Урок "Зміни соціальної політики в умовах десталінізації"

Про матеріал
В даній темі розповідається про соціальну політику Микити Хрущова, про його надреформи, які він намагався втілити в життя.
Перегляд файлу

Розділ ІІ: Україна в умовах десталінізації

Тема: Зміни в соціальній політиці.

Мета: познайомити учнів зі змінами в соціальній політиці, які відбулися за час правління Микити Хрущова; вчити учнів порівнювати зміни в соціальній політиці  з попереднім періодом та аналізувати різні історичні джерела. Виховувати повагу та любов до своєї Батьківщини.

Обладнання: підручник, ноутбук, картки з ілюстраціями

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати: встановлювати послідовність подій, пов’язаних із десталінізацією і лібералізацією суспільного життя, соціальною переорієнтацією;  розуміти основні суперечності соціальної сфери.

Основні дати: 1956 р. – Верховна Рада СРСР скасувала кримінальну відповідальність робітників і службовців за самостійне залишення підприємств, селяни отримали паспорти; 1961 р. – грошова реформа; 1964 р. – запровадження пенсій для колгоспників;

Хід уроку

І.Організаційний момент уроку (повідомлення теми та цілей уроку)

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Що таке «відлига»? Назвіть її складові.

2.Назвіть реформи М. Хрущова у сільському господарстві?

3. Які наслідки мали реформи в сільському господарстві?

4.Чому голоду в Україні у 1963 р. вдалося уникнути?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Зміни в соціальній політиці.
  2. Наслідки соціальної політики.

Розповідь учителя (міні – лекція)

У березні 1956 р. радянський уряд скоротив на дві години тривалість робочого дня у передвихідні та передсвяткові дні. Було збільшено тривалість відпусток, пов'язаних із вагітністю і пологами (з 77 до 112 календарних днів). У квітні скасовано закон 1940 р., що прив'язував робітників до підприємств, на яких вони працювали. Тепер працюючі мали право змінювати місце роботи, за два тижні попередивши адміністрацію про свій намір. Для селян, однак, зберігалося попереднє становище: не маючи паспортів, вони не могли залишити свій колгосп або радгосп. У травні було встановлено шестигодинний робочий день для підлітків від 16 до 18 років. Скасовувалася плата за навчання у старших класах середніх шкіл та вищих навчальних закладах. Ці заходи ліквідували найбільш одіозні ознаки сталінської поліцейської держави. Не обтяжуючи бюджет надто великими фінансовими витратами, М. Хрущов одразу здобув прихильність мільйонів громадян. Практично без перерви радянський уряд почав запроваджувати в життя й більш істотні заходи, які потребували серйозних змін у пропорціях між фондами споживання та нагромадження, успадкованих від сталінської доби. У липні 1956 р. було прийнято закон про державні пенсії, за яким значно збільшено розміри нижчих розрядів і обмежено розміри високих пенсій. Пенсійний вік знижувався до 60 років для чоловіків і 55 років для жінок. Середній розмір пенсій збільшився майже в два рази. Право на пенсію отримали колгоспники: чоловіки — від 65 років (якщо мали стаж роботи не менш як 25 років) і жінки — від 60 років (стаж роботи від 20 років). Мінімальні розміри пенсії для колгоспників були зовсім мізерні. І все-таки це був істотний крок уперед порівняно із становищем, що існувало до того часу. Стара система підтримки непрацездатних селян здійснювалася за кошти колгоспів і не регламентувалася державою.

У липні 1957 р. ЦК КПРС і Рада міністрів СРСР прийняли постанову «Про розвиток житлового будівництва в СРСР». У ній ставилося завдання надати кожній сім'ї окрему квартиру. Для будівництва нових житлових масивів передбачалося створення в кожному великому місті високопродуктивних домобудівних комбінатів і розвиненої промисловості будівельних матеріалів. Понад 3 млн квартир, споруджених у містах і робітничих селищах України за десяток років, істотно пом'якшили житлову проблему. Хоча збудовані в часи М. Хрущова п'ятиповерхові панельні будинки з невеликою житловою площею пізніше презирливо назвали «хрущобами», вони були для жителів міст кращим варіантом порівняно із бараками або перенаселеними комуналками.

ІV. Перегляд відео за посиланням :https://www.youtube.com/watch?v=_X4yuaCR2Dk

Прослухавши розповідь вчителя та переглянувши відео дати відповіді на запитання:

1.Яка думка існує серед істориків чому саме М. Хрущов засудив на ХХ з’їзді КПРС «Культ особи Сталіна».

2.В якому році відбулося масове будівництво житла?

3.Яку назву вони отримали?

4.Коли була проведена грошова реформа?

5.Тривалість робочого дня скільки становив годин?

6.В якому році було запроваджено пенсії для колгоспників?

V. Узагальнення та систематизація знань

Створити колаж реформи в сільському господарстві та соціальній політиці (учні  об’єднують у групи розглядають малюнки та створюють колаж вибирають тільки період, який стосується даної теми. Учні презентують свої роботи та І група готує зміни в с\г, а ІІ група – соціальна політика)

C:\Users\user\Desktop\колективізація.jpgC:\Users\user\Desktop\кукурудза 2.jpgC:\Users\user\Desktop\голодомор 1946.jpgC:\Users\user\Desktop\будування хрущовок.gifC:\Users\user\Desktop\хрущов.jpgC:\Users\user\Desktop\хрущовка.jpgC:\Users\user\Desktop\цилина.jpgC:\Users\user\Desktop\паспорт.jpg

C:\Users\user\Desktop\кукурудза.jpg

Підсумок уроку

Домашнє завдання

1.Підготувати повідомлення про життя і діяльність Левка Лук’яненка, Алла Горської, Івана Драча, Ліни Костенко, Василя Стуса, Леся Танюка

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кличко Татьяна
Додано
27 жовтня
Переглядів
212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку