Урок: " Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан». Засудження рабства в романі. Образ Діка Сенда і Негоро.

Про матеріал

Дана розробка допоможе при узагальненні знань учнів про роман, визначенні рис характеру героя; при підвести учнів до розуміння позиції Ж. Верна щодо рабства як потворного явища людського суспільства; сприятиме вихованню кращих людські якостей, прагнення протистояти злу; негативного ставлення до приниження, дискримінації людини.

Перегляд файлу

Тема уроку: Жуль Верн «Пятнадцятирічний капітан».  Засудження     

                       рабства в романі. Образ Діка  Сенда  і Негоро.  

Мета уроку:

  • навчальна:   узагальнити знання учнів про роман, вчити визначати риси характеру героя; підвести учнів до розуміння позиції Ж. Верна щодо рабства як потворного явища людського суспільства; вчити їх досліджувати мовний матеріал;
  • розвивальна:   розвивати  навички аналізу художнього твору, виразного читання, переказу, виділення головного, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
  • виховна:  виховувати кращі людські якості, прагнення протистояти злу; виховувати негативне ставлення до приниження, дискримінації людини.

Тип уроку: комбінований з елементами компютерної технології.

Обладнання: тексти роману Жуля Верна «Пятнадцятирічний капітан» ,      

                         презентація, проектор, компас, глобус, атлас, картки

 

Епіграф                                                      Работоргівля – це слово,

                                                   якому не повинно бути місця в

                               людський мові...”

                                              Ж.Верн

 

                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент

( Перевіряю готовність учнів до уроку )

- Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня і нашим гостям. (Учні вітаються, сідають)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

  1. Вступне слово вчителя
  • Діти, зверніть увагу на ті предмети, які розміщені у мене на столі, назвіть їх.

(Атлас, компас, глобус )

  • Скажіть, які люди користується ними повсякчас? ( Моряки)
  • Чи мають вони відношення до роману «Пятнадцятирічний капітан»?
  • До якого виду романів належить твір Жуля Верна?( Пригодницький)
  • Твір Жуля Верна «Пятнадцятирічний капітан» називають пригодницьким романом, в якому на шляху героїв трапляються безліч випробувань і пригод як на просторах океану, так і на суші.

 

  1. Вправа « Віднови послідовність»

-Щоб згадати головні пригоди героїв роману, я пропоную вам відновити логічну послідовність. На партах у вас знаходяться смужки з ключовими подіями. Ваше завдання полягає в тому, щоб розмістити їх в правильній послідовності, утворивши стислий план до твору.

 

 

9.Розкриття таємниці літер «С» і «В».

6.Пригода в термітнику.

2.Полювання на смугача.
5. Зустріч героїв з Гаррісом.
8. Втеча з факторії.

7.Ярмарка в Казонде.

3.Загибель капітана Халла та його команди.
1. Порятунок потерпілих з «Вальдека».

4.Важкий шлях «Пілігрима» до омріяного порту.

 

  1. Бесіда за змістом роману

- Давайте згадаємо основні події роману

1. Розкажіть про команду шхуни «Пілігрим». (Це бу­ли наймані матроси.)

2. У чому полягала мета плавання «Пілігрима»? (Полю­вання на китів, щоб наповнити бочки китовим жиром.)

3.Кого врятували із затонулого  суд­на «Вальдек»? ( З нього було врятовано собаку Дінго та негрів Геркулеса, Тома, його сина Бета, Остіна, Актеона.)

4. Що відомо про цих врятованих людей?( Усі вони були вільними громадянами США і поверталися із заробітків з Австралії)

5. Як негри вели себе під час подорожі? ( Вони допомагали, вчилися керувати судном)

6.Чим зацікавила людей поведінка собаки? (Людей зацікавили дві обставини. Перша — це те, що вона гав­кала на корабельного кока Негоро. Друга — це те, що серед усіх кубиків Дінго витягав лише кубики з літерами «С» «В». Ці ж літери були на його нашийникові.)

7.Що сталося з командою «Пілігрима»? (Моряки, полювавши на китів, підстрелили самку кита. Бажаючи врятувати свою дитину, вона, розлючена, пе­ревернула човен, на якому знаходилися капітан Халл з мо­ряками. Усі вони загинули.)

8.Хто став капітаном судна після загибелі капітана Халла та за яких обставин?(Дік Сенд, п 'ятнадцятирічний юнга, так як він ясно розумів, що більше ніхто не зможе справитися з судном. Це був його обов'язок.)

9. Які риси, на вашу думку, необхідні людям, котрі потрапили в складну та незвичну ситуацію? (Хоробрість, вміння сконцентруватися, впевненість у власних силах, відповідальність за інших.)

10. Ким був Самюель Вернон? ( Ученим-дослідником, видатним мандрівником)

11. Де ховалися Дік Сенд та його друзі під час страшної зливи в Африці? ( В термітниках)

12. Які тварини виявили обман Негоро і його змову з Гаррісом? ( Жирафи, гіпопотами, леви)

13. Чим захоплювався кузен Бенедикт? (Ентомологією )

14.Які риси характеру допомогли  героям подолати всі складні перешкоди?   

(Почуття людської гідності, честі, взаємодопомоги та взаєморозуміння.)

15.Назвіть основні події небезпечної подорожі героїв. (Ураган; втрат втрата компаса; пробоїна у корпусі, в результаті якої члени екіпажу змушені були зійти на берег; помилкове визначення місцеперебу­вання; зустріч з таємничим та підступним про­відником; тяжке перебування у работоргівлі; по­ховання Самюеля Вернера; довгоочікувана зустріч з містером Уелдоном.)

16. Яке слово найбільше вразило героїв під час мандрівки Анголою?               ( Работоргівля)

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

     Давно минули часи масової работоргівлі, але, на жаль, у сьогоднішньому світі ще існує торгівля людьми, тепер уже незалежно від кольору шкіри, національності, статусу. Тому картини, змальовані Жулем Верном у романі «Пятнадцятирічний капітан», ще раз нагадують нам про ганебність такого явища. Детальніше про цю проблему ми дізнаємося на уроці. Отже, я пропоную вам записати у зошити тему нашого уроку: «Жуль Верн «Пятнадцятирічний капітан».  Засудження рабства в романі. Дік Сенд і Негоро.»

    На уроці ми узагальнемо знання про роман «П’ятнадцятирічний капітан», будемо вчитися визначати риси характеру героїв, зясуємо що таке рабство та причини його виникнення; розвиватимемо навички аналізу художнього твору, виразного читання, висловлювання своїх думок; будемо виховувати гуманне ставлення до інших людей та кращі людські якості.

     Французький письменник Жуль Верн писав: « Работоргівля – це слово, якому не повинно бути місця в людський мові…», цей вислів буде епіграфом нашого уроку.

 

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

-На сторінках роману Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан» піднімається  проблема рабства – однієї з форм гноблення та приниження особистості. Історію та жахливість цього ганебного явища людського суспільства нам розкриють учні, які отримали на попередньому уроці випереджаюче завдання – користуючись історичними джерелами скласти розповідь про работоргівлю.

 

2.Повідомлення підготовлених учнів про работоргівлю

 1 учень

У період неолітичної революції відбувається розподіл праці, відокремлюється скотарство від землеробства. Створюється надлишок продуктів, та відбувається регулярний обмін товаром. Виникає приватна власність. З’являється майнова нерівність. Незаможні потрапляють у залежність до багатіїв і працюють на них, віддаючи значну частину продукту своєї праці. У Єгипті полонених  перетворювали на рабів, їм жилося найважче. Вони не мали ані прав, ані майна. Наглядачі поводилися жорстоко, а вкрай важка праця робила становище рабів нестерпним.

 

 

2учень 

У Вавилоні було багато рабів. Ними ставали полонені, захоплені під час війни, або селяни, що не могли сплатити борги. Використовували працю рабів для будівництва. Якщо селяни потрапляли в рабство за борги, то закони Хаммурапі вимагали їхнього звільнення через три роки. Фінікійські купці в давнину отримали погану славу жорстоких работорговців. Вони хитрістю заманювали на свої кораблі людей, а потім продавали їх у рабство в інших країнах.

3 учень 

 Корінне населення долини Індії після приходу аріїв було частково знищене чи перетворено на рабів. Рабами розпоряджалися як майном, ними ставали бранці — полонені. У Китаї раб мусив виконувати сто служб. Встати рано, замести хату, помити посуд після їжі. У домі виконувати всю роботу: свердлити ступки, в’язати віники, вирізувати дерев’яні чашки, плести сандалії, готувати обід, носити воду, топити піч, рубати дрова, полювати та рибалити. Скінчивши всю роботу, нехай для перепочинку ще стовче в ступі сто літрів зерна. Опівночі,

коли вже всю роботу перероблено, нехай пере білизну.

4 учень

 У Греції ХІ–VІ ст. до н. е. рабами ставали підкорені місцеві жителі, полонені, селяни-боржники. За реформами Солона рабами ставали виключно іноземці.

Спартанці завоювали область Мессенію, перетворили місцевих жителів на рабів — ілотів. Ілоти обробляли землю, пасли худобу. Вони не мали жодних прав, кожен міг скривдити і навіть убити ілота. Раби не вважалися громадянами поліса Афіни і не мали жодних прав. Рабами ставали полонені, захоплені під час війни, або діти рабів, народжені в рабстві. Продавали в рабство також вільних селян, які не змогли виплатити борги. Жінки-рабині пряли пряжу і ткали полотно на верстатах, варили їжу, мололи зерно ручними млинками,

прали білизну та доглядали дітей. Раби-чоловіки виконували найтяжчу фізичну роботу. Коли в полон потрапляли вчені, вони ставали рабами-вчителями

для дітей своїх господарів.

 

  1. Запис до літературознавчого словничка

-Отже, яке визначення ми можемо дати поняттю работоргівля?

Зверніть увагу на літературознавчий словничок на дошці. До нього я винесла ті поняття, які зустрічатимуться під час уроку. Запишіть їх в зошит.

Работоргівля – продаж і купівля людей у рабство.

Антитеза – протиставлення характерів, героїв.

Гуманізм – дбайливе ставлення до людей.

 

  1. Робота з підручником

Виразне читання розділу « Работоргівля»

- Щоб краще усвідомити, що таке рабство і які його наслідки, зверні­мося до розділу «Работоргівля» з роману «П'ятнадцятирічний капітан». Зверніть увагу, яке ставлення автора до цього явища.

      Жуль Верн писав: «Работоргівля! Усі знають, що означає це слово, якому б не повинно бути місця в мові людини. Цю ганебну торгівлю трива­лий час із великим зиском проводили європейські краї­ни, що володіли заокеанськими колоніями  — Англія, Франція, Іспанія...»

                    (Учні читають уривки)

-  Чи зрозуміла вам позиція письменника стосовно такого страш­ного явища, як рабство? ( Автор розповідає про історію виникнення такого ганебного явища, як работоргівля, з почуттям гніву, обурення, осуду. Про це свідчать окличні риторичні речення, вигуки.)

имало сторінок роману присвячено жах­ливим картинам африканської работоргівлі. «Як важко мені описувати ці картини! - пише автор. -

Але я вважав своїм обов 'язком відтворити їх у всій їхній жахливій реальності».

-Діти, а як це явище повязане з Україною?

- Ця проблема була дуже актуальною й для наших предків, адже в Україні існувало кріпацтво, яке не відрізнялося за своєю сутністю від рабства.

- Хто із відомих діячів літератури був невільником, кріпаком? ( Шевченко)

 

  1. Слово вчителя

-Жуль Верн у своєму романі досить чітко, детально описав картини жахливої работоргівлі.За мотивами роману знято кінофільми :«П'ятнадцятирічний капітан» 1945р. і « Капітан «Пілігріма» 1986р. Я раджу вам переглянути один з них і побачити подібність і відмінність від книжки.

 

  1. Фізкультхвилинка

 

  1. Робота над образами героїв

- В чиїх образах і долі втілена одна з провідних ідей роману – засудження рабства як ганебного суспільного явища?( В образах негрів із затонулого корабля)

- Діти, а хто з героїв твору сприяв работоргівлі? ( Негоро, Гаріс)

- Який образ гостро протиставляється Негоро?

- Тож зараз ми спробуємо порівняти їх та охарактеризувати.

 

Негоро

  • Як автор зображує цього чоловіка у творі? Зачитайте.
  • ƒƒ Тільки один чоловік на борту не був американець за походженням. Звали його Негоро, родом він був із Португалії, але добре знав англійську мову. На шхуні він виконував скромну роботу кока. Коли в Окленді втік попередній кок, Негоро, бувши без роботи, охоче став на його місце. Чоловік він був мовчазний, тримався від команди осторонь, однак справу свою знав добре.

          Отож, найнявши його, капітан Халл ніби не прогадав: Негоро працював            

          бездоганно.

  • ƒƒ Проте капітан жалкував, що не мав часу зібрати достатньо відомостей про минуле Негоро. Його зовнішність, а надто уникливий погляд не дуже подобались капітанові. Там, де йдеться про те, щоб допустити незнайомого чоловіка на судно, яке живе своєрідним зосібним життям, слід якомога докладніше дізнатися про його минуле, не минаючи жодної дрібниці.
  •        Негоро мав років десь із сорок. Це був чорнявий, сухорлявий, моторний, середній на зріст і, певно, дужий чоловік. Чи мав він якусь освіту? Мабуть, так, це видно було з зауважень, які часом прохоплювались у нього. Він ніколи не говорив ні про своє минуле, ані про свою родину. Звідки він прибув, де жив доти, чим займався — ніхто не знав. Ніхто не знав і його планів на майбутнє. Він тільки висловив якось намір висісти на берег у Вальпараїсо. Це був дивний чоловік. В усякому разі, він, напевно, не був моряком. Він розумівся на морських справах не більше за першого-ліпшого кока, який значну частину свого життя проплавав у морі. Однак на морську хворобу він не слабував, а це вже неабияка перевага для корабельного кухаря.
  • Ким виявився цей чоловік? ( Зрадником)
  • В чому проявилася його зрада по відношенню до команди « Пілігріма»?
  • Які таємниці минулого Негоро зясувалися?
  • Які риси характеру притаманні цьому герою? ( Мовчазний, підлий, потайний, дивний, жорстокий)

Вчитель

Дік Сенд

-А що нам відомо про Діка Сенда і як про нього пише автор?

  • Цей новачок, хлопець п’ятнадцяти років, був сином невідомих батька-матері. Він виховувався в дитячому будинку.

 Дік Сенд був середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, із синіми рішучими очима. Робота моряка підготувала його до життєвої боротьби. Його розумне обличчя дихало енергією. Це було обличчя не тільки хороброї, а й завзятої людини.

  • У п’ятнадцять років хлопець уже міг приймати рішення і доводити до кінця свої задуми. Його вигляд, жвавий і серйозний водночас, привертав до себе увагу. На відміну від своїх ровесників, Дік був скупий на слова та жести. Дуже рано, в тім віці, коли ще звичайно не замислюються над майбутнім, він усвідомив своє становище й дав собі обіцянку «стати людиною».

І він дотримав слова — став дорослим чоловіком у віці, коли його однолітки залишались іще дітьми.

 

Вчитель

- Як поводить себе Дік Сенд під час подорожі? ( Хоча він був недосвідченим у морській справі, але він бере на себе відповідальність за команду шхуни; не соромиться радитися із жінкою; відповідальний, рішучий)

-Отже, у романі протиставляються образи Діка Сенда та Негоро. Цей прийом в літературі називається антитеза.

- Як ви думаєте, хто з героїв був гуманним?

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Складання таблиці

-Діти, перед вами записані людські риси характеру. Розподіліть їх відповідно до героїв роману – Діка Сенда та Негоро. Завдання по варіантах:

І варіант складає асоціативний кущ до образу Негоро, а ІІ варіант – до образу Діка Сенда.

                   Добрий, потайний, жорстокий, невдячний, чуйний, розумний,

                   щирий,  дбайливий, витривалий, жадібний, потайний,   

                   відповідальний, зрадливий, кмітливий, мужній, рішучій, людяний.

