Інтегрований урок з української мови та ЯДС "Корінь слова.Спільнокореневі слова.Чому вода потребує охорони."

Про матеріал
Інтегрований урок з української мови та ЯДС "Корінь слова.Спільнокореневі слова.Чому вода потребує охорони."
Перегляд файлу

Інтегрований урок з української мови та ЯДС

Тема. "Корінь слова,спільнокореневі слова. Чому вода потребує охорони"

Мета:формувати природознавчу компетентність шляхом засвоєння інтегрованих знань про природу, воду і людину;розкрити основні фактори забруднення водоймищ; повторити і систематизувати знання  учнів про споріднені слова, ,розвивати ціннісні орієнтації у ставленні до природи; виховувати бережливе ставлення до водних запасів;економне використання води;

Обладнання: Гільберг Т.Г. Я досліджую світ : підруч. для 3 кл. , презентація, глобус ,кружечки синього кольору,мисочки з водою,картинки.

Хід уроку

І. Організація класу

1. Привітання.

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно й гарно.

На уроці не зівай,

Все уважно ти вивчай.

II. Актуалізація опорних знань

1. Оголошення учнями фенологічних спостережень. Виступ синоптика

- Тож, яка сьогодні погода і який настрій вона несе у наші душі?

-Що скажуть наші синоптики?

- Який сьогодні день тижня?

- Яке число і місяць?

- Яка погода надворі?

- Яка температура повітря?

- Діти, а ви погоджуєтеся з визначенням наших синоптиків?

III.Мотивація навчальної діяльності

1.Відгадування загадок:

Я і хмара, і туман,

І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

І замерзнуть можу!(вода)

З-під землі біжить водичка,

Але це не озерце,

Не струмочок і не річка,

А цілюще… (джерело).

2.Каліграфічна хвилинка

Вв во ода дж рел 

вода джерело

3.Добір спільнокореневих слів

Вода,водичка,водяний.

Джерело,джерельце,джерельний.
4.Асоціативний кущ

- Де знаходиться вода у природі?(океанах,морях,озерах,річках,болотах,льодовиках).

ІV. Визначення теми уроку учнями.

- Як ви гадаєте, про що ми будемо говорити далі на нашому уроці?

1. Бесіда про світові запаси води. Робота в парах.

- Візьміть кружечок голубого кольору. Він поділений на чотири частини. Це поверхня нашої планети Земля. Одну частину відірвіть – це суша. Перед вами водні ресурси.

- Близько 1500 млрд. кубічних метрів становлять запаси води.

97% - це солона вода морів та океанів, яку пити не можна.

2% - це прісна вода, яка перебуває в твердому стані (льодовики).

1% - це прісна вода рік, озер та деякої частини підземних вод.

- Відірвіть від блакитного кружечка кусочок паперу (з нігтик). Це і буде кількість прісної води. У народі говорять "Там де вода, там існує життя".Погляньте тепер і скажіть чи багато прісної води на землі.

V. Відкриття нових знань

1.Розповідь вчителя

- Люди здавна поселялися поблизу водойм, використовували воду та не завдавали ні річкам, ні озерам  шкоди.

2.Читання казки

Хіба озеро - звалище? 

(сучасна казка про Рибака і Рибку)

Жив Старий із своєю Старою біля самого синього озера.

Жили вже тридцять років і три роки.

Старий ловив неводом рибу, а Стара пряла свою пряжу.

Раз пішов Старий до озера.

Закинув він невід у воду - прийшов невід з тіною темною.

Він в інший раз закинув свій невід - прийшов невід з сміттям,

і було його тут видимо-невидимо.

В третій раз закинув він невід - піднялася

з води стара автомобільна шина.

Здивувався Старий, злякався:

«Тридцять років я рибалив і три роки, а такого ні разу не виловлював.

Раніше-то все рибка попадалася».

Хотів вже було Старий вернутись до своєї Баби,

та почув за спиною сплеск слабкий.

Знову закинув Старий невід у воду.

Прийшов невід з одного Рибкою.

З непростою Рибкою - ледве живою.

Як тут взмолиться Рибка!

Голосом мовить людським:

«Спаси, старче, озеро наше,

збережи живим для нащадків».

Задумався Старий:

«Я жив біля озера тридцять років і три роки і не відав,

що діється в самого мого порога.

Знищували озеро поступово,

звалюючи сміття біля берегів,

закидаючи його в прозору воду і не думаючи про те,

що гублять озеро і його мешканців».

Відкинув Старий невід,

зібрав вздовж берегів банки, пляшки,

папір та целофанові пакети,

викотив з води автомобільні шини.

Став він кликати Рибку.

Припливла до нього Рибка,

але нічого не сказала,

лише хвостом по воді плеснула і пішла в глибоке озеро.

І з тих пір приходить Старий до озера,

але не рибалити, а охороняти спокій Рибки,

адже дуже сильно образили її люди,

 

 

І ось перед нами мисочка з водою,яка була колись вода в річках,озерах,морях ,океанах.

 Але настав час і люди почали користуватись багатьма речами .Діти виходять і кидають у другу мисочку сміття.  - Огляньте тепер банку з водою. Що в ній бачите? (скло, пісок, пір'я, пакети...) - Чому в банку ми помістили ці речі?

- Ще кілька десятиліть тому вода за рахунок рослин і мікроорганізмів здатна була самоочищатися. Тепер у водойми потрапляє багато різних промислових відходів, каналізаційних стоків, хімікатів, які використовуються для боротьби з бур’янами та шкідниками сільськогосподарських культур. Тепер вода не в змозі впоратися із самоочищенням. У брудній воді багато шкідливих речовин і хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби у людей та тварин.

- Великої шкоди природі України завдало будівництво штучних водосховищ на Дніпрі. Через розвиток синьо-зелених водоростей вода "зацвіла". Зникло багато цінних риб, птахів, порушилась екологія річок і озер.

- Ріки наші обміліли, водойми на рибу обідніли, а моря – наша гордість – у нафтових плямах, у викидах бруду.

- Чому таке сталось?

- Коли в морі один з кораблів, який перевозить нафту, зазнає аварії або тоне, відбувається екологічна катастрофа: вмирають живі організми; водорості не одержують більше світла і гинуть; птахи, вимастившись нафтою, втрачають здатність регулювати температуру свого тіла і вмирають.

- Вчений-мандрівник із Норвегії, перетинаючи Атлантичний океан за 50 днів, 43 із них спостерігав плями мазуту.

- Ще морські тварини ковтають пластикові матеріали, що плавають у воді. Це призводить до отруєння та закупорення кишок, вони страждають та помирають.

3.Обговорення казки

4.Добір спільнокореневих слів

Риба,рибка,рибний.

Сміття,смітник,сміттєвий.

Охорона,охоронний,охороняти.

 Фізкультхвилинка

VІ. Первинне закріплення вивченого матеріалу

Виступ знавців та друзів природи. Цікаві факти.

- Що роблять люди для збереження чистої води?

- Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить через фільтри, звільняється від шкідливих речовин та чистою повертається до водойм.

- Для збирання нафти, яка великими плямами розлита на водоймах, будують спеціальні кораблі – нафтозбирачі.

VІІ.  Повторення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником:

VІІІ. Робота над доповненням "Добра справа для води"

1. Обговорення та створення порад для дорослих та дітей.  - Діти, з якою метою ми будемо виконувати це завдання?(презентація тести)

ЩО Я МОЖУ ЗРОБИТИ, ЩОБ ЗБЕРЕГТИ ВОДУ?

Поради:

1. Мий свій велосипед чи машину батьків за допомогою води, налитої у відро, а не через шланг. Не мий транспорт біля ставка чи річки, щоб не забруднити воду бензином.

2. Намагайся бути охайним, не брудни одяг, тоді і прати його потрібно буде рідше.

3. Виключай воду при купанні, коли намилюєшся або чистиш зуби.

4. Стеж за тим, щоб усі крани були відремонтовані й закриті. "Закрути надійно кран, щоб не витік океан".

5. Коли ти відпочиваєш біля річки чи ставка, купаєшся або плаваєш на човні, не кидай у воду використані речі.

6. Збирай сміття з місця свого відпочинку.

7. Посади хоч одне деревце поблизу ставка чи річки.

8. Поливай квітники, грядки пізно ввечері. Випаровування води стане повільнішим і в грунті збережеться більше води.

9. Збирай дощову воду у якусь посудину, щоб потім використати для поливу рослин.

10. Удома перевір, чи не протікає водопровідний кран? Чи справний зливний бачок у туалеті?

1) Не брудни криниці, бо схочеш водиці.

2) Не плюй у криницю, бо води доведеться напиться.

3) Яка криниця, такий і господар.

ІХ.Робота з сердечками

До дня української писемності та мови діти вивішують жовто – блакитні сердечка з прислів’ями про мову.

Х. Рефлексія

«Мікрофон»

- Яку проблему вирішували на уроці?

- Які поради будете використовувати в своєму житті?

ХI. Завдання додому

Знайти прислів'я про воду.

ХІI. Заключне слово:

"А вода це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди."

docx
Додано
18 листопада 2021
Переглядів
4067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку