Урок – змагання « Шевченкіана» для учнів 9-х класів

Про матеріал

Урок проводиться у вигляді змагання. На початку створюються дві команди учнів, що прийматимуть участь у конкурсах. Можна урок провести й у вигляді подорожі по станціям життєвого та творчого шляху Кобзаря. Вибір за учителем, який добре знає рівень навчальних досягнень своїх учнів.

Перегляд файлу

 

Урок – змагання « Шевченкіана» для учнів 9-х класів

З ДОСВІДУ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ, УЧИТЕЛЯ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ, ВЧИТЕЛЯ – МЕТОДИСТА

ШКОЛИ І – ІІІ СТУПЕНІВ  №8

ОБОЛОНСЬКОГО РАЙОНУ  М. КИЄВА

МАНУСЕНКО ОЛЕНИ ОЛЕКСІЇВНИ

 

Мета уроку: з’ясувати рівень досягнень учнів про життєвий та творчий шлях Т.Г.Шевченка, закріпити знання про поета; вчити учнів на практиці використовувати знання, здобуті на попередніх уроках, розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас, вчити працювати окремо та в групах;сприяти вихованню інтересу до уроків літератури.

 

Урок проводиться у вигляді змагання. На початку створюються дві команди учнів, що прийматимуть участь у конкурсах. Можна урок провести й у вигляді подорожі по станціям життєвого та творчого шляху Кобзаря. Вибір за учителем, який добре знає рівень навчальних досягнень своїх учнів.

 

 

ЗМАГАННЯ« ЗА ПІДКАЗКОЮ ВІДГАДАЙ НАЗВУ ТВОРУ»

 

Завдання А для команди 1

  1. Твір присвячено  російському поетові В.Жуковському.
  2. Цю поему названо ім.*ям головної героїні.
  3. Афористичні вислови з твору:

 

Світ, бачся, широкий,

Та нема де прихилитись

В світі одиноким.

 

Єсть на світі доля,

А хто її знає?

Єсть на світі воля,

А хто її має?

 

Не питайте, чорнобриві,

Бо люде не знають,

Кого Бог кара на світі,

То й вони карають…

 

  1. Рядки з твору:

 

Де ж ті люди, де ж ті добрі,

Що серце збиралось

З ними жити, їх любити?

Пропали, пропали!

 

 

 

Завдання А для команди 2

  1. Цей твір посвячено видатному українському письменникові, якого Т.Шевченко називає « другом», « батьком».
  2. Поезію написано в ранній – романтичний – період творчості Т.Шевченка.
  3. Образи твору : « чайка», « синє море», « воля», « червоні жупани», « слава козацькая», « дівчина під вербою ».
  4. Рядки з твору:

 

Смійся, лютий враже!

Та не дуже, бо все гине –

Слав не поляже;

Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі,

Чия правда, чия кривда

І чиї ми діти.

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине…

От де, люде, наша слава,

Слава України!

Без золота, без каменю,

Без хитрої мови,

А голосна та правдива,

Як Господа слово.

 

 

 

Завдання Б для команди 1

  1. За епіграф до цього твору взято слова з Біблії.
  2. Твір звернено до української еліти.
  3. Афористичні вислови з твору:

 

В своїй хаті своя й правда,

І сила, і воля.

 

Умийтеся! Образ Божий

Багном не скверніте.

 

Якби ви вчились так,як треба,

То й мудрість би була своя.

 

Не минайте ані титли,

Ніже тії коми…

 

Бо хто матір забуває,

Того Бог карає.

 

  1. Фінальні рядки твору:

 

І забудеться старомотня

Давняя година,

І оживе добра слава,

Слава України,

І світ ясний, невечірній

Тихо засіяє…

Обніміться ж, брати мої,

Молю вас, благаю!

 

 

 

Завдання Б для команди 2

  1. Епіграф до твору взято з біблійної Книги пророка Єремії.
  2. За жанром цей твір – інвектива, яка викриває хижість і облудність колоніальної політики Росії.
  3. У творі використано образ Промете як символ нескореності, боротьби, протистояння злу.
  4. Афористичні вислови з твору :

 

Не вмирає душа наша,

Не вмирає воля.

 

Кати знущаються над нами,

А правда наша п*яна спить.

 

Борітеся – поборете,

Вам Бог помагає!

За вас правда, за вас слава

І воля святая!

 

Од молдаванина до фіна

На всіх язиках все мовчить,

Бо благоденствує!

 

Ви любите на братові

Шкуру, а не душу!

 

 

ЗМАГАННЯ « ШЕВЧЕНКІВСЬКА ВІКТОРИНА. ДОЛЯ»

( Для обох команд :хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь – 2 бали )

 

 

  1. Кажуть, що ім*я, яке дають дитині під час хрещення, багато в чому визначає її характер і майбутню долю. Звідки походить і що означає Шевченкове ім*я?
  2. Дна з найкращих наукових біографій Шевченка, написана видатним українським письменником і громадським  діячем О.Кониським, має назву «Тарас Шевченко – Грушівський . Хроніка його життя».Чому в поета подвійне прізвище?
  3. Чому саме в церкві Різдва Христового в Києві було встановлено домовину з тілом Шевченка, коли її перевозили у травні 1861 року з Петербурга до Канева?
  4. Після закінчення Академії мистецтв Т.Шевченка було запрошено на посаду викладача Київського університету. Який предмет він повинен був викладати?
  5. На весіллі цієї жінки ( у майбутньому – відомої письменниці ) Т.Шевченко був старшим боярином, бо товаришував з нареченим – П.Кулішем. Згодом вона пожертвувала свій посаг на поїздку Т.Шевченка до Італії, де він мав продовжувати навчання. Але арешт поета став цьому на заваді. Назвіть прізвище цієї жінки та її письменницький псевдонім.
  6. Ця людина походила зі славетного ( колись кріпацького ) роду – з роду перших українських промисловців – цукрозаводчиків і селекціонерів. Був він також і відомим меценатом: саме його коштом видано Шевченків «Кобзар» 1860 року. Назвіть прізвище мецената.
  7. Цей негритянський актор-трагік під час гастролей у Петербурзі познайомився й потоваришував із Шевченком. Кобзар високо цінував гру цього актора, відвідував усі вистави з його участю, а 1858 року намалював його портрет. Як звали знаменитого актора?
  8. Кому Т.Шевченко присвятив свій « Сон » ( « На панщині пшеницю жала») і яку присвяту одержав від цієї людини навзаєм?
  9. Цей відомий український композитор і співак. Автор першої української опери, був щирим і вірним другом Шевченка, не раз допомагав йому під час заслання, листувався і зустрічався з поетом; він присвятив Кобзареві свою пісню, що стала народною – « Стоїть явір над водою». Назвіть прізвище цієї людини.
  10. Традиційно Шевченковими днями вважаються 9 березня – день народження і 10 березня – день смерті поета. Але є ще в нашому календарі ще одне Шевченкове свято – 22 травня. Яка подія стоїть за цією датою? Чому в радянські часи було заборонено її відзначати?

 

 

ЗМАГАННЯ « СКЛАДИ КАРТИНУ»

( гравцям дають дві репродукції Шевченкових творів – « Катерина» і « Циганка - ворожка», розрізані на рівні квадрати. Завдання гравців – скласти картину і визначити її назву. Час змагання – 3 хвилини)

 

 

ЗМАГАННЯ « АВТОПОРТРЕТ»

( Гравці одержують репродукції автопортретів Т.Шевченка без зазначення року їх написання. Завдання: розкласти автопортрети в хронологічній послідовності. Час – 5 хвилин).

 

 

ЗМАГАННЯ « АУКЦІОН ЖАНРІВ»

  1. Назвіть балади, які написав Т.Шевченко.
  2. Назвіть поеми Кобзаря.
  3. Назвіть Шевченкові повісті.

 

 

ЗМАГАННЯ «ШЕВЧЕНКІВСЬКА ВІКТОРИНА. ТВОРЧІСТЬ»

 

( Для обох команд :хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь – 2 бали )

 

  1. Які обставини  примусили Тараса Шевченка ще 1845 року, тобто у віці 31 року, скласти своєрідний поетичний заповіт, що починається словами: « Як умру, то поховайте..»?
  2. Цю пам*ятку давньої української літератури Шевченко мав намір перекласти українською мовою в повному обсязі, але встиг відтворити лише два уривки з неї. Як називалася ця пам*ятка?
  3. У 1964 році побачив світ двотомний « Словник мови Шевченка». Скільки слів зареєстровано в цьому словнику?
  4. Яку гетьманську столицю не раз згадував Т.Шевченко в поетичних творах, зображував у малярських ? Чиєю столицею було це місто?
  5. У поемі « Гайдамаки» Т.Шевченко, прагнучи показати відданість Івана Гонти ідеї повстання, використовує легенду про вбивство ватажком повстання своїх синів, покатоличених їхньою матір*ю -полькою. А яким були реальні події?

 

 

ЗМАГАННЯ «СЛОВО ПРО ГЕНІЯ»

( Завдання: вказати автора висловлювань.

Для обох команд : хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь – 2 бали )

 

  1. « Невмираючий дух поета, як і раніше, витає над Україною. Невмовкаюче роздається його віще слово і сіє на народній ниві невмируще насіння оновлення»
  2. « Він був сином мужика і став володарем у царстві духа»
  3. « Творчість Шевченка є благородною частиною нашої спадщини»
  4. « До того часу, поки народи будуть воювати за свою незалежність і демократичні права, вірші Шевченка читатимуться різними мовами»
  5. « Не бронзою пам*ятників, а вірністю, любов*ю і правом сина входить Великий Кобзар у життя народів»
  6. « Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе в серцях свого народу»
  7. « Тарас Шевченко народився в українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя»
  8. « Читайте Шевченка, а там отворена вам ціла проява, історія і душа українського народу»
  9. « Вірші Шевченка завжди залишаються щирим виявом українського єства, виявом страждань і відваги його народу»
  10. « Шевченко так промовисто висловив невмирущу рішучість людини боротися за волю та її незгасну віру в кінцеву перемогу »

 

 

ЗМАГАННЯ «МАЛЯРСЬКИЙ АУКЦІОН»

 ( Для обох команд :хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь – 2 бали )

 

  1. Назвіть письменників, твори яких проілюстрував Шевченко.
  2. Назвіть портрети видатних осіб, які намалював Кобзар.
  3. Назвіть малярські твори Т.Шевченка, на яких він зображує храми.

ЗМАГАННЯ « КРИЛАТЕ СЛОВО КОБЗАРЯ»

( Для обох команд :хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь – 2 бали. Завдання:встановити назви творів, із яких взято вислови )

 

  1. Не дуріте самі себе,

Учітесь, читайте,

І чужого научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

 

  1. Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине…

От де, люде, наша слава,

Слава України!

 

  1. Не вмирає душа наша,

Не вмирає воля.

І неситий не виоре

На дні моря поле.

 

  1. Од молдаванина до фіна

На всіх язиках не мовчить,

Бо благоденствує!

 

  1. …хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того діти цураються,

В хату не пускають.

 

  1. Усі на сім світі –

І царята, і старчата –

Адамові діти.

 

 

ЗМАГАННЯ «ЯК БАГАТО ЗНАЧИТЬ СЛОВО»

( Для обох команд :хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь – 2 бали. Завдання: пояснити значення виділених слів)

 

  1. Із города, із Глухова

Полки виступали

З заступами на лінію,

А мене послали

На столицю з козаками

Наказним гетьманом.

 

  1. О Боже наш милосердний!

О царю поганий!

Царю проклятий, лукавий.

Аспиде неситий!

 

  1. То не хмара – біла пташка

Хмарою спустилась.

Над царем тим мусянджовим

І заголосила.

 

  1. Цур тобі, мерзенний

Каламарю… і зробився

Я знову незримий

Та й пропхався у палати.

 

  1. Штовхаюсь я; аж землячок,

Спасибі, признався,

З циновими ґудзиками:

« Де ти здесь узялся?»

 

  1. Везе Марко Катерині

Сукна дорогого,

А наймичці на очіпок

Парчі золотої

І червону добру хустку

З білою габою.

А діточкам черевички,

Фіг та винограду,

А всім вкупі – червоного

Вина з Цареграду,

Відер з троє у барилі,

І кав*яру з Дону.

ЗМАГАННЯ «БЛІЦ»

( Для обох команд :хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь –1бал )

 

  1. Зображення якого героя античної міфології викарбовано на стелі біля пам*ятника Т.Шевченка у Вашингтоні?
  2. Хто з художників, товаришів Т. Шевченка, проілюстрував перше видання «Кобзаря» (1840)?
  3. Хто з відомих українських письменників переклав твори Т.Шевченка німецькою мовою?
  4. Чому Кобзар свій щоденник назвав « Журнал»?
  5. Який твір Т.Шевченко написав у жанрі байки?
  6. Яким було дівоче прізвище матері Шевченка?
  7. Скільки дітей було в родині Шевченків?
  8.  З якого Шевченкового твору взято рядки:

 

Мов на небі висить

Святий Київ наш великий,

Храми Божі, ніби з самим

Богом розмовляють

 

  1. Який із Шевченкових творів починається рядками:

 

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма

 

  1.  У якому віці Т.Шевченко отримав відпускну?
  2.   На які роки припадає такий період творчості Шевченка, як  «три літа»?
  3.  Скільки років провів Шевченко в солдатській неволі?
  4.  Хто з українських літераторів помер, як і Шевченко, у віці 47 років?
  5.  Чиї твори переписував малий Тарас у саморобні книжечки?
  6.  До кого Шевченко звертався такими рядками:

 

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди,

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть! 

 

 

Підсумки уроку-змагання

 

 

ДОПОГА ВЧИТЕЛЮ ( ВІДПОВІДІ)

 

 

ЗМАГАННЯ« ЗА ПІДКАЗКОЮ ВІДГАДАЙ НАЗВУ ТВОРУ»

Команда 1

А «Катерина»

Б «І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнє посланіє»

 

Команда2

А «До Основ*яненка»

Б «Кавказ»

 

ЗМАГАННЯ « ШЕВЧЕНКІВСЬКА ВІКТОРИНА. ДОЛЯ»

 

  1. З грецької tarasso- бентежу, турбую; отже, Тарас – бунтівник.
  2. Грушівські – вуличне прізвисько Шевченків у рідному селі.
  3. Бо будівництво цієї церкви було завершено в рік народження Кобзаря – 1814.
  4. Малювання.
  5. Ганна Барвінок – Олександра Білозерська – Куліш.
  6. Платон Симиренко.
  7. Вірш присвячено українській письменниці Маркові Вовчку, яка присвятила Тарасові Шевченкові свою повість «Інститутка».
  8. Айра Олдрідж.
  9. Семен Гулак – Артемовський.
  10.  22 травня 1861 року Шевченка переховали на Чернечій горі поблизу Канева.

 

 

ЗМАГАННЯ « АУКЦІОН ЖАНРІВ»

 

  1. «Причинна», «Тополя», «Утоплена», «Русалка», «Лілея».
  2. «Гайдамаки», «Сліпий», «Катерина», «Наймичка», «Сова», «Княжна», «Марія», «Неофіти», «Москалева криниця», «Єритик», «Кавказ», «Сон», «Чернець», «Сотник», «Осика», «Гамалія», «Варнак» та інші.
  3. «Наймичка», «Варнак», «Капитанша», «Княгиня», «Музыкант», «Художник», «Несчастный», «Близнецы», «Прогулка с удовольствием и не без морали».

 

 

ЗМАГАННЯ «ШЕВЧЕНКІВСЬКА ВІКТОРИНА. ТВОРЧІСТЬ»

 

  1. У кінці 1845 року, перебуваючи в Україні, Т.Шевченко застудивсь і прохворів кілька місяців; 25 грудня, почуваючись особливо зле, він написав цей вірш, який пізніше дослідники Кобзаревої творчості назвали «Заповіт».
  2. «Слово о полку Ігоревім»
  3. 10116
  4. Чигирин; столиця Б.Хмельницького
  5. Насправді Гонта не вбивав свого сина, бо він був православним, як і його мати й сестра

 

 

ЗМАГАННЯ «СЛОВО ПРО ГЕНІЯ»

 

  1. Павло Грабовський
  2. Іван Франко
  3. Джон Кеннаді
  4. Назим Хікмет
  5. Михайло Стельмах
  6. Максим Рильський
  7. Олесь Гончар
  8. Василь Стефаник
  9. Браян Малруні
  10. Дуайт Ейзенгавер

 

ЗМАГАННЯ «МАЛЯРСЬКИЙ АУКЦІОН»

  1. « Король Лір» В. Шекспіра, «Знахар» Г. Квітки-Основ*яненка, «Тарас Бульба» М.Гоголя, «Сила волі» М.Надєждіна, « Історія Суворова» М.Полєвого, «Полтава» О.Пушкіна, «Робінзон Крузо» Д.Дефо, «Вмираючий гладіатор» М. Лермонтова, «Пригоди Телемака» Ф. Фенолене та інші.
  2. Василя Кочубея, Пантелеймона Куліша, Айри Олдріджа, Михайла Максимовича, Михайла Щепкіна, Федора Толстого, Івана Крилова, Петра Клодта, Івана Горностаєва та інших.
  3. «В Густині. Церква Петра і Павла», « Михайлівська церква в Переяславі», «Богданова церква в Суботові», «Мотрин монастир», «Воздвиженський монастир у Полтаві», «Видубецький монастир у Києві», «Костел у Києві», «Церква усіх святих у Києво-Печерській лаврі», «Китаєвська пустинь. Троїцька церква», «Вознесенський собор у Переяславі», «Чигиринський дівочий монастир», «Почаївська лавра з півдня», «В Густині. Трапезна церква» та інші.

 

 

 

 ЗМАГАННЯ « КРИЛАТЕ СЛОВО КОБЗАРЯ»

 

  1. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
  2. «До Основ*яненка»
  3. «Кавказ»
  4. «Кавказ»
  5. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
  6. «Сон» ( «У всякого своя доля…»)

 

 

 

ЗМАГАННЯ «ЯК БАГАТО ЗНАЧИТЬ СЛОВО»

 

 

Заступ –лопата;

Аспид – змій;

Мусянджовий – латунний;

Каламар – чорнильниця;

Циновий – олов*яний;

Очіпок – головний убір заміжньої жінки;

Парча – східна тканина зі складним візерунком, зіткана з шовкових і золотих або срібних ниток.

Габа – грубе біле сукно. Яке використовували для оздоблення хусток облямівками;

Барило – невелика дерев8яна бочка;

Кав*яр – солона ікра з риби.

 

 

 

 ЗМАГАННЯ «БЛІЦ»

 

  1. Прометея.
  2. Василь Штернберг.
  3. Іван Франко.
  4. Журнал у перекладі з французької мови означає « щоденник».
  5. «Сичі».
  6. Бойко.
  7. Шестеро: Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип.
  8. Поема «Варнак».
  9. Балада «Причинна».
  10.  1838 року, тобто у 24 роки.
  11.  1843-1845 рр.
  12.  З 1847 до 1857 року, тобто 10 років.
  13.  Григорія Сковороди.
  14.  До Івана Котляревського ( «На вічну пам*ять Котляревському»).

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
1992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку