Комунальний заклад
«Харківська спеціальна школа
ім. В. Г. Короленка»
Харківської обласної ради
Вчитель початкових класів
Соляник
Людмила Дмитрівна
Тема уроку. ЧАРІВНИЦЯ ЗИМА
Мета уроку: поглибити знання учнів про особливості погоди взимку, їх уявлення про ознаки зими, узагальнити спостереження дітей про зміни в природі з приходом зими, провести бесіду про безпеку підчас прогулянок та розваг; за допомогою художніх засобів, розвивати мовлення, уважність, спостережливість, мислення, збагачувати словниковий запас; розвивати естетичні почуття, навички роботи в групі; виховувати поважливе ставлення та любов до природи. - Отже, сьогодні вирушимо назустріч зимовій красі.
Обладнання: малюнки: зимового пейзажу, рослини та тварини взимку, дитячі розваги, різновидності сніжинок, аудіо запис музики П.І. Чайковського «Пори року. Зима»
Хід уроку
Дзвоник пролунав веселий,
Пропоную я для вас.
Посідаємо тихенько,
Спинки підтягли рівненько,
Один одному всміхнулись
І до мене повернулись.
Хвилинка календаря. Гра «Синоптики»
-Який у нас зараз місяць?
-Яке сьогодні число?
-А який сьогодні день тижня?
-Сьогодні тепло чи холодно?
- Який стан неба?
-Чи були сьогодні опади?
Так, сьогодні на вулиці холодно, іде дощ, сильні пориви вітру, пізня осінь.
Тема та мета уроку
Загадка
Все пухнастим снігом вкрила
Луки, річку, гай, дома...
Білий ліс і поле біле —
Значить, вже прийшла ... (Зима)
Вчитель.
- Так, це зима. До нас завітала дивовижна художниця – чарівниця ЗИМА. Ви вже напевно здогадалися, що тема сьогоднішнього уроку – ЧАРІВНИЦЯ ЗИМА
- Сьогодні вирушимо назустріч зимовій красі.
- Ми пригадаємо все що знаємо про зиму.
- Які зміни в природі відбуваються з приходом зими?
Учень.
Стали дні короткі,
Сонце світить мало,
Ось прийшли морози,
І зима настала.
2. Асоціативний кущ.
- З чим асоціюєте слово «зима»?
- Яка буває зима ?(добір прикметників) Холодна , морозяна , сердита і тріскуча , хуртовинна , заметільна ,сніжна ,затишна і ніжна )
- А що робить зима? (добір дієслів ) Крутить, морозить, щипає, лютує, дме, січе, мете, сипле).
- А які зимові явища принесла із собою зима? Завірюху,замітіль, хуртовину, сніг, снігопад, мороз, відлигу, іній, бурульки.
Розумова гімнастика.
- Як сказати одним словом?
- Сильна заметіль (завірюха, віхола, хурделиця, метелиця).
- Замерзла вода (лід).
- Падає сніг (снігопад).
- Що росте догори коренем? (Бурулька).
- Що взимку їсть жаба? (Нічого, вона спить).
- Я – вода і на воді плаваю? (Лід).
- Якщо іде сніг то обов’язково це зима? (Ні)
- Зима дуже красива, завжди у білому одязі, з чудовою короною на голові і в блискучій срібній накидці.
3. Гра «Зимові місяці»
- А які зимові місяці ви знаєте? (грудень, січень, лютий )
- Хто знає чому вони так називаються?
1 – учень. ( з табличкою Грудень)
Перший місяць зими є останнім місяцем року. Це «ворота зими ». Із настанням морозів дорога перетворюється на груддя, тому люди й називають його - ГРУДЕНЬ. А ще СТУДЕНЬ, ТРУСЕНЬ.
У народі кажуть – Грудень рік кінчає, а зиму починає.
Як розумієте народне прислів’я?
-Робота в групах (поділити речення на слова, прочитати відновлений текст, відгадати загадку)
Розсипаєзнебасніг
Білимкилимомдоніг.
Миколайчикиприносить,
Новийрікугостіпросить.
(Грудень)
2 – учень. ( з табличкою Січень)
Другий місяць січе зиму на дві половини. Він року початок, зимі –
середина. У цьому місяці сонце повертається на літо, а зима – на мороз. Так – це СІчень.
У народі кажуть – Січень холодом пече, снігом, вітром, січе.
Як розумієте народне прислів’я?
ВеселийДідМорозвруках
Несенамподарунки.
Іназасніженихшибках
Малюєвізерунки.
Абощейносаобпече
Дохолодунезвичним.
Тому,щоскрізьморозсіче –
Цеймісяцьзветься…
(Січнем)
- Робота в групах (поділити речення на слова, прочитати відновлений текст, відгадати загадку)
- Настала холодна зима. Засипала все навкруг снігом, замела доріжки, запорошила сад, морозом розмалювала. вікна
- 3 – учень. ( з табличкою Лютий )
Третій місяць МЕЖЕНЬ, тобто межа між зимою і весною. Але він
злий, і морози його дуже дошкульні . Називають його ще СНІЖЕНЬ, КРУТЕНЬ,БОКОГРІЙ.
У народі кажуть – Лютий лютує, бо красну весну чує.
Як розумієте народне прислів’я?
Морозізавірюха –
Замерзлищічкийвуха.
Хтозмісяцівлютує,
Узимкубешкетує?
(Лютий)
-Робота в групах (поділити речення на слова, прочитати відновлений текст, відгадати загадку)
4. Фізкультхвилинка для очей.
Очі вгору, очі вниз — і на двері подивись.
Очі вгору, очі вниз — у віконце подивись.
Очі вгору, очі вниз — вчителеві посміхнись.
5.Наукова лабораторія
Вчитель.
Зима́ — одна з чотирьох пір року між осінню та весною, кліматичний сезон з найнижчими для нашоїої території температурами повітря. Календарна зима розпочинається 1 грудня і закінчується 28 (29 — у високосний рік) лютого
Узимку рослини перебувають в стані спокою. Вони живі, але не ростуть, бо немає тепла. Придивіться до дерев і кущів: вони стоять без листя, але не зовсім голі. На їх гілочках є бруньки, залишилися й плоди. (малюнки з зимовою природою)
У наших лісах взимку можна побачити багато зелених рослин. Це – численні трав'янисті і напівкущові рослини: брусниця, грушанка, копитняк, верес та інші, які зеленіють під снігом.
Тяжко пташкам взимку. У мороз і заметіль птахи замовкають. Вони ховаються у затишні місця і настовбурчують пір’я від цього їм стає тепліше. Довгу зимову ніч пташки проводять по – різному. Ворони і галки ночують невеликими зграями у парках, садах, на деревах. Дятли, повзики, синиці – гаїчки ховаються у дуплах, горобці і синиці великі – під дахами, на горищах, біля опалювальних труб. Особливої допомоги птахи потребують узимку, коли сніг та лід вкриває усе. Їм стає важко здобувати поживу, і найбільше пташок гине не від холоду, а від голод. Тому потрібно їх підгодовувати зерном та крихтами.
6. Студія науковців
Складіть текст про зиму.
Придумайте і запишіть речення про зиму:
Настала …, … зима.
Випав …, … сніг.
Покрив землю … … .
Дує ... вітер.
Дерева одяглися у … …. .
Зима …. …. …. !
7. Дитячі розваги
Зима щедра на веселі ігри та розваги для дітей. Неможливо встояти перед цими спокусами. Коли випадає багато снігу, всидіти вдома неможливо. Відразу хочеться пограти в сніжки, зліпити сніговика або побудувати снігову фортецю. А як утриматися від того, щоб не залити ковзанку та не покататися на ковзанах?! А скільки радості дітворі приносить катання на санках з гірки!
А ну скоріше одягаймо теплий одяг, беремо рукавички і на подвір’я!!
8. Правила безпеки під час катання на ковзанах, на санчатах, на лижах.
- Як треба поводитися під час прогулянки взимку?
9. До нас завітав Поштар і приніс кросворд щоб ви його разгадали:
Кросворд
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Музична студія
Слухання музики П.І. Чайковського «Пори року. Зима»
- Давайте відпочинемо.
Сядьте зручно, закрийте очі і уявіть собі картину яку передав композитор. (учні розповідають що вони уявляли)
Вчитель:
Зимовий вечір, за вікном - заметіль. А в кімнаті тепло і затишно. Ви підійшли до вікна і дивитесь на вулицю. Завивання вітру, танок сніжинок поступово вас захоплюють. I ви вже уявляєте собі, що ви - легкі немов сніжинки, що вітер підхоплює вас, вам приємно кружляти у вальсі сніжинок. Ось ви з поривами вітру піднімаєтесь вище і вище, кружляєте швидше і швидше.
Сніжинки народжуються у великій хмарці. Завдяки сонячному промінню вода випаровується із землі. У повітрі знаходяться крихітні часточки пилу. Водяна пара осідає на них і перетворюється на маленькі краплини, такі маленькі, що кожну окремо неозброєним оком не побачиш. Вони й утворюють хмари. Маленькі краплини зливаються одна з одною, ростуть. На хмарах, які піднімаються вище, де панує сильний холод, краплини замерзають, утворюються крихітні крижинки-кристалики. Це сніжинки, якіи падають на землю, вони ще дуже малі Але шестикутний кристалик весь час росте, збільшується і, нарешті, стає дивовижною зірочкою, повільно опускаючись на землю.
11. Художня майстерня
- А зараз ми подивимось, які бувають сніжинки на малюнках і за бажанням: намалюєте або виріжите сніжинки.
Учень:
- Жодна сніжинка не схожа на свою сусідку. Вчені спостерігаючи за
сніжинками виявили, що тільки за одну годину снігопаду випадає 40 різноманітних форм сніжинок. Найчастіше вони бувають у формі зірочок, пелюсток, стрілочок.
12. Самостійна робота
13. Виставка робіт
(Учні представляють свої роботи і читають вірші про зиму)
14. Студія « Театральна»
Зима – це… прекрасна пора року, трошки сумна, але дуже красива!
Про зиму написано багато віршів
1 – учень
Прийшла зима біловолоса…
Неначе білим полотном,
Блискучим снігом одяглося
Село і поле за селом.
2 – учень
Над полем синьою дугою
Широке небо простяглось…
І мов сльозою золотою,
Блискуче сонце налилось.
3 – учень
Не так і дивиться, як літом,
Не так і високо стоїть,
І не таким блискучим світом
Його вінок ясний горить.
4 – учень
Замовкла річка під горою :
На зиму стала одпочить
Укрилась ковдрою скляною.
І верболіз не шелестить.
5 – учень
Дрімають стоячи тополі,
І очерет сухий дріма…
Усе заснуло поневолі,
Зачарувала все зима.
V. Підсумок уроку
Гра «Незакінчені речення».
Я починаю речення, а ви продовжуєте:
- Сьогодні на уроці ми зрозуміли…
- Більше за все нам сподобалося…
- Урок дав нам для життя …
-Який настрій панував на сьогоднішньому уроці?