в поті чола, той завжди готовий на великі справи і в свій день знайде волю, і силу, щоб їх здійснити.
  9. Капітан Халл помітив Діка Сенда, коли той був юнгою на борту одного торгового судна. Моряк заприятелював із цим славним відважним хлопцем, а згодом відрекомендував його Джеймсові Велдону. Велдон зацікавився сиротою. Він оддав Діка до школи в Сан-Франциско.
  10. …Дік був безмежно відданий родині Велдонів, котра стільки зробила для нього. Можна собі уявити, як радів юний матрос, дізнавшись, що місіс Велдон плистиме на «Пілігримі». Кіль-ка років місіс Велдон була йому за матір, а малого Джека він любив, мов рідного брата. Його покровителі добре знали, що посіяне ними зерно впало в родючий ґрунт. Серце юного сиро-ти повнилося вдячністю, й він не вагаючись пішов би у вогонь і в воду за тих, що дали йому освіту та напутили його на добро. Дік Сенд мав п’ятнадцать років, а мислив на всі тридцять.
  11. — З цього хлопчини,— сказав він,— вийде колись чудовий мо-ряк, запевняю вас! У нього вроджений хист мореплавця, і цим хистом він надолужує брак необхідних знань. Але й те, що він знає, гідне подиву. І він засвоїв це за напрочуд короткий час.
  12.  — Слід ще й додати,— мовила місіс Велдон,— що він чесний, добрий та слухняний юнак, упевнений в собі, рішучий і над-то серйозний, як на свій вік. Відколи ми його знаємо, не було жодного приводу бодай щось закинути йому.
  13.  — Так, це чудовий юнак,— підхопив капітан Халл.— Недаремно його всі так хвалять і люблять!

Додаток 2.

«Паспорт»-характеристика Діка Сенда

Ім’я, прізвище

Дік Сенд

 

 

Вік

15 років

 

 

Місце народження

Коса Сенді-Гук у порту біля Нью-Йорку

 

 

Освіта, навчання

Школа в Сан-Франциско

 

 

Батьки

Сирота, батьків замінили містер і місіс Велдон

 

 

Фах

Юнга на шхуні «Пілігрим»

 

 

Вчинки

Взяв відповідальність за команду й корабель на

 

морі, на суші продовжив вести людей, намагаючись

 

зберегти їм життя, врятувати від страшних небез-

 

пек, що підстерігали мандрівників на кожному

 

Кроці

 

 

Риси характеру

Романтичний, сильний мужній, сміливий, відпо-

 

відальний, добрий, наполегливий, вдячний, прагне

 

до знань, виховав себе сам, розумний, талановитий

 

моряк, командир

 

 

Ставлення друзів

Люблять, підтримують, пишаються, допомагають,

 

довіряють йому

 

 

Ставлення ворогів

Ненавидять, але й поважають

 

 

Ставлення автора

Любить, захоплений ним, ставить за приклад

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Інтерактивна вправа «Сонечко»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

Герої роману Жуля Верна «П’ятна­дця­ти­літ­ній­ капітан»

Головні герої

Другорядні герої

Епізодичні герої

 

 

 

Дік Сенд

Місіс Велдон, малий Джек, ка-

Містер Велдон, боцман

 

пітан Халл, кузен Бенедикт, кок

Ховік, члени команди

 

Негоро, негри Том, Бет, Остін,

 

 

Актеон, Геркулес, нянька Нен

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5.

Цитати з роману Жуля Верна «П’ятна­дця­ти­літ­ній­ капітан»

  1. Кузен Бенедикт : Кузен Бенедикт був славний чолов’яга років п’ятдесяти. Та, не-зважаючи на цей вік, було б необачно відпустити його кудись самого. Він був скоріше довгий, ніж високий, скоріше сухорля-вий, аніж худий. Кістлява статура, велика кудлата голова, золо-ті окуляри — одне слово, в усій довжелезній особі кузена Бене-дикта вгадувався вчений, одна з отих сумирних і добрих натур, які все своє життя — навіть у сто років! — залишаються дітьми.
  2. Геркулес: Не менш привабливим є й образ темношкірого Геркулеса. Для нього характерні: вірність друзям, готовність прийти їм на до-помогу в найскрутнішу хвилину, здатність на самопожертву. Він має надзвичайну фізичну силу, тому недаремно його назва-ли Геркулесом.
  3. Місіс Велдон: Зрештою, місіс Велдон була хоробра жінка й не боялася моря. Тридцятирічна, з міцним здоров’ям, вона звикла до тривалих морських подорожей і не раз поділяла з чоловіком їх невигоди. Її не лякало плавання на судні середньої тоннажності. (Смілива, відважна, віддана чоловікові)
  4. Негоро: Тільки один чоловік на борту не був американець за походжен-ням. Звали його Негоро, родом він був із Португалії, але добре знав англійську мову. На шхуні він виконував скромну роботу кока. Коли в Окленді втік попередній кок, Негоро, бувши без роботи, охоче став на його місце. Чоловік він був мовчазний, тримався від команди осторонь, однак справу свою знав добре. Отож, найнявши його, капітан Халл ніби не прогадав: Негоро працював бездоганно.
  5. Капітан Халл: «…Досвідчений мореплавець, один із найвправніших гарпу-нерів флотилії, мав команду, яка складалася з п’яти матросів і одного новачка»
  6. Нянька Нен: Вона йшла разом із іншими жінками в середині каравану. Її скували з молодою матір’ю, у якої було двоє дітей… Охоплена жалістю, взяла під свою опіку… хлопчика. Несла, рятуючи від утоми й нещадного батога наглядача. Але це була для неї, ста-рої, важка ноша, і вона боялася, що довго не витримає.
  7. Гарріс: Це був середнього зросту, міцно збудований чоловік років під сорок. Жваві очі, посріблені сивиною чуприна й борода, за-смагле, аж чорне, обличчя, мов у того кочівника, що все жит-тя мандрує на вільному повітрі по лісах та рівнинах. Шкіряна куртка, крислатий капелюх, чоботи на високих підборах з ха-лявами до колін, на закаблуках великі остроги, які дзвеніли на кожному кроці.

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
6419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку