Урок-змагання " Досліджуємо будову слова"

Про матеріал
Конспект уроку рекомендовано використовувати у І семестрі по закінченню вивчення теми: "Досліджуємо будову слова". Такий тип уроку допоможе охопити велику кількість ваших учнів, адже ними буде керувати жага перемоги їхньої команди.Урок насичений новими нетрадиційними методами і прийомами.
Перегляд файлу

         Тип уроку: урок-змагання

       Мета уроку: систематизувати й узагальнити вивчене про будову слова; вдосконалювати й розвивати вміння і навички у словотворчій роботі;користуватися багатством української лексики;розвивати почуття колективізму,відповідальності за спільну справу,впевненість у своїх знаннях;виховувати любов до рідної мови,свого народу та його традиціях.      Методи,форми,прийоми:наочні,словесні,практичні,інтерактивні

( «Метод « Шість капелюхів»,«Мозковий штурм», «Робота в групах», «Робота в парах»),індивідуальні,групові,бесіда,  повідомлення,робота із словником.   

                                         Хід уроку

І. Організація класу. Повідомлення теми,мети і завдань уроку.

                    Девіз уроку:     «Щоб знати рідну мову на відмінно,

                                         Будемо працювати дружно,плідно та сумлінно».

ІІ. Вступне слово вчителя.

Ми з вами вивчили розділ « Досліджую будову слова». Сьогодні підіб’ємо підсумки , узагальнимо вивчене та перевіримо ,як ви підготувалися до діагностичної роботи.

Цей урок ми проведемо в незвичній формі - у формі змагання. Будь ласка поєднайтеся в групи за обраними капелюхами.

ІІІ. Лексична розминка (метод «Мозковий штурм»).

Відгадайте загадки:

1 команда -  Я житель підземний лісів і полів

                      І спільна частина споріднених слів.(Корінь)

2 команда -  Стою поперед кореня,

                      Люблю це місце я!

                      Нові слова утворюю.

                      Скажіть моє ім’я.(Префікс)

3 команда  - Хоч за коренем,позаду,

                     В мене теж значна посада,

                     Я без зайвої розмови

                     Здатний геть змінити слово!(Суфікс)

4 команда – У слові я наприкінці,

                      Як той мізинчик на руці,

                       А в закінченні слова зв’яжу,

                      Бо я там зв’язковим служу!(Закінчення)

5 команда – Якщо в слові неодмінно

                     Є його частина змінна,

                     То є та ,що не зникає.

                      Як її ми називаєм?(Основа)

6 команда – В словах «сад,двірник і парк,

                       Міст,вінок і носик».

                       Ви закінчення шукайте

                       І його ви позначайте.( Нульове закінчення)                      

                     

(Презентація відповідей)

ІV. Творче завдання
Словотворча робота

1 команда – Префікс у «постіль» забрався,

                      Корінь в «садочку» сховався,

                      А закінчення та суфікс

                      У слові «хмарка» пошукай. ( Посадка)

2 команда – Корінь -  в слові «відгадай»,

                      Префікс – в слові «запитай»,

                       Суфікс - в слові « нічка»,

                        Закінчення – в «криничка».( Загадка)

3 команда – У слові «хмарка» корінь пошукайте,

                       Із слова «літній» суфікс визначайте,

                        У «бездоріжжі» префікс упізнайте,

                        Закінчення у слові «злий» впізнайте! (Безхмарний)

4 команда – Корінь у нім, як у слові «взувати»,

                      Суфікс такий,як у слові «життя»,

                       Закінчення візьмемо в слові «сміття»,

                       Є в цьому слові ще префікс,малята,-

                        Точно такий ,як у слові «вставати». (Взуття)

5 команда – У «водиці» корінь загубився,

                       У «підземеллі» корінь пошукайте,

                       У слові «вірний» суфікс притаївся,

                       Закінчення у ньому ж виділяйте.(Підводний)

6 команда – У слові «смішно» корінь заховався,

                        У слові «постріл» префікс пошукайте.

                       А суфікс в слово «виварка» забрався.

                        Закінчення у ньому ж виділяйте.(Посмішка)

(Презентація відповідей)

 

V. Тренувальні вправи

Естафета « Хто швидше?» (Робота в парах. Учні, які сідають  за першу парту  записують перше слово у таблицю і передають наступній парі) .

Записати слова у дві колонки:

З пестливим значенням                               Зі зневажливим значенням

Лісок,озерце,ніжка,вітрисько,хлопчисько,морозище,будиночок,дівчисько.

(Презентація відповідей)

 

VІ. Робота  зі словником ( Групова робота).

Виписати зі словника  5 слів:

1 команда - З префіксами роз -;

2 команда - З префіксом без -;

3 команда - З префіксом с -;

4 команда - З префіксом з -.

5 команда - З префіксом під -.

6 команда - З префіксом при -.

 

(Презентація відповідей)

 

VІІ. Редагування речення  (Групова робота).

Записати речення ,розкриваючи дужки.

1 команда – (За)писати речення (на) дошці.

2 команда – (В)ходити  безшумно (в)будинок.

3 команда – (За)ховатися швидко (за)штору.

4 команда – (До)нести продукти (до)дверей.

5 команда – (За)йти мерщій за(дерево).

6 команда – (По)гуляти увечері (по)парку.

(Презентація відповідей)

VІІІ. Підведення підсумків змагання.

Нагородження грамотою «Кращі знавці рідної мови».

 

 

 

 

               

docx
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку