Мета: учити учнів будувати зв'язне висловлювання за малюнками й опорними словами; розвивати спостережливість, образне мислення, творчі здібності, збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення; виховувати любов до природи, прагнення до творчості, естетичні почуття.
Обладнання: мультимедійна презентація, звукозапис пісні Лесі Горової «Зима», репродукції картин Жозефіни Волл «Зимонька-зима», «Дух зими».
Хід уроку
Організаційний момент. Створення емоційного настрою
Учитель. Пролунав дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Уроки творчості, натхнення уроки,
Добра і радості, і мудрості глибокої,
Усі шляхи тернисті перейти
Уроки творчості поможуть вам завжди.
Повідомлення теми й завдань уроку
Учитель. Розпочинаємо урок розвитку зв'язного мовлення, на якому ми вчитимемося складати історії. А про що буде наша історія і хто буде її головним героєм, ви дізнаєтеся, коли уважно прослухаєте пісню.
(Лунає пісня Лесі Горової «Зима»)
- Про кого складатимемо історію?
Учитель. Зима - чудова пора року. Про неї пишуть поети, складають музику композитори, малюють картини художники. Сьогодні й ми спробуємо скласти історію про красу зими.
Підготовча робота до написання історії
Робота зі створення образів героїв Робота з картинами. Бесіда
- А ким ви уявляєте зиму?
Одні уявляють її старою бабусею, інші - холодною красунею. Я ж пропоную вам розглянути картини відомої англійської художниці Жозефіни Волл. Вона працює у стилі фентезі. Своїх персонажів Жозефіна створює за допомогою яскравих фарб у синіх, жовтих, бузкових відтінках.
- Ким ми бачимо зиму на малюнках?
- Яка вона - добра чи зла?
- Як ще можна назвати зиму? Доберіть їй красиве ім'я.
- Отже, першим головним героєм нашої історії буде Зима.
Робота із загадками
Учитель. Хто буде наступним персонажем, нам допоможе дізнатися загадка.
Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди –
Стала краплею води. (Сніжинка.)
Гра «Збери слова»
(Учитель має підготувати сніжинки зі складами та прикріпити їх на дошку.)
Текст на сніжинки: ЛЕ, ЧА, КАЗ, ГЕНЬ, КО, КІ, ВА, ТЕН, РІВ, ХО, ДІТ, ЛОД, НІ, НА, ІС, МО, КРИС, ТІ, ЗЯ, РО, НА.
Учитель. На сніжинках написані склади. Утворіть слова і ви дізнаєтеся, якими можуть бути сніжинки.
- Які ж бувають сніжинки? (Легенькі, тендітні, іскристі, холодні, чарівні, казкові.)
Робота з анаграмами Учитель. Які дії можуть виконувати сніжинки? (Танцюють, кружляють, виблискують, летять, падають, метушаться, красуються, пурхають.)
Отже, головними героями нашої історії будуть Зима і Сніжинка.
Фізкультхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!».
Січень просить: «Присідай!».
Встали - сіли, встали - сіли,
Розігріли наше тіло..
Лютий потім нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книжки розгортаємо –
Знання здобуваємо!
Основна частина уроку. Складання історії за малюнком, запитаннями й опорними словами
Слухання казки
Жила собі Сніжинка. Вона була маленька, як зірочка в нічному небі, і весела, як пташечка. Її кмітливість і життєлюбство завжди приємно дивували її снігових друзів, і всі раді були товаришувати з цією крижаною веселункою. У неї було три найкращих друга - грайливий Вітерець, непосида Сніжок і добряк Замет. І хоч були вони такими різними, та всіх їх об'єднувала добра вдача. А поряд зі Сніжинкою жила Матінка Зима, яка не мала жодного друга. Вона завжди дивилася на Сніжинку і заздрила їй.
Бесіда за змістом казки
- Про кого ця казка?
- Якою була Сніжинка?
- Як звали її друзів?
- Якими вони були?
- Хто жив поряд зі Сніжинкою?
- Чому заздрила Матінка Зима?
Учитель. А зараз спробуймо змінити нашу історію так, щоб Матінка Зима теж знайшла собі справжніх друзів.
Авторське крісло
Учитель. Пропоную вам розказати змінені історії в авторському кріслі.
(Розповіді учнів.)
1