 

2.Слово вчителя

- Отже, Дік Сенд — юнак відповідальний. Опинившись у скрутному ста­новищі, він здатен не тільки приймати рішення, а й досягати своєї мети. Внаслідок нещасного випадку він стає капітаном великого судна. Він усвідомлює, наскільки безпорадними є всі ті, хто зали­шився на палубі, — п’ятилітній Джек, його мати місіс Уелдон, вря­товані негри. Хлопець взяв на себе велику відповідальність. Можливо, не ко­жен дорослий досвідчений чоловік у подібних обставинах наважив­ся б зробити такий відповідальний крок. На противагу герою письменник зображує злодія Негору, кора­бельного кока, який, шукаючи власної вигоди, зробив усе, аби «Пілігрим» загинув. Розумний, кмітливий Дік врешті-решт викриває вбивцю і работоргівця, карає його справедливо за всі злочини. При цьому важко навіть уявити, скільки сили, фізичної й духовної, знадобилося юна­ку, щоб не впасти, не зрадити, не розгубитися. Усі небезпечні при­годи довели, що Дік Сенд — справжній герой, людина з великої літери. Він не плакав і не боявся, а загартовував свій характер, за­хищаючи тих, хто не мав змоги дати відсіч негіднику Негору. Мені дуже б хотілося бути схожим на Діка Сенда. І я думаю, це можливо навіть у нашому сучасному житті. Найголовніше — бути чесним, відповідальним, працьовитим. Треба навчитися ставити перед собою мету і досягати її, які б важкі випробовування не су­проводжували тебе на цьому шляху.

 

3.Літературний диктант «Так чи ні»

-Щоб перевірити наскільки ви були уважними на уроці я пропоную вам відповісти на запитання літературного диктанту.

 

1. Мандрівники з « Пілігріма» потрапили в Анголу, що знаходиться на  

     африканському континенті. ( Так)

2.  Ця країна прославилася гуманним ставленням до людей.( Ні)

3.  Автор на сторінках роману гаряче виступає проти работоргівлі. ( Так)

4.  Работоргівля – це ганебне явище у суспільстві. (Так)

5.  Негр Геркулес виявився зрадником-работорговцем. (Ні)

6.  Дік Сенд був племінником місіс Велдон. ( Ні)

7.  Співучасником зради був Гарріс. (Так)

8.  Пасажирам « Пілігріма» була достеменно відома біографія Негоро. ( Ні)

9.  Роман «П'ятнадцятирічний капітан» належить до історичних романів. (Ні)

10.  Негрів з корабля, яких Негоро продав у рабство викупив містер Велдон. (Так)

 

VІ. Підведення підсумків уроку

  1. Пояснення крилатих висловів Жуля Верна

Перед вами записані крилаті вислови Жуля Верна. Спробуйте пояснити їх значення, і як вони стосуються роману «П'ятнадцятирічний капітан».

 

  • Допомагаючи іншим, створюємо собі підтримку.
  • Краще тигр на рівнині, ніж змія у високій траві.

 

- Так у світі ведеться, що поряд із добром існує зло і між ними постійно відбувається боротьба. Зло зовнішнє – стихії, несприятливий клімат і несприятлива погода, хижі звірі, хвороби – важке для людини. Але ще важче, коли поряд – зла, жадібна й підступна людина, здатна на будь-який злочин. Таким є кок Негоро, але оточуючі про це не знають, лише підозрюють. У протиборстві відкритої шляхетності та підступних намірів розкриваються характери героїв.

 

  1. Складання « сенкану»

-Діти, я пропоную скласти сенкан до слова «работоргівля»

                     Работоргівля

                     Жорстока, кривава

                          Ображає, знущається, катує

                      Принижує людську гідність

                      Зло

 

  1. Вправа «Закінчи речення»
  • Я дізнався, що рабство…
  • Роман «П'ятнадцятирічний капітан» мене навчив…

 

VІІ.  Домашнє завдання

  • Написати твір-мініатюру «Про що мене змусив замислитися

Жуль Верн ? »

  • Намалювати ілюстрацію до епізоду, який найбільше сподобався.
  • Індивідуальне: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Ч. Діккенса.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
27172
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку