Узагальнення знань учнів з теми "Слово. Будова слова"

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань з теми "Слово. Будова слова" за підручником Інни Большакової.
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення знань учнів з теми «Слово. Будова слова»

Мета. Узагальнити і систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми «Слово. Будова слова».

Сприяти практичному застосуванню набутих знань під час розв’язування мовних ситуацій.

Формувати предметні і ключові компетентності, вміння встановлювати загальні зв’язки у матеріалі.

Формувати потреби до постійного самонавчання, продуктивної творчої діяльності.

Розвивати мовлення учнів.

Виховувати відповідальне ставлення до результатів навчання.

Обладнання: куб, картки із завданнями, предметні малюнки будиночків, конверти з морфемними схемами, квіти для віночка.

Хід уроку

І. Організація класу

Активізація учнів до навчальної роботи

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він незвичний і цікавий –

Гостей багато завітало.

Давайте звернемось до гостей

І лагідно промовим: «Добрий день!»

  • Подивіться, діти, мені в очі, погляньте один на одного. Посміхніться.
  • Як приємно бачити, що ви посміхаєтесь і приносите до класу радість.
  • Чого ви очікуєте від уроку?
  • Щоб справдились ваші очікування і урок пройшов цікаво,  пропоную:
  • на уроці бути веселкою – ваші відповіді мають бути різноманітними; яскравими.
  • на уроці бути хмаркою – ваші відповіді -  швидкі.
  • на уроці бути сонечком – із посмішкою та теплотою в серці.

ІІ. Уведення в тему

Слуховий диктант

(Учні в рядок записують назви-відповіді.)

 

  • Без закінчення чудово існую я.

Є в мене корінь – голова,

І префікс є і суфікс є,

Ніщо мій настрій не псує. (Основа.)

 

  • Я у кожній деревинці,

Квітці, кущику, травинці.

В класі ж на уроці мови

Ти побачиш його в слові. (Корінь.)

 

  • Ось дашечок підбігає

І за коренем сідає.

Та не просто відпочити,

А щоб нові слова творити. (Суфікс.)

 

  • А я хлопчик – молодець.

В слові зовсім не кінець.

Перед коренем стою

І нові слова творю. (Префікс.)

 

  • А маленький цей квадратик –

Серед усіх найменший братик.

Не зазіхає на основу –

Він змінює лиш форму слова. (Закінчення.)

  • Що означають ці слова?
  •                  Як їх позначають на письмі?

(Префікс – прямим кутом, корінь – дужкою, суфікс – гострим кутом, закінчення – квадратом або прямокутником, основу – квадратною дужкою).

  • Назвіть у словах-відгадках орфограми.

ІІІ. Повідомлення теми уроку

  • Крок за кроком ми завершили тему «Слово. Будова слова.»

Слово – велика цінність для людини. Словом можна любити і словом можна образити. Ним можна малювати, писати, творити. Про слово потрібно все знати. На протязі вивчення теми «Слово» ми по частинах збирали вміння і навички, дізналися про секрети будови слова. Сьогодні ми узагальнимо і повторимо вивчене.

То ж, діти, сьогодні вам час показати,

Як можете мову свою шанувати.

Якщо всі завдання ви зробите вправно,

Вінок український одержите гарний.

  • Розпочати роботу я пропоную із знайомства з тими завданнями, які чекають на вас сьогодні.

(На дошці – завдання, біля яких прикріплені квіточки. Учні будуть вплітати у віночок по одній квіточці – тим самим виконувати по одному завданню.)

  1. Кубування.
  2. Каліграфічна хвилинка.
  3. Групова робота.
  4. Робота з підручником.
  5. Будова слова.
  6. Самостійна робота.
  7. Руханка.
  8. Творча співпраця.
  9. Диктант.
  10.  Дидактична гра.
  11.  Естафета.
  12. Сенкан.

ІV. Формування вмінь і навичок. Закріплення вивченого

  1. Стратегія кубування. Аналіз граней

У вінок барвінок ми вплетемо

І роботу з кубом розпочнемо.

  • Барвінок – символ життя, сили і вірності.

Розкажіть про частини слова за схемою.

 

Назви частину слова

 

Яке має значення

 

Де в слові знаходиться

 

Як її знайти

 

  1. Каліграфічна хвилинка

Настав час мак у віночок вплітати,

Тому вам потрібно до рук зошити взяти.

Що ви українці як слід пам’ятати.

І в зошитах чисто й охайно писати.

  • Мак символізує родючість, красу і молодість.

Сс              Со            ск             сл          ло          ов            во           слово

Слово до слова зложиться мова.

  • Як розумієте даний вислів?
  1. Групова робота

Тепер ми сонях у вінок вплетемо,

І групову роботу розпочнемо.

  • Соняшник – символ праці і достатку.

1 група

Слово

Форма слова

Споріднені слова

Зима

 

 

 

2 група

Слово

Форма слова

Споріднені слова

Мороз

 

 

 

3 група

Слово

Форма слова

Споріднені слова

Дощ

 

 

 

  1. Робота з підручником

Вправа 3, с. 92.

Ось калина молода

У віночок проситься вона.

Тоді ми у вінок її вплетемо,

Коли у завданні помилку знайдемо.

  • Калина – символ дівочої краси і вроди.
  • Знайти рядок, в якому всі слова споріднені.
  • Позначити корінь.
  • Підкреслити букву, що позначає звуки, які чергуються.
  1. Розбір слів за будовою.

Слова за будовою швидко розберіть.

І незабудку у вінок вплетіть.

  • Незабудка – символізує любов, вірність, добро, пам'ять про дорогу людину.

Слова для розбору: підосичник, прибережний.

  1. Самостійна робота. Гра «Утвори слово»

Вже мальви до вінка вплести охота,

А нас чекає самостійна робота.

  • Мальва – символ любові до рідної землі, народу.

 

на

від                  ити

 

по    ка

івник

пере               ок              овий

 ок

 

Слово посадка розібрати за будовою.

  1. Руханка «Віночок»

Чорнобривці просяться в віночок,

А ми підемо у таночок.

  •                 Чорнобривці символізують дитинство, рідну матір, батька, оселю.
  1. Творча співпраця. Диктант – гра

Восьму квіточку візьми

І у віночечок вплети.

 

Наче сонце серединка,

Пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

Що звуть квіточку… (Ромашка)

  •                 Ромашка – символ здоров’я, добра, жіночності.

Корінь мій у слові дзвінко,

Суфікс – у слові синок.

Закінчення у слові кіт. (Дзвінок)

 

У слові «хмарка» корінь пошукайте,

У слові «літній» суфікс визначайте,

У «бездоріжжі» префікс упізнайте,

Закінчення у слові «злий» впізнайте! (Безхмарний)

  1.               Диктант

Синьоока чарівниця

Часто в полі в нас вертиться.

Що за квіточка така?

Це…(волошка) польова.

  •                 Волошка  символізує простоту, доброту, людяність.
  •                   Запишіть правильно словосполучення.

 Доїхати до паркану, написати на дошці, злізти з дерева, підбігти під парасольку.

  •                   У словах позначіть префікси, підкресліт прийменники.
  1.          Дидактична гра «Листи»

Безсмертник – квітка чарівна ,

Пропонує у гру пограти вона.

  • Безсмертник – символ здоров’я та довговічності роду людського.

(На дошці прикріплені три конверти, на кожному з них – морфемна схема слова. Учні розбирають за будовою по одному слову, підписують роботу і кидають у відповідний конверт).

 

 

 

 

 

 

Слова для розбору: риба, хмара, лісок, лисичка, водяний, заморські, розмовна, квіточки, школяр, весна, сини, підводники.

  1.  Естафета

Ось віночок майже готовий,

Вплетіть у нього руженьку червону.

  • Ружа – символ віри, надії і любові.
  • Українці дуже гостинній народ. Завжди зустрічають гостей хлібом і сіллю та запрошують їх у оселю.
  • Які слова-родичі завітають у оселю?

 

 

 

 

    

 

 

 

 

(Учні по черзі підходять до дошки і записують у будиночки спільнокореневі слова.)

  1.  Сенкан «Віночок»
  •         Я – символ материнської любові.

Для мене теж знайдеться місце у вінкові.

(У вінок вплітаємо цвіт яблуні.)

-Утворіть і запишіть сенкан до слова віночок.

V. Рефлексійний аналіз

- Український віночок не просто краса, а й оберіг людського життя, духовної спадщини. Він у великій шані українського народу.

Який красивий вийшов наш віночок!

Він ніби проситься піти в таночок.

Його з рук в руки будем передавати

І підсумок уроку підбивати.

Вправа «Незакінчене речення»

(Учні передають віночок)

  • Сьогодні на уроці я навчився/навчилася…
  • Найбільше мені сподобалось…
  • Було цікаво…
  • Найкраще мені вдалося.
  • Я зміг/змогла…
  • Мені було складно…
  • Урок завершую з …настроєм.

VI. Домашнє завдання

 Вправа 4 с. 92 (у підручнику), вправа 2, с. 50 (у робочому зошиті)

 

 

doc
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
1507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку