Інтегрований урок (4 клас)
(Позакласне читання. Розвиток зв’язного мовлення.
Ознайомлення з навколишнім світом. Трудове навчання.)
Тема. Зимушка - зима
Мета. Поглибити знання учнів про зимові явища, про зимові турботи людей. Вчити помічати красу довкола, складати віршики на основі власних спостережень. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати комунікативну компетентність, мовлення, вміння правильно аналізувати прочитане. Удосконалювати навички виразного читання. Виховувати шанобливе ставлення до людей похилого віку та бажання їм допомагати.
Обладнання. Плакат із записом девізу уроку, картки та таблиця для розчитування, ілюстрації зимової природи, фонограма до пісні «Кабы не было зимы…», штучна ялинка, заготовки новорічних прикрас.
План уроку
I. Організація учнів до уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
III. Створення емоційного фону уроку
IV. Повідомлення теми уроку
Розгляд ілюстрацій із зображенням зими.
V. Основна частина уроку
2. Робота з текстом В. О. Сухомлинського «Протоптали стежку»
( Методична структура АУР – «актуалізація – усвідомлення – рефлексія».
Читання з передбаченням. );
VI. Фізкультпауза
3. Розвиток зв’язного мовлення.
Робота в групах. Складання віршів про зиму;
VII. Підсумок уроку.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку
Пролунав уже дзвінок -
Починаємо урок!
Я – учень.
Я ходжу до школи.
Мене навчають вчитись.
Я все розумію.
Я все хочу знати.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.
(учні висловлюють свої думки)
- А ви на уроці якими повинні бути?
(відповіді учнів)
Чи цікавий буде урок залежить від вашої активності, уважності, творчості.
- А працюватимемо ми під гаслом:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!
2. Робота в групах
- Для того, щоб зручніше було працювати ви об’єднались в групи.
- Придумайте назву своїй групі та запишіть на листочку.
– Давайте повторимо правила роботи в групі.
III. Створення емоційного фону уроку
1. Читання вірша вчителем.
- Послухайте вірш Г. Демяченко. Дайте відповіді на поставлені в ньому запитання.
Пролетіли в трійці коні-скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом змахнула – у дерев обнова.
Все навкруг іскриться, все переливається,
Білокоса дівчина дітям усміхається.
Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась?
Як дівчина звалась?
(зимові місяці: грудень, січень, лютий, Зима)
2. Розповідь з елементами бесіди про зимові місяці.
- Ось і настала зима, принесла зміни в природі, нові турботи людям.
- Що ви знаєте про зимові місяці? Чому вони так називаються?
Учень. Місяць грудень на радість людям
Сніжком присипле замерзле груддя…
- Так, назва місяця грудень пов’язана із замерзлим груддям на дорогах. Тому в народі казали: грудень на возі витрусить не тільки сіно, а й душу. Грудень називають шапкою зими, передноворіччям, заспівом зими, грудень рік закінчує, а зиму починає.
Це місяць найдовших ночей та найпізніших світанків.
Учень. Січень- січе
Морози несе…
Учень. Лютий приносить
Холода і стужу…
3. Рубрика «Це цікаво знати!»
(відповіді учнів)
Дим вгору в’ється – на мороз.
Падає великий лапатий сніг – на негоду.
Собака качається – на сніг.
Гуска ховає ніс під крило – на мороз.
Великі круги навколо місяця – на мороз.
Місяць ріжками донизу – на опади.
Горобці розцвірінькались – на відлигу.
IV. Повідомлення теми уроку
Розгляд ілюстрацій із зображенням зими
- Яка пора року зображена?
- Чи всі малюнки відповідають темі уроку? Чому?
- Отже тема нашого уроку «Зима-білосніжка».
V. Основна частина уроку
1. Розчитування
- Давайте привітаємо зиму. Прочитайте віршик.
(самостійне читання, читання «дощиком», читання на одному диханні)
Здрастуй, зимонько прекрасна!
Білолиця, світла, ясна!
Всі тебе вітають,
Щиро прославляють!
2. Робота з текстом В. О. Сухомлинського «Протоптали стежку»
(читання з передбаченням)
- А тепер давайте попрацюємо зі збіркою оповідань «Невичерпне джерело», у якій зібрано твори Василя Олександровича Сухомлинського.
- Ви вже сказали, що взимку у людей з’являються нові турботи.
- Які?
- Чи допомагаєте ви батькам?
- Прочитайте назву твору та розгляньте ілюстрації.
Як ви вважаєте, про що йтиметься в оповіданні.
а). Словникова робота
Хуртовина, кучугури.
б).Первинне читання (починає учитель, продовжують учні самостійно);
в). Перевірка передбачення;
- Чи правильно ви передбачили?
г). Перевірка усвідомлення прочитаного
- Назвіть дійових осіб.
- Як звати бабусю?
- Чому діти вирішили допомогти бабусі?
- Як би ви вчинили на місці дітей?
- Як ще допомогли б бабусі?
д). Бесіда
- Стареньким і немічним людям треба допомагати. Бо колись всі ми станемо такими ж старенькими і потребуватимемо допомоги.
е). Читання тексту учнями;
VI. Фізкультпауза (звучить музика)
Нумо, друзі, час вставати
Будемо відпочивати.
З’їдемо з гори на лижах,
Покидаємось сніжками,
Дружно зліпим не одну
Бабу снігову.
Відпочивши дружно враз
Сів за парти увесь клас.
4. Розвиток зв’язного мовлення.
Складання віршів про зиму.
а). Гра «Додай прикметник»
От випав сніг. Як обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна, й …(весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і …(білосніжна).
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна, й … (морозна).
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму …(красива).
А вранці іній – то обнова!
Яка зима у нас … (казкова)
б). Робота в групах;
Складання віршика про зиму (див. додаток №1)
г). Поетична хвилинка;
Зачитування складених віршів.
5. Виготовлення ялинкових прикрас;
а). Повторення правил ТБ при роботі з ножицями і клеєм;
б). Виготовлення;
в). Прикрашання ялинки.
VII. Підсумок уроку
Додаток 1
Завдання для І групи
Скласти віршик, вставляючи пропущені слова.
Використовуйте слова для довідки.
___________ насипала __________
І побілила нашу ________________.
Для __________, __________ і ковзанів
Настало __________________ свято.
Слова для довідки: снігів, зима, лиж, хату, санчат, довгождане, веселе, весна.
Завдання для ІІ групи
Скласти віршик, вставляючи пропущені слова.
Використовуйте слова для довідки.
Закружилися ______________,
Як метелики _______________.
_____________ до ялинки
Й почепились на ____________.
Слова для довідки: сніжинки, птахи, прудкі, великі, прилетіли, гілки.
Завдання для ІІІ групи
Скласти віршик, вставляючи пропущені слова.
Використовуйте слова для довідки.
Голі ___________ прикрили,
____________ моріжок,
І доріжку _______________,
Зовсім іншим _______ _____.
Слова для довідки: кущики, побілили, притрусили, став лісок, ставок,
почистили.
1