Підсумково – узагальнюючий урок із застосуванням елементів здоров'язберігаючого навчання у 7 класі з теми «Фізика як наука про природу. Пізнання природи»
Донченко Марія Іванівна
учитель фізики Привовчанської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
Павлоградського району
Дніпропетровської області
Підсумково – узагальнюючий урок із застосуванням елементів здоров’язберігаючого навчання у 7 класі з теми «Фізика як наука про природу. Пізнання природи»
Урок – змагання : « Мені відомо про природу» «Фізика – наука про природу»
Мета: Повторити і закріпити поняття : фізичні тіла і фізичні явища, речовина і поле, атом і молекули, дифузія, фізичні величини, одиниці вимірювання, ціна поділки шкали приладу; пригадати основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.
Розвивати логічне і креативне мислення , формувати ключові компетентності, необхідні кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності; узагальнювати, робити висновки щодо закономірностей перебігу фізичних явищ і процесів, цілісного уявлення про природничо – наукову картину світу , застосовувати теоретичний матеріал до лабораторного та демонстраційного експерименту.
Виховувати інтерес до фізики через цікаві досліди, відомості з історії учених та їх відкриття, розуміння значущості внеску учених-фізиків, зокрема українських, у розвиток світової науки; ціннісне ставлення до фізичних знань, результатів власної праці та праці інших людей; переконати учнів у тому, що ініціативність, працьовитість, відповідальність - запоруку результативності власної діяльності.
Обладнання: плакат « Острів знань», кольорові човники, таблиця «Знавець», тоненька проволока, стакани з водою, чай, мензурки, мірні стакани, тіла правильної та неправильної форми, портрети учених: Аристотеля , Галілео Галілея, Івана Пулюя, комп’ютерна підтримка.
Епіграф до уроку:
Людина народилася бути паном, володарем, царем природи, але мудрість, з якою вона : повинна правити, не дана їй від народження вона купується вченням. М.І.Лобачевський
Хід уроку.
І. Очікування
Повідомлення теми
Учитель: Нас чекає мандрівка на «Острів знань». Від нашого заходу кожен з вас щось очікує , тому прошу на човниках написати свої очікування і прикріпити на плакаті « Острів знань» та прокоментувати.
ІІ. Постановка проблемного завдання
Учитель. Друзі , епіграфом до нашого уроку я використала вислів Миколи Івановича Лобачевського , який ви бачите на екрані: «Людина народилася бути паном, володарем, царем природи, але мудрість, з якою вона повинна правити, не дана їй від народження, вона купується вченням». Я попрошу вдуматися і пояснити , як ви його розумієте наприкінці нашого уроку.
Заходи і уроки у школі це для вас спілкування, нові знання, успіхи або поразки, які гартують силу волі, дають змогу робити висновки. Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, урок – змагання, на якому повторимо і узагальнимо вивчене з теми «Фізика як наука про природу. Пізнання природи»
Об*єднання в групи
У фізичній науці працівників цієї галузі поділяють на фізиків-теоретиків та фізиків – практиків, тож і ми утворимо дві команди таким способом. Пропоную учасникам витягнути по одній частинці і об’єднатися у команди склавши з частин цілу картинку. (Завчасно розрізаю дві картинки з різними природними явищами на стільки ,скільки учасників у командах і ще добавляю дві зайві частини для членів журі. Команда, яка перша складає картинку займає місце для команд і обирає капітана, який витягує назву першої команди « Атом» , а відповідно друга команда отримує назву «Сила».
Команди у нас сформовані , капітани обрані , але для того, щоб чесно і справедливо оцінити кожну команду і участь кожного учасника вашій увазі журі: голова журі – вчитель фізики, члени журі - учні .
Перш ніж почати змагання прошу капітанів оголосити назву команди і пояснити з чим асоціюється ця назва.
Презентація назви команду та слогана
Капітан команди «Атом». Знання з фізики членів нашої команди такі міцні , як атом і їх не здолає наш суперник.
Ми – команда бойова
І розумна, й ділова.
В нас талантів водограй,
Який хочеш вибирай.
Капітан команди «Сила». Сила – це сума наших знань з фізики, об’єднання зусиль, що приносить перемогу, робить невідоме відомим, перетворює незнання в знання.
Ми- сильніші за усіх,
Маєм сили цілий міх,
Не боїмося ми нікого
Сміливо йдем до перемоги.
Учитель : Спасибі командам за представлення.
ІІІ. Перший етап змагань: Розминка «Вітер» (1 хв)
Йдучи на урок, раптовий вітер у морі Знань розкидав слова у реченні , яке бачите на екрані, ваше завдання сконцентруватись і скласти це речення .( Праця , у якій Аристотель систематизував природничі знання, називається «Фізика».)
Команда, яка швидше і правильно складе, отримує – 1 бали. Додаток 1.
Другий етап завдань : «Знавець» (2 хв)
Разом ми сильніші , тому колективне завдання.
Потрібно заповнити таблицю , поставивши у відповідні клітинки знак «+». Кожна правильна відповідь 0,5 балів. Додаток 2.
Третій етап змагань конкурс капітанів « І один у полі воїн» . Завдання капітанам закінчити речення. Якщо капітан не може дати відповідь допомагає команда, вразі неправильної підказки відповідь дає капітан другої команди. Кожна відповідь оцінюється 1 балом. Додаток 3.
Четвертий етап змагань «Підкорення вершини» (3 хв)
Потрібно подати в метрах значення фізичних величин і розташувати числа в порядку зростання, розмістивши на східцях підйому на вершину. Додаток 4.
Фізхвилинка
Вчитель. Щоб ви трохи відпочили і набралися сил для виконання наступних етапів змагань, пропоную провести гру «Молекули» . Це чудова рухавка, у якій ви повинні уявити себе атомами, які безперервно, хаотично рухаються у просторі . По моїй команді : «Об’єднайтесь в молекули по двоє» , ви повинні швидко стати у пари. Відтак знову вільний рух і команда: «Об’єднайтесь в молекули по троє» , і так далі.
П’ятий етап змагань. «Експериментальний» ( 7 хв)
Уважно прочитайте завдання. Підберіть необхідне обладнання з демонстраційного столу та проведіть вимірювання.
Результати занести у таблицю . Додаток 5.
Шостий етап змагань. «Практичний» (5 хв)
На цьому етапі необхідно розв’язати задачі. Додаток 6
Сьомий етап змагань. «Пізнавально - пошуковий» (6 хв)
За наведеними фотографіями та цікавими фактами з життя і діяльності впізнати вченого.( Арістотель , 384 -422 р.р. до н.е.),( Галілео Галілей, 1564- 1642 р.р), (Іван Пулюй , 02.02.1845- 31.01.1918 р.р)
Учитель. Так, ви справді сьогодні молодці, усі добре працювали, були активними. Знання з фізики допоможуть вам у повсякденному житті та й майбутньому стати хорошими майстрами своєї справи.
Поки журі підводить підсумки , а я пропоную повернутися до поставленого запитання по епіграфу до уроку.
( Учні висловлюють свою думку )
Підсумок уроку. Оголошення результатів, нагородження переможців. Вербальне оцінювання кожного учасника.
Зворотній зв'язок . Поверніться до ваших очікувань і зніміть ті , що не справдилися. Намалюйте усміхнене обличчя .
Завершення уроку. По колу передати усмішку та разом висловити : «Здійсню бажання, набуду мудрість, відчую радість життя».
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.
Завдання для самоперевірки підручник ст. 44-45.
Додаток 1.
у природничі Праця Аристотель знання , називається у систематизував «Фізика» якій.
Додаток 2.
№ |
Назва |
Фізичне тіло |
Речовина |
Фізичне явище |
1 |
лінійка |
|
|
|
2 |
постріл |
|
|
|
3 |
залізо |
|
|
|
4 |
олівець |
|
|
|
5 |
веселка |
|
|
|
6 |
кипіння води |
|
|
|
7 |
Місяць |
|
|
|
8 |
спирт |
|
|
|
9 |
грім |
|
|
|
10 |
нафта |
|
|
|
11 |
ручка |
|
|
|
12 |
світанок |
|
|
|
13 |
алмаз |
|
|
|
14 |
завірюха |
|
|
|
15 |
сніг |
|
|
|
16 |
роса |
|
|
|
17 |
будинок |
|
|
|
18 |
зорі |
|
|
|
19 |
блискавка |
|
|
|
20 |
полярне сяйво |
|
|
|
Додаток 3.
Додаток 4
1.Переведіть у метри та розташуйте в порядку зростання: 400 см, 35км, 4200 мм, 16 м, 72 дм
2.Розташуйт і запишіть у порядку зростання: 0,01 м2, 200 см2, 2500мм2, 0,4 дм2
3. Переведіть у секунди: 3 год, 20 хв, 5 діб.
Додаток 5.
1.Визначити ціну поділки вимірювальних приладів та межі вимірювання і за допомогою них визначити об’єм тіла неправильної форми.
2. Виготовити мірну стрічку з ціною поділки 5 мм
3. Визначити методом рядів середній діаметр пшоняного зернятка
Результати занести у таблицю .
Ціна поділки |
Межі вимірювання |
Об’єм тіла |
Діаметр зернятка |
|
|
|
|
Додаток 6
1.Яким приблизно є діаметр молекули , якщо відомо, що молекула у стільки разів менша від тенісного м’яча , в скільки разів м’яч менший від земної кулі? Діаметр тенісного м’яча – 6 см, а земної кулі -12800 км.
2.Скільки атомів може розміститися вздовж відрізка 1мм? Розмір атома 10-10 м?
Додаток 7.
1.Його називають хрещеним батьком фізики, адже назва його книжки «Фізика» стала назвою фізичної науки. Він був учителем Олександра Македонського, який сказав про нього: « Я шаную і поважаю вчителя так, як і свого батька, бо якщо батькові я зобов’язаний життям, то учителю зобов’язаний усім, що дає йому ціну»
В четвертім столітті до нашої ери
Про нього весь світ уже знав-
Це древній філософ Мудрець Арістотель
Детально природу вивчав.
Марія Медичі, дружина французького короля Генріха ІV, отримала в подарунок від цього великого італійського вченого зорову трубу (телескоп). Королева ледве дочекалася, доки її встановлять. І, ставши біля неї навколішки, поспішила глянути на небо. Хто змусив стати на коліна королеву Франції? ( Галілео Галілей, 1564- 1642 р.р.)
А ось астроном,
Одночасно і фізик
Великий творець - …..(Галілей)
В його голові
Ще в в юнацькому віці
Роїлося сотні ідей.
Експериментатор,
Творець телескопа,
Він фази Венери відкрив,
На Місяці гори,
Нові в небі зорі-
Життя для науки прожив.
( Іван Пулюй, 02.02.1845- 31.01.1918 р.р.)
Література