Урок «Зміна поглядів на світ. Становлення капіталістичних відносин».

Про матеріал
Урок «Зміна поглядів на світ. Становлення капіталістичних відносин». Підручник : Всесвітня історія. 8 клас. Автори: О. Гісем, О. Мартинюк. 2016 р.
Перегляд файлу

8 КЛАС.  ВСЕСВІТНЯ  ІСТОРІЯ.

Урок №

Тема «Зміна поглядів на світ. Становлення капіталістичних відносин».

Мета : з’ясувати вплив Великих географічних відкриттів на світобачення, господарське та суспільне життя населення Європи та Нового світу;

розвивати  вміння розташовувати в хронологічній послідовності відомості про розширення впливу європейської цивілізації на світ; характеризувати зміни в життя людей, пов’язані з Великими географічними відкриттями; розуміти поняття «мануфактура», «капітал», «буржуазія».

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, перевірка готовності учнів та обладнання до уроку.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вчитель. На минулому уроці ми з вами з’ясували наслідки та значення Великих географічних відкриттів. Давайте зараз  згадаємо.

Бесіда

1. Який конкістадор завоював державу ацтеків?

 2. Коли було завойовано державу інків?

 3. На яких роботах іспанські колонізатори використовували індіанців?

4. Із якою метою велися колоніальні війни?

5. Які з наслідків Великих географічних відкриттів, на вашу думку, є найважливішими? Чому?

Робота з картою

  1. Показати на карті, які європейські міста внаслідок Великих географічних відкриттів стали новими центрами ділової активності?
  2. Визначте за картою, якими були колоніальні володіння європейських держав на середину XVII ст.

Рбота з джерелами

  1. Один іспанський конкістадор писав про індіанців: «Переважна частина

Цієї землі заселена і безправно захоплена дикими тваринами і нерозумними

істотами або грубими дикунами, які внаслідок свого безбожного невігластва

і богохульного ідолопоклонства гірші за хижаків». Поясніть наведене твер-дження.

Повідомлення теми та мети уроку.

Запис у зошити теми уроку.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Епоха винаходів і вдосконалень.

Розповідь вчитель.

Ранній Новий час став періодом, коли в Європі розгорнувся технічний прогрес — з’явилася велика кількість різноманітних винаходів і технічних удосконалень. Європейці вже не запозичували винаходів, зроблених арабами, китайцями та індійцями, як було раніше, а самі здійснювали відкриття, значно випереджаючи інші народи. Одним із головних напрямків наукового пошуку європейців було вдосконалення джерел енергії та двигунів. Ясна річ, щоголовний «двигун» давніх часів — м’язова сила людини — залишався, і ніщо не могло його замінити. Проте було покращено інші механізми. Так, удосконалено колесо, що приводило в рух водяний млин. Його діаметр сягав десятків метрів.

Завдання.  Самостійно прочитати перший пункт ст.23-25 і у зошитах створити хмаринку слів – винаходи і вдосконалення в 16-17 ст.

 

  1. Ринкові відносини і селяни.

Розповідь вчителя.

У XV I ст. давній селянський світ почав змінюватися. За Середньовіччя його головними персонажами були селяни і феодали. Селяни, за винятком землі, мали все необхідне для життя: знаряддя праці, житло, робочу худобу. Для того щоб отримати землю в її володаря — сеньйора, селяни сплачували йому ренту, виконували визначені сеньйором роботи і віддавали частину продуктів свого господарства. Спочатку для того щоб утримати селян у своєму господарстві, сеньйори перетворювали їх на залежних людей, позбавляючи особистої свободи. Проте поступово розуміння того, що вільна людина працює краще, ніж залежна, спонукало їх повертати селянам особисту свободу. Сеньйори надавали селянам додаткові наділи, дозволяли їм госпо-

дарювати самостійно за умови виконання оброку і сплати грошової ренти. Деякі селяни навіть викуповували свою особисту свободу. Між селянами і сеньйорами, які володіли землею, складалися нові ділові відносини. Сеньйор уже вважався не захисником, якому селянин мусив коритися, а лише володарем землі, за оренду якої належало регулярно сплачувати гроші.

Селянин перетворювався на самостійного господаря. Він постачав свою продукцію на ринок, визначав, які товари матимуть найбільший попит у найближчому місті, а які — ні. Звичайно, не кожен селянин досягав успіху:

одним таланило і вони багатіли, тоді як інші розорялися. Розвиток ринкових відносин на селі привів до майнового розшарування серед селян. Для роботи заможні селяни наймали за невелику платню або просто за їжу своїх збіднілих односельців, які не змогли сплатити грошову ренту і втратили свої наділи. Сеньйорам набагато більше подобалося мати справу з одним-двома великими орендарями, які справно сплачували ренту, ніж із десятками володарів дрібних ділянок.

  1. Капіталізм у містах.

Завдання . А. Самостійно прочитати  третій пункт на ст.26. Скласти по 2 питання до пункту. Учні по черзі задають свої питання один одному.

Б. Записати терміни «капітал», «капіталізм» у зошити.

 

4. Поява мануфактур.

Розповідь вчителя супроводжується з демонстрацією ілюстрацій.

Збільшення попиту населення Європи і новоутворених колоній на різноманітні вироби стало поштовхом до появи нових великих підприємств, що називалися мануфактурами (від латин. тапufactura — виготовлення руками).

Завдання. Робота в групах. Клас ділиться на дві групи.

 А. Самостійно прочитати ст.27-28 Скласти ланцюжок з 10 головних слів пункту в зошит. Після опрацювання пункту. Одна група учнів читають ланцюжок слів, інша група по цих словах відтворює текст пункту.

Б. Запис термінів у зошити «буржуазія», «мануфактура»

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

  1. Робота з ілюстраціями на ст. 24-25. Визначте за ілюстраціями особливості організації процесу плавлення металу і виготовлення скла у ранній Новий час.
  2. Робота з документом. Самостійно прочитати документ  на ст.28 і відповісти на питання:1. Які факти, наведені в документі, свідчать про те, що: а) мануфактура булла великим підприємством; б) на ній працювали наймані робітники; в) використовувалися ручні знаряддя праці; г) існував поділ праці? 2. Підрахуйте, скільки людей працювало на мануфактурі. Яким був їхній фах? 3. Що в тексті, на вашу думку, є фактами, а що — вигадкою автора?
  3. Бесіда.

1. Що стали використовувати як джерело енергії в першій половині XVI ст. в Нідерландах?

2. Де вперше почали використовувати друкарський гвинтовий прес?

 3. Що таке капітал?

4.  Що таке мануфактура?

5. Назвіть два види мануфактур.

6. Як називали власників мануфактур?

V.ПІДСУМКИ УРОКУ

Вчитель. Отже, У ранній Новий час було здійснено чимало винаходів та вдо-

сконалень, які сприяли розвитку економіки європейських країн і водночас закладали підвалини для розгортання індустріалізації в другій половині XVII — XVIII ст. У сільському господарстві в XV I — першій половині XV II ст.

поширювалася наймана праця. Особиста залежність поступалася місцем економічній залежності найманих робітників від своїх господарів.

Набувала поширення нова форма підприємств — мануфактури.

Виставлення оцінок.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати пар.3
  • Письмово виконати завдання 11 на ст. 29. Заповнити таблицю у зошиті
  • Вивчити терміни.
  • Відповісти на питання 7-10  на ст.29

 

docx
Додано
29 жовтня 2022
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку