Урок "Зміна приголосних при творенні іменників із суфіксом -ин(а) від прикметників на -ський, -цький"

Про матеріал

Систематизувати знання учнів про основні способи словотвору; формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творенння слів, а також формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова.

Перегляд файлу

Тема уроку: Зміна приголосних при творенні іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників на –ський, -цький

(Андріана Монаршук, учитель української мови та літератури КЗ ЛОР «Підгірцівська спецшкола-інтернат І-ІІІ ст.»)

Мета уроку: систематизувати знання учнів про основні способи словотвору; формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творення слів, а також формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова; ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні іменників із суфіксами –ин- від прикметників на –ськ, -цьк; виховути патріотичні почуття, національну свідомість, працьовитість

Обладнання: підручник, асоціативні малюнки, квіти-картки, атласи, відеоматеріали до теми (експрес-урок від О. Авраменка, краєвиди України)

Міжпредметні зв’язки: історія України, українська література, географія.

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя: Дорогі діти, вітаю вас! Ангелик від святого Миколая передав мені для вас квіточки з гарними пелюсточками. У кожній пелюсточці протягом 9 уроків ви будете записувати ваші добрі справи. А потім я заберу ці квіточки і відправлю до святого Миколая.  За добрі вчинки чемні діточки отримують дарунки. Тож до роботи! Записуємо на пелюсточці добрий вчинок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Що вивчає словотвір?
  2. Які способи словотвору ви знаєте?
  3. Розібрати слова за будовою: розписка, маленький,веснонька, виллє , калиновий, перезимувати, сніговий, премудрий.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Тренувальні вправи

  •  Вибірково-розподільний диктант

Запишіть слова, утворені різними способами, у відповідні колонки. Розберіть ці слова за будовою.

Прибігти, медичний, мудрець, гайочок, привести, водовоз, яблучко, снігопад, приморський, прикордонник, морячок, розписка.

  • Від поданих слів префіксальним способом утворити нові слова.

Над міру-надмірний, при березі-прибережний, під березою- підберезник, без меж-безмежний,за греблею – загребельний, за містом- заміський.

  • Лінгвістичне дослідження.

Від яких слів утворено кожне з поданих імен? Яким способом? Хто з відомих людей носив ці імена?

Богдан, Любомир, Святослав, Людмила, Мирослав.

А тепер пригадаємо українські міста, які теж мають два кореня, спосіб творення – осново складання (Ужгород, Житомир, Тернопіль, Миргород. (Учні показують міста на карті України)

 

Запрошую вас на «хвилинку-веселинку» та хвилинку відпочинку.

Посміхнись

Психолог розмовляє з клієнткою про виховання сина.

  • Здається, ви виховуєте сина занадто суворо.
  • Чому?
  • Коли я спитав, як його звати, він відповів: «Коляперестань».

Як ви розумієте?

Воду носить – рука болить,

Кашу варить- рука болить,

Каша готова- і рука здорова.

Як називають таких людей, які не хочуть працювати? Від якого слова утворилося слово «лінивий» (лінь).

Гра «Мовний урожай»

Маленька праця краща за велике безділля.

Пісня-руханка «На скелі»

Лексична цікавинка

Дощовиця, злива (сильний дощ), мряка, мжичка, мжа, сльота, хляпавка (дуже дрібний і густий дощ), плова (дощ з бурею), проливень (сильний дощ), хвища, хлющ, хлюще (сильний і холодний дощ).

Експрес –урок від О. Авраменка «Як правильно: одягати чи надівати»

Слово вчителя: При творенні іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників звукосполучення ськ змінюється на щ, а –цьк на чч. Н: угорський-Угорщина, турецький-Туреччина. Виняток: галицький-Галичина.

Утворіть від прикметників іменники із суфіксом –ин(а). запишіть їх. Метод «асоціативні малюнки»(учні показують на карті міста України, пригадують визначні події, місця або відомих людей цієї місцевості).

Дрогобицький-Дрогобиччина, чернівецький -Чернівеччина, канівський- Канівщина, хмельницький-Хмельнниччина, панський-панщина, турецький-Туреччина, одеський-Одещина, кагарлицький-Кагарличчина, уманський-Уманщина, козацький-козаччина, кріпацький- кріпаччина, чигиринський-Чигиринщина, львівський-Львівщина, київський-Київщина, вінницький-Вінниччина.

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

Тести для кожного учня.

V. Підсумок уроку

Гра «Як мені пощастило»

Як мені пощастило. Я сьогодні провела з вами цікавий урок.

Учні почергово теж висловлюють свої думки.

 VІ. Домашнє завдання. Оголошення результатів навчальної діяльності

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 березня 2019
Переглядів
3389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку