В розробці уроку представлений матеріал, за допомогою якого в ігровій формі учитель має можливість здійснити узагальнення вивченого матеріалу за змістом роману: перевірити розуміння учнями прочитаного твору, вміння характеризувати героїв та творчо підходити до розв'язання цікавих, нестандартних завдань, правильно відповідати на запитання.
Тема. Урок-змагання за романом Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан»
Мета : повторити і узагальнити вивчений матеріал; вчити висловлювати власну думку щодо прочитаного; розвивати логічне мислення, уміння правильно та лаконічно відповідати на запитання; виховувати почуття колективізму, рішучість, сміливість, цілеспрямованість, повагу до книги.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Форма уроку: урок-змагання, гра «Щасливий випадок».
Обладнання: портрет Ж.Верна, маршрутні листи, музичне оформлення, плакати з кросвордами, набір карток з буквами, виставка ілюстрацій та малюнків до твору, мультимедійний проект до роману Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан».
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ.Мотивація.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Звучить мелодія телепередачі «Щасливий випадок».
Слово вчителя.
Я вітаю всіх присутніх на нашій інтелектуальній грі «Щасливий випадок», у якій беруть участь найрозумніші хлопчики та дівчатка.
Епіграфами до нашого сьогоднішнього уроку, тема якого «Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу» (за романом Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан”) є слова видатних письменників.
Ніхто на світі не прожив без мрії…
Л.Українка
Ці слова Лесі Українки – відомої української письменниці, яскраво характеризують особистість Ж.Верна з творчістю якого ми знайомилися протягом кількох уроків. А слова Еріха Марії Ремарка – австрійського письменника
Доки людина не здається,
Вона сильніша за свою долю…
Е.М.Ремарк
розкривають ідею роману «П’ятнадцятирічний капітан”.
Щоб повторити і узагальнити вивчений матеріал, ми проведемо урок у вигляді змагання. Кожен з вас повинен поставити собі за мету:
Я – систематизую знання отримані з теми «Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан»,
- розвиватиму логічне мислення,
- лаконічно відповідатиму на запитання;
- розвиватиму інтерес до пригодницької літератури.
Працюватимемо ми за маршрутними листами.
Для нашої гри учні класу були поділені на 2 команди, обрано капітанів. За правильні відповіді команди будуть отримувати бали у вигляді якорів. Кожен якір – 1бал.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Звучить мелодія ( звуки відпливаючого корабля).
Слово вчителя.
Віддати швартові! Тримати курс на роман Жуль Верна «П'ятнадцятирічний капітан». Право першими розпочати гру визначить жеребкування. Запрошуються капітани команд . Повний вперед!
Конкурс 1. «Презентація команд». ( Учні повинні представити назву і девіз своєї команди).
«Фрегат» «Маяк»
Через води океанів, Найшвидший корабель «Маяк»,
Наш корабель проплива. Не наздогнать його ніяк.
Кинем якір біля школи, Будем один одному допомагать,
Нас чека важлива гра. Ніхто не зможе нас здолать.
Конкурс 2. Літературна естафета « Далі, далі…»
(Команда обирає гравця, який буде відповідати на запитання.
Пропонується за одну хвилину дати якомога більше відповідей на запитання. Якщо гравець не впевнений, або не знає відповіді, можна казати: «Далі…» - гра продовжується.
Запитання для команди №1
1. Як називалася шхуна , на якій герої роману вирушили у подорож? («Пілігрим»)
2. Як звали власника корабля? (Джеймс Уелдон)
3. Хто був капітаном судна? (Халл)
4. Зі скількох осіб складалася команда судна? ( Шість чоловік)
5. Як звали новенького? ( Дік Сенд)
6. З якою метою прямував корабель? ( Полювання на китів)
7. Скільки років було Джеку Уелдону? (П'ять років).
8. Як звали корабельного кока? (Негору.)
9. Скільки років було найменшому члену команди судна?
10. Кого мандрівники знайшли на напівзатонулому кораблі?
(П'ятеро негрів і собаку).
11. Яка кличка собаки? (Дінго).
12. Які дві літери були написані на ошийнику Дінго? (Літери «С» і «В»).
13. Скільки років було Діку, коли він став юнгою на кораблі?
(Вісім років).
14. Кого із членів екіпажу ненавиділа собака? (Кока Негору).
15. Назвіть ім'я найсильнішого і найбільшого серед негрів.
(Геркулес).
16. Що вважалося на ярмарку в Казонде грошовими одиницями?
(Для работоргівців – невільники, а для тубільців – скляне намисто).
17. Як називалося судно, на уламки якого натрапили мандрівники? («Вальдек»)
18. До берегів якої країни прямував корабель? ( До берегів Нової Зеландії)
19. Що стало причиною затримки місіс Уелдон у Новій Зеландії? (Хвороба сина).
20. Як Бенедикт назвав невідомий вид собак, що водиться у Новій Зеландії?
(«Собака освічений»).
Запитання для команди №2
1. На кого полював капітан шхуни і п’ятеро матросів? ( На китів).
2. Чим закінчилося полювання? (Загибеллю людей).
3. Хто залишився за капітана на шхуні? (Дік Сенд).
4. Як звали чоловіка, якого першим зустріли члени екіпажу на березі? (Гарріс).
5. Що сталося з компасами на шхуні, коли капітаном став Дік Сенд? (Один – розбився, а другий вивів з ладу Негору).
6. Де опинився Дік Сенд зі своїми супутниками? (У невільницькому таборі).
7. Як Негору вирішив повестися з Діком Сендом? (Принести його в жертву на могилі царька).
8. Хто намагався врятувати Діка? (Дінго).
9. Кого врятував Геркулес? (Місіс Уелдон, Джека, Діка Сенда)
10.Куди привів Діка Сенда і його товаришів Дінго? (До лісової халабуди, в якій були розкидані людські кістки).
11.Хто помстився Негору? (Дінго).
12. Де рятувалися від жахливої африканської грози мандрівники? (Термітнику).
13. Куди потрапили мандрівники, коли вибралися із термітника. (У полон).
14. Що змушувало Діка сумніватися щодо їхнього місцезнаходження? (Мавпи, гіпопотами, муха цеце, рослини та ін.)
15. Як довго врятовані з «Вальдека» негри були без води та їжі? (10 діб).
16. До берега якої країни, на думку Діка Сенда, пристав корабель? (Перу).
17. Що було справою життя кузена Бенедикта? (Ентомологія).
18. Назва континенту, від берега якого вирушив у плавання вітрильник «Пілігрим»?. (Австралія).
19. Який острів, як здавалося Дікові, він побачив на шляху до Америки? (Острів Пасхи).
20. Яку комаху знаходить Бенедикт, гадаючи, що зробив відкриття, знайшовши її в Америці? (Муху цеце).
Конкурс 3. «Чи уважний ти читач?»
Командам необхідно розв’язати кросворд за романом Ж.Верна “П’ятнадцятирічний капітан”.
Звучить увертюра до роману «Діти капітана Гранта».
Кросворд «Географічний».
По горизонталі:
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Конкурс 4. «Відгадай, хто це».
( На мультимедійній установці демонструються портрети героїв твору).
(За портретною характеристикою вгадати героя роману «П’ятнадцятирічний капітан”.
Кожній команді пропонується 3 завдання. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал ).
2) «Чоловік він був мовчазний,тримався від команди осторонь,однак справу свою знав добре…Мав років десь із сорок. Це був чорнявий, сухорлявий, моторний, середній на зріст і, певно, дужий чоловік». (Негору).
3)«… був середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, із синіми рішучими очима, дуже рухливий, спритний і міцний фізично. Робота моряка підготувала його до життєвої боротьби. Його розумне обличчя дихало енергією. Це було обличчя не тільки хороброї, а й завзятої людини». (Дік Сенд).
1) «…могутній чоловік, ростом у 6 футів з лишком, міг замінити собою лебідку». (Геркулес).
2) « Це був середнього зросту, міцно збудований чоловік років під сорок. Жваві очі, посріблені сивиною чуприна й борода, засмагле, аж чорне, обличчя, мов у того кочовика, що все життя мандрує на вільному повітрі по лісах та рівнинах. Шкіряна куртка, крислатий капелюх, чоботи на високих підборах з халявами до колін, на закаблуках остроги, які дзвеніли при кожному кроці. Його манери, а також рудувата борода наводили на думку, що він англосакс за походженням». (Гарріс).
3) «Тридцятирічна, з міцним здоров’ям, хоробра жінка. Ніжна, зворушлива, розумна; ділить з чоловіками всі труднощі й небезпеки)». (Місіс Уелдон).
Конкурс капітанів 5.
Капітанам пропонується скласти пам’ятку «Що потрібно для того, щоб стати капітаном?»
Поки капітани працюють, ми відпочинемо і переглянемо презентацію «Романтика подорожей» (за романом Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан”).
Конкурс 7 «Ланцюжок».
Командам пропонується скласти характеристику героїв твору і ланцюжком її озвучити, не повторюючи того, що казав попередній гравець. Участь у конкурсі беруть усі учні. Команда «Фрегат» працює над характеристикою Геркулеса, а команда «Маяк» над образом Діка Сенда. Отже, починайте працювати.
Конкурс 8. «Лови помилку».
Знайти помилки в тексті.
1 команда. «Фрегат».
« 2 лютого 1873 року китобійна шхуна «Вальдек» вирушила у плавання. Всі члени команди були дуже дружні, тільки кузен Бенедикт тримався осторонь і з неприязню зиркав на членів команди. Був на цьому кораблі і Дік Сенд, який був рідним сином місіс Уелдон. Дік Сенд був боягузливий хлопчина ».
2 команда. «Маяк».
« Одного дня команда шхуни «Антилопа» врятувала напівзатоплене судно. На ньому було 5 негрів і собака Рекс. Дінго зразу накинувся на капітана Халла. Проте з судном «Пілігрим» сталося нещастя. Загинув їхній капітан і капітаном «Пілігрима» одноголосно обрали Негору.
Наступний конкурс досить складний, і тому ви маєте проявити свою ерудицію.
Конкурс 8. «Склади слово».
Пропонуються картки з буквами. Необхідно скласти як можна більше слів, які пов’язані з романом. Кожна буква має своє призначення. На виконання завдання відводиться 1 хв.
(Сирота, Дік Сенд, ентомологія, негр, Ангола, кит).
Переходимо до наступного конкурсу гри, який має назву «Зустріч з літературними героями».
Конкурс 9. «Зустріч з літературними героями».
Зараз до вас завітають герої з роману, які розкажуть нам історію свого життя. А командам потрібно впізнати цих героїв.
(Дік Сенд, місіс Уелдон, Негору, Бенедикт).
Кузен Бенедикт
Я мав добре серце й завжди був готовий зробити людям якусь послугу. Всі мене любили за мою безпорадну вдачу, я не міг дати собі ради навіть у найбуденніших життєвих справах. Не був обтяжливим для інших, але якось так виходило, що зв’язував усіх довкола й самого себе своєю незграбністю. Невибагливий, невимогливий. Але я ніколи не тинявся без діла. Навпаки, я дуже любив трудитися. Моє життя було присвячено одній-єдиній улюбленій справі – ентомології. Цій науці я віддавав увесь свій час.
Негору.
Я не індіанець, а скоріше один із чужоземців-авантюристів. Мої манери, а також рудувата борода наводили на думку, що я не англосакс за походженням. У всякому разі, я не був ні індіанцем, ні іспанцем.
Дік Сенд
Доля до мене була суворою. Я був знайдою. Ім’я мені дав перехожий, який відніс мене до притулку. Але, коли я підріс, містер Уелдон звернув на мене увагу. Він мені дав можливість вчитися й працювати на його судні «Пілігрим». Я мріяв вивчитися, щоб стати моряком і справжнім капітаном. Фізична сила й міцний дух допомагали мені приймати правильні рішення в небезпечних ситуаціях. Відповідальність була головною рисою мого характеру. Я завжди хвилювався за долю кожного із пасажирів судна.
Місіс Уелдон.
Я хоробра жінка , яка ніколи не боялася моря. Я звикла до тривалих морських подорожей, і так як мала міцне здоров’я, то не раз подорожувала із своїм чоловіком. Я виховувала п’ятирічного сина, якого звали Джек, а також ніколи не залишала поза увагою свого брата – кузена Бендикта.
Конкурс малюнків 10.
Дома учні підготували малюнки до епізодів роману. Представники команд вивішують свої малюнки, а суперникам пропонується відгадати, до якого епізоду належить дана ілюстрація. Придумують назву, коментують малюнки.
Конкурс 11. «Заморочки із бочки».
З мішечка представники команд витягують предмети (глобус, кубик з буквами С.В. , компас, метелика, кукурудзу, іграшкового песика, човен та чарівний предмет з написом «Щасливий випадок» і визначають, яке відношення ці речі мають до роману.
Слово вчителя.
Пам’ятаєте, що наша гра називається “Щасливий випадок». І це неспроста. В цьому мішечку є чарівний предмет, який принесе команді 5 бонусних балів, які можуть принести команді перемогу.
V. Підбиття підсумків уроку.
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Слово вчителя.
Є книги, які прочитаєш і забудеш. Є ж такі, що залишаються назавжди добрими друзями і навіть через багато років згадка про них зігріває душу. Саме до таких належать твори відомого французького письменника Жуля Верна (1828 – 1905). Жуль Верн на все життя залишився великим мрійником, шляхетною і доброю людиною.
Учень читає вірш напам'ять.
Жуль Верн – відомий всім на світі.
Письменник, ще й фантаст, герой.
Читають його книги і батьки і діти –
Всіх полонив провидець той.
Він має добре серце, щиру душу,
Готовий все в житті перевернуть,
І перед вами визнати я мушу,
Без книжок Жуль Верна
Не можу я заснуть.
По слідах героїв Верна,
По книжках, що любиш ти,
Під невидимим вітрилом
Нам із друзями пливти.
VІ. Домашнє завдання:
1). Опрацювати біографію Джека Лондона ( с.188-189).
2). * За бажанням виконати творче завдання: написати твір за темою «Чому ми любимо читати пригодницькі твори?»