Мета: навчитись визначати рід і число прикметників за іменниками; розширити знання учнів про зв'язок прикметників з іменниками; розвивати уміння розпізнавати рід і число прикметників; формувати орфографічні та каліграфічні навички; збагачувати словниковий запас; викликати інтерес до уроків української мови; виховувати культуру поведінки в кафе.
Перебіг уроку
І. Організація класу до уроку.
Створення емоційного настрою.
Давайте станемо в коло, візьмемось за руки, передамо один одному заряд енергії та бадьорості.
На урок візьмемо:
У – уважність
Р – розум
О – організованість
К– кмітливість
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вступне слово вчителя.
- Сьогодні ми з вами проведемо незвичайний урок і відправимось в мовне кафе «Усмішка». Візиткою в наше кафе будуть ваші чарівні усмішки. Подаруйте свою усмішку всім оточуючим. Адже своєю усмішкою людина дарує усім частину своєї доброти. А я як господарка кафе буду пропонувати вам різні страви: і солодкі, і кисленькі, і з перчиком, і ароматні. Мої страви у мовному кафе – це безліч цікавих завдань. І мені б дуже хотілося, щоб куштуючи страви, тобто виконуючі завдання, ви отримували задоволення.
2.Творчий диктант Каліграфічні канапки
І перша страва «Каліграфічні канапки»
Візьмемо для них основу и ии иии й ий
А далі треба докласти трішки творчості, щоб вийшли і красиві, і смачні канапки, тому пропоную вам творчий диктант
Учитель диктує іменник, діти записують утворений від нього прикметник (один учень за дошкою)
Мороз, радість,свято,сонце, добро, розум.
2. Наступна страва Вчорашній борщ
Кажуть, борщ смакує більше на другий день. Так і знання наші міцніють з кожним днем все краще та краще. Отже, повторимо.
- Які частини мови ми вивчаємо останнім часом? (Іменник та прикметник)
3. Круги Ейлера порівняльна характеристика іменників та прикметників
Давайте за допомогою кругів Ейлера спробуємо порівняти, що спільного і що відмінного між ними. (на дошці прикріплені твердження, ми їх відправляємо у відповідну частину діаграми)
Повторюємо правила. Звертаємо увагу, що основна відмінність «змінювання прикметників за родами»
ІІІ. Повідомлення теми та мети
Сьогодні на уроці ми працюватимемо над розпізнаванням роду і числа прикметників у сполученні з іменниками, визначимо родові закінчення прикметників., виконуючи різні цікаві завдання.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Бесіда. Страва «Салат запитайлик»
Робота з таблицями (усно)
День – гарний літній погода гарна літня небо гарне літнє
квіти гарні літні
- назвіть прикметники
- виділіть закінчення
- спробуйте визначити число
Прикметники у тому самому числі, що й іменники
-спробуйте визначити рід
Прикметники у тому самому роді, що й іменники.
-Чому не вдалося визначити рід у словосполученні гарні літні квіти
Прикметники змінюються за родами тільки в однині.
Діти, а чи можна визначити рід за закінченнями прикметників?
2. Опрацювання правила.
3. Вітамінні коктейлі
Пропоную вам вітамінні коктейлі, щоб добре підзарядити ваш мозок знаннями.
А) Технологія «Шість цеглинок»
На екрані слова в кольорових табличках, діти піднімають цеглинку того кольору, де записаний прикметник відповідного роду (Пухнасте, смачна, давнє, круглий, білі, чудовий, синя, чарівне, сміливі, щаслива, порожні, вечірній.)
Б) Ейдотехнічна вправа «Реклама» (робота в групах)
Учні витягують з коробки картку, інші по черзі називають ознаки
Якого числа, роду прикметники ви називали?
Фізкультхвилинка
Страва «Гаряча картопля»
Розгортаючи кожен аркуш, отримують завдання: на кожному аркуші записано прикметник, визначити його рід, підібрати іменник
Наприклад: Свіже (молоко) – сер. рід……
V. Закріплення та осмислення знань
1. Гра «Зайве слово» (на екрані)
Страва «Творчі вареники»
Хто частини мови знає, зайве слово відшукає.
Червона |
Синій |
Дорогий |
Круглий |
Чисті |
торт |
Кондитер |
Веселі |
Велика |
Пухнасте |
випік |
морозне |
Скласти з зайвих слів речення, доповнити його прикметниками.
2. Робота в парах
Страва « Швидкий вінегрет»
На картках вписати відповідне закінчення прикметників, визначити число і рід прикметників.
Ягідн… кисіль, кабачков… ікра, домашн… хліб, куряч… котлети, молочн… каша, червон… борщ, смажен… філе, святков… кутя, варен… яйце, печен… груші.
3. Розподільний диктант
Страва «Хитрий кисіль»
Ланцюжком до дошки
Вчитель читає прикметники, записати їх у відповідні колонки, якщо ж учитель читає прикметник у множині, треба плеснути в долоні.
Пухнасте, смачна, давнє, круглий, білі, чудовий, синя, чарівне, сміливі, щаслива, порожні, вечірній.
4. Деформоване прислів’я
Страва «Самостійні крученики»
Велике, праця, краща, маленька, за, праця, безділля.
Скласти записати, визначити число і рід прикметників. Взаємоперевірка.
V. Підсумок уроку «Підсумковий десерт»
Наступна страва «Підсумковий десерт».
Ось і закінчується наш урок. Нам залишилось підвести підсумки. Давайте перевіримо, чого ви навчились на уроці.
Кубик Блума
1. Поясни (Що таке прикметники)
2. Назви (Назви приклади прикметників)
3. Проаналізуй (Як змінюються прикметники)
4. Застосуй ( За допомогою чого ти віднесеш прикметники до певного числа, роду)
5. Запропонуй ( Запропонуй учням класу змінити за родами та за числами будь – який прикметник)
6. Оціни (Оціни складність цієї теми для тебе)
VІ. Домашнє завдання.
Остання страва «Домашні смаколики».
Правило на с. 84, вправа 186
Кафе «Усмішка» зачиняє сьогодні свої двері для найкращих відвідувачів.
Але воно відчинене завжди для тих, хто прагне до пізнання, любить навчатись наполегливий до знань.
Наше кафе називається як? «Усмішка!». Тому я хочу пригостити вас на згадку, фірмовою стравою кафе «Смайли».
Поясни
Назви
Проаналізуй
Застосуй
Запропонуй
Оціни