Систематизувати знання учнів про основні способи словотвору; формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творенння слів, а також формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова.
Тема уроку: Зміна приголосних при творенні іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників на –ський, -цький
(Андріана Монаршук, учитель української мови та літератури КЗ ЛОР «Підгірцівська спецшкола-інтернат І-ІІІ ст.»)
Мета уроку: систематизувати знання учнів про основні способи словотвору; формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творення слів, а також формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова; ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні іменників із суфіксами –ин- від прикметників на –ськ, -цьк; виховути патріотичні почуття, національну свідомість, працьовитість
Обладнання: підручник, асоціативні малюнки, квіти-картки, атласи, відеоматеріали до теми (експрес-урок від О. Авраменка, краєвиди України)
Міжпредметні зв’язки: історія України, українська література, географія.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя: Дорогі діти, вітаю вас! Ангелик від святого Миколая передав мені для вас квіточки з гарними пелюсточками. У кожній пелюсточці протягом 9 уроків ви будете записувати ваші добрі справи. А потім я заберу ці квіточки і відправлю до святого Миколая. За добрі вчинки чемні діточки отримують дарунки. Тож до роботи! Записуємо на пелюсточці добрий вчинок.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Тренувальні вправи
Запишіть слова, утворені різними способами, у відповідні колонки. Розберіть ці слова за будовою.
Прибігти, медичний, мудрець, гайочок, привести, водовоз, яблучко, снігопад, приморський, прикордонник, морячок, розписка.
Над міру-надмірний, при березі-прибережний, під березою- підберезник, без меж-безмежний,за греблею – загребельний, за містом- заміський.
Від яких слів утворено кожне з поданих імен? Яким способом? Хто з відомих людей носив ці імена?
Богдан, Любомир, Святослав, Людмила, Мирослав.
А тепер пригадаємо українські міста, які теж мають два кореня, спосіб творення – осново складання (Ужгород, Житомир, Тернопіль, Миргород. (Учні показують міста на карті України)
Запрошую вас на «хвилинку-веселинку» та хвилинку відпочинку.
Посміхнись
Психолог розмовляє з клієнткою про виховання сина.
Як ви розумієте?
Воду носить – рука болить,
Кашу варить- рука болить,
Каша готова- і рука здорова.
Як називають таких людей, які не хочуть працювати? Від якого слова утворилося слово «лінивий» (лінь).
Гра «Мовний урожай»
Маленька праця краща за велике безділля.
Пісня-руханка «На скелі»
Лексична цікавинка
Дощовиця, злива (сильний дощ), мряка, мжичка, мжа, сльота, хляпавка (дуже дрібний і густий дощ), плова (дощ з бурею), проливень (сильний дощ), хвища, хлющ, хлюще (сильний і холодний дощ).
Експрес –урок від О. Авраменка «Як правильно: одягати чи надівати»
Слово вчителя: При творенні іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників звукосполучення ськ змінюється на щ, а –цьк на чч. Н: угорський-Угорщина, турецький-Туреччина. Виняток: галицький-Галичина.
Утворіть від прикметників іменники із суфіксом –ин(а). запишіть їх. Метод «асоціативні малюнки»(учні показують на карті міста України, пригадують визначні події, місця або відомих людей цієї місцевості).
Дрогобицький-Дрогобиччина, чернівецький -Чернівеччина, канівський- Канівщина, хмельницький-Хмельнниччина, панський-панщина, турецький-Туреччина, одеський-Одещина, кагарлицький-Кагарличчина, уманський-Уманщина, козацький-козаччина, кріпацький- кріпаччина, чигиринський-Чигиринщина, львівський-Львівщина, київський-Київщина, вінницький-Вінниччина.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
Тести для кожного учня.
V. Підсумок уроку
Гра «Як мені пощастило»
Як мені пощастило. Я сьогодні провела з вами цікавий урок.
Учні почергово теж висловлюють свої думки.
VІ. Домашнє завдання. Оголошення результатів навчальної діяльності